Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eivätkö nämä tuputtajat tajua, kuinka huonokäytöksisiä ovat?

Vierailija
30.07.2015 |

Perusoletuksena pitäisi olla se, että ihminen osaa itse katsoa, mitä syö kahvipöydässä ja kuinka paljon. Mutta ei, sitten on näitä tuputtajia. Puututaan toisten ihmisten syömisiin, kaikkea pitäisi syödä ähkyyn asti, loukkaannutaan jos ei oteta lisää tai pahimmassa tapauksessa aletaan ruotia tämän ihmisen painoa ja ruokatottumuksia. Sitten jonkin ajan kuluttua ihmetellään, kun kukaan ei enää käy kylässä.

Olen myös huomannut, että monesti näillä samoilla ihmisillä kaikki pyörii ruoan ympärillä. Jos ei sitä syödä, niin sitä laitetaan tai suunnitellaan tai siitä puhutaan. Tyypillistä on myös oman tai toisten painon päivittely (varsinkin jos joku on hoikka, sehän on suorastaan epäluonnollista). Raskasta, ruoan pitäisi olla polttoaine eikä koko elämän keskipiste.

Tunnetteko tekin tällaisia?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa joskus syödä pöytä tyhjäksi :) ? Ahmikaa niin, että navat rutisevat.

Vierailija
42/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:30"]

Parempi tuollaisten nirsojen kieltäytyä kyläilyistä. Kellekään ei tule sitten mielipahaa.

[/quote]

Sun mielestä kyläilyn ainoa tarkoitus on syöminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:30"]Parempi tuollaisten nirsojen kieltäytyä kyläilyistä. Kellekään ei tule sitten mielipahaa. [/quote] Miten se on nirsoutta, ettei halua SYÖDÄ ITSEÄÄN VÄKISIN ÄHKYYN? Syön sen verran, että ei ole nälkä. Siihen riittää se yhdensorttinen tarjottava. MIKSI RUOKAILUN JÄLKEEN KUULUU OLLA ÄHKY JA HUONO OLO? Niin käy, jos ottaa enemmän kuin sen, millä tulee kylläiseksi. AP

[/quote]

Yhtälö on mahdoton; emäntä tahtoo olla ystävällinen ja laittaa monia sortteja tarjolle. Sinulle riittää yksi pala yhtä lajia. Emäntä loukkaantuu, kun et ota enempää ja sinulle tulee vaikea olo. Ehdottaisin kommunikoinnin opettelua: Seuraavan kyläkutsun tullessa sanot jo ennakkoon, että syöt vain yhtä lajia ja sitäkin vähän. Ei siinä mitään perusteluja tarvita. Paikan päällä otat yhtä lajia yhden palan ja se siitä. Jos emäntä on turpa nurin notkupöydän kanssa, sanot kohteliaasti ilmoittaneesi asiasta. Mikä tuossa on niin hankalaa? Itsehän sä omaa temppeliäsi kannat ja tiedät tarpeesi.

Vierailija
44/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:10"]

Parempi tuollaisten nirsojen kieltäytyä kyläilyistä. Kellekään ei tule sitten mielipahaa.

[/quote]

[/quote]

Jos on päiväkahville pyydetty ja pöytä koreana, niin eikö? Siinä samalla normaaliälyinen kyllä kykenee juttelemaankin.

Vierailija
45/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Just tuli kutsu grilli-bileisiin, niin oletettavasti syöminen on yksi tärkeä osa iltaa.

Vierailija
46/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

Jos on päiväkahville pyydetty ja pöytä koreana, niin eikö? Siinä samalla normaaliälyinen kyllä kykenee juttelemaankin.

[/quote]

Kummastelisin kyllä, jos joku tulisi päiväkahville, mutta ei huolisi kahvia, sen sijaan on ihan normaalia kieltäytyä leivoksista kahvin yhteydessä. Jos leivoin kakun, ja haluan muiden maistavan sitä, niin pyydän kakkukahville, tai jos olen tehnyt pullaa niin pyydän pullakahville. Tuossa kutsumisvaiheessa voi sitten jo kieltäytyä pullasta jos se ei itselle jostain syystä sovi. Kyllä kahvi on ihan vaan kahvi, vaikka se onkin tarkoittanut 50v sitten myös tarjottavaa ohella, ja niistäkin kyllä kieltäydyttiin silloin, eikä mitään maailman suurinta sosiaalista sääntöä tällöin rikottu, vaikka joku olisikin hetkeksi ottanut nokkiinsa.

