Eivätkö nämä tuputtajat tajua, kuinka huonokäytöksisiä ovat?
Perusoletuksena pitäisi olla se, että ihminen osaa itse katsoa, mitä syö kahvipöydässä ja kuinka paljon. Mutta ei, sitten on näitä tuputtajia. Puututaan toisten ihmisten syömisiin, kaikkea pitäisi syödä ähkyyn asti, loukkaannutaan jos ei oteta lisää tai pahimmassa tapauksessa aletaan ruotia tämän ihmisen painoa ja ruokatottumuksia. Sitten jonkin ajan kuluttua ihmetellään, kun kukaan ei enää käy kylässä.
Olen myös huomannut, että monesti näillä samoilla ihmisillä kaikki pyörii ruoan ympärillä. Jos ei sitä syödä, niin sitä laitetaan tai suunnitellaan tai siitä puhutaan. Tyypillistä on myös oman tai toisten painon päivittely (varsinkin jos joku on hoikka, sehän on suorastaan epäluonnollista). Raskasta, ruoan pitäisi olla polttoaine eikä koko elämän keskipiste.
Tunnetteko tekin tällaisia?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:37"]Vituttaa kun laitat pöytään ne seitsemän sortin herkut, jotka jää koskematta juuri tuollaisten vittumaisten vieraiden johdosta kuin ap.
[/quote]
Ja tässä on syy, miksi suomalaiset ovat niin lihavia ihrapalleroita. Pitää syödä kahvipöydässäkin "kohteliaisuudesta" 3000 kilokalorin edestä mättöä. Vieraille on tarkoitus tulla huono olo, emäntä haluaa niin.
Tapas meininki on ihan helppo omaksua vaikka tuntuisikin aluksi oudolta. Esim pelkää jotain suolaista yhtä sorttia mutta parasta laatua vain vähän kerrallaan. Seitsemän sorttia on esiintymistä joka ei palvele muuta kuin tarjoajan brassailunhalua. Sitten kun ei enää tarjottavat uppoa niin ei tarvitsee ottaa seuraavaa vaihtoehtoa edes esiin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:20"]Vieraskoreus on hieno asia, kukaan ei liho, jos kerran kylässä syö niin että napa paukkuu. Lihominen tapahtuu kotona, kun naamariin vedetään eineksiä ja seurataan mielenvikaisia dieettiohjeita. Lihomisen lisäksi koko elimistö menee takalukkoon epämääräisistä lisäaineista, joita eineksissä riittää.
[/quote]
MIKSI sinä haluat, että vieraallasi on paha olo? Minusta ainakin tuollainen "napa paukkuu" on todella inhottava tunne. Syön sen verran, ettei minulla ole nälkä, simppeliä. Jos kaikki noudattaisivat samaa kaavaa, kukaan ei olisi lihava.
Ja se on ihan ruoanlaittajan oma vika jos hommaa kahdelle vieraalle kymmenen kakkua ja sitten itkee kun sitä ensimmäistäkään ei ole syöty loppuun.
AP
Itse asiassa tuputtajat ovat kivoja. Tosin tasapaino on hyvä. Liika rakkaudella tulee stoppi ainakin näkyvästi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:20"]
Vieraskoreus on hieno asia, kukaan ei liho, jos kerran kylässä syö niin että napa paukkuu. Lihominen tapahtuu kotona, kun naamariin vedetään eineksiä ja seurataan mielenvikaisia dieettiohjeita. Lihomisen lisäksi koko elimistö menee takalukkoon epämääräisistä lisäaineista, joita eineksissä riittää.
[/quote]
En mä tiedä miksi pitää syödä kylässä ikuisuuden säilyvää kaupan kääretorttua ja glukoosisiirappijäätelöä niin että napa paukkuu. Mieluummin sitten se atrian kinkkukiusaus jos eineksiä on pakko käyttää. Ainakin peräpää paukkuu molempien jälkeen.
Kotona tehdään sitten ruuat jä jäätelöt raaka-aineista itse.... Eikä pauku mikään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:20"]
Vieraskoreus on hieno asia, kukaan ei liho, jos kerran kylässä syö niin että napa paukkuu. Lihominen tapahtuu kotona, kun naamariin vedetään eineksiä ja seurataan mielenvikaisia dieettiohjeita. Lihomisen lisäksi koko elimistö menee takalukkoon epämääräisistä lisäaineista, joita eineksissä riittää.
[/quote]
Kieltäytyminen ei välttämättä tarkoita pelkoa lihomisesta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:20"]Vieraskoreus on hieno asia, kukaan ei liho, jos kerran kylässä syö niin että napa paukkuu. Lihominen tapahtuu kotona, kun naamariin vedetään eineksiä ja seurataan mielenvikaisia dieettiohjeita. Lihomisen lisäksi koko elimistö menee takalukkoon epämääräisistä lisäaineista, joita eineksissä riittää. [/quote] MIKSI sinä haluat, että vieraallasi on paha olo? Minusta ainakin tuollainen "napa paukkuu" on todella inhottava tunne. Syön sen verran, ettei minulla ole nälkä, simppeliä. Jos kaikki noudattaisivat samaa kaavaa, kukaan ei olisi lihava. Ja se on ihan ruoanlaittajan oma vika jos hommaa kahdelle vieraalle kymmenen kakkua ja sitten itkee kun sitä ensimmäistäkään ei ole syöty loppuun. AP
[/quote]
Siihen aikaan kun se täyteen syöttämisen ja syömisen tapa on syntynyt, on syöty energiaköyhempää ruokaa ja tehty raskasta työtä, ja kyläilytilanteessa seuraavaan ruokailuun saattoi kulua huomattavan pitkä aika. Navan paukkeen tuntemus on kulttuurisidonnainen asia, sitä voi opetella arvostamaan tai inhoamaan.
Jos emäntäsi on häiriintynyt ja tuputtaminen on mennyt överiksi, niin sinun pitäisi ottaa vastuuta tilanteesta ja houkutella hänet kauemmas pöydästä, vaikka kävelylenkille juttukaveriksi tai pelaamaan jotain seurapeliä tms. Maanitella hänet ulos keittiöstä, tai pahimman jurruttajan kanssa tarjoutua laittamaan astiat koneeseen samalla kun irrotat hänen huomionsa lempeästi, ja kehut että olisi tehnyt mieli syödä lisääkin mutta kun on tottunut syömään vähän kerralla, ei pysty. Eli hyvittelet häntä ja osoitat siten arvostavasi hänen tunteitaan.
Mutta taidat olla itse häiriintynyt, jos tosissasi kuvittelet, että emäntä halusi sinulle kärsimystä tuottaa.
Äitini on tuputtaja. Vieraille tuputtaa kahvipöydässä, mutta omalle väelle laittaa ruokaa lisää lautaselle haluat tai et. Jos jotain ei ota ollenkaan, yrittää laittaa suuhun. Muutamalla tiukalla ärähdyksellä asia kyllä hoituu.
Ärsyttävämpiä ovat kuitenkin ne, jotka haluavat jotain, mutta sanovat kuitenkin vastaan. Kursailijoiksiko joku heitä ylhäällä kutsui. Olen joutunut vanhempieni luona hassuun tilanteen, kun en osannut tuputtamis-kursailupeliä. Kaadoin kahvia ja eräs vieras sanoi, ettei halua lisää, joten lähdin pannuineni takaisin keittiöön. Hänelle tuli hätä, kun tajusi jäävänsä ilman ja minut huudettiin takaisin kaatamaan vieraalle kahvia. Typerästi oletin, että jos henkilö sanoo, ettei jotain halua, niin hän myös tarkoittaa sitä eikä päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:37"]Vituttaa kun laitat pöytään ne seitsemän sortin herkut, jotka jää koskematta juuri tuollaisten vittumaisten vieraiden johdosta kuin ap.
