Miten jollain voi olla rahaa ja aikaa matkustella kuukausikaupalla?
Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja.
Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"]
Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja.
[/quote]
Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua.
[/quote]
Mitkä tavarat? En ole koskaan ostanut sen kummemmin tavaroita. Mahtuu pariin matkalaukkuun. Ja kaveri on juuri lähdössä puoleksi vuodeksi. Hän on laittanut asuntonsa kalustettuna vuokralle. Saa vähän ylimääräistäkin siinä. Ymmärrän jos on vakityö niin silloin ei matkusteta kuin lomilla. Mutta aika moni on ilman vakituista paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:42"]
Kannattaa sitten muistaa reppureissussa töitä tehdessään, että suurimmassa osassa maista on laitonta tehdä mitään töitä ilman työlupaa. Eli jos joku "kaverisi" kertoo tehneensä reissaillessaan töitä, niin hän on silloin rikollinen.
[/quote]
Tuollainen pieni muotoinen "rikollisuus" on monessa maassa kuitenkin kohtalaisen hyväksyttyäkin. Esim. USA ei pyörisi ilman laittomia maahanmuuttajatyöntekijöitä. Ei joka paikassa ole tällaista orgastista suhtautumista sääntöihin kuin Suomessa. Mutta ei kai reppureissaaminen yleensäkkään ole mitään mitä rehellinen veronmaksaja haluaisi tehdä. Se on pois siitä ajasta, jonka voi olla hyödyllinen yhteiskunnalle.
[/quote]
USA:ssa moni yliopisto-opiskelijakin tekee töitä pimeänä saadakseen rahaa lukukausimaksuihin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"] Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja. t. 6 Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä. [/quote] Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua. [/quote] Kämpän voi irtisanoa tai vuokrata eteenpäin vaikka vaihtooppilaalle (niitä riittää) ja kamaa veisin lähellä asuvan veljeni kellarivarastoon.
[/quote]
Veljesi tuskin tähän suostuisi jos tietäisi. Tämä on poliisiasia.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:40"]
[/quote]
Aika harva haluaa asunnon kuudeksi kuukaudeksi, ellei itskin ole lähdössä reissuun. Tavaran tärkeyttä en ymmärtänyt. Miehille asiat ovat faktoja, eivätkä tunteita.
[/quote]
Itseasiassa aika moni haluaa asunnon 6 kuukaudeksi. Vuokraan aina jollekin firmalle. Se on turvallisempaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:00"]
[/quote]
Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua.
[/quote]
Mitkä tavarat? En ole koskaan ostanut sen kummemmin tavaroita. Mahtuu pariin matkalaukkuun. Ja kaveri on juuri lähdössä puoleksi vuodeksi. Hän on laittanut asuntonsa kalustettuna vuokralle. Saa vähän ylimääräistäkin siinä. Ymmärrän jos on vakityö niin silloin ei matkusteta kuin lomilla. Mutta aika moni on ilman vakituista paikkaa.
[/quote]
Juujuu. Ja kaikki haluavat juuri hänen asuntoonsa asumaan puoleksi vuodeksi, jotta voivat sen jälkeen asua kadulla, niinkö?
Todellisuus ja av mammojen harhakuvitelmat eivät kohtaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:59"]
[/quote]
Aika harva haluaa asunnon kuudeksi kuukaudeksi, ellei itskin ole lähdössä reissuun. Tavaran tärkeyttä en ymmärtänyt. Miehille asiat ovat faktoja, eivätkä tunteita.
[/quote]
Itseasiassa aika moni haluaa asunnon 6 kuukaudeksi. Vuokraan aina jollekin firmalle. Se on turvallisempaa.
[/quote]
Ei moni, vaan itseasiassa kaikki haluavat puolen vuoden vuokrasopimuksen, jos tarkkoja ollaan. Aivan KAIKKI!
Nuorena se tavara ei välttämättä ole vielä niin tärkeää
Ei se tavara vanhempanakaan välttämättä niin tärkeää ole, että reissaamisen voittaisi!
terveisin plus 50 maailmanmatkaaja (ja talonomistaja)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:42"]
Kannattaa sitten muistaa reppureissussa töitä tehdessään, että suurimmassa osassa maista on laitonta tehdä mitään töitä ilman työlupaa. Eli jos joku "kaverisi" kertoo tehneensä reissaillessaan töitä, niin hän on silloin rikollinen.
[/quote]
No esim. Saksassa asuin naisen luona johon tutustuin matkalla. Tein hänen kanssaan asuntoon remonttia. En saanut palkkaa, mutta asunnon ja usein ruokaakin ja bailuseuraa. Hän oli rokkari ja hengaili bändien kanssa. Asuin vajaan kuukauden ilmaiseksi. Kaikki bailaamisetkin meni bandien piikkiin. Yhteisöllisyys kunniaan.
