Mitä teette tänään jälkiruuaksi?
Mulla on vähän ideat loppu, mies valittaa että on nykyään aina samoja jälkkäreitä (käy kotona lounaalla, olen kotiäiti). Ajattelin suunnitella nyt ensiviikon ruokalistaa, ideoita jälkiruuiksi otetaan vastaan!
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:28"]Mä tein äsken lounaaksi paistettuja banaaneja ja jätskiä. Mulla oli kaksi vaihtoehtoista lounasta suunnitteilla, mutta ne kaatuivat ainespulaan (en voinut tehdä ohrahiutalepuuroa, koska ei ollut kaurakermaa, enkä tortilloja, koska avokadot olivat kummallisesti kivettyneitä), joten tein sitten noita, kun niihin oli tarvikkeet.
Paistoin halkaistut banaanit pannulla molemmin puolin, ripottelin päälle kanelia molemmin puolin ja tarjoilin jäätelön kanssa. Oli hyvää.
[/quote]
Kuulostaa hyvältä! Ap
Porkkanapiirakka on törkeän hyvää. Tai mites suklaakakku, hedelmäsalaatti, jäätelöbaari, perinteiset mokkapalat, pannacotta, tiramisu, muffinssit? Ei sillä että tykkäisin leipoa.. :D
Paistan lettuja muurikalla ulkona.
Meillä on tänään mustikkapiirakkaa ja vaniljajäätelöä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:06"]Porkkanapiirakka on törkeän hyvää. Tai mites suklaakakku, hedelmäsalaatti, jäätelöbaari, perinteiset mokkapalat, pannacotta, tiramisu, muffinssit? Ei sillä että tykkäisin leipoa.. :D
[/quote]
Porkkanapiirakkaa en olekaan aikoihin tehnyt. Hyvä idea! Ap
Me syödään aina jälkiruoka päivällisellä. Se vaan jotenkin päättää hyvän aterian. Eilen oli mansikoita ja vaniljarahkaa, tänään tein pakastimesta löydetystä marjakimarapussista kiisselin(on jäähtymässä).Usein on juustoja ja/tai hedelmiä, pappilan hätävaraa tehdään jämistä, joskus köyhiä tai rikkaita ritareita, pannaria, suklaamoussea, marjarahkoja, sorbettia, omenapiirakkaa, uuniomenoita, paahtovanukasta, uuniviikunoita, keitettyä päärynöitä, raparperikiisseliä, raparperipaistosta, liekitettyjä vaahtokarkkeja tai banaaneja, hedelmäsalaatteja, puolukkavaahtoa, vispipuuroa, vohveleita, pannacottaa, sitruunavanukasta, valkosuklaakaakaota, jäädykkeitä jne.
Jälkiruokareseptivihko on paksu(;
Munatonta banaanikakkua :) Banaaneja jäänyt tummumaan.
Meilläkin on aina jälkkärit, pieni makea palahan päättää aterian, jäisi jotenkin vajaaksi ilman sitä. Ei sitä pääruokaa todellakaan mätetä ähkyyn asti, ja toisaalta jälkiruoka on myös pieni annos.
Meillä on aika usein juustoleipää ja lakkahilloa (hyvää kahvinkin kanssa), itsetehty creme caramel (uunissa, tulee tosi hyvää!), marjarahka tai suklaamousse, tiramisu, omenahyve jätskin kanssa. Nyt kun saa kohta mustikoita, teen murotaikinapohjaan piirakan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:37"]
Miten tehdään valkosuklaakaakao?
[/quote]
Tämä ohje on neljälle: 5dl maitoa ja halkaistu vaniljatanko kiehautetaan, siihen sulatetaan 180g valkosuklaanpaloja(sekoita koko ajan). Sen jälkeen kuumennetaan lisää lähes kiehuvaksi. Kuuma juoma kaadetaan laseihin ja päälle laitetaan vaniljasokerilla makeutettua kermavaahtoa, pinnalle vielä siivilän läpi kaakaojauhetta.
Kyllä olette taitavia. Teen vain mehukeittoa johon hiukan tuoreita marjoja.
Meillä on tänään jälkkäriksi suklaakiisseliä kermavaahdon ja marjojen kanssa. Lähiaikoina on tehtävä paljon jälkkäreitä joihin saa käytettyä loput pakastetut marjat että saa alkaa täyttämään pakastinta uudelleen:)
Uunibanaanit <3 banaanit sivellään sitruunamehulla ja fariinisokerilla, paistetaan uunissa ja tarjoillaan vanilijajäätelön kanssa.
Lisäksi kiisselit (marja, suklaa, vanilja), vanukkaat (normaali ja keksipohja-vanukas).
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:37"]
Miten tehdään valkosuklaakaakao?
[/quote]
Tämä ohje on neljälle: 5dl maitoa ja halkaistu vaniljatanko kiehautetaan, siihen sulatetaan 180g valkosuklaanpaloja(sekoita koko ajan). Sen jälkeen kuumennetaan lisää lähes kiehuvaksi. Kuuma juoma kaadetaan laseihin ja päälle laitetaan vaniljasokerilla makeutettua kermavaahtoa, pinnalle vielä siivilän läpi kaakaojauhetta.
[/quote]
Kiitos ohjeesta!
Hah, me syötiin eilisen hääkakun jämät. Nam.
Ai niin, tuli mieleen vielä itsetehty jäätelö! Kaikki Facebookin ruoka-ryhmät on nyt kesällä olleet täynnä kuvia ihanista itse tehdyistä jätskeistä. Ja niissähän on vain luovuus rajana, itse voi keksiä vaikka mitä makuja :)
Meilläkään ei syödä koskaan. Ei mahdu kellään, ja lapset syövät muutenkin niin vähän ettei siitä voi jättää tilaa jälkkärille.
Itse en myöskään edes juuri välitä makeasta ja se olisi huono päätös aterialle kun ei jää se hyvän "ruoan maku suuhun".
Köyhiä ritareita
banaanilettuja
pirtelöä
marenkiherkkua
kääretorttua
Vaniljakiisseliä tai kerroskiisseliä
Meillä on tänään iltakahvilla/jälkkäriksi dallaspullia, juuri on taikina tulossa:)
Yleensä (9/10) syödään vaan jäätelöä jälkkäriksi, kaikki rakastaa sitä.
t. hoikka perhe
Kermavaahtoa marjoilla