Tänään ip-lehti: vauva kuollut matkalla, perheelle iso lasku
Mikä jurtu kyseessä? Miten vauva kuoli? Miksi lasku?
Kommentit (713)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:37"]
Omaa "syytä" tai ei, tuleeko teille parempi olo kun saatte tuomita ja moittia vanhempia? Varmasti eivät vain ole loppuun saakka ymmärtäneet ajatella kuinka ikävästi voi käydä. Silti kamalaa että näin on tapahtunut, ja kamalaa että täällä ollaan heti syyllistämässä..
[/quote]
Minusta tästä nyt vaan voi moni oppia jotain. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä nämä vakuutusasiat.
[/quote]
Moni on varmasti oppinut ihan sen uutisen lukemalla. Tarvitaanko siihen opetukseen näiden vanhempien totaalilyttäys ja aivan selvä vahingonilo?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:37"]
Omaa "syytä" tai ei, tuleeko teille parempi olo kun saatte tuomita ja moittia vanhempia? Varmasti eivät vain ole loppuun saakka ymmärtäneet ajatella kuinka ikävästi voi käydä. Silti kamalaa että näin on tapahtunut, ja kamalaa että täällä ollaan heti syyllistämässä..
[/quote]
Tässä on mun nähdäkseni syyllistetty nyt ainoastaan siitä, miten perhe repostelee asiaa iltapäivälehdissä ja ampuu nuolia joka suuntaan sen sijaan että toteaisi itsekseen, että huono tuuri, ikävä juttu, tällaista joskus sattuu ja tällä kerralla se sattui meille.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:23"]Obko muka erikseen: raskaanaolevien vakuutus, sepelvaltimotautia sairastavan vakuutus, kilpirauhasongelmaisen vakuutus, nivelrikkokroonikon vakuutus, ampiaisallergisen vakuutus. En usko. On vaan tavallisia matkavakuutuksia ja ne joko korvaavat tai sitten ei.
.
Minusta vakuutuksen pitäisi korvata kaikki mahdolliset sairastumiset matkalla.
[/quote]
Nyt mua alkoi kiinnostamaan näin kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana, että mitä ihmeen yllätyksiä tai sairauskuluja vois tästä taudista tulla matkan aikana, kun meinaat, että pitäis olla oma vakuutus tälle taudille? Tätähän hoidetaan tabu suukkuun aamulla-meiningillä, joten tabut mukaan, niin eiköhän sillä selviä sen matkan ajan. Äly hoi...
"] missäköhän ne Turkkilaiset synnyttää ellei Turkissa
[/quote]
Turkissa, mutta turkkilaisen yhteiskunnan piikkiin, siinä missä Suomessakin suomalaiset synnyttävät pääosin yhteiskunnan piikkiin.
Turkissa synnyttävä suomalainen sen sijaan joutuu maksamaan kulut itse. Niitä ei korvaa valtio eikä Kela eikä yleensä vakuutuskaan.
[/quote] sehän on sulaa hulluutta lähteä matkalle raskaana ja vieläpä maahan joka ei oo EUssa. Eli jos olisi mennyt Italiaan niin olisi korvattu ja synnyttänyt siellä tai leikattu ja ei mitään rahallisia menetyksiä, silti kenties olisi vauva kuollut."
On tosiaan suurta hulluutta lähteä kahden pienen lapsen kanssa ja äiti vielä raskaana OMATOIMIMATKALLE Turkkiin, lukematta edes matkavakuutuksen ehtoja ja luottaen, että kyllä suomalainen toista suomalaista auttaa ja vasta hädän hetkellä vaatia suomalaisen matkatoimiston palveluita, kun käteistä rahaa on vain 50 euroa.
Luulisi perheen ymmärtäneen jo ennen matkalle lähtöä, mitä omatoimimatkat tarkoittavat ja lähteä vielä raskaana EU-maan ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:37"] Omaa "syytä" tai ei, tuleeko teille parempi olo kun saatte tuomita ja moittia vanhempia? Varmasti eivät vain ole loppuun saakka ymmärtäneet ajatella kuinka ikävästi voi käydä. Silti kamalaa että näin on tapahtunut, ja kamalaa että täällä ollaan heti syyllistämässä.. [/quote] Minusta tästä nyt vaan voi moni oppia jotain. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä nämä vakuutusasiat. [/quote] Eli koska tästä voi oppia jotain, niin ihan ok moittia vanhempia että saittepas nyt hyvän opetuksen, oma vika? Just. Kylmiä ihmisiä olette. Ja ilmeisesti täydellisiä ja kukaan ei koskaan tee mitään inhimillisiä virheitä. Ei voi ymmärtää..
[/quote]
Ei täällä kukaan retostele, mutta kun nuo vanhemmat tuntuvat ihan todella olevan sitä mieltä että vika on kaikkien muiden kuin heidän. Ei lueta matkavakuutuksen ehtoja ja sitten toitetaan lehtiin, että ei heillä ollut hajuakaan että eivät olleet vakuutuksen piirissä... Kelalta, sossulta, suurlähetystöltä, matkan järjestäjiltä ja Punaiselta Ristiltäkin pitäisi saada apua ja rahaa vaikka ovat ihan itse päättäneet lähteä omatoimimatkalle rouvan ollessa raskaana...
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:42"]
Kamalaa, olen lähdössä viikon päästä lomamatkalle, vaikka olen raskaana viikolla 27. Matka varattiin ennen kuin tiesin olevani raskaana, ja en ole ajatellut ollenkaan raskauden tuomaa riskiä! Voi ei. Lentoyhtiö antaa matkustaa ilman raskaustodistusta viikolle 36 asti, mutta silti. Matkustan sentään Eu-maahan ja minulla on eurooppalainen sairaanhoitokortti, ja luin Kelan sivuilta että kaikki sairaanhoito yleissairaalassa pitäisi olla ilmaista ja esim. hammashoito raskaanaoleville ilmaista. Vaativasta hoidosta enintään 400 e omavastuu. Minullakin if:n matkavakuutus, en ollut edes tajunnut lukea ehtoja, mutta kustannukset eivät siis mieltäni paina, toisin kuin sikiön terveys! Kyse on maasta jossa on hyvä sairaanhoidontaso, mutta nyt ahdistaa pirusti. Kyseessä on omatoimimatka, ja aion kyllä mieluummin olla ylivarovainen kaiken ruoan ja juoman suhteen, mutta entä jos silti jotain tapahtuu? Miten en yhtään tajunnut ajatella asiaa aiemmin? Mies vähättelee asiaa, mutta mun tekisi mieli perua matka omalta osaltani.
[/quote]
Soita vakuutusyhtiöön ja hanki lisävakuutus.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:37"] Omaa "syytä" tai ei, tuleeko teille parempi olo kun saatte tuomita ja moittia vanhempia? Varmasti eivät vain ole loppuun saakka ymmärtäneet ajatella kuinka ikävästi voi käydä. Silti kamalaa että näin on tapahtunut, ja kamalaa että täällä ollaan heti syyllistämässä.. [/quote] Minusta tästä nyt vaan voi moni oppia jotain. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä nämä vakuutusasiat. [/quote] Eli koska tästä voi oppia jotain, niin ihan ok moittia vanhempia että saittepas nyt hyvän opetuksen, oma vika? Just. Kylmiä ihmisiä olette. Ja ilmeisesti täydellisiä ja kukaan ei koskaan tee mitään inhimillisiä virheitä. Ei voi ymmärtää..
[/quote]
No voi saatana, en paremmin sano. Olen minä sen verran täydellinen, etten hinkunut matkoille raskaana ollessani. Kysymys on niin lyhyestä ajasta, ettei se meidän perheelle ollut mitenkään vaikeaa, emme myöskään raahanneet heitä sylivauvoina ympäri maailmaa kaikenmaailman tauteja saamassa, etenkään, kun heille itselleen ei matkoista muistikuvaa olisi jäänyt.
Matkusteltu kyllä on, kolme kaukomatkaa vuodessa tehdään, paitsi sillon kun lasten TERVEYS JA HYVINVOINTI MENEE KAIKEN EDELLE.
Ja elämämme on mukavaa myös kotimaassa lomaillen, osaamme lomailla myös kotona.
