Onko kumppanin ruokavaliolla merkitystä?
Moni kertoo ruokavaliostaan deittiprofiilissaan. Onko sillä merkitystä? Sivuuttaisitko muuten lupaavalta vaikuttavan tyypin jos ruokavalio poikkeaa omastasi?
Kommentit (420)
MicMac kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi seurustelemaan ihmisen kanssa jolla on huvin vuoksi gluteeniton tai muu ruokavalio, johon ei ole terveydellistä perustetta. Tai sitten tämän ihmisen pitäisi olla tosi hyvä kokkaamaan.
Olen saanut tarpeekseni ihmisistä jotka vaativat vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta syövät jälkiruoaksi tavallista suklaakakkua.
Laitan hyvää ruokaa, mutten halua nähdä vaivaa ihmisen takia joka pelkästään kikkailee ruokavaliollaan. Täytyy sitten hänen itsensä laittaa myös sapuskaa eikä odottaa valmista.
Minä olen tällä linjalla myös! Eli jos tekee itse duunit ja näkee vaivan, niin saa syödä vapaasti kuten haluaa. Mutta oikutteluhenkinen temppuilu ei saa minulta myötätuntoa - juuri tuollainen että pääruoassa venkoillaan ja puljataan, mutta sitten kun onkin jotakin itselle mieluisaa herkkua, niin jopas maistuu. Se on falskia ja kaikkein epäreiluinta niitä kohtaan, joilla on oikeasti terveydellinen este syödä jotakin.
Täytyy sanoa että kyllä muuten vitutti kun tein keliaakikkovieraalle (siis hänellä ON keliakia, ei mikään "en syö huvikseni gluteenia-temppuilu) gluteenittomat pöperöt, jotka kepasivat ihan hyvin. Loppuillasta hän joi gluteeniolutta koska "tämä on niin paljon paremman makusita kuin tuo gluteeniton!"
Kyllä se sillä tavalla vaikuttaa että en halua miestä joka pelleilee ruualla. Allerginen voi olla jollekin, muttei nirso tai muulla tavoin pelleilevä-
Vaikuttaa vain, mikäli syö haisevia ruokia, eli esim. joka päivä paistaa silakkapihvejä, tai syö paljon valkosipulia.
Inhoan joitakin hajuja syvästi.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä jotka syö paljon lihaa ja rasvaista ruokaa on usein erektio-ongelmia ja alhainen libido.
Samanlaista höpinää kuin se että kaljuilla mieheillä seisoo paremmin. Oma mies on yli 40 v keskivartaluolihavahko, mieluusti rasvalla ja lihalla ja suolalla elävä, eikä ole makuuhuoneessa havaittavissa mitään muutoksia nuoruuden mieskuntoon verrattuna.
Vähän. Jo syö yli kulutuksensa vuosia se ei kai voi olla mitenkään hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää olla kaikkiruokainen, eikä mikään nirsoilija. Laitan mielelläni ruokaa ja leivon. Toki toiveita saa esittää, mutta aikuinen ihminen syö mitä ruokaa eteen pistetään- mikälii ei ole oikeita allergioita.
Aikuinen voi päättää ihan itse syömisensä.
Onneksi aikuinen voi myös ihan itse valita puolisonsa.
Eli olette käsipäässä olevia avuttomia.
Itselleni kumppanin ruokavalio on tärkeä asia ihan sen takia koska se kertoo kumppanin arvoista ja siitä elääkö hän arvojensa mukaan. Itse olen vegaani enkä todellakaan alkaisi seurustelemaan ihmisen kanssa joka ei myös ole vegaani. Lika barn leka bäst niin kuin ruotsalaiset sanoisivat tähän. Ja tämä ruokavalioasia vaikuttaa paljon myös ihan käytännön elämään, syöminen on kuitenkin ihan perustoiminto joka vie aikaa päivittäisessä elämässä.
Ruokavaliolla on väliä vain, jos puuttuu kumppanin ruokavalioon tai ei suostu huomioimaan sitä.
Itselläni on vähäkolesterolinen ruokavalio perinnöllisten sairauksien vuoksi. Yhteiselämä, jossa syötäisiin jatkuvasti kermaa ja punaista lihaa, tarkoittaisi minulle ainakin 10-15 v lyhyempää elämää.
Vähän hankala kysymyksen asettelu, kun absoluuttista totuutta mielipideasiaan ei löydy.
Joillekin ihmisille ei ole mitään väliä ja on ihan ok ostaa ja valmistaa joka päivä eri ruoat.
Ja toisille on väliä.
Kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Olen lihansyöjä, enkä jaksa / halua sellaista elämää jossa jokaiselle pitää valmistaa omat ruoat. On mukava tehdä ja nauttia hyvää ruokaa yhdessä pariskuntana ja perheenä.
Jos parisuhteen aikana toinen osapuoli (tai joku lapsista) kokisi jonkun herätyksen ja haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi, tai olisi jonkun sairauden takia pakko, niin asia ihan ok. Muuttaisi se ruokahuollon vähän hankalammaksi, mutta ei siinä mitään. Mutta kasvissyöjän kanssa en aloittaisi suhdetta (enkä aloittanutkaan, torppasin muutaman kandidaatin ihan sillä perusteella).
Mitään uskonnollista fanaattisuutta ja ideologian tyrkyttämistä en jaksa kuunnella, ja siksi vegaanius olisi totaalinen ei. En lähtisi vegaanin kanssa treffeille vaikka olisi kuinka kaunis nainen. Jos puoliso ryhtyisi jostain kumman syystä vegaaniksi, niin varmaan käytäisi aika pitkät keskustelut ja vähintään sovittaisi siitä että mitään periaatteellisia ruokakeskusteluja ei käydä. Lapsiakaan en heittäisi kotoa pois, mutta toivoisin että se olisi joku ohimenevä vaihe. Voi olla että vegaanius johtaisi siihen että parisuhde alkaa ajautumaan erisuuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Monipuolinen ruokavalio, joissa on vain joitakin yksittäisiä terveydellisiä tai periaatteellisia rajoitteita ei olisi minulle este suhteelle. Ja uskoisin, ettei useimmille muillekaan.
Minulle este olisi vain todella vaikea nirsous. Erään kaverini exä pystyi syömään ainoastaan roskaruokaa, muutamia tiettyjä valmisruokia (kuten lihapiirakat), vihanneksista vain kurkkua (eikä tätäkään valinnut usein oma-aloitteisesti lautaselle) sekä lihapullia ja perunamuusia vain ja ainoastaan äitinsä tekemänä. Kävi äidillään kerran viikossa syömässä tämän annoksen ja se oli ainoa järkevähköä ateriaa muistuttava asia, jonka hän söi viikossa. Miinus tietenkin se, ettei se sisältänyt muita vihanneksia kuin korkeintaan vähän sitä kurkkua. Eikä tämä nirsous rajoittunut pelkästään häneen itseensä, vaan hänen asuntoonsa ei saanut edes tuoda tiettyjä ruoka (mm. kala, mitään kaalia sisältävää), koska ne tuottivat hänelle niin valtavaa ahdistusta ja ällötystä. Ei ollut halukas hakeutumaan terapiaan, joten kaverini oli pakko päättää suhde, vaikka muuten olisi ollut ihana kumppani. Ymmärrän häntä täysin.
Kyseessä on syömishäiriö, jonka nimi on ortoreksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä jotka syö paljon lihaa ja rasvaista ruokaa on usein erektio-ongelmia ja alhainen libido.
Samanlaista höpinää kuin se että kaljuilla mieheillä seisoo paremmin. Oma mies on yli 40 v keskivartaluolihavahko, mieluusti rasvalla ja lihalla ja suolalla elävä, eikä ole makuuhuoneessa havaittavissa mitään muutoksia nuoruuden mieskuntoon verrattuna.
Näinpä. Itse olen tukevahko kalju lihalla ja rasvalla (no okei, syön sivussa lisukkeena myös kasviksia) elävä kaljaa ja viiniä juova mies. Päivittäin tekee mieli mutta vaimo ei jaksa ku kerran viikossa. Näin viidenkympin ikään mennessä ei vielä mitään apuja ole tarvinut hyvin jöpöttää.
Pienen eron huomaa siinä, että tuolla neljänkympin puolivälin tienoilla oli helppo hoidella kaksi naista samaan aikaan. Vieläkin se luonnistuu, mutta kaksi perättäistä omaa orkkua vaatii jo vähän enemmän aikaa ja osaavat pelikaverit.
Mutta siis lihan syömisen yhdistäminen johinkin verenkiertoelimien sairauksiin / erektio-ongelmiin on sitä normaalia vi hrei den ja vegaanien mielikuvitushömppää, kaikkea tollasta tarinaahan se on pakko keksiä kun ei voi vaan nauttia elämästä.
Mulla ja puolisolla on kummallakin erilaiset ruokavaliot eikä tämä ole koskaan ollut ongelma. Puolisoni rakastaa mausteisia kanaruokia ja on allerginen useimmille kasviksille ja hedelmille. Minä taas elän pelkillä kasviksilla. On ollut sellainenkin vaihe, jossa olin lihansyöjä ja puolisoni oli kasvissyöjä. Kumpikin syö sitä, mitä keho kaipaa. Ongelmaksi kokisin, jos puolisoni ei olisi kiinnostunut terveydestään ja söisi vaikka jotain eineksiä ja grilliruokaa.
Isoin haaste oli päästä ympäristön asenteista yli. Meillä on oikeus elää ja syödä muiden mielestä vaikka miten vaikeasti, jos se meidän arjessamme tuntuu helpolta ja sopivimmalta ratkaisulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse olen lihava ja hyvin terve, ei poista sitä faktaa, että lihavuus aiheuttaa sairauksia. Joten vaikka sinun miehen mieskuntoon ei ole ollut vaikutusta, ei poista sitä faktaa, että epäterveellisellä ruokavaliolla on vaikutusta myös sännyhommissa.
Mutta lainaamaasi lausuntoon olisi korjattavaa sen verran, että epäterveellinen ja huono ruokavalio vaikuttaa. Jos syö laadukasta lihaa, laadukkaiden kasvisten kerä on varmasti paremmassa kunnossa kuin kaljasipsivegaanit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monipuolinen ruokavalio, joissa on vain joitakin yksittäisiä terveydellisiä tai periaatteellisia rajoitteita ei olisi minulle este suhteelle. Ja uskoisin, ettei useimmille muillekaan.
Minulle este olisi vain todella vaikea nirsous. Erään kaverini exä pystyi syömään ainoastaan roskaruokaa, muutamia tiettyjä valmisruokia (kuten lihapiirakat), vihanneksista vain kurkkua (eikä tätäkään valinnut usein oma-aloitteisesti lautaselle) sekä lihapullia ja perunamuusia vain ja ainoastaan äitinsä tekemänä. Kävi äidillään kerran viikossa syömässä tämän annoksen ja se oli ainoa järkevähköä ateriaa muistuttava asia, jonka hän söi viikossa. Miinus tietenkin se, ettei se sisältänyt muita vihanneksia kuin korkeintaan vähän sitä kurkkua. Eikä tämä nirsous rajoittunut pelkästään häneen itseensä, vaan hänen asuntoonsa ei saanut edes tuoda tiettyjä ruoka (mm. kala, mitään kaalia sisältävää), koska ne tuottivat hänelle niin valtavaa ahdistusta ja ällötystä. Ei ollut halukas hakeutumaan terapiaan, joten kaverini oli pakko päättää suhde, vaikka muuten olisi ollut ihana kumppani. Ymmärrän häntä täysin.
Kuulostaa vaan hankalalta ihmiseltä, joka ei ollut valmis joustamaan missään. Yksipuolinen ruokavalio vain pieni osa häntä. (?)
Veikkaan, että kaverini exällä oli syömishäiriö. Ei hänellä siis joustamattomuutensa vuoksi ollut tuollainen ruokavalio, vaan siksi että tuossa olivat hänen turvaruokansa ja mikä tahansa uusi ruoka aiheutti ahdistusta. Tokihan se on ehkä ilkeää ajatella, että kaverini jätti exänsä sairauden vuoksi, mutta apua kyllä tarjottiin. Jos ei toinen ota apua vastaan, niin ei siinä voi mitään kauheasti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää olla kaikkiruokainen, eikä mikään nirsoilija. Laitan mielelläni ruokaa ja leivon. Toki toiveita saa esittää, mutta aikuinen ihminen syö mitä ruokaa eteen pistetään- mikälii ei ole oikeita allergioita.
Toki, mutta minä en suostuisi tekemään yksin ruokia, jos puoliso syömään tullessaan päättäisi syökö vai ei. Jatkossa kumpikin tekisi omat ruuat. En tosin tiedä, miten tuo onnistuu lapsiperheessä.
Ei mau kiinnosta toisen ruokavalio ja ihmettelisin, miksi mainitsisi siitä. Olen itse vegaani enkä tupakoi, mutta kyllä minulla on metsästäjiä ja tupakoitsijoitakin hyvinäkin kavereina. Arostan heidän keskustelutaitojaan ja luonnetta ihmisinä, vaikka aatteiden puolesta ei täysin samalla aaltopituudella olemmekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse olen lihava ja hyvin terve, ei poista sitä faktaa, että lihavuus aiheuttaa sairauksia. Joten vaikka sinun miehen mieskuntoon ei ole ollut vaikutusta, ei poista sitä faktaa, että epäterveellisellä ruokavaliolla on vaikutusta myös sännyhommissa.
Mutta lainaamaasi lausuntoon olisi korjattavaa sen verran, että epäterveellinen ja huono ruokavalio vaikuttaa. Jos syö laadukasta lihaa, laadukkaiden kasvisten kerä on varmasti paremmassa kunnossa kuin kaljasipsivegaanit.
Liha ja eläinrasva ovat juurikin sitä terveellistä syötävää. Kannattais sinunkin niitä syödä, saattaisit olla olematta lihava.
On, koska en halua mitään ruokiaan punnitsevaa fitness-pelleä, en vegaania enkä miekkosta, joka ei syö mitään terveellistä.