Vierailija
47/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ongelmaan on se, että valikoitte kyläpaikat ja tuttavat sen mukaan kuin mieltymykset kohtaavat. Itse tykkään leipoa monia lajeja ja vieraani niitä syövät itkemättä ja oksentamatta. Samoin kylässä otan tarjottavia. Ja ylipainoa ei ole.

Vierailija
48/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kummastelisin kyllä, jos joku tulisi päiväkahville, mutta ei huolisi kahvia, sen sijaan on ihan normaalia kieltäytyä leivoksista kahvin yhteydessä. Jos leivoin kakun, ja haluan muiden maistavan sitä, niin pyydän kakkukahville, tai jos olen tehnyt pullaa niin pyydän pullakahville. Tuossa kutsumisvaiheessa voi sitten jo kieltäytyä pullasta jos se ei itselle jostain syystä sovi. Kyllä kahvi on ihan vaan kahvi, vaikka se onkin tarkoittanut 50v sitten myös tarjottavaa ohella, ja niistäkin kyllä kieltäydyttiin silloin, eikä mitään maailman suurinta sosiaalista sääntöä tällöin rikottu, vaikka joku olisikin hetkeksi ottanut nokkiinsa.

[/quote]

Eipä ole vastaan tullut paikkaa, jossa pelkkä kahvi olisi tarjolla. En itsekään pyytäisi käymään ilman että mitään tarjottavaa. Usein se kyllä on jotain suolaista piirakkaa, ei pullaa.

Vierailija
49/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tumputtaminen on huonoa käytöstä, jos sen tekee yksin kotona niin että kukaan ei näe?

Vierailija
50/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:31"]

Ratkaisu ongelmaan on se, että valikoitte kyläpaikat ja tuttavat sen mukaan kuin mieltymykset kohtaavat. Itse tykkään leipoa monia lajeja ja vieraani niitä syövät itkemättä ja oksentamatta. Samoin kylässä otan tarjottavia. Ja ylipainoa ei ole.

[/quote]

Kyllä musta ois karseaa menettää yksi sosiaalinen tapa (kyläily) tavata ystäviäni, vain koska he eivät haluaisi syödä pullaani, oli kyseessä sitten allergia, dieetti tai ihan vaan se että ei tee mieli. Sairas on mielenmaailma, jos ystävä tulee kylään ja tärkein juttu on se että ystävä syö pullaasi. Ei se, mitä juttelette, mitä on milloinkin mielen päällä, mitä suruja ja iloja elämään on tullut, mutta se pulla. Kun ei kaveri pullaa syö, niin saa käydä purkamassa sydäntään sellaisen luona jossa tarjottavatkin kelpaa. Tai pitäisikö hylätä oma lapsi tai lapsenlapsi, jos hän on diietillä, kun ei sitä vaan voi kyläillä jos ei kyläpaikan tarjottavat kelpaa. Ainoa tapa tavata on tästä lähtien yleinen kahvila, toisen kotiin ei ole asiaa jos ei kelpaa leivokset ym. Ettekö oikeasti itse tajua, kuinka nurinkurista on laittaa vanha pula-ajan kohteliaisuussääntö (joka liittyi todellakin siihen, kun kunnon ruokaa ei ollut) omien ihmissuhteiden edelle. Kyläily on ihana asia, eikä ystävän kanssa omalla kotisohvalla jutteluun tarvita kuin suu ja kaksi korvaa.

Vierailija
51/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eipä ole vastaan tullut paikkaa, jossa pelkkä kahvi olisi tarjolla. En itsekään pyytäisi käymään ilman että mitään tarjottavaa. Usein se kyllä on jotain suolaista piirakkaa, ei pullaa.