[/quote]
Pääsääntöisesti keskustelu on ollut asiallista. Miksi ihmeessä ei voida todeta, että tästä syystä ne raskausajan rajoitukset ovat olemassa? Niin moni lottoaa sikiöturvallisuuden kanssa, koska "ei ennenkään mitään ole sattunut" ja pahimmillaan voi käydä näin.
Vauva ei menehtynyt matkalla, syntyi Suomessa ja lento maksoi 30 000 €, toki niitä sairaaalakulujakin tuli olihan äiti siellä Turkissa useamman päivän ennen sitä ambulanssilentos, hoitopäiviä TURKISSA neljä.
Jo otsake on aloitusviestissä väärin!
Lähteneet omatoimi matkalle Turkkiin vaikka nainen raskaana. Lapsivedet menneet matkalla ja hakeutuneet sairaalaan. Sitten itkeä vinkuvat kun eivät saaneetkaan apua valmismatkojen oppaalta vaikka itse olivat pihistelleet valitsemalla omatoimimatkan. Vauva oli syntynyt vasta Suomessa ja kuollut lähes kuukauden hoidon jälkeen Suomessa, ei matkalla. Nyt itkeä vinkuvavat kun kun tuli niin kalliiksi sairaalalaskut kun mikään sairaala ei ollut kelvannut vaan sitäkin vaihtaneet useasi ja lisäksi ambulanssilento Suomeen. Eivät olleet lukeneet vakuutusehtoja tai eivät välittäneet niistä ja nyt sitten itketään kun korvausta ei saakaan ihan kaikesta mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:37"] Omaa "syytä" tai ei, tuleeko teille parempi olo kun saatte tuomita ja moittia vanhempia? Varmasti eivät vain ole loppuun saakka ymmärtäneet ajatella
[/quote]
No voi saatana, en paremmin sano. Olen minä sen verran täydellinen, etten hinkunut matkoille raskaana ollessani. Kysymys on niin lyhyestä ajasta, ettei se meidän perheelle ollut mitenkään vaikeaa, emme myöskään raahanneet heitä sylivauvoina ympäri maailmaa kaikenmaailman tauteja saamassa, etenkään, kun heille itselleen ei matkoista muistikuvaa olisi jäänyt.
Matkusteltu kyllä on, kolme kaukomatkaa vuodessa tehdään, paitsi sillon kun lasten TERVEYS JA HYVINVOINTI MENEE KAIKEN EDELLE.
Ja elämämme on mukavaa myös kotimaassa lomaillen, osaamme lomailla myös kotona.
[/quote]
Hassua.. Ihan sama oliko nyt kyseessä oma vika vai ei, ja varmasti perhe olisi voinut tehdä erilaisia valintoja ja näin ei olisi tapahtunut. Silti.. Kenenkään ei tarvitse perheelle mitään apuja maksaa ellei toisin halua, mutta miten olisi myötätunto? Ei maksa mitään.. Mutta näköjään helpompi vain arvostella kovin sanankääntein ja kertoa kuinka ei itse tekisi ikinä vastaavasti ja lähtisi raskaana ollessaan Turkkiin, jne. Tällaiset kommentit eivät varmaan enää auta, kun tapahtunut on jo tapahtunut.
Mua jäi tuossa uutisessa kiinnostamaan, että miten se veli sai sen lainan 30 000€ niin nopeasti ja mistä? Ihan ns. hetki meni, jos kerta 7 tunnin kuluttua oltiin jo ambulanssilennolla. Eihän se meille nyt tietysti kuulukkaan, mutta aika erikoista..
