Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä neuvolassa ei kerrota?

Vierailija
01.08.2015 |

Mitä raskausaikana neuvolassa ei kerrottu, minkä olisit halunnut tietää?

Mä olisin halunnut tietää, että täysimetys voi haurastuttaa luita loppuvaiheessa, vaikka söisikin kalsiumia. Ja että liitoskivut voivat kestää vuoden synnytyksen jälkeen.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mulla vaan välilihan leikkasi kätilö ja olisi saanut leikata vaikka naapurikin, kun sanat oli "vauvalla on vähän ahdas paikka, nyt sun täytyy ponnistaa kovaa", kun sydänäänet tipahti joka supistuksella ja huoneeseen tuli lisää porukkaa kun valmistauduttiin nykäisemään imukupilla ulos. Ei tarvinnut, todnäk se kätilön suorittama episiotomia auttoi aika lailla.

Vierailija
22/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:27"]

Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

[/quote]

Juuh tää mua ihmetyttää, että miten kerrot sille kävelevälle lapselle, että väärin tehty, nyt konttaat perkele! Kuuluu samaan sarjaan kuin taivastelut siitä, että jonkun lapsi on lähtenyt liian aikaisin kävelemään. No mitä sille teet? Sidot sen jalat yhteen vai mitä, häh?

[/quote]

En oo tästä kuullutkaan. Meillä molemmat lapset skippasi konttaamisen ja rupesivat kävelemään. Ihan tavallisia teinejä nuo molemmat on. Toinen on menossa lukion kolmoselle ja toinen lukion ykköselle.

[/quote]

Pitäiskö takautuvasti hoitaa toi konttaus? Mun poika kohta kolmikymppinen, ihan fiksu. Toki, mistä äiti sen konttaukset enää tietää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:36"]

Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä..

Juuh tää mua ihmetyttää, että miten kerrot sille kävelevälle lapselle, että väärin tehty, nyt konttaat perkele! Kuuluu samaan sarjaan kuin taivastelut siitä, että jonkun lapsi on lähtenyt liian aikaisin kävelemään. No mitä sille teet? Sidot sen jalat yhteen vai mitä, häh?

Silloin lapselle näytetään esimerkkiä, eli menet itse konttaamaan lattialle ja lapsi tekee perästä. T erityisope

[/quote]

Kolme lasta, yksikään ei ole kontannut. Jokaisella ollut erilainen "könyämisasento" ja hyvin ovat maailmalla pärjänneet. Yksikään ei enää asu Suomessa.

Vierailija
24/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:56"]

Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

[/quote]

[/quote]

En oo tästä kuullutkaan. Meillä molemmat lapset skippasi konttaamisen ja rupesivat kävelemään. Ihan tavallisia teinejä nuo molemmat on. Toinen on menossa lukion kolmoselle ja toinen lukion ykköselle.

[/quote]

Pitäiskö takautuvasti hoitaa toi konttaus? Mun poika kohta kolmikymppinen, ihan fiksu. Toki, mistä äiti sen konttaukset enää tietää...

[/quote]

Moni konttailee sit kiintiöt täyteen opiskelijaelämässä.

Vierailija
25/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Moni konttailee sit kiintiöt täyteen opiskelijaelämässä.

[/quote]

No minä jo mietin, että pitääkö kutsua nuo nuoret tänne olkkariin ja laittaa konttailemaan, että varmistuu nämä taidot :D Ne kyllä tosiaan leikki-ikäisinä leikin tiimellyksissä sitten konttasivat, eivät vaan vauvana.

- 11

Vierailija
26/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka huolehditte jos vauva ei konttaa, niin ainakin armeijassa tetsatessa oppii hyvinkin konttaamaan vaikkapa lumihangessa tai juurakossa. Siellä muuten ryömitäänkin, jos sekin taito näin jälkikäteishuolettaa ;)

Vierailija
27/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:09"]

Te jotka huolehditte jos vauva ei konttaa, niin ainakin armeijassa tetsatessa oppii hyvinkin konttaamaan vaikkapa lumihangessa tai juurakossa. Siellä muuten ryömitäänkin, jos sekin taito näin jälkikäteishuolettaa ;)

[/quote]

Tytötkin pääsee armeijaan nykyään. Ei ole sukupuolesta kiinni konttaus.