[/quote]
Niinpä, eikä kaikki vieraat ole todellakaan edes hoikkia eli kotona maistuu kuitenkin. Voisihan sitä pitää pikku paasto ennen kuin tulee kylään että maistuisi ja jaksaisi siellä syödä kun emäntä on vaivaa nähnyt ja laittanut.
Mä annan vanhoille kyllä mielessäni anteeksi ruuan tuputtamisen. Mummolassa otan kohtuudella tarjottavaa, ellei mulla oikeasti ole sellainen olo että ei tee mieli. En halua huonoa oloa itselle vanhan perinteen kustannuksella. Ja ihan kyllä mietin sitä lihomistakin rehellisesti. Jos käyn kylässä ihmisten luona 2-3 kertaa viikossa, ja ottaisin joka kerralla sokeri- ja rasvapitoista tarjottavaa sen kaksi palaa vaikka, niin käytännössä se tarkoittaisi sitä, että jos en haluaisi lihoa lainkaan niin en voisi muulloin herkutella. Ja kuitenkin jos päätän herkutella esim. kerran viikossa, niin söisin mielelläni sellaista herkkua josta oikeasti tykkään ja silloin kun minulla on pieni nälkä. Inhottava ajatus, että herkutteluni riippuisi pääsääntöisesti vierailuista toisten luona.
Mutta kyllä mä silti ymmärrän, että joillain vanhoilla on jäänyt päälle se tuputtaminen, ja ihan kohteliaasti kieltäydyn jos katson parhaaksi näin. Kyllä se pulla ja kuivakakku olivat hyviä välipaloja silloin kun ei ollut varaa runsaskalorisiin ja -proteiinisiin tuotteisiin, mutta nykyajan ruokavaliolla takuuvarmasti lihottaa itsensä, jos aina myöntyy kaikkkeen tarjottavaan. Eri asia jos käy sukulaisten ym. tuttujen luona kylässä vain kerran viikkoon tai harvemmin. Mutta jos käy useammin, niin kyllä kannattaa miettiä että onko oma terveys painavampi asia kuin kohteliaisuus menneiden päivien (ei nykypäivien) mukaan. Itse olen ainakin omalle mummolle asiaa kovasti koittanut selittää, ettei loukkaantuisi jos kieltäydyn/muutkin kieltäytyy. Aina vain tokaisee, että mitä se sinulla vaikuttaa olla ilman, kun olet niin hoikkakin (siis normaalipainoinen). No, olisinko niin hoikka, jos en välittäisi ruokavaliostani, siinäpä kysymys. Mutta anteeksi annettakoon, ja älkööt kukaan toimiko silti itselle vastenmielisellä tavalla vain koska se on "kohteliasta".
Juu, kuulostaa tutulta. Eräs sukulaisämmä tuppaa väkisin ihmisten lautasille ruokaa. Olet niin laiha, että on varaa syödä, linnun annoksia syöt yms. paskaa kommentoi. Jos kieltäytyi ottamasta lisää ruokaa niin ämmä vain nauroi, että otathan sinä ja kauhoi lautasen täyteen. Kontrollifriikki lievästi ilmaistuna ja yhtä pitkä kuin paksukin. En ole enää missään tekemisissä ko. ihmisen kanssa.
Parempi tuollaisten nirsojen kieltäytyä kyläilyistä. Kellekään ei tule sitten mielipahaa.
Kyllä, eräs lähisukulainen on juuri tuollainen tuputtaja. Viime kerralla alkoi tuputtamaan lisää täytekakkua, kun edellinenkin kakkupala oli vielä kesken lautasella. Raivostuttava tapa!
Eivät tajua. Eikä kaunis kieltäytyminen yleensä edes onnistu ja lisääkin pitäisi ottaa!
