Siivoja syytti minua "ansojen" jättämisestä!
Meillä on kolme lasta ja molemmat vanhemmat tekevät pitkää työpäivää. Minä lisäksi päivystän usein öisinkin.
Arkea helpottamaan palkkasimme vastikään siivojan. Hänen käy kerran viikossa koko talon läpi.
Eilen tämä siivoja soitti minulle vahingoniloisena, että hänpä olikin löytänyt tekemäni ansat... oli huomannut pienen legopalikan sohvatyynyjen välissä ja hiuspompulan maton alla.
Olin aivan järkyttynyt syytöksistä!
Ei minulla todellakaan ole tarkoitus siivota nurkkia läpikotaisin ennen siivoojan tuloa, siksihän hänet juuri palkkasinkin. Toisekseen minulla ei todellakaan ole mitään intressiä "testata hänen työnjälkeään", kuten hän itse asian ilmaisi. Joskus kerään enimmät näkyvät rojut, mutta usein jätän vaan ison kassin näkösälle, mihin siivoja saa ylimääräiset tavarat kerätä. Jokainen sitten poimikoon siitä omansa paikalleen torstai-iltaisin.
En voi jatkaa yhteistyötä moisen yrittäjän kanssa, jolla ei ole mitään luottamusta minuun. Harmittaa ihan vietävästi, etenkin kun avauduin tänään työkavereille ja sanoi, että tuo on siivojilta aika yleistä, oli lehdestä lukenut. Syyttävät siis heitä työllistäviä ihmisiä ansoista milloin minkäkin paperilapun tai hiuspinnin takia.
Ei meillä ole niin siistiä koskaan, etteikö tällaiset pienet (ja monesti isommatkin) esineet ja tavarat olisi väärissä paikoissa.
Kommentit (111)
Ite oon tehnyt kotisiivouksia ja joo, kyllä niitä ansoja joskus oli. Lapsiperheessä en pidä hiuspampuloita tai legoja ansoina, mutta jos koti on muuten todella siisti ja järjestyksessä ja sitten jonnekin putken taakse kylppärissä on oikein tungettu papiljotti, niin eipä tuosta voi oikein muuta ajatella kuin että se on ansa. Tai jos muuten ei ikinä näy mitään papereita edes pöytätäsoilla, mutta sitten ihmeellisesti on a4-arkki verhon ja seinän välissä, niin en keksi kuin että joku sen on sinne laittanut...
Vaihda siivoojaa. Ei tuollaista riidankylväjää päästetä kotiin.
Ja noista ansoista: jotkut todella jättävät sellaisia ja sitten soittavat märmätyspuheluita asiakaspalveluun, jos niitä ei ole siivottu. Nuorena siivosin kerrostaloja, ja yhdessä asui firman entinen siivooja jolla ei ollut muuta elämää kuin kytätä kollegoja. Kerran en ollut siirtänyt hänen kylmäkellariin jättämäänsä maitotölkkiä, kun luulin että se on jonkun asukkaan, ja vihaista puhelua tuli. Kyllähän se tekee epäluottavaiseksi ja vainoharhaiseksi kun taloyhtiöiden sekopäät vainoavat (tämä ei ollut ainoa tapa jolla hullut vanhukset kiusasivat), mutta ei sitä pidä tietenkään kostaa tai ruveta viattomille asiakkaille oireilemaan.
Ehkä kotisiivouksissa on noita surkimuksia ansojen jättäjiä tavallista enemmän, mutta se paljastuu kyllä ennemmin tai myöhemmin peräänsoittelulla, eikä siivoojan tarvitse jokaista sellaiseksi epäillä. Itse tiedän yhden testailijan laitoshuollon kohteista, joten se on ollut hyvin harvinaista omalta kohdalta. Kun on varmuus, että tekee työnsä hyvin ja vaaditun tasoisesti, ei sellainen nillitys paljon hetkauta. -laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa uskoa, että kukaan jättäisi tahallaan mitään ansoja. Kyllä sitä sälää löytyy itsekunkin nurkista mitä ihmeellisimmistä paikoista. Sairasta ajattelua noilla siivoojilla. Olisivat tyytyväisiä, että joku maksaa heille työstä.
Ei ole mikään uskon asia. Jotkut ansoittajat kehuskelevat sillä millaisia viritelmiä ovat tehneet ja miten "käräyttäneet" edellisiä. Itse en kehtaa ansiosta mainita vaan siivoan normaalisti. Nostelen epämääräisissä paikoissa olevat tavarat lähimmälle tasolle.
Hohh,hohh,hoijaa
Olipa huono provo.
Just joo, kyllä on aika elämästä vieraantunut ihminen jos ei tajua että lapsiperheessä legopalikoita voi löytyä mitä ihmeellisimmistä paikoista ja ponnareita myös. Pidän myös ihan mahdollisena, että tuo "paperi ikkunan ja verhon välissä" tai papiljotti putken mutkassa voi olla täysin vahingossa eksyneitä. Ihmisillä on tapana järjestellä ennen siivoojan tuloa (säästöähän se on koska sitten siivoojalla menee vähemmän aikaa ja toisaalta ei ehkä haluta vieraan ihmisen koskevan henkilökohtaisiin tavaroihin), mutta just tuommoisiin outoihin paikkoihin pudonneet tavarat jää huomaamatta. Sen ansoittajan tunnistaa siitä, että se soittaa ja valittaa, muiden syyttäminen on todella lapsellista ja antaa kyllä huonon kuvan siivoojasta. En ainakaan itse palkkaisi siivoojaa joka puhuu pahaa asiakkaistaan.
Ihan niinkuin joku kiireinen perheenäiti jaksaisi/ehtisi nähdä vaivaa että erikseen piilottelisi tavaroita jonnekin siivoojan kiusaksi, naurettava ajatus. Ja mitä väliä sillä on siivoojille kuka ja miksi sen legopalikan on sohvan väliin työntänyt tai papiljotin putken taakse? Jos tekee työnsä kunnolla niin löytää nuo, jos ei jostain syystä löydä niin sittenpä saa tietää kuka oli niin ääliö että tekee kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon tehnyt kotisiivouksia ja joo, kyllä niitä ansoja joskus oli. Lapsiperheessä en pidä hiuspampuloita tai legoja ansoina, mutta jos koti on muuten todella siisti ja järjestyksessä ja sitten jonnekin putken taakse kylppärissä on oikein tungettu papiljotti, niin eipä tuosta voi oikein muuta ajatella kuin että se on ansa. Tai jos muuten ei ikinä näy mitään papereita edes pöytätäsoilla, mutta sitten ihmeellisesti on a4-arkki verhon ja seinän välissä, niin en keksi kuin että joku sen on sinne laittanut...
Meillä on just tuollaista. Päällisin puolin hyvin siistiä ja järjestyksessä. Kun tonkii, niin löytyy pommeja. Tänään löysin puoliksi syödyn voileivän teinin luistinkassista.. Ilmeisesti oli ottanut evääksi koulumatkalle edellisellä kerralla kun oli luistelua eikä ollut ehtinyt syödä ja oli tunkenut sen luistinkassiin. Siivoojakin on ehtinyt käydä välillä ainakin kerran, mutta eipä löytänyt tuota ansaa.
Varma paikka löytää rahaa on meillä pesutornin päältä. Itse en näe sinne, mutta pyykätessä tulee tyhjättyä taskut sinne.
Hieno tarina. Ole tarkkana yöpäivystyksissäs.
Meillä käy siivooja kerran viikossa. Olohuoneen pöydällä on iso Ikean kassi.
On sovittu laittaa siihen, jos tulee jotain vastaan.
Toimii
Siivooja haluaa menettää työnsä? Mikäs järki ruveta nillittämään turhista asioista, vai onko työnkuvansa jotenkin epäselvä?
