Miten päästä eroon ajopelosta?
Kävin jo useampi vuosi sitten autokoulun. Vihasin sitä yli kaiken. Opettaja huusi minulle vähän väliä ja siitä jäi ikuinen pelko, etten osaa. Ajan autoa ehkä pari kertaa vuodessa ja silloinkin mieheni istuu vierellä ja tarkkailee, että kaikki menee oikein. Pelkään ajaessani koko ajan. Tuntuu hankalalta seurata samaan aikaan omaan ajamista ja vaihteiden vaihtoa, mahdollisia tietä ylittäviä ihmisiä ja toisia autoja. Miten ihmeessä pystyn tekemään kaikkea samaan aikaan? Lisäksi pelkään koko ajan uusia tilanteita, joissa en tiedä, mitä tehdä. Ajelen vain tutuissa paikoissa, joissa tiedän nopeusrajoitukset, liikennevaloissa mihin ryhmittäytyä yms.
Miten tällaisesta ajamisen pelosta voi päästä eroon? Miten kehittyä paremmaksi ja rohkeammaksi ajajana?
Kommentit (10)
Mulla oli kymmenen vuoden tauko ja oli samanlaista. Siihen ei auttanut muu kuin että sitä alkaa tehdä säännöllisesti. Ei haittaa vaikka käyt autolla vaikka vaan kaupassa mutta kun teet sitä useimpina päivinä viikossa, niin parin kuukauden päästä uskallat jo. Jos jännität miestäsi, kysy joku mukavampi ihminen apukuskin paikalle aluksi, ja vältä alkuun sellaisia jotka ajaa repsikan paikalta. Olisi hyvä jos sinulla olisi oma auto, vaikka kuinka pieni ja halpa jolla alkaisit hoitaa menosi itse.
Ajamalla enemmän. Pitää ajaa säännöllisesti useita kertoja viikossa alkuun. Myöhemminkin useammin kuin pari kertaa vuodessa. Ihan aluksi kannattaa tutustua niihin hallintalaitteisiin liikenteen ulkopuolella esim. tyhjällä parkkiksella. Pyydä miestä neuvomaan ja kerro suoraan, että pelottaa.
ajamalla. ei ole muuta keinoa. komppaan kolmosta.
Ajamalla minä pääsin. Miehen kanssa treenattiin, ensin ihan hiljaiseen aikaan ja haettiin sitä varmuutta ja vähitelle lisättiin. Mun parin vuoden takainen aloitus aiheesta on jossain täällä. Mulla tilanne se, että ajoin todella paljon alussa, sitten muutin pois kotoa ja autoa ei ollut. Ajoin muutaman kerran vuodessa, kun meillä vielä lisäksi kaikki oli lähellä, niin lähdin mieluummin lasten kanssa kävellen. Mulla tuli vaan tilanne, että työn vuoksi oli pakko tottua. Muutama läheltä piti tilanne on sattunut, mutta kun treenattiin sitä varmuutta, olen hallinnut ne tilanteet. Noissa tilanteissa aina sellainen tilanne, että joku muu on mokannut. Niitä tulee ja sitä on turha salailla, etteikö siellä aikamoisia tunareitakin olisi seassa.
Minulla on ollut tismalleen samoja ongelmia. Ostin automaattivaihteisen auton ja se oli oikea ratkaisu. Pystyn havainnoimaan liikennettä paremmin kun ei tarvitse murehtia vaihteita. Voin lämpimästi suositella.
Eniten liikenteessä pelottaa ne muut autoilijat. Jos auto sammuu esim. risteyksessä, niin tulee kauhea paniikki saada auto äkkiä käyntiin, ettei kukaan vaan tööttää tai ala ohittelemaan reunoilta. Vihaan tuota, kun kaikki pitäisi liikenteessä tapahtua heti. Toistaiseksi ei ole vielä kukaan päässyt tööttäilemään tekosilleni, mutta se on kyllä pahin pelkoni, että joku alkaa tööttäämään. Yksi peloista on myös mäkilähdöt, etenkin jos toinen auto on perässäni. Pelkään, että en saa autoa kunnolla käyntiin ja se valuu takana olevan päälle.
Mulla oli paljon pelkoja kun aloitin ajamisen. Silloin tööttäiltiin takaa kun auto sammu risteyksessä. Hävetti, ärsytti, mutta mitä sitten.. Sattuu monelle aloittelijalle. Olin siis autokoulun aikaan kauhea jännittäjä ja myös jälkeen, ei siihen auttanut kun vain kertaus. Tarpeeksi kun ajaa, pelot hälvenee kun huomaat oppivasi ja olevasi parempi ajaja. Tulet myös hallitsemaan monta asiaa samalla kertaa, pitää vain oppia ja tottua.
Kaikista ei vaan ole kuskeiksi. Se täytyy myöntää ja etsiä vaihtoehdot. Jos et säikkyytesi vuoksi ole muille riski, niin ainoa tapa on ajaa ajaa ajaa ja ajaa. Jos hiljenteket yllättäen, ajat alle nopeusrajoitusten ym. älytöntä, niin leikkaa kortti kahtia.
Aja! Juuri niinkuin joku tuolla sanoi, useita kertoja viikossa, mieluiten joka päivä. Mikä tahansa taito karttuu vain harjoittelemalla.
Ja vaikka sinulle tööttäiltäisiin tai auto sammuisi, mitä sitten!
Juuri tämän takia annoin tytärteni ottaa autoni turhiinkin ajeluihin autokoulun jälkeen. Ajotaito kehittyy yllättävän nopeasti, kun vaan ajaa! Rohkeutta! Ja muista ajaa yksin, mies vieressä neuvomassa... niin...
Sun täytyy uskaltaa uskaltaa.