[/quote]

Olen 30v ihminen, ja tuttava- ystäväpiiri samaa ikäluokkaa, ihan laidasta laitaan monenlaista väkeä. Suurin osa kahvitteluistamme tapahtuu ihan pelkän kahvin äärellä. Toki jos menen pikkuserkkuni luo kylään pitkän matkan päähän, niin hän laittaa tarjottavaa, mutta kyllä kun samalla paikkakunnalla olevan kaverin kanssa kahvitteluista sovitaan, niin kumpikaan ei oleta että tarjolla on jotain sen lisäksi. Pääasia on kahvissa ja juttelussa. Toki silloin tällöin toinen yllättää ja on laittanut jotain, mutta ymmärretään toki jos niistä kieltäydytään. 

Vierailija
52/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kieltämättä todella ahdistavaa, kun pitäisi jättää esim. hienosti alkanut dieetti isoäidin piimäkakun takia :(.

Isoäitini on juuri tällainen: selitin viimeksi että OLEN JÄTTÄNYT HERKUT POIS. Hyvissä ajoin ennen kahvipöytään siirtymistä selitin että olen aloittanut terveelliset elämäntavat ja yritän vähentää sokeria jne.. Isoäiti kuunteli kyllä ja oli samaa mieltä että liika sokeri on pahasta.

Kahvipöytään sitten nostettiin pakkasesta minua varten sulatettu piimäkakku estelyistä huolimatta. Yritin kieltäytyä mutta painostus oli kovaa.... "eihän nyt 1 pullapala haittaa"...

Tätä tapahtui toisenkin isoäitini luona, hän on kuitenkin nyt jo kuollut että eipä tarvi enää siitä kärsiä :D heh

Vierailija
53/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhotan tuputtamista (tarjota toki voi) ja myös ylenmääräistä kursailua. Ärsyttää kun kahvit on kaadettu ja ne jäähtyvät pöydässä, ja kukaan ei voi tulla ottamaan. Tuputtamisen nyt jotenkuten, jollain tasolla, ymmärrän vanhojen perinteiden mukaan, mitä täälläkin on toistettu, mutta en ymmärrä, miksi pitää loukkaantua, jos toinen ei otakaan? Tai vielä pahempi, alkaa esittämään marttyyriä. Tyyliin "onko ne minun tarjottavat nyt niin huonoja, kun ei kelpaakaan". Voi rasitus.

Vierailija
54/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on läheisissä ihmisiä jotka tarvittaessa syövät koko pöydän tyhjäksi kakusta, pullasta, piiraista ja leivoksista. Heidän terveytensä mua lähinnä huolettaa. Noi kaikki on nykytiedon valossa äärimmäisen huonoa syötävää. Ymmärrän kyllä että moni tykkää leipoa harrastuksena tai taidonnäytteenä, mutta ehdottomasti liputtaisin sen puolesta että muutettaisiin nämä syötävät enenevissä määrin hedelmiksi ja marjoiksi.

Vierailija
55/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:37"]

Vituttaa kun laitat pöytään ne seitsemän sortin herkut, jotka jää koskematta juuri tuollaisten vittumaisten vieraiden johdosta kuin ap.

[/quote]

Ja tarjoamasi herkut ovat yhtä tasokkaita kuin kielenkäyttösi.

Vierailija
56/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kieltäytyminen ei ole nirsoilua. Minulla on vakava suolistosairaus ja lisäksi tavanomaisempia allergioita, joiden hoitona on tarkka ruokavalio. Tulen oikeasti kipeäksi useimmista ruoka-aineista. Olisi ihanaa jos tosiaan voisi joskus syödä mitä tarjotaan. Tutut onneksi tietävät, että minulla on omat eväät mukana.

Vierailija
57/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit se toinen kääntöpuoli on, että sun pitää tajuta olla syömättä liikaa, muuten siitäkin puhutaan. Tuputetaan ja kontrolloidaan.

Vierailija
58/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:10"]

Sit se toinen kääntöpuoli on, että sun pitää tajuta olla syömättä liikaa, muuten siitäkin puhutaan. Tuputetaan ja kontrolloidaan.

[/quote]

Teet niin tai näin, aina väärinpäin :)

Vierailija
59/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuputtaminen on kyllä ällöttävä tapa, vaikka itseäni harmittaa, jos olen leiponut jotain ja vieras ei sitä syö. En kyllä tee siitä numeroa ja ala sitä väkisin tarjoamaan, vaan nielen pettymyksen ja hymyilen vieraalle ja jatkan niin kuin ei mitään :)

Vierailija
60/63 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up