No jos tuo on totta niin yksinkertainen ihminen se siivooja. Minä teen kotisiivouksia, oikeastaan vain vanhuksille kylläkin, mutta jos minä epäilisin "ansaa" niin ei tulisi mieleenkään siitä asiakkaalle puhua yhtään mitään, mulle oisi ihan sama mitä miinoja huusholliin on aseteltu. Toisekseen tuommoisista legoista ja pompuloista ei tosin tulisi edes mieleen mikään kyttäämisansa.
Mutta kyllähän nuota ansoja joskus tehdään, uskon sen. Samaten uskon että joskus vain luullaan niitä ansoja olevan mutta ei varmasti ole yleistä siivoojien keskuudessa. Ota uusi siivooja, ei yhden takia kannata uskoaan menettää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan niistä, jotka jättää noita ansoja. Saitoja kyykyttäjiä. Onneksi en tee sitä työtä.
Miksi maksaja ei saisi suorittaa laadunvalvontaa? Eihän siivoojan toimintaa saa valvontakameroillakaan tarkkailla, ellei ole tarroin siitä etukäteen ilmoittanut.
Tarviiko siihen laadunvalvontaa jotain typeriä ansoja? Katsoo vaan onko paikat siistinä ja sillä sipuli.
Jostain maton alta löytyvä seteli on vaan tippi siitä että viitsit olla perusteellinen ja siivota sieltäkin.
Minä siivoan meillä ja mies ja lapset tekee mulla ansoja, pitäiskö kertoa niille että löysin ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan niistä, jotka jättää noita ansoja. Saitoja kyykyttäjiä. Onneksi en tee sitä työtä.
Miksi maksaja ei saisi suorittaa laadunvalvontaa? Eihän siivoojan toimintaa saa valvontakameroillakaan tarkkailla, ellei ole tarroin siitä etukäteen ilmoittanut.
Miten laadunvalvonta onnistuu ansoja laittamalla?
Vai onko teillä töissä sama käytäntö, esimies laittaa sinulle ansoja ja samalla suorittaa laadunvalvontaa?
Toisen koti työpaikkana on niitä vihonviimeisiä, koska monelta puuttuu esimies-ja johtamistaidot, sama näissä yhden hengen yrityksissä ja työntekijää kohdellaan epäkunnioittavasti,eikä ihme jos kotisiivoojista ja henk.koht. avustajista on pulaa.
Minulle teki työnantajahienorouva tosi välkyn ansan.
Siivosin talon. Pyyhin pölyt myös takan reunoista. Reunalle oli pantu 100 seteli.
Siivouspäivän jälkeen hienorouva pyysi istumaan alas kanssaan. Totisena loihe lausumaan, että en ole pyyhkinyt pölyjä kunnolla.
"tuo takan reunus on esimerkiksi pyyhkimättä" sanoi hienorouva.
Minä siihen, että "kyllä minä pyyhin myös sen takan reunan".
Hienorouva oli täysin varma, etten ole pyyhkinyt sitä, koska raha oli samoilla sijoillaan.
No mulle on herttasen samantekevää, missä kukin säilyttää seteleitään.
Olipa mielestään älykäs ansa ja varma testi.
Eiköhän siivottava kohde ole Porvoossa ja siivousyritys porvoolainen.
Mutta joo kyllä näitä testaajia on tullut vastaan toki harvakseltaan. Eräs tapaus soitti ja vaati alennusta, koska ei ole siivottu rappukäytävää kunnolla, sillä yhden kerroksen patterin välissä on kuitti. Samoin yhdessä toimistossa tietyssä huoneessa oli aina joko käteistä rahaa (yleensä 20e tai 50e seteli) laitettu nurkkaan pöydän ja siirretän laatikoston taakse. Myöhemmin sama seteli löytyi taas sieltä. Toisinaan myös kaapiston takaa. Yhden kerran soitettiin, ettei ole siivottu ollenkaan ja vaadittiin rahoja takaisin yrityksen työntekijöille vuokraamasta asunnosta. Ajattelivat, ettei kukaan viitsi lähteä perjantaina klo: 15 tarkistamaan asiaa, vaan lasku suoraan hyvitetään. Siellä käytiin ja kuvattiin asunto ja sen pituinen se.
Jestas miten vainoharhaista touhua!