Miten jollain voi olla rahaa ja aikaa matkustella kuukausikaupalla?
Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja.
Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"]
Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja.
[/quote]
Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua.
[/quote]
Mitkä tavarat? En ole koskaan ostanut sen kummemmin tavaroita. Mahtuu pariin matkalaukkuun. Ja kaveri on juuri lähdössä puoleksi vuodeksi. Hän on laittanut asuntonsa kalustettuna vuokralle. Saa vähän ylimääräistäkin siinä. Ymmärrän jos on vakityö niin silloin ei matkusteta kuin lomilla. Mutta aika moni on ilman vakituista paikkaa.
[/quote]
Juujuu. Ja kaikki haluavat juuri hänen asuntoonsa asumaan puoleksi vuodeksi, jotta voivat sen jälkeen asua kadulla, niinkö?
[/quote]
Jos asuisit kadulla niin ottaisitko asunnon puoleksi vuodeksi?
[/quote]
En ottanut. Asuin vuoden kadulla. Otin asunnon toistaiseksi.
Onko tarkoitus siis riistää kadulla asuvia jäi mietityttämään.. ? Eikö jokaisella kuuluisi olla asunto sivistyneessä yhteiskunnassa, vai onko oikein että kermaperseet riistävät asunnottomia ja itse juhlivat matkoilla?
Miten on oikeudenmukaisuus sydänmeenne asettunut?
Ottakaapa kantaa.
Nuorempana kun ei ollut vielä perhettä mulla oli työ joka kesti aina keväästä syksyyn. Menin monta kertaa etelään pariksi kuukaudeksi, sinne missä eläminen oli halpaa.
Itse asuin himassa porukoilla ja keräsin töitä tehden ja yo-juhlarahoilla kolmessa kuukaudessa 7000e kasaan. Eikun puoleksi vuodeksi toiselle puolelle maailmaa!
Vastaukset voisi ehkä kiteyttää näin. Puhun nyt perheellisistä, koska yleensä vain he kadehtivat nuoria meneviä duunareita.
Moni suomalainen perhe saa jotakin masokistista tyydytystä siitä, että "ei voi" matkustaa kuten muut. Mun tuttavapiirissä nämä perheet ovat sellaisia, että isä ei uskalla järjestellä töitään joustavammiksi eikä pyytää lisää palkkaa. Ei osata neuvotella esim. pankin kanssa lainaehdoista eikä - kenties kielitaidottomuuden tai yleisen henkisen laiskuuden takia - tiedetä, miten muita kuin pakettimatkoja varataan ja suunnitellaan. Eivät halua selvittää, miten vakuutukset menee, miten missäkin maassa vuokrataan auto tms. käytännön asioita. Näiden perheiden äidit ovat tyypillisesti syrjäytyneitä kotiäitejä, jotka haluavat säilyttää sen ainoan kontrollin, mitä heillä on, eli pysytään kotona eikä lapsille saa tulla mitään uusia virikkeitä. Tällaiset äidit tietysti myös aidosti pelkäävät ulkopuolista maailmaa. Ihan konkreettisia pelkoja: ei osata mitään kieltä, ei uskalleta olla ihmisjoukoissa, uusissa tilanteissa, mitäs jos ulkomailla tulee kuuma ja minulla on lasten jäljiltä niin paljon ylipainoa etten voi käyttää hellevaatteita, entäpä jos minun siellä matkalla pitää olla oma itseni eikä vain "äiti", sanoa jokin mielipide!
Mitään varallisuusrajoja ei näissä jutuissa ole. Naapurini mies tienaa kuukaudessa noin 8000 euroa tietokonehommissa, joita voisi tehdä etänäkin. Vaimolla - täysin kotiin jämähtänyt - on ylempi korkeakoulututkinto, varmasti pärjäisi Suomen ulkopuolellakin. Nuorin lapsi menee kuudennelle. Talo ja kaikki maksettu enimmäkseen, me naapurit voisimme vahtia omaisuutta matkan ajan niin ei tarvi edes alivuokrata tai säilytykseen viedä mitään.
Mutta ei. Ovat vain jämähtäneet. Oikeasti pelkään tuon naisen puolesta, hän taitaa olla suurin syy siihen että perhe on poteroitunut kotiinsa. Puhuu katkeraan sävyyn köyhempien ja etenkin perusduunareiden matkoista ja välivuosista ym. irtiotoista. Puhuu itsestään kuin hänen jatkuva kotona olonsa olisi lasten elinehto. Lapset eivät pääse edes kavereiden perheiden mukana lomamatkoille, teinien kanssa jo aika sotaa siellä kotona.
