Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elättävätkö puolisonne tiedät vanhempainvapaan tai kotihoidontuen aikana?

Vierailija
28.09.2006 |

Meillä on nyt kaksi lasta. Kesällä jäin kuopuksesta kotihoidontulella kotiin ja tarkoitus on palata vuoden vaihteessa töihin, jolloin lapsi on noin 1 v 3 kk. Esikoinen on reilut 3 v.

Mies olettaa, että maksan jatkuvasti puolet kaikista menoista, asuntolainasta, autolainasta, ruoista ja muista elämisen- ja lastenmenoista. Samoin oli esikoisen vauva-aikaan. Niinpä oli pakko silloin ja pakko nyt palata töihin, sillä " ylllättäen" en pysty näillä tuloilla maksamaan puolia kaikista näistä menoista. Mies vielä valittaa, että otan lapsilisät omalle tililleni enkä anna niitä lapsille.

Ottavatko tiedän puolisonne mukisematta suuremman vastuun perheen menoista teidän hoitaessanne lasta / lapsia kotona?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus teininä oli tuo systeemi, että kaikki tiekasti puoliksi ja tikkaritkin maksettiin toiselle takas.

Vierailija
42/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kummallakin omat tilit ja on sovittu kumpi hoitaa mitkäkin laskut, eikä homma muuttunut lastenhoitovapaallakaan. Kun olin kodinhoidontuella kävin myös osa-aikatöissä että saisin omaa rahaa. Minulle itselleni on tärkeätä että tasataan menot suurinpiirtein (ei olla koskaan laskettu että menee ihan pennilleen). Voi olla että joskus minä olen maksanut enemmän laskuja ja toisinaan hän. Olen sen verran säästäväinen (tai pihi) että sain kodinhoidontuellakin säästettyä rahaa pankkiin. Haluan että minulla itselläni on itse ansaittua rahaa, jonka käytöstä ei kukaan muu pääse määräilemään, se on näkökulmasta katsottuna sitten osoitus itsenäisyydestä tai itsekkyydestä!

Mutta jotenkin vain tykkään että on ihan omaa pätäkkää.

Meidän ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta. Miehellä on ollut nyt viime aikoina huomattavasti isommat tulot kuin minulla, mutta tiedän että jos vain pyytäisin hän antaisi heti minulle rahaa. Ja tiedän että mies laittaa rahaa säästöön, ja sitä voi tulevaisuudessa käyttää koko perheen hyväksi. Samaten minun säästöjäni voidaan joskus käyttää vaikka yhteiseen matkaan, en minä niitä haudo pankissa vain itseäni varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

stella80:

Koska olen kotiäiti, niin mies kyllä ´omista palkoista´kerää mulle vapaaehtoista eläkettä.

Vierailija
44/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla minä olin perheen pääelättäjä kun mies oli hoitovapaalla.

Ja huom, kyse on siis meillä aina ollut koko PERHEEN toimeentulosta.

Vierailija
45/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytty, mutta haluaisin silti vielä muistuttaa ap, että maksaahan miehesi tasan puolet sitten myös jokaisesta perunasta, jonka lapsesi syövät. Eli tällaisissa täysin järjettömissä suunnitelmissa unohdetaan lähes aina vielä lapsen juoksevat kulut yhteisistä menoista, jolloin nekin jäävät vielä kotona olevan kontolle. Eli toinen käy töissä ja maksaa puolet autosta ja asumisesta, loput menee omiin menoihin. Ruokakaupassa käy se kotona oleva, joka ostaa myös vaipat jne. Ja hyvää hyvyyttään usein vielä laittaa sille työssäkäyvällekin ruuan. Eli kirjatkaa ylös, mitä kumpikin jääkaapista syö ja lasten syömiset puoliksi. Ja vaipat, lelut ja vaatteet titetenkin, mutta sen te varmasti olette itsekin osanneet laskea.

Vierailija
46/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jne. meillä on molemmilla omat tilit ja sen lisäksi vielä yhteinen " talon tili" mutta silti yhteiset rahat eli sieltä maksetaan, missä rahaa on. kun olin lasten kanssa kotona (ja pian taas tulen olemaan) luonnollisesti kaikki isot laskut menivät siltä " miehen tililtä" ja maksoin lähinnä ruokamenot ja lasten vaatteet (koska yleensä kävin niissä kaupoissa ilman miestä). sen verran itsepäinen ja itsenäinen olen, että omat meikkini ja vaatteeni rahoitin kyllä sillä kotihoidontuella ja ns. extratöillä, jota olen tehnyt kotonaollessanikin. muuten kyllä meillä on yhteiset lapset=yhteinen perhe=yhteinen talous=yhteiset rahat eikä kukaan elätä ketään sen kummemmin.

Vierailija
47/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni palkka on 2500e/kk. Siinä ei paljon tarvitse miettiä, että pitäisikö minun maksaa puolet kaikista kuluista.

Vierailija
48/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat ruokaa, peset pyykit...vai käykö teillä taloudenhoitaja, jonka palkan maksatte puoliksi ???

Vierailija
49/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on älynnyt kysellä, että onko riittävästi rahaa käytettävissä. Johan se olis nolouden huipentuma, jos meillä olis jääkaappi tyhjänä sen vuoksi, ettei vaimolla ollut varaa käydä kaupassa. Ei mies sellaista häpeää harteilleen halua. Ei todellakaan.

Vierailija
50/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ottavatko tiedän puolisonne mukisematta suuremman vastuun perheen menoista teidän hoitaessanne lasta / lapsia kotona?

Vierailija
51/51 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puolisot on velvollisia elättämään toisensa =)

Kaikki on meillä yhteistä, ilot, surut, lapset, eläimet, rahat ja rakkaus, laskut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi