Miten jollain voi olla rahaa ja aikaa matkustella kuukausikaupalla?
Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja.
Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:31"]
Onko tarkoitus siis riistää kadulla asuvia jäi mietityttämään.. ? Eikö jokaisella kuuluisi olla asunto sivistyneessä yhteiskunnassa, vai onko oikein että kermaperseet riistävät asunnottomia ja itse juhlivat matkoilla?
Miten on oikeudenmukaisuus sydänmeenne asettunut?
Ottakaapa kantaa.
[/quote]
Suuri osa suomalaisista ajattelee, että kukaan muu ei saa tulla kotiini asumaan eikä kukaan muu käyttää minun tavaroitani. Kuitenkin varsinkin nuorempi sukupolvi ona lkanut ajatella toisin. Tavaran omistaminen ei ole enää mikään itseisarvo. Maailmalla on paljon ihmisiä, jotka myös reppureissaavat ja kaipaavat edullista majapaikkaa lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa. Myös opiskelijavaihtoon Suomeen tulevat kaipaavat asuntoa, johon puolen vuoden määräaikainen sopimus voi riittää oikein hyvin. Jopa perheelliset saattavat mieluummin vuokrata asunnon vaikkapa kuukaudeksi kuin asua kuukauden hotellissa. Jotkut ovat sohvasurffajia ja siirtyvät paikasta toiseen sitä mukaa, kun edellinen paikka on nähty.
Maailma on muuttunut paljon mm somen ansiosta ja netissä voi tutustua ihmisiin, joiden luona reissussa asuu tai jotka tulevat sinun kotiisi asumaan. Tällaista vaihtamista varten on netissä useita yhteisöjäkin. Netissä voidaan sopia myös kyydeistä paikasta A paikkaan B eli jos joku on menossa vaikka Barcelonasta Madridiin, voit sopia netin kautta, että pääset bensakulut jakamalla kyytiin.
Meillä olisi varaa mutta ei vapaata. Töistä on lomaa 5vkoa vuodessa ja ne ei siitä muuksi muutu. Etänä saan tehdä max 2pv/vko. Lisäksi lapset ovat koulussa joten pakettimatkoihin on tyydyttävä. Jospa jossain vaiheessa voisi viettää 2kk talvella jossain etelässä.
Olisko täs pari vinkkiä:
- ei maksa 2 - 4x ylihintaa jollain Finnairilla lentämisellä, vaan valitsee halvemman yhtiön
- ei yövy pelkästään 5 tähden hotelleissa
- voi syödä muutakin kuin joka päivä sisäfilettä ravintolassa
- jne. jne.
Työttömyyskorvaukset riittää Aasiassa paljon paremmin kun kotimaassa. Kaveri lukee mun postit siltä varalta että tarjoavat työkkäristä töitä. Toistaiseksi eivät ole tarjonneet. Jos joskus tarjoaisivat, niin siihen on hyvä suunnitelma...
Kaverini matkustaa 1-2 vuoden välein 3-6kk ja noiden pitkienkin matkojen välillä käy useamman kerran vuodessa pikku reissuilla. Suomessa ollessaan tekee ihan hullun lailla töitä. Sellaisiakin, jotka eivät yleisesti suomalaisille kelpaa, mutta ovat ok palkattuja kunhan vaan jaksaa vääntää mahdollisimman monet viikonloput ja pyhäpäivät ja tehdä mahdollisimman paljon ylitöitä. Koskaan ei ole jäännyt ilman töitä reissulta palattuaan. Nytkin on useampaan otteeseen ollut samalla työnantajalla. Hän on perheetön ja hänellä on velaton omistusasunto. Asunnon hän vuokraa reissujensa ajaksi kalustettuna asumiskustannusten hinnalla tuttavilleen. Suomessa ollessaankaan ei erityisesti nuukaile. Hän on elänyt tällä tavalla jo pian 15-vuotta.
Mun tuttuni käy kolmesti baarissa myös leffoissa , ravintoloissa . Mä teen ruokia itse , katson hbo:ta, en juo , enkä polta( lopetin 2 v sitten kokonaan ) kaikki ne rahat mitä jää siirretään matkakassaan. Käydään etelässä 3 krt , viedään lapset joka vuosi merelle lämpöseen . Kukin tyylillään. Turhaan mä täällä tuhlaan ku matkustaminen on mulle kaikki kaikessa! Stressi paranee.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"] Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja. t. 6 Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä. [/quote] Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua. [/quote] Kämpän voi irtisanoa tai vuokrata eteenpäin vaikka vaihtooppilaalle (niitä riittää) ja kamaa veisin lähellä asuvan veljeni kellarivarastoon. [/quote] Veljesi tuskin tähän suostuisi jos tietäisi. Tämä on poliisiasia. [/quote] :-D Kellarikomero on asunnon vuokraajan/omistajan (=veljen) hallussa ja haltija saa sijoittaa sinne vaikka naapurin Pentin tavaroita jos haluaa. Jos veli suostuu niin senku lappaa koko kämpän sinne kopperoon, kukaan murtautumisesta ole puhunut. Valot päälle nyt taas...
[/quote]
Vitsi oli käyttämässäsi sanassa kama, joka tarkoittaa myös huumeita.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"] Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja. t. 6 Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä. [/quote] Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua. [/quote] Kämpän voi irtisanoa tai vuokrata eteenpäin vaikka vaihtooppilaalle (niitä riittää) ja kamaa veisin lähellä asuvan veljeni kellarivarastoon. [/quote] Veljesi tuskin tähän suostuisi jos tietäisi. Tämä on poliisiasia. [/quote] :-D Kellarikomero on asunnon vuokraajan/omistajan (=veljen) hallussa ja haltija saa sijoittaa sinne vaikka naapurin Pentin tavaroita jos haluaa. Jos veli suostuu niin senku lappaa koko kämpän sinne kopperoon, kukaan murtautumisesta ole puhunut. Valot päälle nyt taas...