Vierailija
28/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? ?? Miksi neuvolassa pitäisi kertoa etukäteen kaikkia kauhutarinoita mitä voi käydä?! Aina olen saanut hyvän vastauksen vaikeaankim kysymykseen. Etukäteen ei pidäkään pelotella että Hei saatat kärsiä noista liitoskivuista raskauden jälkeen, lapsi voi kuolla synnytykseen, imetys sattuu niin perusti, sitä tätä ja tota kannattaa pelätä! Kyllä minä olen ainakin kysyttäessä saanut vastauksen esim onko normaalia että imetys sattuu näin paljon, kauanko epparin paraneminen suunnilleen kestää jne. Synnäriltä sain paljon myös vastauksia kysyttäessä mistä vaan.

Yksi th jopa tarkasti netistä että syömässäni raskausvitamiinissa on sen verran d-vitamiiniä kuin pitääkin. Sain myös puh num eräälle yksityiselle ammattilaiselle joka on erikoistunut minua mahdollisesti synnytyksen jälkeen odottavaan harvinaiseen kipuasiaan. Eikä kyse ollut mistään yhteistyökumppanista vaan kokemuksesta vaan.

Olen toki paljon pskaakin kuullut, mm kuopuksella ei voi olla maitoallergia kun ei näy 4kk iässä ihotestissä eikä lapsi ollut tarpeeksi kiukkuinen. Mutta 1v sitten sai diagnoosin. .vasta. .

Synnärillä ei edes ymmärretty kysymystä kun kysyin että paljonko uskallan imettäessä juoda kahvia niin vastaus oli vaan öööö mitenniin häh. .vaikka kyllä kofeiini toki vaikuttaa vauvaan ..

en kuitenkaan voisi olettaa että he itse olisivat sanoneet kun lapsiin liittyy niiiin paljon asioita! ! Että yhtäkkiä sanotaan että Hei kahvia max kolme kuppia sitten. Kyllähän neuvolasta paljon luettavaa tulee ja siellä kyllä mainitaan kaikki nännirasvoista imetysruokavalioon ja allergian testaamiseen sekä peräpukamien hoitoon joten kyllä nekin kannattaa lukea kun ei kaikkea voi sanoa kaikille. Ihme oletuksia vaikka saahan se harmittaa jos tulee turhautunut olo. Mutta onko se niin vaikea kysyä jotain? ??

Vierailija
29/37 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan mullapa oli kysymys johon kukaan ei osannut mulle vastata. Kysyin neuvolassa ja synnärillä että miksi lesta äidit pääsee samasta sairaalasta pari tuntia synnytyksen jälkeen kotiin kun mä joudun oleen siellä väh.kaks päivää terveen vauvan kans. Niin miksi? Eipä kukaan osannut sanoa. Ja mullakin kotona useampi lapsi joten en mikään ensisynnyttäjä.

Vierailija
30/37 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyse on polikliinisestä synnytyksestä. Sitä pitää toivoa etukäteen eikä aiemmissa synnytyksissä/raskauksissa/vauvoissa ole saanut olla ongelmia. Ei onnistu noin vaan. Ja jos kysymyksen noin esität en ihmettele miksi saat vastaukseksi muminaa!

Vierailija
31/37 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysynyt sairaalan tutustumiskäynnillä?

Vierailija
32/37 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikkoja nyt 27 ja neuvolasta en oo oppinut yhtään mitään. Kaikki tieto kirjoista tai netistä. Neuvolassa puhutaan vaan kuulumisia ja tehdään perusmittaukset, huokaus..

Vierailija
33/37 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikesta kerrottiin ja kun olen aina ollut kyseleväinen ja ottanut selvää itse asioista ja kysynyt. Ei ongelmia koskaan vaan olen sitä mieltä että suomalainen neuvolatoiminta on maailman parhaita.

Vierailija
34/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että välilihan leikkaamiseen pitää aina saada kirurgi paikalle, kätilöllä ei ole oikeutta leikata sitä itse. Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

[/quote]

Mä en oo koskaan kontannut, etenin kuin hylje ennen kävelyä. Ja olen ammatissa, jossa hahmotellaan todella paljon.

Vierailija
35/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan ole kyllä neuvolassa kerrottu yhtään mitään. Mittaillaan ja kysellään vikalistaa läpi mutta yhteenkään varsinaiseen lapsen tai omaan terveydentilaan liittyvään kysymykseen en ole koskaan saanut vastausta.

Vierailija
36/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, etteivät neuvolatädit itsekään noudata antamiaan ohjeita.

Vierailija
37/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrota? En tiedä. Tuntui, ettei mitään kerrota ellei erikseen kysy. Terkkari antoi silloin tällöin joitain papereita ja jos kysyit tarkennusta johonkin niin terkka näytti kohdan paperista ja luki sen ääneen. Kiitos, osaan itsekin lukea, eikä asiaa valottanut yhtään saman asian lukeminen ääneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä