Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömät valittaa 9 €/vrk "orjatöistä"?

Vierailija
28.07.2015 |

Ymmärrän valituksen silloin, kun työtön on määrätty (lainvastaisesti) esim. yritykseen töihin tai tekemään ihan "oikeaa", koulutusta vaativaa ja/tai raskasta työtä 9 €/vrk korvausta vastaan. Mutta mikä siinä on muuten ongelmana, jos velvoitetaan menemään johonkin keittämään parit kahvit, kastelemaan kukkaset ja luppoajan saa käyttää vaikka ristikoita ratkoen?

9 € on tietysti pieni korvaus jopa 8 tunnin läsnäolovelvollisuudesta, mutta kun päälle tulee kaikki tuet! Monelle oikeassa työsuhteessa olevalle jää yli 10 euron tuntipalkasta huolimatta vähemmän rahaa käteen, koska palkan lisäksi saa korkeintaan toimeentulotukea eikä senttiäkään ylimääräistä.

Kommentit (151)

Vierailija
1/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä valitakkaan kun en moiseen paskaan suostukkaan.Elän vaan sossun rahoilla niin työkkärin idiooteille voi haistattaa paskat.

Vierailija
2/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yleisesti, mutta ainakin minun kohdalla menisi kyllä hyvä mies totaalisesti hukkaan jos nakitettaisiin joihinkin orjatöihin. Mikä siinä on niin vaikeaa antaa ihan niitä osaamista vastaavia asiantuntijahommia eikä mitään kahvin keittämistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut tuolla 9 e korvauksella. Mitään muuta en sillä suostu tekemään. En todellakaan keittämään kahvia tai kastelemaan kukkia.

Miten kahvinkeitto tai kukkienkastelu edistää kenenkään työllistymistä?

Vierailija
4/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9e orjatöillä se suomi nouseekin lamasta.

Vierailija
5/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi työttömien tukien kadehtija.. Ihan tiedoksi vaan, ettei tässä kovin herroiksi eletä

Vierailija
6/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:10"]

9 € on tietysti pieni korvaus jopa 8 tunnin läsnäolovelvollisuudesta, mutta kun päälle tulee kaikki tuet! Monelle oikeassa työsuhteessa olevalle jää yli 10 euron tuntipalkasta huolimatta vähemmän rahaa käteen, koska palkan lisäksi saa korkeintaan toimeentulotukea eikä senttiäkään ylimääräistä.

[/quote]

Toi on hyvä pointti!

Vierailija
7/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan, jälleen kerran, että työttömyys ei statuksena oikeuta automaattisesti "kaikkiin tukiin". 

Vierailija
8/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:12"]Olen opiskellut tuolla 9 e korvauksella. Mitään muuta en sillä suostu tekemään. En todellakaan keittämään kahvia tai kastelemaan kukkia.

[/quote]
Pitää aktiivisena. Ettei sinusta tulisi syrjäytynyt idiootti joka ei uskalla käydä ihmisten ilmoilla edes töitä hakemassa....

Vierailija
9/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö töitä tehdä ilmaseksi? 8 tuntia teet töitä ja saat 9e? Siitä esim. Bussi lippu ja olis se kiva syödäkkin työpäivän aikana jotain...

Vierailija
10/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön, mutta minä jos olen jossain töissä, mielestäni minulla on oikeus saada samasta työpanoksesta sama korvaus ja samat henkilökuntaedut kuin muillakin tekijöitä. Jos ei, sitten sen työpanoksen odotuksetkaan eivät saa olla samat. Valitettavasti vain meni sen ainoan kerran kun harjoittelussa olin niin, että minä tein työt ja vakkarivat marmattivat mitään tekemättä kiirettään. Nykyään olen vakitöissä muualla. 

Vierailija
11/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en valita, teen sitä oikein mielelläni mutta se olisi kiva jos tuollanen homma poikisi yrityksestä niitä "oikeitakin" töitä. Monesti olen ollut ja kehuttu miten hyvä ja tarpeellinen lisä olen työyhteisöön mutta ei kuulemma ole varaa palkata. Sitten samaan paikkaan haetaan kuitenkin niin ja niin paljon opiskellutta henkilöä. Vaikka todellakin olen hommat osannut erittäin hyvin tehdä. Ei ymmärrä...

Vierailija
12/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan tätä koska on paaaaaaljon ihmisiä (nykynuorissa koko ajan enemmän) jotka eivät tule kykenemään oikeisiin töihin ikinä. Minusta yhteiskunnan ei tulisi automaattisesti elättää ketään. Eipä olisi esim. vanhusten ulkoiluttajista pula kun sanottaisiin että sen tehtyäsi saat rahaa vuokraan tai muuten asut veneen alla. Toivon todella että Suomessa lopetetaan kaikki passivoivat tuet ja sanottaisiin että tee jotain mukavaa ja yhteiskunnalle hyödyllistä niin me annetaan sulle rahaa elämiseen. Win-win.

Vierailija
13/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä muita tukia saa sen 9e/vrk päälle? Itse kun olin työtön ja laitettiin harjoitteluun, sain kuukaudessa työmarkkinatukea n. 500e josta lähti vielä 20% veroja (ja verottaja muisti vielä mätkyillä) ja tähän sisältyi se 9e ylläpitokorvaus. Ja arvaas mitä, tein tasan samat duunit, kuin ne, jotka sai 11e/tunti. Kylläpä oli arvostettu olo. Vaan lähdin silti joka harjoitteluun, sillä niistä oli hyötyä CV:ssä, eikä tullut tyhjiä aukkoja ansioluetteloon. Ja myöhemmin sain oikean työpaikan periaatteessa harjoittelun ansiosta, sillä joku asiakas oli nähnyt minut työssäni ja saanut minusta niin hyvän kuvan työntekijänä, että pyysi minut töihin. Oikealla palkalla.

Vierailija
14/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa tyotä 9 euroa päivässä-palkalla, koska sitten menettää sen AJAN, jolloin olisi voinut saada säästöä aikaan, kun on huono rahatilanne.
(Esimerkiksi tehdä asioita, joita työtön ehtii tehdä itse ja työssäkäyvä maksaa, että joku muu tekee)

Vierailija
15/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin  nuo orjatyöt ovat mitään kukkien kastelua ja kahvin keittämisä vaan ihan oikeaa työtä, josta ei makseta palkkaa, josta ei kerry eläke. Eikä työntekijä ole oikeutettu esim. työterveyshuoltoon.

nimim. kahdesti moisessa ollut

Vierailija
16/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:12"]

Olen opiskellut tuolla 9 e korvauksella. Mitään muuta en sillä suostu tekemään. En todellakaan keittämään kahvia tai kastelemaan kukkia.

[/quote]

Osa työttömistä - ei tietenkään kaikki - menettää otteen elämään työttömyyden jatkuessa. Kahvinkeittely pitää tällaiset ihmiset paremmin kiinni normaalissa elämänrytmissä, tuo sosiaalisia kontakteja jne. Se voi myös motivoida työtöntä hakemaan ahkerammin töitä tai kouluttautumaan, jotta se pääsisi käyttämään aikansa mielekkäämmän tekemisen parissa.

Vierailija
17/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran töitä on tarjota, niin miksei siitä maksettaisi normaalia palkkaa?

Vierailija
18/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:16"]

Pitäskö töitä tehdä ilmaseksi? 8 tuntia teet töitä ja saat 9e? Siitä esim. Bussi lippu ja olis se kiva syödäkkin työpäivän aikana jotain...

[/quote]

Oletko koskaan kuullut eväistä? Ylimääräisiä kustannuksia tulee korkeintaan eväsrasian ja lisääntyneen tiskiaineen kulutuksen verran.

Vierailija
19/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen työttömänä, voin pitää lapset kotona tai osapäivähoidossa, mikä maksaa alle 100 euroa kaikista. Jos taas joudun laittamaan kokoaikahoitoon, nousee maksu johonkin yli 200 euroon. Tämä siis laskettuna miehen palkka+työmarkkinatuki, osapäivähoito ja poissaolot pienentävät maksua. Eli siihen menee siis se koko 9e/päivä + matkakulut esim. 50 e bussikortti ja ruokailut. Toki jonnekin voi eväät ottaa, mutta aina sekään ole mahdollista. Joka tapauksessa miinukselle mennään. Jos on vielä ansiopäivärahalla, voi lasten hoitomaksu nousta 300-500 euroon kuussa riippuen lasten määrästä.

Vierailija
20/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:22"]Jos olen työttömänä, voin pitää lapset kotona tai osapäivähoidossa, mikä maksaa alle 100 euroa kaikista. Jos taas joudun laittamaan kokoaikahoitoon, nousee maksu johonkin yli 200 euroon. Tämä siis laskettuna miehen palkka+työmarkkinatuki, osapäivähoito ja poissaolot pienentävät maksua. Eli siihen menee siis se koko 9e/päivä + matkakulut esim. 50 e bussikortti ja ruokailut. Toki jonnekin voi eväät ottaa, mutta aina sekään ole mahdollista. Joka tapauksessa miinukselle mennään. Jos on vielä ansiopäivärahalla, voi lasten hoitomaksu nousta 300-500 euroon kuussa riippuen lasten määrästä.
[/quote]

Meillä pienin osapäivähoito 2 kertaa viikossa siis 60 e kuussa, 180 jos olisi kokopäivähoidossa ja mulla se 870 työmarkkinatuki ja miehellä 2500 palkkaa.