Yksi aivan jumalattoman ärsyttävä asia on myös päättää lisukkeet toisen puolesta. Lapataan lautaselle makaronilaatikot ja salaatit ja ruutataan ketsupit ja etikkaiset salaatinkastikkeet päälle. Sitten jää mulla syömättä kun en noista etikkastikkeista pidä. Ilman kastikkeita söisin, mutta kun ei saanut itse päättää.
Tähän muuten hämmästyttävän usein tulee vastakommentiksi "no eihän se siinä edes maistu!" Mmmm, miksi te kaikki muut sitten omiin annoksiinne ruittaatte puoli lautasellista ketsuppia kun muuten se ruoka ei mielestänne maistu miltään? :'D
Tavallisille ihmisille toi on vielä piirileikkiä, mutta arvatkaas millaisiin tilanteisiin olen joutunut kun jouduin suoliston tulehtumisen seurauksena lopettamaan vehnän syömisen. Keskimäärin 100 prosentissa kahvin kanssa tarjottavissa on vehnää, mikä tarkoittaa sitä että en voi ottaa edes sitä pientä keksiä.
Viime sukulaiskäynnillä alkoi sellainen operaatio, kun vanhempi rouvasväki oli päättänyt, että kyllä sille jotain sokerista vaaleaa syötetään. Jouduin lähestulkoon alkaa solvaamaan toista kun ei voi uskoa, että toisen nami on toisen myrkky.
Joudun varmaan jatkossa ottamaan entistä veemäisemmän linjan, kun nämä tuputtajat eivät usko. Jotkut voivat pitää minua herkkähipiäisenä, mutta syy käytökseeni on se, että saan tästä kieltäytymisestä niin paljon häiritsevää huomiota, että paniikkikohtauksen riski on todella suuri.
Minusta on todella ärsyttävää, että on kaikkea hyvää tarjolla mutta en jaksa syödä jokaista lajia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:49"]
Tavallisille ihmisille toi on vielä piirileikkiä, mutta arvatkaas millaisiin tilanteisiin olen joutunut kun jouduin suoliston tulehtumisen seurauksena lopettamaan vehnän syömisen. Keskimäärin 100 prosentissa kahvin kanssa tarjottavissa on vehnää, mikä tarkoittaa sitä että en voi ottaa edes sitä pientä keksiä.
Viime sukulaiskäynnillä alkoi sellainen operaatio, kun vanhempi rouvasväki oli päättänyt, että kyllä sille jotain sokerista vaaleaa syötetään. Jouduin lähestulkoon alkaa solvaamaan toista kun ei voi uskoa, että toisen nami on toisen myrkky.
Joudun varmaan jatkossa ottamaan entistä veemäisemmän linjan, kun nämä tuputtajat eivät usko. Jotkut voivat pitää minua herkkähipiäisenä, mutta syy käytökseeni on se, että saan tästä kieltäytymisestä niin paljon häiritsevää huomiota, että paniikkikohtauksen riski on todella suuri.
[/quote]
No kannattaa kyllä minimoida kyläilyt, ettei tule tuollaista riesaa vastaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:30"]Parempi tuollaisten nirsojen kieltäytyä kyläilyistä. Kellekään ei tule sitten mielipahaa.
[/quote]
Miten se on nirsoutta, ettei halua SYÖDÄ ITSEÄÄN VÄKISIN ÄHKYYN? Syön sen verran, että ei ole nälkä. Siihen riittää se yhdensorttinen tarjottava. MIKSI RUOKAILUN JÄLKEEN KUULUU OLLA ÄHKY JA HUONO OLO? Niin käy, jos ottaa enemmän kuin sen, millä tulee kylläiseksi.
AP
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:49"]
[/quote]
Se on jännä, että ei tuollaisen tiedettäessä edes voida laittaa tarjolle leipäjuustoa ja marjoja, mikä on aivan hyvä perinteinen suomalainen kahvitarjottava. Eikä taatusti tule sen kalliimmaksi kuin erikoiset kakut ym. Vieraan ruokavalion huomioiminen on kohteliasta sekin! Tuollaisilla ämmillä ei ole kyllä mitään käytöstapoja.