Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä neuvolassa ei kerrota?

Vierailija
01.08.2015 |

Mitä raskausaikana neuvolassa ei kerrottu, minkä olisit halunnut tietää?

Mä olisin halunnut tietää, että täysimetys voi haurastuttaa luita loppuvaiheessa, vaikka söisikin kalsiumia. Ja että liitoskivut voivat kestää vuoden synnytyksen jälkeen.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:27"]

Että välilihan leikkaamiseen pitää aina saada kirurgi paikalle, kätilöllä ei ole oikeutta leikata sitä itse. Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

[/quote]Kirurgit eivät koskaan tee välilihan  leikkauksia, tai edes valvo niiden tekoa - vai oliko tämä olevinaan vitsi. 

Ei ole vitsi vaan gynekologin kertoma asia. Käytäntö sairaalassa on siis väärä.
[/quote]

Olet ymmärtänyt väärin, korjausleikkaukset tekee lääkäri tai jos on pahat repeämät.

Vierailija
2/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:31"]

Eihän neuvolassa oikeastaan mitään kerrota. Sehän keskittyy lähinnä mittaamiseen ja punnitsemiseen, ja sellaisen tiedon jakamiseen jonka jokainen voi hakea netistä itsekin.

[/quote]

Tota mä en just oo tajunnu, miks siellä pitää puoli tuntia papattaa kaavan mukaisia asioista, kysellä tyhmiä ja saarnata esim. ravinto- ja liikuntasuosituksista, jotka voi ihan yhtä hyvin itse lukea jostain. Sitten todetaan, että onkin kauhee kiire kun aika loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:29"] [quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:27"] Että välilihan leikkaamiseen pitää aina saada kirurgi paikalle, kätilöllä ei ole oikeutta leikata sitä itse. Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä... [/quote]Kirurgit eivät koskaan tee välilihan  leikkauksia, tai edes valvo niiden tekoa - vai oliko tämä olevinaan vitsi.  Ei ole vitsi vaan gynekologin kertoma asia. Käytäntö sairaalassa on siis väärä. [/quote] Olet ymmärtänyt väärin, korjausleikkaukset tekee lääkäri tai jos on pahat repeämät.

[/quote]Nyt puhuttiin välilihan leikkauksesta, ja niitä ei tee kirurgi, joka ei myöskään tee repeämien korjausleikkauksia, vaikka onkin lääkäri. 

Vierailija
4/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrottu mitään, miten tuskallista on maidon nousu rintoihin, tai miten kivuliasta imetys voi olla. Puhuttiin vaan, että siitä vaan vauva rinnalle, jos se on tyttö, se imee puoli tuntia, mutta potra poika voi imeä tarvitsemansa jo 15 minuutissa. 

Meillä päädyttiin muutaman viikon jälkeen korvikkeelle. Neuvolassa ei kerrottu, että heillä on tiskin alla kunkin korvikevalmistajan opasvihkosia, jossa on kerrottu mm. korvikkeen käytöstä ja säilymisestä. Kun niitä ei ole lupa antaa äideille. Äideille, jotka ruokkivat lastaan sillä korvikkeella. 

Vierailija
5/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että kun vauva kuolee puolivälissä raskautta, sinulle toivotetaan vain onnea seuraavaan yritykseen ja yritähän pärjäillä!

Vierailija
6/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että välilihan leikkaamiseen pitää aina saada kirurgi paikalle, kätilöllä ei ole oikeutta leikata sitä itse. Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

Vierailija
7/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:29"]

[/quote]Kirurgit eivät koskaan tee välilihan  leikkauksia, tai edes valvo niiden tekoa - vai oliko tämä olevinaan vitsi. 

[/quote]No se gynekologi ei sitten sinulle kertonut, että gynekologi tekee ne leikkaukset. Kirurgit ei naisen alapäähän koske. 

Vierailija
8/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytyksestä ja monista muista ongelmista. Tai ei ainakaan meille kerrottu.

Vierailija
10/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vauva voi puklia verta joka voikin olla peräisin rinnoista.

Vierailija
11/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän neuvolassa oikeastaan mitään kerrota. Sehän keskittyy lähinnä mittaamiseen ja punnitsemiseen, ja sellaisen tiedon jakamiseen jonka jokainen voi hakea netistä itsekin. Käynnit on kiireisiä, meillä on ollut joka kerta eri terkkari, ja hyvin ollaan silti selvitty.

Vierailija
12/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä kerrtottu yhtään mitään! Mitattiin vain rr, paino, fundus, tutkittiin pissa. Kysyessä vaan hymisteltiin jotain ympäripyöreetä. En sitten enää viitsinyt kysyä mitään.

Vierailija
13/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

[/quote]

Juuh tää mua ihmetyttää, että miten kerrot sille kävelevälle lapselle, että väärin tehty, nyt konttaat perkele! Kuuluu samaan sarjaan kuin taivastelut siitä, että jonkun lapsi on lähtenyt liian aikaisin kävelemään. No mitä sille teet? Sidot sen jalat yhteen vai mitä, häh?

Vierailija
14/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että terkkarin sana ei ole laki.  (toki järkevä äiti tämän ymmärtää sanomattakin)

Vierailija
15/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:33"]

Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä..

Juuh tää mua ihmetyttää, että miten kerrot sille kävelevälle lapselle, että väärin tehty, nyt konttaat perkele! Kuuluu samaan sarjaan kuin taivastelut siitä, että jonkun lapsi on lähtenyt liian aikaisin kävelemään. No mitä sille teet? Sidot sen jalat yhteen vai mitä, häh?

Silloin lapselle näytetään esimerkkiä, eli menet itse konttaamaan lattialle ja lapsi tekee perästä. T erityisope

Vierailija
16/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:33"]

Lapsi ei saa jättää konttausvaihetta väliin sillä se aiheuttaa hahmottamisvaikeuksia myöhemmällä iällä...

[/quote]

[/quote]

En oo tästä kuullutkaan. Meillä molemmat lapset skippasi konttaamisen ja rupesivat kävelemään. Ihan tavallisia teinejä nuo molemmat on. Toinen on menossa lukion kolmoselle ja toinen lukion ykköselle.

Vierailija
17/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:29"]

Vierailija
18/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo oletus, että neuvolan pitäisi kertoa kaikki tarvittava tieto, mitään ei pitäisi itse selvittää.

Sitä vähän kyllä ihmettelin, että vaikka kovasti puhuttiin vauvan huonounisuudesta, th ei tullut maininneeksi vauvan unisykleistä tai niiden pituuksista. Koin todellisen ahaa-elämyksen, kun sain tietää näistä tutkittuani itse asiaa. Univaikeudet loppuivat siihen.

Vierailija
19/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:04"]

Aika outo oletus, että neuvolan pitäisi kertoa kaikki tarvittava tieto, mitään ei pitäisi itse selvittää.

Sitä vähän kyllä ihmettelin, että vaikka kovasti puhuttiin vauvan huonounisuudesta, th ei tullut maininneeksi vauvan unisykleistä tai niiden pituuksista. Koin todellisen ahaa-elämyksen, kun sain tietää näistä tutkittuani itse asiaa. Univaikeudet loppuivat siihen.

[/quote] Helppoa se tosiaan nykyään on, netin aikakautena.

Vierailija
20/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:04"]

[/quote] Helppoa se tosiaan nykyään on, netin aikakautena.

[/quote]

No enemmänkin itse selvitin asioita ihan kirjoista ja muista julkaisuista, jotka joku on toimittanut ja tarkistanut. Netin "tiedoista" kun ei aina tiedä.

terv. nro 30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä