Miksi työttömät valittaa 9 €/vrk "orjatöistä"?
Ymmärrän valituksen silloin, kun työtön on määrätty (lainvastaisesti) esim. yritykseen töihin tai tekemään ihan "oikeaa", koulutusta vaativaa ja/tai raskasta työtä 9 €/vrk korvausta vastaan. Mutta mikä siinä on muuten ongelmana, jos velvoitetaan menemään johonkin keittämään parit kahvit, kastelemaan kukkaset ja luppoajan saa käyttää vaikka ristikoita ratkoen?
9 € on tietysti pieni korvaus jopa 8 tunnin läsnäolovelvollisuudesta, mutta kun päälle tulee kaikki tuet! Monelle oikeassa työsuhteessa olevalle jää yli 10 euron tuntipalkasta huolimatta vähemmän rahaa käteen, koska palkan lisäksi saa korkeintaan toimeentulotukea eikä senttiäkään ylimääräistä.
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:17"]
Hyvin on aivopesty porukkaa siihen, että työtön on loinen ja kaikki työ kannattaa siltikin, vaikkei... öö, vaikkei kannata. :D Esim. 134: tuntipalkka 1 - 4 €, joka on siis aivan naurettavaa kyykytystä. Ja samaa kyykytystä kokee itse kukin, olipa sitten näissä kusetusfirmoissa töissä tai työkokeilussa.
Aina säännöllisin väliajoin tulee ihminen, joka lanseeraa olevansa täysin vapaaehtoisesti, mielellään ja ylpeänä tämäntasoisissa töissä mieluummin kuin "muiden elättinä". No, hieno juttu. Mutta onko se oikeasti kehitystä, ettei tähän tilanteeseen tule muutosta? Kuinka paljon raha kiertää, että meillä on väkeä tällaisissa töissä tai "töissä" saamatta oikeasti elantoa? Ja onko oikeasti järkeä syyttää ihmisiä siitä, etteivät tuollaiseen suostu, kun voisi yhtä hyvin vaikka yhtenä rintamana olla taistelemassa sitä vastaan, ettei me kaikki olla noissa hemmetin yhden euron tuntipalkkatöissä?
[/quote]
Kyllä se euron tuntipalkka on riistoa, siitä olen samaa mieltä. Raskasta työtä ja tylsää kuin mikä. Mutta nykytilanteessa siihenkin kannattaa alistua, jos parempaa ei ole tarjolla. Jokainen euro on kotiinpäin ja mikä tahansa työ näyttää CV:ssä paremmalta kuin työttömyys.
[/quote]
En minä ainakaan ilmoita cv:ssäni työttömyyttäni, toivottavasti et sinäkään. Mieluummin opiskelen työkkärin tuella uuden ammatin kuin teen jotain höpöhommaa, mistä en todellisuudessa mitään nettoa.
Käsittääkseni näitä 9 eurolaisia on myös esim. jossain terveyskeskuksessa, vuodeosastoilla tms. siivoamassa. Yhdenkin alkkiksen tiedän, töissä saattaa käydä kerran viikossa tai sitten ei. Mahtaa olla mukavaa työkavereilla, vai onko vain lauma näitä työllistettyjä keskenään.
Siinä vähän hygienian taso mietityttää kun miettii miten ne hommat hoituvat.
Aikanaan kun tosiaan itse noita työllistämispätkiä tein, niin joskus lähin pomokin kävi isoilta pomoilta kyselemässä että eikös tämä tyttö voitaisi palkata pidemmäksi aikaa. Mutta ei tietenkään, työkkärillähän oli vino pino uusia tulijoita puoleksi vuodeksi, olivat ne sitten kuinka lusmuja tahansa.
Ihan oikeita hommia noissakin orjatöissä tehdään, se on sitten vain vakinaisten palkkaamisesta pois. Tietysti jossain esim. vanhukset saavat jonkinlaista kotiapua, halontekoa tms., mutta oikeasti tekeekö se pakolla laitettu yhtään mitään, vai onko vain riski kaikille...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:34"]
Itse voisin suostua moiseen, JOS tuosta oikeasti voisi poikia myös jatkoa työsuhteelle! On yrityksiä jotka käyttävät, vuodesta toiseen, tätä "halpaa työvoimaa" väärin.
Eli jos tätä työmuotoa valvottaisiin paremmin, voisi se oikeasti tuottaa jopa tulosta. Työnantaja saisi testata työntekijän sopivuutta pienemmällä taloudellisella riskillä, mutta väärinkäyttäjät pitää saada kuriin. Minusta yrittäjille/yrityksille tulisi pistää (yrityskohtainen) kiintiö jonka verran näitä työllistymisjaksoja saisi olla vuoden aikana.
[/quote]
Eikö koeaika ole juuri sitä varten, että testataan sopivuutta?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:10"]Ymmärrän valituksen silloin, kun työtön on määrätty (lainvastaisesti) esim. yritykseen töihin tai tekemään ihan "oikeaa", koulutusta vaativaa ja/tai raskasta työtä 9 €/vrk korvausta vastaan. Mutta mikä siinä on muuten ongelmana, jos velvoitetaan menemään johonkin keittämään parit kahvit, kastelemaan kukkaset ja luppoajan saa käyttää vaikka ristikoita ratkoen?
9 € on tietysti pieni korvaus jopa 8 tunnin läsnäolovelvollisuudesta, mutta kun päälle tulee kaikki tuet! Monelle oikeassa työsuhteessa olevalle jää yli 10 euron tuntipalkasta huolimatta vähemmän rahaa käteen, koska palkan lisäksi saa korkeintaan toimeentulotukea eikä senttiäkään ylimääräistä.
[/quote]
Mulla se ei ollut edes 9e vaan 4e päivä.
Eikä se ole ihan kiveen kirjoitettua, että mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys. Jos se työ ei millään tavalla edes sivua omaa alaa, niin esim. oman alani koulutuksessa kehotettiin lämpimästi jättämään mainitsematta kokonaan vaikkapa nämä kesätyönä tehdyt kassa- ja siivoustyöt.
Harmi, kun se työnantaja ei välttämättä suhtaudu niin, että "Voi kun ahkera työmyyrä!", kun cv on täynnä pätkää vaikka ja mistä töistä. Jos siellä ei ole sitä osaamista siltä varsinaiselta alalta, niin todennäköisesti se ja sama, oletko ollut työssä vai tehnyt nollasopimuksella tai provikkapalkalla vaikka ja mitä pienissä pätkissä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"]
--
Pääoman tarve vaihtelee hurjasti alan ja liikeidean mukaan. Pienelläkin pääomalla pääsee yrittäjäksi, jos osaamista ja työhalua oikeasti on.
[/quote]
Yrittämisessä edes se osaaminen ja työhalu ei kerro sitä, pysyykö yritys hengissä edes sitä kahta vuotta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:17"]
Hyvin on aivopesty porukkaa siihen, että työtön on loinen ja kaikki työ kannattaa siltikin, vaikkei... öö, vaikkei kannata. :D Esim. 134: tuntipalkka 1 - 4 €, joka on siis aivan naurettavaa kyykytystä. Ja samaa kyykytystä kokee itse kukin, olipa sitten näissä kusetusfirmoissa töissä tai työkokeilussa.
Aina säännöllisin väliajoin tulee ihminen, joka lanseeraa olevansa täysin vapaaehtoisesti, mielellään ja ylpeänä tämäntasoisissa töissä mieluummin kuin "muiden elättinä". No, hieno juttu. Mutta onko se oikeasti kehitystä, ettei tähän tilanteeseen tule muutosta? Kuinka paljon raha kiertää, että meillä on väkeä tällaisissa töissä tai "töissä" saamatta oikeasti elantoa? Ja onko oikeasti järkeä syyttää ihmisiä siitä, etteivät tuollaiseen suostu, kun voisi yhtä hyvin vaikka yhtenä rintamana olla taistelemassa sitä vastaan, ettei me kaikki olla noissa hemmetin yhden euron tuntipalkkatöissä?