[/quote]
Ensin murtaudut veljesi kellariin, niinkö? Sen jälkeen viet sinne kamaa, koska pelkäät jääväsi lentokentällä kiinni?! Häh? Poliisiasia tämä on.
[/quote]
Voi teitä nykynuoria.. me jouduttiin lähettämään äidille kirje: lähetä äiti rahaa, rakkaudella tyttösi.
[/quote]
Juu, ja soitettiin puhelinkopista *vastapuhelu*: Äiti olen täällä, maailman toisella puolen...
Rahaa tuli (vain kerran!) Western Unioniin, kotimatkaa varten.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:37"]
Miehen kanssa me saadaan nyt syksyllä säästötilille noin 3000 euroa vaikka olemme pienituloisia. Miehen palkka noin 1500 ja minä saan osa-aikaisesta hommasta vaihtelevan summan rahaa, mutta vuokran, matkakorttien ja laskujen yhteenlaskettu summa on noin 600 euroa. 400 menee ruokaan ja sälään ehkä, eli käytännössä voidaan laittaa säästötilille yleensä 700-1000 euroa. Minulla on joustava nollasoppari, joten voin vain ilmoittaa töihin, että olen 4 kk varattu. Miehellä loppuu työsoppari parin kuukauden päästä ja minä voisin ilmoittaa koululle olevani poissa 6 kk. Ihan simppeliä, jopa pienituloisille.
[/quote]
Mikä on simppeliä? Eikö teillä ole kalusteita, vai irtisanotte asunnon yms.?
[/quote]
Alivuokraan kalustettuna, eihän vaihtarit thow huonekaluja
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"] Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja. t. 6 Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä. [/quote] Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua. [/quote] Kämpän voi irtisanoa tai vuokrata eteenpäin vaikka vaihtooppilaalle (niitä riittää) ja kamaa veisin lähellä asuvan veljeni kellarivarastoon.
[/quote]
Veljesi tuskin tähän suostuisi jos tietäisi. Tämä on poliisiasia.
[/quote]
Kyllähän mun veli saa laittaa varastoonsa mitä haluaa ja olen jo kysynyt, ei häntä haittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:16"]
[/quote]
Ensin murtaudut veljesi kellariin, niinkö? Sen jälkeen viet sinne kamaa, koska pelkäät jääväsi lentokentällä kiinni?! Häh? Poliisiasia tämä on.
[/quote]
Ei luoja, ROINAN veisin sinne :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:37"]
Miehen kanssa me saadaan nyt syksyllä säästötilille noin 3000 euroa vaikka olemme pienituloisia. Miehen palkka noin 1500 ja minä saan osa-aikaisesta hommasta vaihtelevan summan rahaa, mutta vuokran, matkakorttien ja laskujen yhteenlaskettu summa on noin 600 euroa. 400 menee ruokaan ja sälään ehkä, eli käytännössä voidaan laittaa säästötilille yleensä 700-1000 euroa. Minulla on joustava nollasoppari, joten voin vain ilmoittaa töihin, että olen 4 kk varattu. Miehellä loppuu työsoppari parin kuukauden päästä ja minä voisin ilmoittaa koululle olevani poissa 6 kk. Ihan simppeliä, jopa pienituloisille.
[/quote]
Vuokra, matkakortit ja laskut yhteensä 600€??
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"]
Tuntemani reppureissaaja teki välillä maailmalla töitä. Kyllähän sellaisia pikkuhommia saa helposti, voi mennä tarjoilijaksi ravintolaan, poimimaan tomaatteja tai muuta maanviljelyshommaa... ei töiden tekeminen ole monessa muussa paikassa niin monimutkaista kuin Suomessa. Serkkuni myi talon ja matkusti niillä rahoilla useita kuukausia. Jotkut vaan priorisoi erilain. Suurin osa olisi varmaan sijoittanut rahat uuteen asuntoon, hän halusi kokea jotain.
[/quote]
Missähän päin maailmaa niitä pikkuhommia saa helposti?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:52"]
Itse asuin himassa porukoilla ja keräsin töitä tehden ja yo-juhlarahoilla kolmessa kuukaudessa 7000e kasaan. Eikun puoleksi vuodeksi toiselle puolelle maailmaa!
[/quote]
Oho ootpa saanut hyvää palkkaa siihen nähden ettei ilmeisesti mitään koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:52"]
Itse asuin himassa porukoilla ja keräsin töitä tehden ja yo-juhlarahoilla kolmessa kuukaudessa 7000e kasaan. Eikun puoleksi vuodeksi toiselle puolelle maailmaa!
[/quote]
Oho ootpa saanut hyvää palkkaa siihen nähden ettei ilmeisesti mitään koulutusta.
[/quote]
Tai melkoisesti yo-rahaa...
Kaveri ainakin vuokraa reissujen ajaksi kaksionsa. 1000-6000€/kk saa siitä, riippuen onko perinteinen vuokra vai airbnb. Matkustaa pääosin halvemmissa maissa, joten kulut kuittaantuu vuokratuotolla. Lyhennykset toki maksaa, mutta eipä ne paljoa tee.
Tekee esim. puoli vuotta normaalisti duunia ja sitten saman verran matkustelua. Palaa samoihin tai vastaaviin hommiin taas Suomessa.
Ei tuossa välttämättä uraa rakenneta eikä perhettä perusteta, mutta sinkulle duunarille aika optimiratkaisu.