[/quote]
On vähän vaikea kertoa toisille tietämättömille, miten oikeasti olisi kannattanut toimia, ilman että kertoo että vanhemmille itselleen sattui virhearvio vakuutuksen kanssa. Toivon että eivät vietä aikaansa täällä Av:lla. Minä en ole vahingoniloinen tuosta ja olen itsekkin ottanut joskus tiedostamattani riskejä, joista olisin mielellään kuullut etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:42"]
Kamalaa, olen lähdössä viikon päästä lomamatkalle, vaikka olen raskaana viikolla 27. Matka varattiin ennen kuin tiesin olevani raskaana, ja en ole ajatellut ollenkaan raskauden tuomaa riskiä! Voi ei. Lentoyhtiö antaa matkustaa ilman raskaustodistusta viikolle 36 asti, mutta silti. Matkustan sentään Eu-maahan ja minulla on eurooppalainen sairaanhoitokortti, ja luin Kelan sivuilta että kaikki sairaanhoito yleissairaalassa pitäisi olla ilmaista ja esim. hammashoito raskaanaoleville ilmaista. Vaativasta hoidosta enintään 400 e omavastuu. Minullakin if:n matkavakuutus, en ollut edes tajunnut lukea ehtoja, mutta kustannukset eivät siis mieltäni paina, toisin kuin sikiön terveys! Kyse on maasta jossa on hyvä sairaanhoidontaso, mutta nyt ahdistaa pirusti. Kyseessä on omatoimimatka, ja aion kyllä mieluummin olla ylivarovainen kaiken ruoan ja juoman suhteen, mutta entä jos silti jotain tapahtuu? Miten en yhtään tajunnut ajatella asiaa aiemmin? Mies vähättelee asiaa, mutta mun tekisi mieli perua matka omalta osaltani.
[/quote]
Jos on Eu maa ja hyvä sairaanhoidontaso, niin ei kai tuo nyt kovin vaarallista ole. Onhan se toki melkoinen kokemus, jos joutuu ulkomailla keskosen synnyttämään, vaikka olisi hyvääkin hoitoa.
[/quote]
Samaa kommentoin, lisäksi elintarvikehygienian kanssa kannattaa olla pikemminkin ylivarovainen, mutta eu-maassa luulisi muutenkin turvallista syömäpuolen olevan (paitsi joissain maissa vesijohtovesi?).
Mutta taas keskosen synnyttäminen missä tahansa olisi hurja juttu, ja itse toivoisin silloin olevani kotikuntani sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:29"]
Miksi tähän ketjuun on pesiytynyt näin paljon ilkeitä kommentteja. Näitten tyyppien mukaan matkalle kannattaa lähteä vain, jos on 100 prosentin terve, nuori ja kaunis. Muita ei vakuutus auta eikä tarttekaan. Mitäs ovat vaivaisia, rumia ja vanhoja.
[/quote]
Sekö on ilkeää, että kehottaa lukemaan vakuutusehdot? Jos on kroonisia sairauksia, niistä kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä vakuutusyhtiöön ja pyytää vakuutus joka kattaa myös niiden hoidon ulkomailla. Ei tämä ole vain vanhojen, sairaiden ja raskaanaolevien asia. Itse olen hankkinut erikseen vakuutuksen mm. sukeltamiseen, sillä painekammiohoito ei kuulu normaalin matkavakuutuksen piiriin. Nämä pitää selvittää ennen matkaa, ei siitä pääse mihinkään.
[/quote]
Niin juuri. Lyön vetoa etteivät nämä, joiden mielestä vakuutuksen pitää kattaa kaikki, olisi valmiita maksamaan niitä hintoja vakuutuksistaan, jotka niille oikeasti tulisi. Voisin kuvitella että raskausviikkoihin sitomattoman vakuutuksenkin varmaan saa jos pyytää ja on valmis maksamaan. Olisiko monikaan valmis maksamaan sen Turkinloman päällee vaikka 2000 euroa sellaisesta kaikenkattavasta vakuutuksesta, jonka perään täällä huudetaan.
Vähän ot mutta vakuutuksista kuitenkin: kuinka monella kotivakuutus korvaa silmälasien rikkoutumisen? Vanhaan hyvään aikaanhan se oli ennemmin sääntö, kunnes ihmisille alkoi sattua jatkuvasti onnettomuuksia lasiensa kanssa juuri kun ne olisi pitänyt uusia. Nykyään myydäänkin sitten erikseen silmälasivakuutuksia.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:53"]"] missäköhän ne Turkkilaiset synnyttää ellei Turkissa
[/quote]
Turkissa, mutta turkkilaisen yhteiskunnan piikkiin, siinä missä Suomessakin suomalaiset synnyttävät pääosin yhteiskunnan piikkiin.
