Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömät valittaa 9 €/vrk "orjatöistä"?

Vierailija
28.07.2015 |

Ymmärrän valituksen silloin, kun työtön on määrätty (lainvastaisesti) esim. yritykseen töihin tai tekemään ihan "oikeaa", koulutusta vaativaa ja/tai raskasta työtä 9 €/vrk korvausta vastaan. Mutta mikä siinä on muuten ongelmana, jos velvoitetaan menemään johonkin keittämään parit kahvit, kastelemaan kukkaset ja luppoajan saa käyttää vaikka ristikoita ratkoen?

9 € on tietysti pieni korvaus jopa 8 tunnin läsnäolovelvollisuudesta, mutta kun päälle tulee kaikki tuet! Monelle oikeassa työsuhteessa olevalle jää yli 10 euron tuntipalkasta huolimatta vähemmän rahaa käteen, koska palkan lisäksi saa korkeintaan toimeentulotukea eikä senttiäkään ylimääräistä.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:10"]

9 € on tietysti pieni korvaus jopa 8 tunnin läsnäolovelvollisuudesta, mutta kun päälle tulee kaikki tuet! Monelle oikeassa työsuhteessa olevalle jää yli 10 euron tuntipalkasta huolimatta vähemmän rahaa käteen, koska palkan lisäksi saa korkeintaan toimeentulotukea eikä senttiäkään ylimääräistä.

[/quote]

Toi on hyvä pointti!

[/quote] No jaa, osaako ap heittää ihan lukuja väitteensä tueksi? Työyyömyyspäivärahan perusosa on 522e + päälle se 9e/pvä (kuussa 180e jos 5 pvä/vko) + as. tuki jos sitä saa. Itse sain vielä päälle jotain mysteerikorotusta (4e/pvä) jota kaikki ei saa joten "tienasin" kaikki tuet yhteenlaskettuna (as.tuki, perusosa, kulukorvaus ja se mystinen korotus) karvan yli 900e kuussa.

Olen ollut useassa paikassa tällä 9 e:llä, mutta en siis todellakaan lähde täyttämään mitään kaupan hyllyjä tuolla rahalla. Onnekseni olen saanut paikan aina jostain todella mielenkiintoisesta firmasta (5 paikkaa, yht. 2,5v palkatonta työtä, alkaahan se jossain vaiheessa syömään kyllä, ja se on ihan oikeasti työtä mitä siellä tehdään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
84/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ymmärrä valitusta. Pitkäaikaistyöttömät pitäisi velvoittaa töihin ilman mitään korvauksia. Pyörän hankintaan voisi kyllä myöntää korotonta lainaa, jos matka työpaikalle on niin pitkä että sen kävelemiseen edestakaisin kuluu yli 3 tuntia.

Vierailija
85/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ollut kaksi kertaa, nämä jo 2000-luvun alkupuolella. Ja en todellakaan vain keitellyt kahvia tai kastellut kukkia!

Ensimmäinen paikka oli pieni etninen lounasravintola, ja siellä ei oikeastikaan olisi ollut varaa palkata oikeaa työntekijää. Mutta siellä työaikani olikin 10-15, ja työ todella sitä harjoittelua. Vaikka sain tehdä kaikenlaista, päätyön tekivät ne kaksi omistajaa. Enkä pelkästään tiskannut, vaan opettelin tarjoilua, opettelin kassakoneen käyttöä, opettelin tekemään kaikenlaista. Ruoan sain aina sielä, joka päivä kokin tekemää! En valittanut vaan tykkäsin ja siinä samalla opin myös oikeasti toisesta kulttuurista jotakin. Ja sain puhua englantia asiakkaiden kanssa. 

Kun tämä lounasravintola jäi ensin kesätauolle ja sitten lopetti, ja itse jäin kesätöistä syyskuussa pois ja olin edelleen vailla opiskelupaikkaa, otin vastaan toisen työharjoittelupaikan. Tämä oli suurtalouskeittiö. Minulla oli nuorena kokemusta kahdesta TET-jaksosta ravintolan keittiössä ja tuosta puolen vuoden pätkästä lounasravintolassa. Harkitsin kokin opintoja, joten vaikutin heistä "lupaavalta". Ja mitä sitten teinkään? 

Työaika 7-15. Työtehtäviä: pulla- ja sämpylätaikinoiden teko, sämpylöiden paisto ja täytettyjen leipien tekeminen myyntiin. Muuta leivontaa plus tiskinurkkaus oli minun vastuullani jossa siis pesin kaikki aamun tiskit. Sitten tuli aamupala, ja korjasin salista tiskit ja pesin ne. Sen jälkeen aloin valmistaa lounassalaatteja ym, paistelin lihoja tai hämmensin keittoja ja lounaalla paitsi hoidin kassaa sillä aikaa kun työntekijät itse söivät, myös hoidin KAIKKI tiskit. En enää muista missä välissä itse söin ... Lounaan jälkeen oli ruokien valmistelua, leipomista, siivoamista. Pesin keittiön lattiat joka päivä ja hoidin kahvien tiskit. Viikottain pesin kylmiöt ja putsasin lattiakaivot ja hoidin muun siivouksen. 

Keittäjä oli usein harmissaan kun en tiennyt jotakin. Minulla ei ollut koulutusta, eikä minulla esim. ollut hygieniapassia jota tuolloin ei vielä pakollisena vaadittu. Joka päivä olin ajoissa paikalla, ja joskus minut jätettiin yksin lukitsemaan paikat kun työntekijät (2kpl) pitivät työajanlyhennysvapaita.

Tästä kaikesta kulukorvaus + työttömyystuki. Ja olin alle 25-vuotias, nykyään heidän tilanteensa taitaa olla vielä ahtaampi kuin silloin jos ei ollut koulutusta? No, en hakenut ravintola-alalle töihin vaan sain osa-aikatöitä, kävin iltalukion samalla ja hain ja pääsin yliopistoon. 

En suosittele noita harjoitteluja kenellekään, edellleenkään. 

Vierailija
86/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:12"]

En tiedä yleisesti, mutta ainakin minun kohdalla menisi kyllä hyvä mies totaalisesti hukkaan jos nakitettaisiin joihinkin orjatöihin. Mikä siinä on niin vaikeaa antaa ihan niitä osaamista vastaavia asiantuntijahommia eikä mitään kahvin keittämistä?

[/quote]

Kaikkiko pitää "antaa"? Mikä siinä on niin vaikeaa hakea ja saada niitä osaamista vastaavia asiantuntijahommia jostain firmasta?

Vierailija
87/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön en ole mutta mieluummi ottaisin sen karenssin kun suostuisin johonkin 9e/päivä -paskaduuniin.

Vierailija
88/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kouluttautunut hyvin työllistävälle sosiaalialalle, mutta vähäisen työkokemuksen takia töitä en ole saanut. Tässä olen vaikeassa tilanteessa, kun en saa työkokemusta mistään, enkä siksi töitä. Olen tehnyt suunnitelman työkkärin kanssa työkokeilusta omalla alallani, mutta silti uudenlaisesta paikassa. Olen positiivinen, että tästä saan tarvittavaa työkokemusta, jotta saan sen oikean työn, edes sijaisuuden pätkän.

Vierailija
89/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 08:23"]

Mäkään en ymmärrä valitusta. Pitkäaikaistyöttömät pitäisi velvoittaa töihin ilman mitään korvauksia. Pyörän hankintaan voisi kyllä myöntää korotonta lainaa, jos matka työpaikalle on niin pitkä että sen kävelemiseen edestakaisin kuluu yli 3 tuntia.

[/quote]

Miksi? Miksi jonkun pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi, jos toiselle maksetaan palkkaa? Sen ymmärrän, jos velvoitetaan esim. 9 Euroa/h tekemään töitä vaikka sen verran, että siitä kertyy se minimituen summa. Mutta ajatus, että joku tekee vaikka sillä 900 Eurolla kuukaudessa samaa työtä yhtä paljon kuin ne, joille maksetaan palkkaa 2000 Euroa, niin on kohtuuton. Jos työaika olisi sen 900/2000 eli alle 45% muiden työajasta, niin sen ymmärtäisin.

En ymmärrä sinua. Ketä se palvelee, että yhteiskunta maksaa orjapalkkaa, työtön tekee työt ja joku firma käärii voitot? Luuletko, että se on kenenkään etu? En minäkään vaikka pienen kahvilan omistajana viitsisi ikinä palkata oikeasti ketään oikeasti, jos saisin työvoimaa yhteiskunnan laskuun...

Työstä on maksettava palkka. Piste. Se palkka voi olla vaikka vain saman verran kuin työttömyyskorvaus, mutta silloin tuntimäärän pitää vastata myös sitä saatua palkkaa. Palkan maksaa työnantaja, ei valtio. Itse olen ollut työtön ja en tiedä, miksi sinun mielestä minun olisi pitänyt mennä vaikka juuri jollakin kirpparille tekemään 40 h/vko töitä sitä 900 Euroa vastaan. Menisitkö itse nykyiseen työhösi tuolla rahalla? Ja miksi koet, että minä olisin ollut ja edelleen sadattuhannet ihmiset sellaisia, että niitä pitää pakottaa tuollaiseen orjatyöhön? Olinko minä koulutettu ja pitkän työuran jälkeen sinusta sellainen, että minulle tekee hyvää joutua jonkun yksityisen työnantajan hyväksikäyttämäksi jossain hanttihommassa? Olisin voinut tehdä hanttihommaa ihan oikeastikin maksetusti. Onneksi löysin sitten oman alan töitä.

Vierailija
90/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noin mene miten kuvailit. Se on ihan oikea työpäivä eikä luppoaikaa tosiaan ole. Normaali harjoittelija olet yrityksessä johon haet. Saat korvausta työmarkkinatuen + 9e päivältä. Eli kuukaudessa saat työnteosta 180 euroa, etkö itse valittaisi? Tuolla pitää maksaa sitten matkat ja ruokailu työpäivän aikana.

Vierailija
91/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:56"]Ei se nyt ihan noin mene miten kuvailit. Se on ihan oikea työpäivä eikä luppoaikaa tosiaan ole. Normaali harjoittelija olet yrityksessä johon haet. Saat korvausta työmarkkinatuen + 9e päivältä. Eli kuukaudessa saat työnteosta 180 euroa, etkö itse valittaisi? Tuolla pitää maksaa sitten matkat ja ruokailu työpäivän aikana.

[/quote]

Ja minä siis olen ollut vain itse hakemissani paikoissa, enkä missään työkkärin tarjoamassa. Menin, koska halusin tuon 180 euroa kuukaudessa ja töitä ei löytynyt, samoihin hommiin jouduin mitä ne muut yli 2000e tienaavat...

Vierailija
92/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:13"]Taas yksi työttömien tukien kadehtija.. Ihan tiedoksi vaan, ettei tässä kovin herroiksi eletä
[/quote]
Se on oikein se, ei pidäkkään meidän työssäkäyvien rahalla, tuetkin saisi muuttaa ruokakupongeiksi ilman alkoholinosto-oikeutta, vuokratuet kans suoraan kelan tililtä vuokran antajalle. Loppuis se lorvehtiminen kaljapäkin kanssa.
Tietenkään kaikki halukkaat ei haluamaansa työtehtävää tässä taloustilanteessa saa, mutta näiden loisten jotka tarkoituksella ryyppäävät tukensa määrä vähenisi.

Vierailija
93/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:55"]

Eikä se ole ihan kiveen kirjoitettua, että mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys. Jos se työ ei millään tavalla edes sivua omaa alaa, niin esim. oman alani koulutuksessa kehotettiin lämpimästi jättämään mainitsematta kokonaan vaikkapa nämä kesätyönä tehdyt kassa- ja siivoustyöt. 

Harmi, kun se työnantaja ei välttämättä suhtaudu niin, että "Voi kun ahkera työmyyrä!", kun cv on täynnä pätkää vaikka ja mistä töistä. Jos siellä ei ole sitä osaamista siltä varsinaiselta alalta, niin todennäköisesti se ja sama, oletko ollut työssä vai tehnyt nollasopimuksella tai provikkapalkalla vaikka ja mitä pienissä pätkissä.

[/quote]

Sinänsä mielenkiintoista ja yhtä aikaa käsittämätöntä, kuinka paljon jotkut ihmiset miettivät ja murehtivat mitä mieltä joku myyttinen tuntematon, mahdollinen "työnantaja" on heistä ja heidän "aukoistaan CV:ssä."

Ja vain tämän vuoksi ko. ihmiset ovat valmiita tekemään melkein mitä hyvänsä, uhraamaan aikaansa elämäänsä, jopa ilmaiseksi. Koska muuten joku nimeämätön tuntematon taho SAATTAA ajatella siitä negatiivista.

[/quote]

Viimeisimmässä työhaastattelussa minun puutteeni olivat asioita, joita voin ainakin osin hoitaa kuntoon työttömänä ollessani. Edellytyksenä sille tietenkin se, että en joudu käyttämään aikaani orjatyöhön.

t. pitkäaikaistyötön-mutta-ei-orja

Vierailija
94/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valmistunut leipuri-kondiittoriksi ja jäin puoli vuotta sitten työttömäksi. Työkkäristä päätettiin että osallistun työkokeiluun heinä-elokuussa. He päättivät paikan johon piti hakea, minulta ei kysytty mielipidettä. Menin haastatteluun, jossa minulle sanottiin heti että saan paikan ja jos en ota sitä vastaan, saan vähintään kolmen viikon karenssin.

Nyt sitten olen toista viikkoa joka aamu mennyt 7 töihin, juurikin keittämään kahvia, luutuamaan lattioita ja tiskaamaan. Olen työkokeilussa pienessä lounasravintolassa ja heillä on leipurina toinen työkokeilija, minä en saa leipoa koska "osaan jo sen homman ja muiden pitää saada opetella", eli päivittäin seuraan vierestä kun toinen nainen tekee rumia leivoksia ja jättää suurimman osan tekemistään tuotteista raa'aksi. Töitä ei riitä läheskään koko päivälle, viimeiset tunnit työpaikalla vain istuskellaan koska läsnäolo on pakollista työajan loppumiseen asti.

En koe hyötyväni tästä MITENKÄÄN, mutta tienaampahan 9e pyörimällä työpaikalla tekemättä juuri mitään..

Vierailija
95/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:47"]

--

Joku voisi innostua vaikka yrittäjäksi ja luoda työpaikan ainakin itselleen, kun vaihtoehtona olisi pelkkää diipadaapaduunia.

[/quote]

Eli toisin sanoen ihminen motivoituu, kun tehdään hänelle olot mahdollisimman kurjaksi? Selvä. Ja ihan konkreettisesti kuvittelet, että niistä puhumistasi pitkäaikaistyöttömistä joku rääpäisee tuosta vain yrittäjäksi työttömyystuista riipimällään pääomalla?

[/quote]

Osalla on säästöjä ja osa voi lainata rahaa esim. sukulaisilta. Mulla ainakin vanhemmat auttaisi varmasti alkuun, kun perin ne kuitenkin sitten kun ne kuolee.

[/quote] Ei pitäisi provosoitua näin selkeän trollin edessä mutta kylläpä on uskomattoman sinisilmäistä ja huithapelia ajattelua. Kaikilla ei ole säästöjä, sukulaisia, vanhempia ja/tai perintöä eikä mitään muutakaan mihin turvata taloudellisesti. Esim minä olen tällainen (ja olen alle 30v).

Vierailija
96/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:52"]

--

Joku voisi innostua vaikka yrittäjäksi ja luoda työpaikan ainakin itselleen, kun vaihtoehtona olisi pelkkää diipadaapaduunia.

[/quote]

Eli toisin sanoen ihminen motivoituu, kun tehdään hänelle olot mahdollisimman kurjaksi? Selvä. Ja ihan konkreettisesti kuvittelet, että niistä puhumistasi pitkäaikaistyöttömistä joku rääpäisee tuosta vain yrittäjäksi työttömyystuista riipimällään pääomalla?

[/quote]

Onhan meillä starttirahat ja muut.

[/quote] niin ja sähkö tulee seinästä :DD

Vierailija
97/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:36"]

Tämä on sanottu ketjussa jo monta kertaa aiemmin, mutta sanonpa minäkin. Harjoittelussa tehdään 9€ päiväpalkalla samat työtunnit ja -tehtävät, kuin oikeatkin palkolliset tekevät. Kuinka moni aikuinen ihminen suostuu tähän reilun euron tuntipalkalla? Seuraavaksi sanotaan, että saahan hän lisäksi työttömyystukea. Ystäväni saa työmarkkinatukea ~525€/kk. Jos tämän jakaa kuuukauden arkipäivien lukumäärällä ja lisää 9€ jokaiseen arkipäivään, voidaan tuntipalkaksi laskea vajaa neljä euroa. Kuinka moni koulutuksen hankkinut on halukas tekemään tehokasta työtä sellaisellakaan tuntipalkalla? Niin. Hieman nöyryyttävää koulutetulle ihmiselle, joka ei ole "elämäntapatyötön".

[/quote]

Edellisessä työssäni todellinen tuntipalkka oli n. 1 €. Lopetin sen, kun pääsin ihan oikeaan työsuhteeseen huimalla 4 euron tuntipalkalla. Lisäksi mulla on teoreettinen mahdollisuus provikkaan, mutta en ole koskaan päässyt lähellekään. Arvaatko työt? Ensimmäinen oli mainosten jakoa ja nykyinen puhelinmyyntiä. Olen tehnyt kumpaakin kandin tutkinnosta huolimatta, ihan omasta vapaasta tahdostani, sen jälkeen kun oman alan työpaikka meni alta. En koe huonosti palkattujen hanttihommien tekoa nöyryyttävänä. Sen sijaan se kävisi itsetuntoni päälle, jos jättäytyisin täysin muiden elätettäväksi - olisin voinut tehdä niin saamatta karenssia, koska en nettoa töistäni senttiäkään.

Vierailija
98/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:57"]

--

[/quote]

[/quote]

Osalla on säästöjä ja osa voi lainata rahaa esim. sukulaisilta. Mulla ainakin vanhemmat auttaisi varmasti alkuun, kun perin ne kuitenkin sitten kun ne kuolee.

[/quote] Ei pitäisi provosoitua näin selkeän trollin edessä mutta kylläpä on uskomattoman sinisilmäistä ja huithapelia ajattelua. Kaikilla ei ole säästöjä, sukulaisia, vanhempia ja/tai perintöä eikä mitään muutakaan mihin turvata taloudellisesti. Esim minä olen tällainen (ja olen alle 30v).

[/quote]

Osaatko lukea? Vähän epäilen.

Vierailija
99/151 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on aivopesty porukkaa siihen, että työtön on loinen ja kaikki työ kannattaa siltikin, vaikkei... öö, vaikkei kannata. :D Esim. 134: tuntipalkka 1 - 4 €, joka on siis aivan naurettavaa kyykytystä. Ja samaa kyykytystä kokee itse kukin, olipa sitten näissä kusetusfirmoissa töissä tai työkokeilussa. 

Aina säännöllisin väliajoin tulee ihminen, joka lanseeraa olevansa täysin vapaaehtoisesti, mielellään ja ylpeänä tämäntasoisissa töissä mieluummin kuin "muiden elättinä". No, hieno juttu. Mutta onko se oikeasti kehitystä, ettei tähän tilanteeseen tule muutosta? Kuinka paljon raha kiertää, että meillä on väkeä tällaisissa töissä tai "töissä" saamatta oikeasti elantoa? Ja onko oikeasti järkeä syyttää ihmisiä siitä, etteivät tuollaiseen suostu, kun voisi yhtä hyvin vaikka yhtenä rintamana olla taistelemassa sitä vastaan, ettei me kaikki olla noissa hemmetin yhden euron tuntipalkkatöissä?

Vierailija
100/151 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:06"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:54"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:52"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:48"] Minkähän takia työttömälle tai yhteiskunnalle olisi hyödyllistä mennä johonkin keittämään kahvit ja täyttelemään ristikoita? Ennemin kuulostaa kiusanteolta kuin hyödylliseltä työllistämiseltä. Jokainen kaipaa tunnetta että on hyödyksi jollekin. Tuossa mitätöidään ihminen. [/quote] Kahvinkeittely on hyvä orjatyö pelkän peruskoulun käyneelle, jota ei kiinnosta kouluttautua. Niitäkin on, ja ne ei todellakaan ansaitse parempaa. Ei edes mahdollisuutta kieltäytyä orjatöistä menettämättä tukiaan. [/quote]

Jessus. Sinäkö sen määrittelet, kuka ansaitsee minimielintason, jos ei mitään muuta? [/quote] Miksen määrittelisi? :D [/quote] Minä määrittelen sinut sitten kusipääksi. [/quote] Ihan vapaasti. Jokaisella on oikeus olla asioista mitä mieltä tahansa. Oma on häpeäsi, jos kauhistelet kun joku muu on eri mieltä kuin sinä. [/quote] Kyse ei olekaan mielipiteestä. Minulle on aivan sama, jos sinä tykkäät makaroonilaatikosta ja itse vihaan sitä. Mutta se ei ole aivan sama, että luokittelet ihmisiä eri luokkiin sen mukaan, minkälainen koulutus heillä on.

[/quote]

Opettele lukemaan. Puhuin pelkän peruskoulun käyneistä ihmisistä, joita ei kiinnosta kouluttautua. Olennaista on siis motivaation puute. Koulutustaso liittyy asiaan vain siten, että kahvinkeittely on kouluttamattomille sopivaa "työtä". Koulutetummat motivaatio-ongelmaiset ansaitsee vaativampaa ja mielekkäämpää puuhastelua, jos ne pakotetaan johonkin tukien menettämisen uhalla.

[/quote]

Kun ei haluta kouluttaa. Hain kuntoutusta että kouluttautuisin, mutta hakemukset hylätään. Ei yhteiskunta halua että ihmiset opiskelevat. Halutaan vaan että ihmiset makaavat kotona ja eivät tee mitään. Loppuis työkkärin ja sossun virkailija-armeejalta työt, jos ihmiset oikeasti työllistyisivät.

[/quote]

Toistan edelleen: OPETTELE LUKEMAAN! Kaikilla työttömillä ei tietenkään ole motivaatio-ongelmia. Vastaavasti kaikki pelkän peruskoulun käyneet ei tietenkään ole haluttomia kouluttautumaan. Osa kuitenkin on! Yksi niistä oli oma veljeni, joka haki aikoinaan näön vuoksi vain sellaisiin opiskelupaikkoihin, joista se tiesi ettei sillä ollut mitään mahdollisuutta päästä niihin sisään. Se ei halunnut opiskelemaan, mutta sen oli pakko hakea johonkin jos ja kun se halusi saada täydet tuet. Ei se halunnut tehdä töitäkään. Eikä se varmasti ollut ainoa laatuaan! Suomessa on varmasti edelleen ihan samanlaisia lusmuja, jotka tahtoo vaan päästä mahdollisimman vähällä.