Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lihonut vuodessa 40 kiloa

Vierailija
27.07.2015 |

Lähtöpaino 40 kiloa, nykyinen paino 80 kiloa, pituus 165 cm. Olen syönyt ihan normaalia kotiruokaa sen verran että nälkä lähtee, herkuttelen melko harvoin. Limua kuluu viikonloppuisin 1,5 l, onko se paljon? Onko mahdollista lihota tuon verran tuolla määrällä limua viikossa? ++ 4 viimeisintä kuukautta olen juonut pelkästään sokeritonta limua, silti olen lihonut. Mitä mieltä olette, pitäisikö minun kääntyä lääkärin puoleen, ja käydä vaikka verikokeissa jos ei muuta? Olen ajatellut laihduttaa sitten kun kesäloma loppuu, olen nyt käynyt kuukauden säännöllisesti lenkillä ja silti vain paino kasvaa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, jopa venlafaxin voi olla sinulla siitä syystä. Siis hoitamaton vajis oireilee todella monella masennuksena tai vähintäänkin alakulona. Been there. En tosin lihonut, mutta se on todella yleinen oire. Toinen on väsymys.

Entä onko sulla palelua, kuiva iho, kuukautismuutoksia, hiustenlähtöä, ummetusta, kärttyisyyttä...?

Vierailija
42/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin ei kyllä nosta painoa, on painoneutraali tai joskus voi vähän painoa laskea. 

Ne on tietyt muut mieliala/psyykenlääkkeet jotka voi painoa nostaa. Kilpirauhasarvot olisi ap:n tilanteessa hyvä tarkistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:39"]Voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, jopa venlafaxin voi olla sinulla siitä syystä. Siis hoitamaton vajis oireilee todella monella masennuksena tai vähintäänkin alakulona. Been there. En tosin lihonut, mutta se on todella yleinen oire. Toinen on väsymys.

Entä onko sulla palelua, kuiva iho, kuukautismuutoksia, hiustenlähtöä, ummetusta, kärttyisyyttä...?
[/quote]
Kuukautiset on epäsäännölliset, tulee milloin on tullakseem vaikka ennen ovat olleet säännölliset, hiuksia on lähtenyt yhdellä kertaa iso tukku mutta kasvoi onneksi takaisin, porukat arvelivat sen silloin johtuneen sinisestä hiusväristä. Palelua ei ole, mutta kärttyisyyttä on, ja tän vuoden puolella mulla tais olla ummetusta ja närästystäkin samaan aikaan. Hui, kyllä tää ihan kilpparin vajaatoiminnalta kuullostaa :o

Vierailija
44/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:42"]Venlafaxin ei kyllä nosta painoa, on painoneutraali tai joskus voi vähän painoa laskea. 

Ne on tietyt muut mieliala/psyykenlääkkeet jotka voi painoa nostaa. Kilpirauhasarvot olisi ap:n tilanteessa hyvä tarkistaa.
[/quote]
Psykiatrini kyllä sanoi että venlafaxini voi aiheuttaa 1:llä 10:stä painonnousua

Vierailija
45/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:39"]Voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, jopa venlafaxin voi olla sinulla siitä syystä. Siis hoitamaton vajis oireilee todella monella masennuksena tai vähintäänkin alakulona. Been there. En tosin lihonut, mutta se on todella yleinen oire. Toinen on väsymys. Entä onko sulla palelua, kuiva iho, kuukautismuutoksia, hiustenlähtöä, ummetusta, kärttyisyyttä...? [/quote] Kuukautiset on epäsäännölliset, tulee milloin on tullakseem vaikka ennen ovat olleet säännölliset, hiuksia on lähtenyt yhdellä kertaa iso tukku mutta kasvoi onneksi takaisin, porukat arvelivat sen silloin johtuneen sinisestä hiusväristä. Palelua ei ole, mutta kärttyisyyttä on, ja tän vuoden puolella mulla tais olla ummetusta ja närästystäkin samaan aikaan. Hui, kyllä tää ihan kilpparin vajaatoiminnalta kuullostaa :o

[/quote]

Joo, ei ollut minullakaan palelua, kellään ei ole kaikkia oireita. Mutta jos on useampia, niin ehdottomasti kokeisiin ja pian!

Vierailija
46/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun menet kokeisiin, niin varmista/pyydä, että sinulta mittautetaan sekä TSH että T4V. Joskus otetaan pelkkä TSH ja se ei kerro koko totuutta aina.

Eli riittää, kun muistat, että otettava kaksi arvoa, ei vain yksi! Kyllä ne sit tietää, mitkä ne on!

PS Mites muisti? Yksi oire on sekin, ettei muista mitään/muisti pätkii

Vierailija
47/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:52"]Ja kun menet kokeisiin, niin varmista/pyydä, että sinulta mittautetaan sekä TSH että T4V. Joskus otetaan pelkkä TSH ja se ei kerro koko totuutta aina.

Eli riittää, kun muistat, että otettava kaksi arvoa, ei vain yksi! Kyllä ne sit tietää, mitkä ne on!

PS Mites muisti? Yksi oire on sekin, ettei muista mitään/muisti pätkii
[/quote]
Okei, kiitosta! Muisti on huono, mutta niin se on ollut aina, joten en tiedä onko siinä tapahtunut mitään kummempaa muutosta. Puhuin jo tosin viime kerralla psykiatrini kanssa siitä, että miten voisin käydä labrassa ottamassa ainakin verinäytteen. Sisältyykö kilppirauhasarvojen tsekkaaminen tarkistussettiin, vai pitääkö sitä erikseen pyytää? Voiko kilp. rauh. vajaatoiminnan nähä verikokeen tuloksista?

Vierailija
48/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä tarkistuttamassa kilpirauhasarvot, sekä TSH ja T4V ainakin.  Kuulostaa todella paljolta lihota 40 kg, vaikka limsaa joisikin. 

Vierailija
49/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on mahdollista, että lihoo noin kilon viikossa, olen pahoillani. Mäkin lihoin puolessa vuodessa 10 kiloa.

Vierailija
50/51 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:57"]Lähtöpaino 40 kiloa, nykyinen paino 80 kiloa, pituus 165 cm. Olen syönyt ihan normaalia kotiruokaa sen verran että nälkä lähtee, herkuttelen melko harvoin. Limua kuluu viikonloppuisin 1,5 l, onko se paljon? Onko mahdollista lihota tuon verran tuolla määrällä limua viikossa? ++ 4 viimeisintä kuukautta olen juonut pelkästään sokeritonta limua, silti olen lihonut. Mitä mieltä olette, pitäisikö minun kääntyä lääkärin puoleen, ja käydä vaikka verikokeissa jos ei muuta? Olen ajatellut laihduttaa sitten kun kesäloma loppuu, olen nyt käynyt kuukauden säännöllisesti lenkillä ja silti vain paino kasvaa.
[/quote]
Periaatteessa ei kyllä 1,5l limua viikossa voi lihottaa noin paljon. Lihottaa kyllä, jopa se sokeriton (tutkimusten mukaan light/zero lihottaa enemmän), mutta ei kyllä 40kg, jos kerran se on ainut pahe.
Pakko olla häiriötä aineenvaihdunnassa tai muussa. Käy lääkärissä, siellä se selviää.

Vierailija
51/51 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta limun juonti ja mittauta kilppariarvot

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi