Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kumppanin ruokavaliolla merkitystä?

Vierailija
28.02.2022 |

Moni kertoo ruokavaliostaan deittiprofiilissaan. Onko sillä merkitystä? Sivuuttaisitko muuten lupaavalta vaikuttavan tyypin jos ruokavalio poikkeaa omastasi?

Kommentit (420)

Vierailija
101/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi seurustelemaan ihmisen kanssa jolla on huvin vuoksi gluteeniton tai muu ruokavalio, johon ei ole terveydellistä perustetta. Tai sitten tämän ihmisen pitäisi olla tosi hyvä kokkaamaan.

Olen saanut tarpeekseni ihmisistä jotka vaativat vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta syövät jälkiruoaksi tavallista suklaakakkua.

Laitan hyvää ruokaa, mutten halua nähdä vaivaa ihmisen takia joka pelkästään kikkailee ruokavaliollaan. Täytyy sitten hänen itsensä laittaa myös sapuskaa eikä odottaa valmista. 

Millä perusteella määrittelet jonkun rajoitukset vain huvin vuoksi? Kenelläkään ei ole velvollisuutta perustella sinulle syömisiään.

Vierailija
102/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi seurustelemaan ihmisen kanssa jolla on huvin vuoksi gluteeniton tai muu ruokavalio, johon ei ole terveydellistä perustetta. Tai sitten tämän ihmisen pitäisi olla tosi hyvä kokkaamaan.

Olen saanut tarpeekseni ihmisistä jotka vaativat vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta syövät jälkiruoaksi tavallista suklaakakkua.

Laitan hyvää ruokaa, mutten halua nähdä vaivaa ihmisen takia joka pelkästään kikkailee ruokavaliollaan. Täytyy sitten hänen itsensä laittaa myös sapuskaa eikä odottaa valmista. 

Millä perusteella määrittelet jonkun rajoitukset vain huvin vuoksi? Kenelläkään ei ole velvollisuutta perustella sinulle syömisiään.

Eikä mulla velvoitetta tehdä vähähiilihydraattista ruokaa, jos jälkiruoaksi syödään tavallista sacherkakkua. Näen silloin täysin turhaan vaivaa tällaisen ihmisen takia. Asia ei ole ongelma jos hän laittaa itse ruokansa, mutta mä en viitsi enää laittaa kasvisruokaa ihmiselle joka seuraavan kerran kun ulkona ravintolassa tavataan tilaa itselleen kanasalaatin.

Olis kai minunkin huomattavasti helpompaa tehdä se kanasalaatti, kun näperellä erikseen kasvisruokaa osapäiväiselle kasvissyöjälle.

Saa syödä ihan mitä haluaa, ei ole minulta pois mutta en ala seurustella tällaisten ihmisten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tällä linjalla myös! Eli jos tekee itse duunit ja näkee vaivan, niin saa syödä vapaasti kuten haluaa. Mutta oikutteluhenkinen temppuilu ei saa minulta myötätuntoa - juuri tuollainen että pääruoassa venkoillaan ja puljataan, mutta sitten kun onkin jotakin itselle mieluisaa herkkua, niin jopas maistuu. Se on falskia ja kaikkein epäreiluinta niitä kohtaan, joilla on oikeasti terveydellinen este syödä jotakin. 

Vierailija
104/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä mulla velvoitetta tehdä vähähiilihydraattista ruokaa, jos jälkiruoaksi syödään tavallista sacherkakkua. Näen silloin täysin turhaan vaivaa tällaisen ihmisen takia. Asia ei ole ongelma jos hän laittaa itse ruokansa, mutta mä en viitsi enää laittaa kasvisruokaa ihmiselle joka seuraavan kerran kun ulkona ravintolassa tavataan tilaa itselleen kanasalaatin.

Olis kai minunkin huomattavasti helpompaa tehdä se kanasalaatti, kun näperellä erikseen kasvisruokaa osapäiväiselle kasvissyöjälle.

Saa syödä ihan mitä haluaa, ei ole minulta pois mutta en ala seurustella tällaisten ihmisten kanssa. 

Joten hyväksyt ihmisen vain kun hän syö samoin kuin sinä.

Vierailija
105/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut siitä kyse. Jos on vähähiilihydraattinen niin sitten ei *kele syödä sitä kakkua. 

Jos vaadit kasvisruokaa, olet törppö jos syötkin välillä kanaa. Miten se kana ei käy jos olet kylässä mutta kaupungilla voi ostaa kanasalaatin?

Joku johdonmukaisuus ja sitten se että itse näkee tämän oman erityisyytensä takia vaivaa. Ei odota että kumppani tekee aina kahdet sapuskat tai siirtyy nirsoilijan takia kasvissyöjäksi tai vähähiilihydraattiselle. Voi kai se erityisruokavalioihminen itse laittaa omat ruokansa?

Vierailija
106/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa. Olen tavallinen sekasyöjä, jonka ruokavalio on kuitenkin ihan perusterveellinen. En voisi olla ihmisen kanssa, joka ei söisi esimerkiksi kasviksia ollenkaan, ei siis millään tavoin. En jaksaisi tyyppiä ollenkaan, vaan hänen tapansa alkaisivat aika nopeasti ärsyttämään ja sitä myöten koko ihminen ärsyttäisi. Ymmärrän kyllä allergiat, niitä on meidänkin perheenjäsenellä ja niistä ei numeroa nosteta.

Jos ihminen taas kieltäytyisi täydellisesti mm. liha-, kala- ja maitotuotteista, niin kyllä arki olisi aika vääntöä. Sitä paitsi En jaksaisi hänen luultavasti ihan jatkuvasti tulevia "opastuksiaan".

Olen kuitenkin löytänyt miehen, jonka kanssa lähes kaikki ruokajuttumme ovat samanlaiset ja elo on mukavaa ja helppoa.

Kannattaisiko tutustua ihan ihmiseen itseensä ensin, ennen kuin olettaa jotakin tuollaista vain ruokavalion perusteella? Olen ollut parikymmentä vuotta nyt kasvissyöjä eikä minua kiinnosta todella ketään "opastaa" syömisasioissa, kuten en pidä myöskää siitä, että minuakaan niissä "opastetaan".  On jokaisen oma asia mitä suuhunsa pistää.

Itse olen kohdannut henkilökohtaisesti tällaista ruoka-asioissa opastamista harrastavia niin sekatyöjinen kuin kasvissyöjien kuin vegaanienkin taholta. Riippuu oman kokemukseni mukaan ainakin kyllä enemmän luonteesta kuin ruokavaliosta tuollainen pätemisen tarve.

Vierailija
107/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut siitä kyse. Jos on vähähiilihydraattinen niin sitten ei *kele syödä sitä kakkua. 

Jos vaadit kasvisruokaa, olet törppö jos syötkin välillä kanaa. Miten se kana ei käy jos olet kylässä mutta kaupungilla voi ostaa kanasalaatin?

Joku johdonmukaisuus ja sitten se että itse näkee tämän oman erityisyytensä takia vaivaa. Ei odota että kumppani tekee aina kahdet sapuskat tai siirtyy nirsoilijan takia kasvissyöjäksi tai vähähiilihydraattiselle. Voi kai se erityisruokavalioihminen itse laittaa omat ruokansa?

Totta, mutta älä odota, että tämä "ruokavammainen" tekee ruokaa, joka sopii juuri sinulle.

Vierailija
108/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta älä odota, että tämä "ruokavammainen" tekee ruokaa, joka sopii juuri sinulle.

Mitäs jos sopii kaikki ruoat? Tällaisiakin ihmisiä on...

Vierailija
109/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi enää mitään draamaa ruoan osalta, kun olen kaksi autistista lasta saanut pysymään hengissä aikuisiksi, kun välillä mikään ei kelvannut, toiselle toista ja toiselle toista. Minä kokkaan mitä ikinä haluan ja mahdollisen kumppanin on siihen tyytyminen tai valmistettava ruokansa itse. Poikkeuksen voisin tehdä erityisruokavalioiden osalta siinä tapauksessa, että kysymyksessä on sairaus.

Onneksi nykyinen kumppanini syö kaikkea ja kehuu aina valmistamiani ruokia, sekä tekee itsekin ruokaa. Siksipä mulla on motivaatiota valmistaa hänelle vaikkapa lempiruokaansa maksakastiketta, vaikka en sitä itse edes syö.

Vierailija
110/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, näitä on nähty. Ensin mietitään, että mitä voi syödä ja voi, voi, kun ei ole nyt vähähiilihydraattista ja kerjätään huomiota ja sitten kuitenkin: " Oli pakko ottaa pala tota kakkua, kun oli niin hyvän näköistä." Raivostuttavaa.

Vierailija
111/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaikuttaa paljonkin mitä toinen syö. Seurustelin kerran miehen kanssa, jonka ruokavalio koostui kebabista, sipsistä ja pikaruoasta. Itse liikun ja pyrin syömään terveellisesti. Hänen kanssaan oli ongelmia syödä terveellisesti, koska hän rakasti syödä pikaruokaa. Nykyään seurustelen miehen kanssa, joka osaa arvostaa terveellistä ruokaa. Voidaan syödä samoja ruokia ilman ongelmia.

Vierailija
112/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulinen mausteinen kirjoitti:

Kyllä on merkitystä eli jos kumppani ei tykkää sikatulisesta, ja mausteisesta ruoasta ni annan kenkää koska en voi sietää mitään piipittäjiä mitkä inisee liian tulisesta ruoasta!!! :D

Entä jos tulista ruokaa syövän vatsa menee sekaisin ja perä raikaa? Sekö on ok?

Mielestäni maut ja ruokien maustaminen on hyvin tärkeää, mutta siihen on olemassa erilaisia mielenkiintoisia tapoja. Tulisuus ei ole mielenkiintoinen kovin kauan, vaan se osoittautuu tylsäksi nopeasti.

Suosittelen lääkärissä käyntiä, ei ole normaalia ettei vatsa "kestä" mausteita, jotka ovat siis jo itsessään terveellisiä. Jos ruokavalio on pelkkää kalpeaa mössöä maidolla huuhdeltuna, ei ihme jos suoliston bakteerikanta on surkea ja paskot housuihisi.

Tätä minäkin mietin. Monissa maissa syödään mausteista ruokaa jo pikkulapsesta, eikä se kenenkään mahaa kyllä normaalisti sekoita. Itse käytän paljon kurkumaa, pippuria, chiliä, valkosipulia, sitruunaa jne. vaikka mitä mausteita, eikä se ole vielä kenenkään mahaa sekoittanut. Kyllä ne ranskalaisetkin maistuvat paljon paremmilta, kun niihin laittaa pippuria ja chilihiutaletta, tuoretta valkosipulia, kuin pelkkää suolaa.

Mutta jos etsisin kumppania, kyllä kävisi se sekomahainen suolansyöjäkin, jos muuten tykkäisin. Voisin ehkä keittää hänelle niitä makaroneja ja siirtää syrjään hänelle, ennenkuin laittaisin lopusta hyvänmakuista muille. :-D

Vierailija
113/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä, jos ei ole joku ruokanatsi joka yrittää puuttua minun syömisiini.

Vierailija
114/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanin ruokavaliolla on toki suuri vaikutus perheen arkeen. Jos kumpikin suhtautuu ruokaan samalla tavalla ja syö samansuuntaisesti, arki on huomattavasti helpompaa. 

Meillä minä ja mieheni olemme paljon eri kasviksia käyttäviä sekasyöjiä. Kokkaamme paljon itse, testaamme uutuuksia ja käytämme paljon kunkin sesongin tuotteita. Ruokailuja rajoittavat allergiat, joita perheessämme on jonkin verran, kun meillä on sekä maitoallergisia että siitepölyallergikko, jonka ruokavaliota rajoittavat ristiallergiat osan aikaa vuodesta. Toki, kun itse tekee avoimella mielellä, niin saa koko poppoolle sopivaa suhteellisen helposti. Olisi aivan eri asia, jos huomioitavaa olisi enemmän, allergiat vielä enemmän ristiin ja olisi tehtävä sen lisäksi erikseen eri välineillä vegaanille omansa. 

Oli muuten hienoa lukea, miten monessa perheessä vegaani ja sekaanin arki sujuu myös keittiössä, sillä ystäväperheessäni se yhdistelmä ei todellakaan toiminut.

Vierailija
115/420 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään ihmisiä, joiden mielestä vain tulinen ruoka on ruokaa. En pysty syömään tulista ruokaa olleenkaan, se käy vatsaani ja saa kivuliaan sairauteni aktivoitumaan. En tiedä teistä, mutta yksikään ruoka ei ole sen arvoinen, että vietän seuraavat 6-12kk päivittäisten kipukohtausten kanssa.

Vierailija
116/420 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sillä tavalla vaikuttaa että en halua miestä joka pelleilee ruualla. Allerginen voi olla jollekin, muttei nirso tai muulla tavoin pelleilevä-

Vierailija
117/420 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä jotka syö paljon lihaa ja rasvaista ruokaa on usein erektio-ongelmia ja alhainen libido.

Vierailija
118/420 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, esim. kasvissyönti ja etenkin veganismi ovat totaalisia deal breakereitä.

Vierailija
119/420 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää olla kaikkiruokainen, eikä mikään nirsoilija. Laitan mielelläni ruokaa ja leivon. Toki toiveita saa esittää, mutta aikuinen ihminen syö mitä ruokaa eteen pistetään- mikälii ei ole oikeita allergioita.

Vierailija
120/420 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä jotka syö paljon lihaa ja rasvaista ruokaa on usein erektio-ongelmia ja alhainen libido.

Tämähän olisi parisuhteessa pelkästään myönteinen ominaisuus, mutta valitettavasti olet väärässä. Itse en ole saanut millään ruokavaliolla miehen libidoa vähenemään ja erektiota loppumaan.

Tähän ei auta edes ylisuurissa pieruverkkareissa eläminen kotona.