Pelkäättekö omakotitalossa?
Toisaalta ihan hölmöä, mutta pelkään aina että joku tulee. Tämä joku on siis murhaaja-raiskaaja-mies, joka murtautuu sisään ovesta tai ikkunasta. Onko muilla vastaavanlaisia pelkoja? Olemme juuri muuttaneet omakotitaloon ja tiesin kyllä, että yksin kotona ollessani saatan, lähinnä pimeällä, pelätä. Mutta olisiko ehdottaa jotain jolla pelko vähenee? :)
Olen miettinyt jotain turvalukkosysteemejä... Ja meillä on vieläpä koira, joten harvemmin olen edes ihan yksin mutta tuosta koirasta ei kyllä vahtikoiraksi ole!
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:05"]En pelkää yhtään. Ja vähän vaikea ymmärtää ihmisiä jotka pelkäävät. Mutta sitä voi vaikka hankkia hälytysjärjestelmät oviin niin sellainen voi helpottaa pelkoa. Kukaan ei pääse sisälle ilman isoa meteliä.
Jos asuisin talossa metsän keskellä eikä naapureita lähellä, niin silloin ehkä alkuun pelottaisi. Mutta eiköhän siihenkin tottuisi.
[/quote]
Tätä ei oikein voikaan selittää. Olen elänyt turvallisen lapsuuden (omakotitalossa juurikin) ja teininä aloin pelkäämään kun olin yksin kotona. Yötä siis. Välillä helpotti mutta nyt taas tulee mieleen kaiken maailman ajatuksia ihme raiskaajista. Mieheni ei myöskään juuri ymmärrä pelkoani, sanoo että kuka tänne nyt tulisi. Ja miksi. Mutta silti pelkään yksin ollessani.
Ei tämä sentään mitään mielenterveyttä vievää ole, mutta sellaista, että esim. kun kuuluu joku rasahdus niin säpsähdän oitis. Mielikuvitus laukkaa myös silloin, kun tulen pimeällä yksin kotiin tyhjään taloon. Mietin, mitä jos täällä onkin joku. Hölmöä, tiedän!
Ap
Mua pelotti kyllä välillä kun asuttiin omiksessa. Meillä oli isot ikkunat melkein lattiaan asti olkkarissa (70-luvun talo) ja kyllä kun etenkin syysiltoina pimeys laski sinne maalle niin kyllähän sitä kävi kaikkia ajatuksia mielessä ja mielikuvitus alkoi tehdä tepposiaan.
Yksin jos olin kotona, saatoin katsella telkkaria leipäveitsi sohvatyynyn alla, heh (säälittävää). Silloin oli just käyny ne Ulvila -caset sun muut ja puhuttiin mistä lie huppumiehistä jotka tulee terassin ovesta sisään... :) Kerran kävi jotkut hämärätyypit oven takana mutta säikähtivät kun olinkin kotona ja sytytin eteiseen valot kun hyörivät pihassa ja etupihalla kuikuilemassa sisälle ikkunasta. Lähtivät autolla veks saman tien.
Nyt kerrostalossa mulla kivempi olo kun myös alaovi aina lukossa ja ikkunoista ei pääsis sisään kuin Spiderman. Samoin kivempi tietää, että mm. lapsi on koulun jälkeen täällä "paremmassa turvassa" ja naapurit aina heti vieressä - vaikka jos on jotain tapahtuakseen, se tapahtuu.