Yksinkertaisesti rikkaat vanhemmat jotka pitävät huolen että tili ei mene koskaan esimerkiksi 300 000 euron alle. Jos saldo näyttää 299 999 niin uusi summa napsahtaa isältä tai äidiltä tilille. Työttämänä matkustelu voi jatkua niin kauan kunnes alkaa kyllästyttää ja kaipaa takaisin Suomeen. Silloin tällöin te-toimisto saattaa soitella ja ahdistella ja kysyä miksi et hae töihin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juujuu. Ja kaikki haluavat juuri hänen asuntoonsa asumaan puoleksi vuodeksi, jotta voivat sen jälkeen asua kadulla, niinkö?
[/quote]
Jos asuisit kadulla niin ottaisitko asunnon puoleksi vuodeksi?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:44"] Siis miten joillain nuorillakin ihmisillä voi riittää rahaa pyöriä maailmalla kuukausia putkeen reppureissaillen tai muuten? Miten nämä ihmiset saavat töistä niin paljon vapaata, ja jos eivät ole töissä niin miten niiden rahat voi riittää? Jotkut jopa lopettavat työnsä ja lähtevät maailmalle kiertelemään. Miten voi törsätä rahojaan niin paljon, jos ei ole tiedossa edes uutta työpaikkaa? Vai ovatko nuo kaikki jotain supervarakkaita vai? Rakastan itse matkustelua ja haluaisin matkustella koko ajan, mutta en vaan käsitä miten tuo voi olla mahdollista. En saisi ikinä töistä edes kuukautta omaa lomaa jos kysyisin, ja tili hupenisi aika kovaa vauhtia jos pyörisin ulkomailla ilman minkäänlaisia säännöllisiä tuloja. t. 6 Eli siis voisiko joku selittää tämän mulle, kun en vaan käsitä. [/quote] Ei se olekkaan todellista, kun pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta samaan aikaan, vai minne ne tavarat sitten laittaisi? Nämä höpinät näistä reissaamisista tässä yhteiskunnassa ovatkin täyttä puppua. [/quote] Kämpän voi irtisanoa tai vuokrata eteenpäin vaikka vaihtooppilaalle (niitä riittää) ja kamaa veisin lähellä asuvan veljeni kellarivarastoon.
[/quote]
Veljesi tuskin tähän suostuisi jos tietäisi. Tämä on poliisiasia.
[/quote]
:-D Kellarikomero on asunnon vuokraajan/omistajan (=veljen) hallussa ja haltija saa sijoittaa sinne vaikka naapurin Pentin tavaroita jos haluaa. Jos veli suostuu niin senku lappaa koko kämpän sinne kopperoon, kukaan murtautumisesta ole puhunut. Valot päälle nyt taas...
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:14"]
Yksinkertaisesti rikkaat vanhemmat jotka pitävät huolen että tili ei mene koskaan esimerkiksi 300 000 euron alle. Jos saldo näyttää 299 999 niin uusi summa napsahtaa isältä tai äidiltä tilille. Työttämänä matkustelu voi jatkua niin kauan kunnes alkaa kyllästyttää ja kaipaa takaisin Suomeen. Silloin tällöin te-toimisto saattaa soitella ja ahdistella ja kysyä miksi et hae töihin.
[/quote]
Voi teitä nykynuoria.. me jouduttiin lähettämään äidille kirje: lähetä äiti rahaa, rakkaudella tyttösi.
Olin n 15 v sitten töissä laivayhtiössä. Kesä oli kiirettä aikaa ja talvi hiljaista.
Touko - elokuussa tein usein 7 päivästä työviikkoa.
pystyin tehdä lähtöselvityksiä aamusta alkaen ja sitten normityö päivällä ja illalla vielä lähtöselvitys . Viikonloppuisin puhelinmyyntiä ja lähtöselvitystä.
ihan laillisesti ei menty, eli sain vapaata tunti tunnilta, tietty ilta ja vkonloppulisät normaalisti mutta ei mitään lepoajan korvauksia.
äkkiä tuli tehtyä vajaa 2 kk sisään ja kun lomat 5 vkoa oli, olin yht 3 kk poissa.
ystävän täti omisti pienen hotellin Australiassa ja olin siellä apulainen . Töitä oli n 4-6 h päivässä, vapaapäiviä säännöllisen epäsäännöllisesti ja paikka oli aivan ihana.
nuorelle sinkulle unelma, komeita aussipoikia.
vuokrasin aina asunnon eteenpäin. Töissä kun laittoi sanaa kiertämään, nopeasti vuokralainen löytyi.
palkka juoksi normaalisti eli kaikki lyhennykset ja muut tuli hoidettua ja vuokra oli puhdasta extraa. Ja sainhan mä tietty Australiassakin palkkaa.
mukavia muistoja
Lukion jälkeen lähdin rinkka selässä maailmalle. Olin säästänyt yo lahjarahat ja kesätyörahat. Suuntana Australia, jossa working&holiday-viisumin turvin oli helppo saada töitä. Olin töissä farmihommissa ja vaatekaupassa yhteensä 6kk. Maasta poistuessa sai vielä sievoisen summan veronpalautukia. Sillä palkkatasolla matkakassaa kertyi huomattavasti ja olikin mukava reissata seuraavat 8kk ympäri ausseja ja aasiaa. Palasin suomeen ja aloitin sairaanhoitajaopinnot, sen jälkeen olen kesät vuokrannut kämppääni ja ollut hoitoalan hommissa ulkomailla ja samalla siis reissannut ja tehnyt duunia.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:23"] Tuon lisäksi olen mm ilmoittautunut talonvahtirenkaaseen joten voin päästä mihin tahansa maailmalla taloa vahtimaan jolloin majoitun ilmaiseksi. Maksan vain matkat ja elämisen
[/quote]
Miten tämä talonvahtirengas toimii? Kiinnostaa! Olen joskus ollut pk-seudulla viikon kissanhoitajana ja palkaksi sain asua asunnossa ilmaiseksi.
+ Halvalla eläminen, on täysin eri asia muuttaa esim. vuodeksi asumaan jonnekin Thaimaahan tai Välimerelle kuin jonnekin muualle. Useissa maissa on ylipuolet halvempaa asua ja elää kuin Suomessa, jossa jo yksistään ruokakin on sikakallista
+ Matkaileva nuori voi olla ammatiltaan matkalailualalla, voi esim. opettaa englantia paikallisille etenkin köyhissä kaukomaissa, toimia oppaana, toimia lentoemäntänä, toimia sukelluksen opettajana käytyään tietyn kurssin, voi toimia baarimikkona baaritöitä löytyy aina myös Välimereltä, siivoustyötä löytyy aina joka maasta, voi olla kuljettaja ja myös sitä kautta päästä reissaamaan
+ voi olla säästänyt rahaa kaikki kun eivät hanki suurperhettä tai harrasta baareissa ravaamista, voi olla saanut perintöä, voi olla myynyt asuntonsa että pääsee matkustamaan, voi olla luopunut lemmikistä että pääsee reissaamaan, voi tehdä vapaaehtoistöitä jolloin saa ilmaisen majoituksen+ruuan, voi olla asunnoton ja kiertää maailmaa ilman vakipaikkaa ja ilman osoitetta, voi siirtää kamat sukulaisten nurkkiin ja matkustaa, voi tehdä vaihtuvia keikkatöitä tienata ja matkustaa, voi olla voittanut lotossa
+ Halvalla eläminen, on täysin eri asia muuttaa esim. vuodeksi asumaan jonnekin Thaimaahan tai Välimerelle kuin jonnekin muualle. Useissa maissa on ylipuolet halvempaa asua ja elää kuin Suomessa, jossa jo yksistään ruokakin on sikakallista
+ Matkaileva nuori voi olla ammatiltaan matkalailualalla, voi esim. opettaa englantia paikallisille etenkin köyhissä kaukomaissa, toimia oppaana, toimia lentoemäntänä, toimia sukelluksen opettajana käytyään tietyn kurssin, voi toimia baarimikkona baaritöitä löytyy aina myös Välimereltä, siivoustyötä löytyy aina joka maasta, voi olla kuljettaja ja myös sitä kautta päästä reissaamaan
+ voi olla säästänyt rahaa kaikki kun eivät hanki suurperhettä tai harrasta baareissa ravaamista, voi olla saanut perintöä, voi olla myynyt asuntonsa että pääsee matkustamaan, voi olla luopunut lemmikistä että pääsee reissaamaan, voi tehdä vapaaehtoistöitä jolloin saa ilmaisen majoituksen+ruuan, voi olla asunnoton ja kiertää maailmaa ilman vakipaikkaa ja ilman osoitetta, voi siirtää kamat sukulaisten nurkkiin ja matkustaa, voi tehdä vaihtuvia keikkatöitä tienata ja matkustaa, voi olla voittanut lotossa
Miten joku voi olla niin hölmö, että matkustelee useita kertoja vuodessa ulkomaille ja tuhlaa siihen rahansa? Eikö kannattaisi muuttaa ulkomaille kokonaan?
[/quote]
[/quote]
Nuorena se tavara ei välttämättä ole vielä niin tärkeää. Suurimman osan voi myydä ja loput laittaa vaikka vanhempien varastoon odottamaan. Tai asunnon voi vuokrata eteenpäin kalustettuna.
[/quote]