Matkustaminen ei ole kallista eikä hankalaa, ellei ole naapurini kaltainen päävikainen.
On onnistunut hyvin itsellä, vaikka olen suorastaan köyhä eikä ole vanhempia maksamassa menojani. Ihan itse olen itseni elättänyt. Opiskelujen myötä monen kuukauden ulkomailla olemiset on onnistunut hyvin, samoin määräaikaisissa työsuhteissa olleissa. Vaatii ainoastaan sen, että valitsee mihin rahansa laittaa.
Minä en ole laittanut rahojani esim. lapseen tai omakotitaloon, vaan asun halvasti ja ahtaalla vuokralla (rahaa ei edes olisi omaan, ei edes yksiöön). Matkoihin olen säästänyt aina, töissä ja opiskellessa ja kyllä on kannattanut.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:14"]
Yksinkertaisesti rikkaat vanhemmat jotka pitävät huolen että tili ei mene koskaan esimerkiksi 300 000 euron alle. Jos saldo näyttää 299 999 niin uusi summa napsahtaa isältä tai äidiltä tilille. Työttämänä matkustelu voi jatkua niin kauan kunnes alkaa kyllästyttää ja kaipaa takaisin Suomeen. Silloin tällöin te-toimisto saattaa soitella ja ahdistella ja kysyä miksi et hae töihin.
[/quote]
Tämä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"] Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja. t. 6 Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä. [/quote] Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua. [/quote] Kämpän voi irtisanoa tai vuokrata eteenpäin vaikka vaihtooppilaalle (niitä riittää) ja kamaa veisin lähellä asuvan veljeni kellarivarastoon. [/quote] Veljesi tuskin tähän suostuisi jos tietäisi. Tämä on poliisiasia. [/quote] :-D Kellarikomero on asunnon vuokraajan/omistajan (=veljen) hallussa ja haltija saa sijoittaa sinne vaikka naapurin Pentin tavaroita jos haluaa. Jos veli suostuu niin senku lappaa koko kämpän sinne kopperoon, kukaan murtautumisesta ole puhunut. Valot päälle nyt taas...
[/quote]
Vitsi oli käyttämässäsi sanassa kama, joka tarkoittaa myös huumeita.
[/quote]
No hei, av-mammat nyt ei hjuumorilla loista ;)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:08"]
Vastaukset voisi ehkä kiteyttää näin. Puhun nyt perheellisistä, koska yleensä vain he kadehtivat nuoria meneviä duunareita.
Moni suomalainen perhe saa jotakin masokistista tyydytystä siitä, että "ei voi" matkustaa kuten muut. Mun tuttavapiirissä nämä perheet ovat sellaisia, että isä ei uskalla järjestellä töitään joustavammiksi eikä pyytää lisää palkkaa. Ei osata neuvotella esim. pankin kanssa lainaehdoista eikä - kenties kielitaidottomuuden tai yleisen henkisen laiskuuden takia - tiedetä, miten muita kuin pakettimatkoja varataan ja suunnitellaan. Eivät halua selvittää, miten vakuutukset menee, miten missäkin maassa vuokrataan auto tms. käytännön asioita. Näiden perheiden äidit ovat tyypillisesti syrjäytyneitä kotiäitejä, jotka haluavat säilyttää sen ainoan kontrollin, mitä heillä on, eli pysytään kotona eikä lapsille saa tulla mitään uusia virikkeitä. Tällaiset äidit tietysti myös aidosti pelkäävät ulkopuolista maailmaa. Ihan konkreettisia pelkoja: ei osata mitään kieltä, ei uskalleta olla ihmisjoukoissa, uusissa tilanteissa, mitäs jos ulkomailla tulee kuuma ja minulla on lasten jäljiltä niin paljon ylipainoa etten voi käyttää hellevaatteita, entäpä jos minun siellä matkalla pitää olla oma itseni eikä vain "äiti", sanoa jokin mielipide!
Mitään varallisuusrajoja ei näissä jutuissa ole. Naapurini mies tienaa kuukaudessa noin 8000 euroa tietokonehommissa, joita voisi tehdä etänäkin. Vaimolla - täysin kotiin jämähtänyt - on ylempi korkeakoulututkinto, varmasti pärjäisi Suomen ulkopuolellakin. Nuorin lapsi menee kuudennelle. Talo ja kaikki maksettu enimmäkseen, me naapurit voisimme vahtia omaisuutta matkan ajan niin ei tarvi edes alivuokrata tai säilytykseen viedä mitään.
Mutta ei. Ovat vain jämähtäneet. Oikeasti pelkään tuon naisen puolesta, hän taitaa olla suurin syy siihen että perhe on poteroitunut kotiinsa. Puhuu katkeraan sävyyn köyhempien ja etenkin perusduunareiden matkoista ja välivuosista ym. irtiotoista. Puhuu itsestään kuin hänen jatkuva kotona olonsa olisi lasten elinehto. Lapset eivät pääse edes kavereiden perheiden mukana lomamatkoille, teinien kanssa jo aika sotaa siellä kotona.
Matkustaminen ei ole kallista eikä hankalaa, ellei ole naapurini kaltainen päävikainen.
[/quote]
Muuten samaa mieltä, mutta ihmettelen tosiaan kuinka tiedät naapurisi miehen tulot? Suomessahan, ja varsinkaan kuvailemasi kaltaisissa perheissä, ei ole tapana puhua eksakteista palkoista.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"]
[/quote]Olemme lapseton, autoton ja lemmikitön opettajapariskunta. Tyypillisesti reissaamme kesälomasta pari kuukautta ja talvella pari viikkoa. Tämä onnistuu ilman erityisiä järjestelyjä kuten palkatonta vapaata. Jos pääsemme vuorotteluvapaalle samaan aikaan, lähdemme vuodeks kiertämään maailmaa. Reppureissaaminen on halpaa, kun ei lennä koko ajan ja majoittuu histähtiluokituksettomissa hotelleissa, vuokra-asunnoissa ja AirBnB-kämpissä.
Kyllä pitkät reppureissut onnistuvat keskiluokkaiseltakin, kunhan valitsee ammatin ja elämäntyylin oikein.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:08"]
Moni suomalainen perhe saa jotakin masokistista tyydytystä siitä, että "ei voi" matkustaa kuten muut.
[/quote]Tämä on kyllä niin totta kuin voi olla! -48
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:42"]Kannattaa sitten muistaa reppureissussa töitä tehdessään, että suurimmassa osassa maista on laitonta tehdä mitään töitä ilman työlupaa. Eli jos joku "kaverisi" kertoo tehneensä reissaillessaan töitä, niin hän on silloin rikollinen.
[/quote]
Vitun kuupa. Oot tosi rasittavan oloinen pätijä
47, naapurin miehen palkka (rahapalkka, tuossa 8k ei ole laskettu autoetua ym. eikä päivystyslisiä) ei ole mitään luulottelua eikä palkoista puhuminen mikään tabu. Kaikki muuttivat tänne samaan aikaan asuinalueen valmistuttua, ollaan paljon tekemisissä keskenämme, monet tekee samanlaista duunia, jopa samassa firmassa samalla tehtävänimikkeellä (kuitenkin paremmat rahat itselleen neuvotelleina), seuraillaan kaikki LinkedInissä toistemme uria ja ennen kaikkea kotiäidit jauhaa paljon tukien ym. tulorajoista kunkin perheen tuloilla. Surullisena yksityiskohtana naapurin tapauksesta mainittakoon, että se 8k on heillä ihan avoin perustelu: "miksi joku hoitsu matkustaa, kun meillä mies tienaa 8000 eikä me siitä mitään matkoihin panna". Mies ei siis ole vaatinut lisää liksaa, voisi helposti saada enemmänkin. Mutta ei kai sekään "riittäisi" matkustamiseen.
Sitä en kiellä, etteikö Suomessa hävettäisi ja pelättäisi palkoista kertomista, johan sen osoittaa kaikki verotietojen kyylääminen ja kateelliset puheet. Mutta sitten taas toisaalta se palkkataso kyllä paljastuu heti, jos on vaikka naapurusto saman alan ihmisiä ja mielenkiinnosta vertaillaan.
Kunpa vain sanoisivat, ettei matkustelu kiinnosta, mutta kun aina tuo valitusvirsi "millä oikeudella ja rahalla pienempituloiset matkustavat, varmaan heillä on salainen lottovoitto / perintö / säätiö".
Kyllä pitkät reppureissut onnistuvat keskiluokkaiseltakin, kunhan valitsee ammatin ja elämäntyylin oikein.
[/quote]
Ja kun osaa priorisoida.