Turkissa synnyttävä suomalainen sen sijaan joutuu maksamaan kulut itse. Niitä ei korvaa valtio eikä Kela eikä yleensä vakuutuskaan.
[/quote] sehän on sulaa hulluutta lähteä matkalle raskaana ja vieläpä maahan joka ei oo EUssa. Eli jos olisi mennyt Italiaan niin olisi korvattu ja synnyttänyt siellä tai leikattu ja ei mitään rahallisia menetyksiä, silti kenties olisi vauva kuollut."
On tosiaan suurta hulluutta lähteä kahden pienen lapsen kanssa ja äiti vielä raskaana OMATOIMIMATKALLE Turkkiin, lukematta edes matkavakuutuksen ehtoja ja luottaen, että kyllä suomalainen toista suomalaista auttaa ja vasta hädän hetkellä vaatia suomalaisen matkatoimiston palveluita, kun käteistä rahaa on vain 50 euroa.
Luulisi perheen ymmärtäneen jo ennen matkalle lähtöä, mitä omatoimimatkat tarkoittavat ja lähteä vielä raskaana EU-maan ulkopuolelle.
[/quote]
No ei se toinen lapsi nyt niin pieni ollut, 14-vuotias teini...
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:20"]
Mä en itse vaarantaisi missään tapauksessa mahassani kasvavaa sikiötäni matkustamalla.
Enkä ymmärrä niitäkään jotka raahaa pieniä lapsia lennoille. Ulkomaisen tuttavaperheen vauvalla oli "räjähtänyt" korva menomatkalla, veri vaan lensi korvasta ja leikkaus tuli sairaan kalliiksi Jenkeissä jonne olivat siis menossa kun piti päästä paikkaamaan sitä ensalkuun. Lapsen toinen korva on nyt sitten kuuro vuoden jälkeen, ei sille pystynyt mitään tehdä. Jos molemmat korvat olisivat menneet tuossa nousussa, niin koko muu perhe joutuisi opetella viittomakieltä.
[/quote]
Tärykalvo voi haljeta aikuiseltakin, jos pahassa flunssassa lentää. Tuon suhteen ei ole mitään ikää minkä jälkeen voi lapsen viedä koneeseen. Pahassa flunssassa ei vaan kannata lentää. Siihen saa lääkäriltä todistuksen, että ei voi lentää flunssan takia, jolloin vakuutus korvaa peruuntuneen matkan.
[/quote]
Suomalaiset nyt on niin idiootteja että lentävät vaikka olisivat kuumeessa ja muissa pöpöissä. Pari särkylääkettä naamaan ja menoksi koska lomaa on odotettu ja sinne lähdetään ruskettumaan vaikka pää kainalossa ja vaikka pienet lapsetkin olisi huonossa hapessa jo lähtiessä!
En ole koskaan muuten ollut sairaana kuin yhden influenssan verran ja olen 30v mutta olen saanut 3 korvatulehdusta peräkkäin 3 lennon jälkeen koska koneessa ollut räkiviä ja nyysääviä lapsia ja aikuisia jotka tartuttaneet minut. Itämisaika täsmää lääkärin mukaan näihin lentoihin ja kun koneessa kiertää sama ilma pääosin koko ajan eli kaikki hengittää jo toisten valmiiksi hengittämää ja pöpöyttämää ilmaa. Ällöä. Siksi en ikipäivänä veisi alle kouluikäistä lasta lentokoneeseen koska mitä pienempi lapsi, sitä heikompi vastustuskyky tuollaisessa ympäristössä.
Mun mielestä pitäis olla laki, että vakuutus koskee kaikkia.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:37"]
[/quote]
Minusta tästä nyt vaan voi moni oppia jotain. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä nämä vakuutusasiat.
[/quote]
Eli koska tästä voi oppia jotain, niin ihan ok moittia vanhempia että saittepas nyt hyvän opetuksen, oma vika? Just. Kylmiä ihmisiä olette. Ja ilmeisesti täydellisiä ja kukaan ei koskaan tee mitään inhimillisiä virheitä. Ei voi ymmärtää..