Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka saikkupäivä palkaton, hyvä juttu vaikka koskee minua!

Vierailija
17.06.2023 |

Tää on herättänyt hirveästi valitusta, minulla on migreeni, joka on sen verran hankala, että sairauslomapäiviä tulee käytännössä kuukausittain. Olen vielä suht pieni palkkainen, palkka reilusti alle suomalaisen keskipalkan.
Silti olen uudistuksesta iloinen, tähän asti on aina hirveän huono omatunto kun jää kotiin, vaikka siis oksennan pimeässä kammottavassa kivussa, enkä tosiaan kykene töihin, en edes liikkumaan.
Kun ei meillä sijaisia ole vara palkata niin kaikki hommat kaatuu työkavereiden niskaan.

Nyt kun eka päivä on palkaton, työnantaja palkkaa sijaisen ja tiedän että palkkaa, koska aiemminkin palkattomien yksittäisten vapaapäivien kohdalla sijainen aina palkattu. Näin voin sairastaa rauhassa, ilman että pitää miettiä onko työkaverit ihan pulassa.
Toki lompakossa tuntuu, mutta siksi on elämä järjestetty rahatilanteen mukaan, joten yhden päivän palkan menetys ei kaada normaalia arkea.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan enemmän festarilaki. Tietynikäiset saikuttaa perjantait että ehtii maakuntaan milloin minnekin.

Vierailija
2/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen sitte kipeenä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan maanantaille saikun kun haluan juoda vielä sunnuntaina.

Vierailija
4/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uudistus on hyvä.

Vierailija
5/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat krapulamaanantait muuttuvat palkattomiksi.

Vierailija
6/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätyötä ja jos tää tosiaan menee läpi niin seuraus on se että aion sairaana loggautua kyllä ihan normaalisti töihin, mutta en tee mitään. Ilmoitan vaan kaikille tahoille ristiin että mulla on joku muu juttu just työn alla että pitää palata asiaan myöhemmin. Todellakaan en ryhdy tämän kurjistavan p4skapolitiikan maksajaksi.

Vierailija
7/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli liki puolet meillä töistä poissa, kun tuli tää saikku-ukaasi. Ihmiset protestoi jo nyt. Ikävä, kun osuu myös meihin työkavereihin ja asiakkaisiin.

Vierailija
8/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat krapulamaanantait muuttuvat palkattomiksi.

Eikö tähän olisi ollut parempi ratkaisu vaan ylläripuhalluttaa työntekijät? Ja viinasairaat hoitoon.

Vierailija
9/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yks hailee. Joskus on muutenkin hyvä pitää vähän omia vapaita saikkupäivän muodossa ;)

Vierailija
10/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen etätyötä ja jos tää tosiaan menee läpi niin seuraus on se että aion sairaana loggautua kyllä ihan normaalisti töihin, mutta en tee mitään. Ilmoitan vaan kaikille tahoille ristiin että mulla on joku muu juttu just työn alla että pitää palata asiaan myöhemmin. Todellakaan en ryhdy tämän kurjistavan p4skapolitiikan maksajaksi.

Hallitus tulee tekemään hyvinvointia parantavaa politiikkaa eikä kurjistavaa.

Tuo väite kurjistamisesta on arvokulahtanutta väkivaltaista retoriikkaa jolle ei ole jatkossa sijaa Suomessa.

Vierailija
11/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harvoin kipeä. Siitä yhdestä omavastuupäivästä vuodessa kärsii vain verottaja.

Vierailija
12/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pienten lasten vanhemmat selviää tästä???

Vierailija
13/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin omassa neljän hengen yrityksessä tuottavuus paranee, kun ei tarvitse maanantaisaikuttajalle enää maksaa tekemättömästä työstä.

Vierailija
14/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 30 vuotta työelämässä ja vain yhdessä työpaikassa, yhden henkilön kohdalla olen nähnyt ns. saikuttamista. Ja nekin loppui kun kyseisen henkilön työtehtäviä muutettiin ja hän sai vaihtaa tiimiä. Että missä hitossa on tällaisia maanantaikrapulan viettäjiä tai muuten vaan saikuttajia?