[/quote]
Kyllä se euron tuntipalkka on riistoa, siitä olen samaa mieltä. Raskasta työtä ja tylsää kuin mikä. Mutta nykytilanteessa siihenkin kannattaa alistua, jos parempaa ei ole tarjolla. Jokainen euro on kotiinpäin ja mikä tahansa työ näyttää CV:ssä paremmalta kuin työttömyys.
[/quote]
Haluan kyllä kyseenalaistaa tuota näkemystä, että mikä tahansa työ kannattaa. Miten niin se kannattaa, jos ei elä tekemälläsi työllä, tai pahimmassa tapauksessa tulee kalliimmaksi tehdä töitä ja olla lähinnä tilastoista siivottu piilotyötön? Kun se työnantaja ei välttämättä arvosta pätkääkään sitä hajakokemusta sieltä sun täältä, jos se varsinainen työkokemus tavoitellulta alalta puuttuu.
Puhun itse juuri tästä näkökulmasta: minun tienaamani pienet lantit ovat huvenneet tien päälle, ja vaikka minä olen työsuhteessa, olen silti käytännössä yhtä köyhä ja lähes yhtä työtön kuin ennenkin. Eikä tämä työkokemus edesauta mitenkään minun etenemistä sillä varsinaisella uralla.
Ap, kerrohan tekisitkö töitäsi mieluummin ihan kunnon palkalla vai 9 euron päiväkorvauksella?
Mä valitan tosta orjarahasta ihan sen takia, että se ei ole palkka ja sillä EI TULE toimeen!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:03"]
Ap, kerrohan tekisitkö töitäsi mieluummin ihan kunnon palkalla vai 9 euron päiväkorvauksella? Mä valitan tosta orjarahasta ihan sen takia, että se ei ole palkka ja sillä EI TULE toimeen!
[/quote]
Aprillipäivä meni jo ajat sitten.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:49"]
Vetäkää 9milliset.
[/quote]
Vedä itse.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 08:23"]
Mäkään en ymmärrä valitusta. Pitkäaikaistyöttömät pitäisi velvoittaa töihin ilman mitään korvauksia. Pyörän hankintaan voisi kyllä myöntää korotonta lainaa, jos matka työpaikalle on niin pitkä että sen kävelemiseen edestakaisin kuluu yli 3 tuntia.
[/quote]
Miksi? Miksi jonkun pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi, jos toiselle maksetaan palkkaa?
[/quote]
Niin, miksi? Voidaan myös kysyä, miksi jollekin maksetaan vuodesta toiseen asunto ja eläminen ilman että se tekee sen eteen mitään, kun toinen käy töissä ja maksaa kaikki kulunsa omalla palkallaan? Onko tasapuolista ja reilua, että jotkut loisii kotona vuodesta toiseen kun moni muu tekee töissä pitkää päivää ja kustantaa senkin viulut?
[/quote]
On se tasapuolista ja reilua. Voit valita loisimisen halutessasi, jos se sopii sinulle paremmin. Ajattele, samalla varmistat, että joku halvatun lusmu joutuu tekemään työsi. Tuplasti houkuttelevaa, eikö? Mikset juokse jo?
Toi pinssijuttu on loistava. Kaikkien työkokelijoiden ja työharjoittelijoiden tulisi oikeasti pitää sellaista rintanappia niin asiakkaat tajuaisi heti mistä firmoista pysyä erossa. Nyt joku työtön designer suunnittelemaan sellainen plus kunnon kampanja päälle, et näkis valtiovaltakin mitä mieltä ihmiset on orjatyöstä.
Älkää lähtekö taas mukaan tähän tavanomaiseen työttömyysprovoiluun.
Itse olen työkokeilussa sillä 9e/pv ja olen kiitollinen siitä että minulle on järjestynyt edes työkokeilu paikka. Viisi kertaa viikossa ja 9 euroa päivässä niin kyllä se minun kukkarossa tuntuu isolta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 18:08"]
Itse olen työkokeilussa sillä 9e/pv ja olen kiitollinen siitä että minulle on järjestynyt edes työkokeilu paikka. Viisi kertaa viikossa ja 9 euroa päivässä niin kyllä se minun kukkarossa tuntuu isolta.
[/quote]
Kävin eilen metsässä ja poimin ämpärillisen mustikoita. Siitä tuli noin 5 kg perattuna. Kun pakastettujen marjojenkin hinta on 7.5 euroa kilo niin tuosta tienasin tai säästin 37.5 euroa. Kävelin metsään ja takaisin yhteensä noin puolentoista tunnin matkan edestakaisin eli siitäkään ei tullut kuluja. Marjoista ovat olleet myös naapurit kiinnostuneita eli tuosta on tullut rahaa ja vaihtona esimerkiksi omenoita.
Jos olisin ollut orjatyössä niin tämäkin olisi jäänyt tekemättä. Marjat perattuani lähetin tämän päivän annoksen avoimia hakemuksia työnantajille. Orjatyö olisi sitäkin toimintaa eli työllistymistäni häirinnyt.
Mutta älkää toki antako tämän häiritä provoiluanne ja orjatyötä vastustavien haukkumista.
t. pitkäaikaistyötön
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:47"]
--
Joku voisi innostua vaikka yrittäjäksi ja luoda työpaikan ainakin itselleen, kun vaihtoehtona olisi pelkkää diipadaapaduunia.
[/quote]
Eli toisin sanoen ihminen motivoituu, kun tehdään hänelle olot mahdollisimman kurjaksi? Selvä. Ja ihan konkreettisesti kuvittelet, että niistä puhumistasi pitkäaikaistyöttömistä joku rääpäisee tuosta vain yrittäjäksi työttömyystuista riipimällään pääomalla?
[/quote]
Onhan meillä starttirahat ja muut.
[/quote]
Ja kas - näin yrittämisestä tehdään helppoa! :D
Joo, innolla odotellen lisää hyviä argumentteja.
[/quote]Miksi yrittämisen pitäisi olla helppoa? Pitääkö kaiken olla sinulle helppoa? Suostutko tekemään mitään, mistä olisi vaivaa tai vaikeutta?
[/quote]
No kas, yrittäminen ei ole helppoa. Se tässä se pointti onkin. Oikeasti: miten ne sinun parjaamasi pitkäaikaistyöttömät perustavat yrityksen? Yrityksen perustaminen vaatii vähän muutakin kuin oivalluksen, että kas, ei ole töitä, perustanpa yrityksen! Muun muassa vaikkapa pääomaa, jota ei hevin säästellä työttömyystuista. Lainaakaan työtön tuskin silmää räpäyttämättä saa.
[/quote]Pääoman tarve vaihtelee hurjasti alan ja liikeidean mukaan. Pienelläkin pääomalla pääsee yrittäjäksi, jos osaamista ja työhalua oikeasti on.
[/quote]
Kun olet noin fiksu, niin kerro vielä mistä ne maksukykyiset ja -haluiset asiakkaat löytyvät? Ja miksi he alkaisivat asioimaan juuri minun uudessa puljussani, eivätkä jo aiemmin markkinoilla olevissa?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:24"]
[/quote]
[/quote]
Sun elämäsikö on = CV?
Uskotko Jumalan palkitsevan sinut kuoltuasi hyvästä CV:stä? Koska oikeasta yhtään ketään ei kiinnosta sen enempää sinä kuin sinun CV:si.
[/quote]