Pelkäättekö omakotitalossa?
Toisaalta ihan hölmöä, mutta pelkään aina että joku tulee. Tämä joku on siis murhaaja-raiskaaja-mies, joka murtautuu sisään ovesta tai ikkunasta. Onko muilla vastaavanlaisia pelkoja? Olemme juuri muuttaneet omakotitaloon ja tiesin kyllä, että yksin kotona ollessani saatan, lähinnä pimeällä, pelätä. Mutta olisiko ehdottaa jotain jolla pelko vähenee? :)
Olen miettinyt jotain turvalukkosysteemejä... Ja meillä on vieläpä koira, joten harvemmin olen edes ihan yksin mutta tuosta koirasta ei kyllä vahtikoiraksi ole!
Kommentit (109)
Ovi on öisin lukossa ja siitä jos yrittää tulla sisään murtautumalla olen jo heräännyt meluun.
Ja sen jälkeen kukaan ei astu ilman lupaa kynnyksen yli.
Ei siis pelota. :)
Yritän aina miettiä, että kuka tänne nyt väkisin tulisi. Mutta kun on kaiken maailman hulluja liikenteessä, niin mielikuvitus alkaa laukkaamaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:01"]Ovi on öisin lukossa ja siitä jos yrittää tulla sisään murtautumalla olen jo heräännyt meluun.
Ja sen jälkeen kukaan ei astu ilman lupaa kynnyksen yli.
Ei siis pelota. :)
[/quote]
Onko sulla joku ase vai miten voit olla noin varma? :)
Itse en pelkää olla kotona, asutaan tosin aika kaukana keskustasta. Voithan hommata oviin sisälle lukot, ikkunoista meillä ei ainakaan sisään pääse. Tosin meillä on kyllä koira sisällä joka ei tuntemattomia ihmisiä siedä. Kyllä koira hyvin pitää ulkopuoliset poissa, pelkästään koiran haukunta auttaa. Mut hommaa ne lukot sisälle, kyllä se auttaa rauhoittumaan :-).
En ole koskaan pelännyt. En edes silloin kun olen pohjoisessa ollut mökillämme yksin. Kyllä kai siitä koirasta sinulle jotain hyötyä on, vaikka vahtikoira ei olisikaan. Kai koira kuitenkin vieraisiin jotenkin suhtautuu, että heräisit tunkeilijoihin.
Mä oon samanlainen. Siksi en suostu asumaan omakotitalossa vaikka mies tykkäisi.
Kuinka usein olet nähnyt uutisissa tuollaista tapahtuneen?
Kyllä se on Suomessa erittäin harvinaista että mihinkään asuntoon tunkeudutaan kun asukas on kotona.
Laita joku ase sopivaan paikaan pahan tilanteen varalle (veitsi, vesuri, kirves, pesäpallomaila jne.)
Jos pelottaa, kannattaa hankkia ihan kunnon hälytyssysteemit, esim. Verisurelta. Ovi- ja liiketunnistimet nyt ainakin, myös riistakamera pihalle näkyvään, mutta vaikeasti tavoitettavaan paikkaan. Niistä voisi olla jotain hyötyä pelon kanssa, hälyttimien asennus ja ylläpito tietty maksaa, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
En pelkää yhtään. Ja vähän vaikea ymmärtää ihmisiä jotka pelkäävät. Mutta sitä voi vaikka hankkia hälytysjärjestelmät oviin niin sellainen voi helpottaa pelkoa. Kukaan ei pääse sisälle ilman isoa meteliä.
Jos asuisin talossa metsän keskellä eikä naapureita lähellä, niin silloin ehkä alkuun pelottaisi. Mutta eiköhän siihenkin tottuisi.
Kannattaa pitää puukkoa ja pippurisumutetta sängyn vieressä vieressä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:51"]
Niin ja tätä pelkoa ei auta aina silloin tällöin lukea lehdistä, kuinka johonkin taloon on murtauduttu ja asukas tyyliin tapettu. Juuri oli se joku ryöstö, jossa perheen äiti oli sidottu sänkyyn mutta ei onneksi tehty muuta. Aviomies löysi kun tuli kotiin... Hrr!
[/quote]
Ettei vaan olisi aviomies itse asialla... Nehän on yleensä vanhuksia, joiden kotiin on tunkeduttu ja niitäkin tapauksia vain muutama vuodessa. Paljon todennäköisempää on tulla baaritutun raiskaamaksi ja ryöstämäksi.
