Beatles - kaikkien aikojen yliarvostetuin?
Toki omana aikanaan edelläkävijä, paljon omaa tuotantoa ym. Mutta päivällä tuli Beatles-ohjelmaa nostalgialta ja rupesin ajattelemaan, että eihän nuo biisit kummoisia ole, eikä Lennonin lauluäänikään kummoinen (parempi kuin omani, mutta se on kellä tahansa parempi kuin minulla, joten sitäkään ei tarvitse kertoa). Legenda bändinä, musiikillisesti yliarvostettu. No niin, nyt odotan kivitystä.
Kommentit (51)
Hieno että asiaa tuntevat ja ymmärtävät ihmiset pääsevät palstalla "ääneen"...
En ihmettele, ettei peruskoulun seiskaluokkalaiset tunnista näitä pop/rock musiikin suuria legendoja, koska eihän niitä tuoda missään esille nykyään. Paljonko radio soittaa näitä? Ei juuri yhtään, ellei jossain toivekonsertissa. Ja paljonko jotkut peruskoululaiset kuuntelee radiota, eipä juuri yhtään.
Monotonista rappiahan ne nykyään saavat kuullakseen. Ja kaikenlaista hono-hono -paskaa. Tekijöillä ei ole mitään musiikillista kunnianhimoa, vaan halutaan tahkota rahaa mahdollisimman helposti.
Beatles ei ole "pelkkää musiikkia", siinä kiteytyy myös oma aikakautensa.
Suosiotansa kasvatti myös se, että nimeä oli helppo lausua. Kelen Piitles, nimitteli minua isoisäkin 60-luvulla parturiin hätistellessään.
Kysymys on hyvä. Kun jokin yhtye nousee instituutioksi, on vain hyvä kysyä onko keisarilla vaatteet. No. Vastaukseni:
Beatles ei ole yliarvostettu. Se ei ole edes tarpeeksi arvostettua, koska The Beatles oli paras. Koskaan.
Suuri osa beatlestuotannosta on mitäänsanomatonta keskivertoränttätänttää. On siellä helmiäkin joukossa mutta ärsyttää kun kaikkien wannabe musiikkitoimittajien on pakko tunkea esim. top 100 biisiä ever - listoihin vähintään 50 beatlesin biisiä vaikkei niistä ole kuin ehkä reilu 10 sellaista jotka tuollaiselle listalle kuuluisi.
En ole samaa mieltä. Beatles oli soundiltaan ainutlaatuinen ja on edelleen.
Beatlesillä on paljon herkkiä ja syvällisiä melodisia kappaleita, jotka kuuluvat omiin kaikkien aikojen suosikkeihini, mm. Here Comes the Sun, Something ja While My Guitar Gently Weeps.
Nuo kaikki muuten ovat George Harrisonin tekemiä.
Let it Be, Come Together, Yesterday... Loistavia kappaleita on paljon.
The Fool on the Hill ja Eleanor Rigby... Aiheiltaan harvinaisia lauluja pop/rock-musiikissa.
Sitten on lauluja, jotka kuulostavat lähinnä lastenlauluilta, kuten Yellow Submarine ja Lucy in the Sky With Diamonds.
The Beatlesin tuotannon monitasoisuuden takia näen sen bändinä joka teki luovuudellaan ja mielikuvituksellaan mitä halusi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tottahan tuo on.
Pitää kuitenkin muistaa että kaikki on aikansa kuva. 80-luvun metallimusiikki oli aikanaan raskainta ikinä. Nyt Metallica soi radiossa ja raskas musiikki on jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo 50 vuotta. Et pysty arvostelemaan sen ajan musiikkia, jos et ole yli 70 niin kuin minä. Musiikki on aina aikansa lapsi ja Beatles vei musiikkia eteenpäin enemmän kuin juuri kukaan muu on koskaan tehnyt. Ei ainakaan Abba.
Itse olen ollut innostunut Beatlesistä jo 17-vuotiaasta asti ja pian täytän 50 v., paras bändi mielestäni yhä. Varmaan löytyy paljon minua nuorempia faneja. Beatles on todellakin suosionsa ansainnut.
Ei ole.