Surullista, että pelkäät kotonasi. Minä olen usein yksin kotona, ja välillä unohdan laittaa ovenkin lukkoon, eikä kukaan ole tullut rosvoilemaan. Mies meillä kotona ollessaan vetelee verhoja kiinni. Minulla ne yleensä ovat auki. Tosin tuo voi johtua lapsuuden kodissa opittu tapa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:01"]Ovi on öisin lukossa ja siitä jos yrittää tulla sisään murtautumalla olen jo heräännyt meluun. Ja sen jälkeen kukaan ei astu ilman lupaa kynnyksen yli. Ei siis pelota. :) [/quote] Onko sulla joku ase vai miten voit olla noin varma? :)
[/quote]
Olen aika varma että sisään ei tulla, sanotaan näin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:05"]En pelkää yhtään. Ja vähän vaikea ymmärtää ihmisiä jotka pelkäävät. Mutta sitä voi vaikka hankkia hälytysjärjestelmät oviin niin sellainen voi helpottaa pelkoa. Kukaan ei pääse sisälle ilman isoa meteliä. Jos asuisin talossa metsän keskellä eikä naapureita lähellä, niin silloin ehkä alkuun pelottaisi. Mutta eiköhän siihenkin tottuisi. [/quote] Tätä ei oikein voikaan selittää. Olen elänyt turvallisen lapsuuden (omakotitalossa juurikin) ja teininä aloin pelkäämään kun olin yksin kotona. Yötä siis. Välillä helpotti mutta nyt taas tulee mieleen kaiken maailman ajatuksia ihme raiskaajista. Mieheni ei myöskään juuri ymmärrä pelkoani, sanoo että kuka tänne nyt tulisi. Ja miksi. Mutta silti pelkään yksin ollessani. Ei tämä sentään mitään mielenterveyttä vievää ole, mutta sellaista, että esim. kun kuuluu joku rasahdus niin säpsähdän oitis. Mielikuvitus laukkaa myös silloin, kun tulen pimeällä yksin kotiin tyhjään taloon. Mietin, mitä jos täällä onkin joku. Hölmöä, tiedän! Ap
[/quote]
Minulla on ollut ihan sama kuvio. Teininä tykkäsin olla yksin kotona (suuri omakotitalo) ja odotin sitä aina innolla, mutta jossain siellä 18 ikävuoden paikkeilla tilanne muuttui selkeästi. En tiedä mikä muutoksen aiheutti, mutta sen jälkeen olen aina pelännyt olla siellä yksin yöllä. Pelko alkaa heti kun ulkona alkaa pimetä, keskellä päivää on ihan ok. Unen saaminen on kaikkein vaikeinta, kun adrenaliinit lähtevät virtaamaan jokaisesti pikku narahduksesta, joita vanhassa talossa riittää.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:14"]Asuin omakotitalossa 4-vuotiaasta 18-vuotiaaksi ja aina jos olin yksin kotona yön, pelkäsin. Vanhassa rintsutalossa vielä kaikki paikat narisee ihan tuulenkin voimasta. Illalla yksin ollessani kaikki oli ihan ok, niin kauan kuin valot oli päällä ja oli jotain tekemistä mutta heti kun menin sänkyyn ja laitoin valot pois, tuli mieleen vaikka mitä. Hyi että. Vanhemmillani oli (ja on edelleen) tosin pieni koira (havanan koira) josta ei sinänsä olisi apua jos joku murtautuisi sisään. Se koira menisi varmaan nuolemaan murtautujan naamaa mutta tiesin että koira kyllä kuulisi aivan varmasti ja haukkuisi. Se haukkuu aina kaikki oravatkin pihasta, ja vaikka keskellä yötä. Se vähän rauhoitti. Toisaalta mietin että: olen yksin kotona, joku murtautuu sisään ja vaikka kuulisinkin sen ja olisin hereillä niin mitä pystyisin oikeasti tekemään... Taas alkoi pelottaa :D
Ei kai tuohon muu auta kuin aika. Ja pelkojen voittaminen. Jos pimeä pelottaa, mene käymään yöllä taskulampun kanssa kellarissa (jos teillä on sellainen) tai ulkona.
[/quote]
Hengenheimolainen :) minä olen usein myös miettinyt tuota, että jos joku tulisi niin mitä tekisin. Piiloutuisinko sängyn alle, huutaisinko että poliisit on tulossa (tämä on mielestäni hyvä :)) vai mitä. Meillä keskikokoinen koira ja naamaa sekin menisi varmaan nuolemaan alkupelästyksen jälkeen.
Ap
Välillä kieltämättä pelottaa. Silloin kun paikkakunnalla eräs hiippari kävi oikeasti tirkistelemässä ikkunoista sisään, mulla oli monesti sellainen olo, että mua tuijotetaan. Meidän koira on sellainen lapanen, ettei se varmasti tekis kenellekään mitään pahaa, sillä on vaan ärsyttävä tapa reagoida kaikkeen outoon ääneen murisemalla niin, että mua alkaa pelottaa, että mitähän se nyt havaitsi. Lainasin kerran viikoksi kaverilta riistakameran ja laitoin sen pihapuuhun kuvaamaan, olis saanut jäädä kokeilematta. Jos ei sitä kameraa ja tota koiraa olis, olisin autuaan tietämätön siitä kaikesta, mitä pihallamme voi yöaikaan tapahtua... Mulle riittäis ihan vaan ne jalan jäljet, jotka kiertää ympäri taloa vasta sataneessa lumessa ja ikkunoiden alla, siinä olis ihan riittävästi jännitystä.
Mä pidän kyllä ulko-oven lukossa, jos olen kaksin lapsen kanssa päivällä kotona, vaikka en pelkää.
Ei sillä, on meidän saunarakennuksen varastossa joku käynyt yöllä tutkimassa ja autoonkin joku yritti muutaman päivän päästä varaston tonkimisesta, mutta livahti karkuun kun sattumalta koiran piti päästä ulos vielä myöhään illalla ja mentiin pihalle. Liekö sitten sama henkilö, joka totesi, ettei ole mitään varastettavaa, ja vaikka olisikin, koira löytyy vahtimasta. Ei ole sen jälkeen mitään käynyt.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:04"]Jos pelottaa, kannattaa hankkia ihan kunnon hälytyssysteemit, esim. Verisurelta. Ovi- ja liiketunnistimet nyt ainakin, myös riistakamera pihalle näkyvään, mutta vaikeasti tavoitettavaan paikkaan. Niistä voisi olla jotain hyötyä pelon kanssa, hälyttimien asennus ja ylläpito tietty maksaa, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
[/quote]
Meille hommattiin hälytysjärjestelmä, kun mies teki paljon reissuhommia ja minä olin pienen lapsen kanssa kotona. Jotenkin en osannut yksin pelätä, mutta lapsen kanssa en osannut nukkua ollenkaan, jos mies ei ollut kotona. Hälytin rauhoitti ja helpotti öitä.
Täysin luonnollinen ja yleinen pelko, tosin järjetön.
Meillä melkeen 10 vuotta vanha liiketunnistin valosysteemi pihalla ja se ei kissan kokosista elukoista lähde päälle. Pitää olla ihmisen kokoinen liikkuja, että lähtee päälle. Niitä kai pystyy säätämään tällatavoin tai sitten on valmiiksi ostettu tällanen..