Tiedoksi kaikille teille ankeille koteihinne linnoittautuneille henkilöille:
Ei ole mikään ongelma vuokrata tai alivuokrata kämppäänsä matkan ajaksi. Vuokralainen ei ole jokin kaduilla elävä ryysyläinen, joka sitten matkan päätteeksi heitetään julmasti takaisin. Vuokranantajien kanssa on Suomessa aivan helppo sopia, että ottaa alivuokralaisen. Tavataan, tehdään sopimus, voidaan ottaa välitysfirma, kaikilla on vakuutukset, on ennakkovuokrat ja vuokravakuudet. Tai sitten voi vain antaa kämpän olla tyhjillään ja antaa avaimet kukkienkasteljalle.
Ei ole mikään ongelma tehdä töitä kausittain, etänä, pätkissä, vaihdellen, liikkuen. Ulkomailla on täysin triviaalia hoitaa luvat ja verot. Taitaa olla Pohjoismaiden verosopimus vaikeimmasta päästä, muut sujuu ihan oikeasti ihan heittämällä. :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:42"]
Kannattaa sitten muistaa reppureissussa töitä tehdessään, että suurimmassa osassa maista on laitonta tehdä mitään töitä ilman työlupaa. Eli jos joku "kaverisi" kertoo tehneensä reissaillessaan töitä, niin hän on silloin rikollinen.
[/quote]
Tuollainen pieni muotoinen "rikollisuus" on monessa maassa kuitenkin kohtalaisen hyväksyttyäkin. Esim. USA ei pyörisi ilman laittomia maahanmuuttajatyöntekijöitä. Ei joka paikassa ole tällaista orgastista suhtautumista sääntöihin kuin Suomessa. Mutta ei kai reppureissaaminen yleensäkkään ole mitään mitä rehellinen veronmaksaja haluaisi tehdä. Se on pois siitä ajasta, jonka voi olla hyödyllinen yhteiskunnalle.
[/quote]
Mietippä hetki mitä tällä "orgastisella suhtautumisella sääntöihin" saavutetaan?
Sellaisen rantapummin, jonka iskä lähettää tonnin shekin heti jos tulee oikea hätä ja suurlähetystö auttaa viime kädesssä kannalta kurja juttu ne säännöt. Sellaisen perheenisän, joka tarvitsee sairasvakuutuksen ja rahaa perheen ruokkimiseen vähän eri näkökulma.
Korkeakouluopinnot ja osa-aikatyö, jotka joustaa. Välillä ei töitä lainkaan. Opintolaina. Viime vuonna olin 2 kk Aasiassa, tänä vuonna matkustanut 3 krt Euroopan maahan ja majailen muutenkin ulkomailla opintojen vuoksi. Koulu avustaa, koska teen harjoittelua.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:15"]
No hei, av-mammat nyt ei hjuumorilla loista ;)
[/quote]
No todellakin loistaa! Ainakin välillä, siksi minä oikeastaan täällä käynkin.
Interrailaajasukupolven etujoukoissa reissaamisen aloittaneen kommentti:
Matkustaminen ei ole koskaan ollut helpompaa (ja halvempaa) kuin nyt. Mahdollisuuksia vaikka miten!
Oma-aloitteellisuutta ulkomaille "uskaltautuminen" on vaatinut aina. Josko olisi vähän niinkin, että kaikki ihmiset eivät vaan ole oma-aloitteellisia?
Että on turvallisempaa jurnuttaa ja nurkan takana soimata tai kadehtia ihmisiä jotka reissaavat? Ei reissussa aina niin auvoista ole, varsinkaan oman itsensä kanssa!
Oikein muutenkaan en tätä keskusteluketjua osaa ymmärtää.
Itse olen kuljeskellut maailmalla niin reppu ja teltta selässä kuin viiden tähden hotelleissa. Aina tarpeen ja budjetin mukaan.
Nema problema!
Olen 27-vuotias. Olenko siis aapeen tarkoittama "nuori ihminen"?
Joka tapauksessa kerkisin olla hyvin palkatussa, määräaikaisessa virassa pari vuotta ja siksi saan hyvää ammattiliiton rahaa.
Sain myös huomattavan perinnön, kun isäni kuoli. Hänen perintöään en kuitenkaan hassaa maailmalla vaan se on minulle iso apu, kun päätän aloittaa 'normaalin' elämisen. Niin isä sen varmasti tarkoittikin.
Olen matkustellut nyt aika paljon ja nähnyt maailmaa, mikä sekin on mielestäni tärkeä kokemus ajatellen tulevaa elämääni ja mahdollista perhettä, jonka aion perustaa ~3-kymppisenä.