Elättävätkö puolisonne tiedät vanhempainvapaan tai kotihoidontuen aikana?
Meillä on nyt kaksi lasta. Kesällä jäin kuopuksesta kotihoidontulella kotiin ja tarkoitus on palata vuoden vaihteessa töihin, jolloin lapsi on noin 1 v 3 kk. Esikoinen on reilut 3 v.
Mies olettaa, että maksan jatkuvasti puolet kaikista menoista, asuntolainasta, autolainasta, ruoista ja muista elämisen- ja lastenmenoista. Samoin oli esikoisen vauva-aikaan. Niinpä oli pakko silloin ja pakko nyt palata töihin, sillä " ylllättäen" en pysty näillä tuloilla maksamaan puolia kaikista näistä menoista. Mies vielä valittaa, että otan lapsilisät omalle tililleni enkä anna niitä lapsille.
Ottavatko tiedän puolisonne mukisematta suuremman vastuun perheen menoista teidän hoitaessanne lasta / lapsia kotona?
Kommentit (51)
Yhdessä päätettiin että jään kotiin lasten kanssa. Yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteiset rahat.
Meistä oli vaivalloista siirrellä rahoja miehen tililtä minun tililleni, joten siirryttiin käyttämään yhteistä tiliä. Se on kätevää, mutta toimii ilmeisesti parhaiten silloin kun molemmilla on samantapainen käsitys rahankäytöstä. Meillä on niin. Mutta jos miehesi on tuhlaavainen, niin kyllä silloin on syytäkin miettiä tarkkaan - teidän erilliset tilit voi olla aivan oikea ratkaisu, ettei käy niin, että mies käyttää rahat miettimättä, millä loppukuusta eletään.
Mutta meillä tosiaan saan käyttää yhteistä tiliä aivan kyselemättä. Toki kerron hänelle, jos olen lähdössä ostoksille hakemaan jotain isompaa kuin ruokakassit. Tällä hetkellä itse asiassa mies on aivan riemuissaan, kun minulta tulee sinne tilille äitiyspäiväraha. Miehestä tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että tilille tipahtelee rahaa hänen sormeaan nostamatta. Ja kotihoidontukikaudella on sitten hänen hommansa huolehtia, että tilillä on rahaa. Ei ole ongelmia meillä siinä.
Miksei tuollaisia sovita ennakkoon? Vaan ruvetaan kitkuttelemaan ja natkuttamaan ja narisemaan? Selvät yhteisesti sovitut säännöt rahankäytöstä, jos kerran lapsia pitää hankkia.
Ihan älytöntä ja lapsellista.
Äitiysloma-ajan palkkanikin oli tosin isompi kuin puolisoni silloinen palkka eli ei olisi ollut tarvettakaan, ja hoitovapaalla sitten tietysti oli tulot marginaaliset, mutta säästöillä elin - ja siihen aikaan kustansin myös lasten jutut.
Meillä kaikki raha, mitä perheeseen tulee on koko perheen rahoja. Minä ja mies päätetään mihin rahat käytetään. Mulla on käyttöoikeus mieheni tiliin ja oma tili lisäksi (mihin tulee kelan rahat yms.). Kun toinen tili tyhjenee, aletaan tyhjentää toista tiliä kunnes " jostain" putkahtaa lisää rahaa.. ja taas sama kuvio.
Mun mielestä tuo AP:n tilanne on suorastaan LAITON. Jos olette avioliitossa, teidän omaisuus on yhteistä. Elät Ap kuin yksinhuoltaja. Kasvatat lapset mahassasi, hoidat velaksi ja vieläpä menetät työvuosiesi tulos -> sinulla on miestäsi pienempi eläke jne... jne... Ja miehesi elää kuin sinkku ja käyttää rahojaan itseensä. Mun mielestä sun mies on erittäin itsekäs ihminen. Miten hän KEHTAA??? Mun mies antaisi vaikka vaatteet päältään, jos minulla olisi kylmä... Hän tekee töitä, jotta perheemme voi hyvin. Hän hoivaa meitä ja me häntä. Koska me rakastamme toisiamme.
Joskus mies ilahduttaa, antaa 50-100e kouraan ja käskee mennä ostaan itselle jotain kivaa.
Lapset ja perhe-elämä on yhteinen projekti ja siihen kuuluu myös yhteiset rahat.
Äitiyslomani ja lyhyet hoitovapaat pystyin vielä osallistumaan 50-50 periaatteella, koska minulla oli säästöjä. Mutta sen jälkeen olikin tili sitten tyhjä. Mies halusi ostaa kalliita huonekaluja, uuden auton jne ja piti niitä ominaan, koska joutui maksamaan ne, kun minulla ei ollut enää rahaa.
Nykyisin olenkin eronnut miehestäni. Tämä oli yksi syy.
Rahat ovat yhteisiä, ja menevät samalle tilille. Joten yhdessä maksetaan kaikki laskut ja menot. Joten en koe kyllä että mies meidät elättäisi.
Ei kai se mikään kysmys perheen sisällä ole että kuka elättää ja mitä. Kaikki rahat ovat yhteisiä ja niillä sitten yhdessä eletään parhaamme mukaan - ikinä ei ole eroteltu minun ja sinun rahoja. Miten silloin voisi edes elää yhdessä?
Kun olin äitiyslomalla ja hieman myös hoitovapaalla, oli tiukempaa taloudellisesti. Mies teki jonkin verran kakkostyötä ja nipistimme menoista, siis kaikkien menoista.
olla totta?? kuulostaa kyllä aika uskomattomalta ajatusmaailmalta. perhe on yhteinen taloudellinen yksikkö. voisihan sun miehesi jäädä kotiin lapsia hoitamaan ja maksella sitten kotihoidontuesta puolet kaikista menoista???
Miksi olet tehnyt lapsia tuollaisen miehen kanssa??????????????????
Miksi sinä äitinä olet vastuussa yksin siitä, että taloudellinen tilanne muuttu perhekoon kasvaessa? Missä isän vastuu? Miten kukaan aikuinen mies voi katsoa sivusta sitä, että oma vaimo elää lainarahalla ja samaan aikaan tuhlaa omiaan ties mihin?
Missä sinun itsetuntosi on? Miksi olet miehen kanssa, joka ei rakasta sinua?
Turha selittää, miten hyvä mies tai isä hän on, koska sitä hän ei selvästikään ole.
Että pistää suututtamaan tuollaiset miehet, joiden elämä pyörii vain ja ainoastaan oman navan ympärillä. Ja noitahan riittää...
Meillä ei ole edes lapsia, olemme naimisissa ja mieheni elättää minut täysin, koska minä opiskelen. Kaikki meille tuleva raha on yhteistä. Myönnän, että meillä tämä on erittäin helppoa, koska kumpikaan ei ostella mitään turhaa eikä koskaan mitään toisen tietämättä. Mutta voisi miettiä millaiseen suhteeseen lähtee..
Minä huolehdin lastemme hoidosta kotona (mitä molemmat arvostamme) ja suuresta osaa kotitöitä kotona ollessani.
Mies huolehtii omista töistään.
Ei todellakaan ole maksettu puoliksi vaan kumpikin maksaa sen minkä kykenee. Yhteiset lapset. Yhteinen perhe. Yhteinen hyvä.
Mielestäni miehesi ajattelutapa on tosi kummallinen. Ei taida arvostaa lastenne hoitoa?
Vai millainen perhe se olisi, että mies lomailisi viiden tähden hotellissa ja minä viereisessä yhden tähden apartamentoksessa - kun molemmat maksaa omat kulunsa? Meillä on kaikki yhteistä, ilot, surut, rahat, lapset, asunnot, kaikki.
Oiskohan aika keskustella miehesi kanssa tilanteesta?? Voisittehan te pitää omat tilinne, mutta avata lisäksi yhteisen käyttötilin, minne molemmat laittavat joka kuukausi rahaa, ja josta sitten maksetaan yhteiset menot.
Miten muuten on, maksatko sinä yksin lasten vaatehankinnat sun muut?
Mies jäi hoitovapaalle lasten kanssa ja tuloinaan siis vain kh-tuki. Eipä tulisi mieleenkään pitää perheen sisällä kahta eri elintasoa, miehen tulot tällä hetkellä eivät riittäisi kustantamaan edes puolikasta talolainastamme mistään muusta puhumattakaan.