Ohhoh. Mun lapsuuden kodissa ei ollut eikä ole ovet lukossa öisin :D eikä esim kauppareissujen ajan. Vasta jos oltiin/ovat useampia päiviä poissa niin sitten. Joo ei asuttu keskustassa, mutta ei missään korvessakaan. Matkaa keskustaan alle 10km.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:05"]
[/quote]
Ja pesäpallomaila sängyn alla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
Laita ulos iso koiranruokakuppi, isot miesten saappaat, tyhjä haulikon laukku(vai mikä onkaan) ja talon tai tallin seinään varoituskyltti isosta vartijakoirasta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:03"]Itse en pelkää olla kotona, asutaan tosin aika kaukana keskustasta. Voithan hommata oviin sisälle lukot, ikkunoista meillä ei ainakaan sisään pääse. Tosin meillä on kyllä koira sisällä joka ei tuntemattomia ihmisiä siedä. Kyllä koira hyvin pitää ulkopuoliset poissa, pelkästään koiran haukunta auttaa. Mut hommaa ne lukot sisälle, kyllä se auttaa rauhoittumaan :-).
[/quote]
Kiitos vinkistä, täytyy perehtyä noihin sisälukkoihin :) Mekään emme asu keskustassa vaan pienehkössä kylässä että eipä täällä edes taida rosvoja juuri liikkua :D
Koirasta on toki apua siinä mielessä, että reagoi ja haukkuu ääniä ym. Mutta jos joku oikeasti tulisi sisälle, ei siitä apua taitaisi olla. Joskus mietin että pitäisikö laittaa postilaatikolle tai ulko-ovelle joku dopermannin kuva :D jos auttaisi... Naapurit vois tosin ihmetellä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:03"]En ole koskaan pelännyt. En edes silloin kun olen pohjoisessa ollut mökillämme yksin. Kyllä kai siitä koirasta sinulle jotain hyötyä on, vaikka vahtikoira ei olisikaan. Kai koira kuitenkin vieraisiin jotenkin suhtautuu, että heräisit tunkeilijoihin.
[/quote]
Mä en ikinä voisi olla missään mökillä yksin. Hui kamalaa :-)
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:04"]
Jos pelottaa, kannattaa hankkia ihan kunnon hälytyssysteemit, esim. Verisurelta. Ovi- ja liiketunnistimet nyt ainakin, myös riistakamera pihalle näkyvään, mutta vaikeasti tavoitettavaan paikkaan. Niistä voisi olla jotain hyötyä pelon kanssa, hälyttimien asennus ja ylläpito tietty maksaa, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
[/quote]
Eräs naapurini on laittanut pelkät varoituskyltit (tyyliin "alueella tallentava kameravalvonta") hämäykseksi näkyvälle paikalle. Hänellä ei siis oikeasti ole kameroita, mutta ehkä pelkkä varoituskin pitää tunkeilijat loitolla :)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
Laita ulos iso koiranruokakuppi, isot miesten saappaat, tyhjä haulikon laukku(vai mikä onkaan) ja talon tai tallin seinään varoituskyltti isosta vartijakoirasta.
[/quote]
Hehei, kiitos tästä. Sain naurut ja pistän ehdottomasti harkintaan nuo :)
Ap
Asuin omakotitalossa 4-vuotiaasta 18-vuotiaaksi ja aina jos olin yksin kotona yön, pelkäsin. Vanhassa rintsutalossa vielä kaikki paikat narisee ihan tuulenkin voimasta. Illalla yksin ollessani kaikki oli ihan ok, niin kauan kuin valot oli päällä ja oli jotain tekemistä mutta heti kun menin sänkyyn ja laitoin valot pois, tuli mieleen vaikka mitä. Hyi että. Vanhemmillani oli (ja on edelleen) tosin pieni koira (havanan koira) josta ei sinänsä olisi apua jos joku murtautuisi sisään. Se koira menisi varmaan nuolemaan murtautujan naamaa mutta tiesin että koira kyllä kuulisi aivan varmasti ja haukkuisi. Se haukkuu aina kaikki oravatkin pihasta, ja vaikka keskellä yötä. Se vähän rauhoitti. Toisaalta mietin että: olen yksin kotona, joku murtautuu sisään ja vaikka kuulisinkin sen ja olisin hereillä niin mitä pystyisin oikeasti tekemään... Taas alkoi pelottaa :D
Ei kai tuohon muu auta kuin aika. Ja pelkojen voittaminen. Jos pimeä pelottaa, mene käymään yöllä taskulampun kanssa kellarissa (jos teillä on sellainen) tai ulkona.
Ulkovalot, jotka toimii liiketunnistimella. Voisi olla vähän apua? :)