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:24"]Välillä kieltämättä pelottaa. Silloin kun paikkakunnalla eräs hiippari kävi oikeasti tirkistelemässä ikkunoista sisään, mulla oli monesti sellainen olo, että mua tuijotetaan. Meidän koira on sellainen lapanen, ettei se varmasti tekis kenellekään mitään pahaa, sillä on vaan ärsyttävä tapa reagoida kaikkeen outoon ääneen murisemalla niin, että mua alkaa pelottaa, että mitähän se nyt havaitsi. Lainasin kerran viikoksi kaverilta riistakameran ja laitoin sen pihapuuhun kuvaamaan, olis saanut jäädä kokeilematta. Jos ei sitä kameraa ja tota koiraa olis, olisin autuaan tietämätön siitä kaikesta, mitä pihallamme voi yöaikaan tapahtua... Mulle riittäis ihan vaan ne jalan jäljet, jotka kiertää ympäri taloa vasta sataneessa lumessa ja ikkunoiden alla, siinä olis ihan riittävästi jännitystä. [/quote] Mitä kaikkea siellä kamerassa sitten näkyi? :O Ap
[/quote]
Ensimmäisenä yönä joku nosteli kukkaruukkuja, ilmeisesti etsien jotain (avainta?). Kiersi koko talon ja lähti pois. Toisena yönä vain metsän eläimiä. Kolmantena yönä ilmeisesti sama hlö kurkisteli meidän ikkunoista sisään ja sitten siirtyi naapurin tontille. Neljäntenä yönä kaksi henkilöä kävi kaikki ovet kokeilemassa, toinen kierteli autoni ympärillä kokeillen ovia ja lähtivät pois. Viidentenä yönä kurkki taas ikkunoista ja kokeili ovia ja siirtyi naapurin tontille. Tää mun lainaama riistakamera on sellainen, että se ottaa videokuvaa. Kuvan laatu oli aika heikko, koska lähin puu mihin sen sain asennettua on aika kaukana talosta, eikä ole mikään Full HD, mutta kyllä siinä selvästi ihminen/ihmisiä oli. Ainii, koira havahtui kaikkina niinä öinä murisemaan, kun ovia kokeiltiin ja olohuoneen ikkunasta kurkittiin. Itse en kuullut mitään, en edes ovien kokeilua.
Olen nyt aikeissa asennuttaa pihavalot liiketunnistimella, ihan kunnon spotit, että jos joku tuohon pihaan tulee, niin ei jää huomaamatta.
[/quote] Jestas! Ihan kauhusta kankeana luen näitä teidän juttuja! Itse pelkäsin myös iltaisin/öisin, kun asuttiin avomieheni kanssa luhtitalossa maantasalla. Nykyään asumme kerrostalossa, jossa on alaovi aina lukossa. Asumme 2. kerroksessa. Joskus kun olen ollut yökyläilemässä omakotitalossa/rivitalossa, niin kyllä on aina öisin pelottanut! :D Haaveilen silti omakotitalosta. Tiedä sitten saisinko siellä koskaan mielenrauhaa öisin! :D
12 caliiperin Remington pitää huolen, että mahdollinen murtoäijä lähtee joko suosiolla takas sinne mistä tuli, tai jos ei usko, niin Taivaaseen.
Mun on yksinasuvana pakko asua kerrostalossa. En pystyis asumaan maan tasalla kun pelottaisi.
Minä pidän valkopohjaista ALARM-tarraa asuntoni ovessa vaikka ei hälytintä oikeasti ole.
Naapurillekin annoin sellaisen. Kuhmoon vei.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:01"]Ovi on öisin lukossa ja siitä jos yrittää tulla sisään murtautumalla olen jo heräännyt meluun. Ja sen jälkeen kukaan ei astu ilman lupaa kynnyksen yli. Ei siis pelota. :) [/quote] Onko sulla joku ase vai miten voit olla noin varma? :)
[/quote]
Olen aika varma että sisään ei tulla, sanotaan näin.
[/quote]
Voi että inhoan tuota tyhjänpäiväistä sanotaan näin hokemaa!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 03:48"]
12 caliiperin Remington pitää huolen, että mahdollinen murtoäijä lähtee joko suosiolla takas sinne mistä tuli, tai jos ei usko, niin Taivaaseen.
[/quote]
Mitä se pyssy auttaa, jos kaulasi viilletään nukkuessasi, etkä ehdi edes herätä?
Ei ole vielä Kotkassa näkynyt. Yleensä on meripäiville sattunut juuri niiden lentoonlähtemispäivä. Aina on ollut auton lasit mustanaan kun on lähtenyt merkkareille päin. Meripäivät oli nyt viime to-su.