Olen tällä hetkellä esihenkilöasemassa ja meillä voi omalla ilmoituksella olla poissa 3 päivää sairaana. Näiden vuosien aikana ikinä ei ole tarvinnut epäillä, että joku olisi huvikseen poissa. Enemmin joskus on pitänyt sanoa, että nyt lähdet kotiin sairastamaan tai kun on jo sairaana, muistuttaa ettei niitä töitä oikeasti nyt tarvitse tehdä. Ja mitä nuorempi, sitä kovempi kynnys on jäädä sairastamaan.

Että onko nämä maanantaiden saikuttelijat boomereita, jotka jo ovat poistuneet tai poistumassa työelämästä?

Vierailija
15/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään kaikki kipeinä töihin. Jos vaan suinkin päästään. Tarvittaessa jonkun kyydillä, tai vaikka taksilla, jos se tulee halvemmaksi kuin palkaton saikkupäivä. Vaikka vaan sinne vessaan sitten oksentamaan ja makaamaan. Tai sinne vaan työpisteelle kivuissa istumaan tai makaamaan. Pomo saa tarvittaessa järjestää kuljetuksen kotiin tai lääkäriin, jos sitä alkaa häiritsemään. Itse ainakin yritän vedota pomoon ettei mulla ole varaa palkattomaan sairauslomapäivään. Että saanko vaan näyn vuoks lojua potemassa siellä. Työkaveritkin näkis ettei toi huvin vuoksi saikuttele. Jos on flunssa niin siellä ihan surutta sitten aivastellaan ja niistellään. Jos on joku paikka kipee niin annetaan sen kunnolla vaan näkyä. Jos käsi on kipee se on pois käytöstä. Jalkakivuissa kyynärsauvojen kanssa töihin. Kunnon lääkitys päällä vaikka se unettais ja huojuttais. Sitten tehdään töitä uneliaina ja tokkuraisina. Jospa paine muutokseen nousisi lopulta kun työnantaja kyllästyy kipeenä töihin tuleviin.

Vierailija
16/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheelliset ovat vuodessa pois keksimäärin 56 päivää. Kyllä. Eli 11 viikkoa. Muiden pitää tehdä työt, joten saikuttelu kaatuu meidän muiden niskaan.

Mystisesti parantuvat aina sopivasti viikonloppuna festareille, mutta sitten taas maanantaina ollaan kipeitä. Itse olen kahdeksan vuoden työurani aikana ollut nolla päivää pois.

Vierailija
17/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama! Hiiri heiluu päivän, mutta mitään en aio tehdä. Tästä uudistuksesta seuraa vain se, että ihmiset menee kipeänä töihin ja tartuttaa muita. Ja taudit leviää. Turha saikuttaminen on marginaalisen pienen porukan hommaa. Ja nyt pistetään kaikki maksajiksi.

Vierailija
18/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hirveää jos tulee meillä käyttöön. Ollaan neljän hengen tiimi ja jos joku sairastuu soittaa hän muille mitä hänellä on kesken sellaista mitä pitää saada äkkiä valmiiksi tai eteen päin.

Palkattomalla ajalla kukaan ei tätä luonnollisesti tee.

Työ on sellaista ettei me nähdä toisten keskeneräisiä juttuja vaan niitä pitää ihan tosissan kaikella. Tai huomataan sitten kun on paska tuulettimessa.

Yhden ihmisen sairastuminen tulee siis jatkossa helposti sekoittamaan niin meidän tiimin kuin monien muidenkin työkuvioita.

Vierailija
19/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä tämä, voi sitten hyvällä omallatunnolla ottaa päivän ommoo lommoo omaan laskuun jos siltä tuntuu.

Vierailija
20/77 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee myös minua. Ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Meilläkin on töissä niitä, joille iskee se "migreeni" kun ei huvita tulla töihin. Ja aina se parantuu päivässä (pari kertaa se "migreenipotilas" on nähty kaupungilla hyvävointisena muutamaa tuntia myöhemmin). Tietävät, että migreenidiagnoosia ei kyseenalaisteta. Hyvä, että tämä kikkailu loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä