Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joiden mielestä vanhemmuus on lähinnä kärsimystä?

Vierailija
22.07.2015 |

Haluaisin kuulla kokemuksianne! Miksi tuntuu ikävältä olla isä tai äiti?

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
102/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ADHD. sain diagnoosin vasta, kun olin jo saanut lapsen. ja hullu tein vielä toisenkin ! :/ olen hyvä vauvojen äiti, loputtoman kärsivällinen. mutta isomman lapsen kanssa.. pinna paukkuu ja jatkuva karjumiseni on jo legendaarista naapuristossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 00:53"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 00:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 00:15"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Liikaa vaivaa, rajoituksia, vapauden ja rahan menoa. Palkkioksi ei saa mitään arvokasta. Vanhemmuus ottaa enemmän kuin se antaa. Siksi en hanki lapsia. [/quote] Ehkä ihan hyvä päätös, kamalaa ajatella että vaikka oma äitini tuntisi tuolla tavalla meistä, hänen lapsistaan. Miksi koet ettet saisi palkkioksi mitään arvokasta? Eikö niistä lapsista saa todellakaan mitään sisältöä elämään? [/quote]Ai sinusta on "ehkä" hyvä päätös olla hankkimatta lapsia, jos ei pidä lasten hankkimista kaikkien siihen liittyvien menetysten arvoisena? Ihanko totta? D Lasten hankkimisesta saa varmasti yllin kyllin sisältöä elämäänsä. Mikään tuossa siällössä ei vain ole sellaista, mitä kaipaisin. Nämä geenien eteenpäin jatkamiset, lapsen kasvun ja kehityksen seuraamiset, perhematkat, harrastuskuskaukset, huolenpidot ja huolehtimiset ovat kaikki joko yhdentekeviä tai negatiivisia asioita. -3 [/quote] Et nyt vaan ymmärrä, sorry.. Ei se noin luetteloimalla ja mielikuvilla tule se sisältö. Sisällön elämään tekee se TUNNE (mistä jäät paitsi).

[/quote]Ja kuten sanoin, jään siitä tunteesta erittäin mielelläni paitsi. Koeta nyt uskoa, etteivät kaikki arvosta samoja asioita kuin sinä. -3
[/quote]
Ihme jankkaamista. Kaikilla ihmisillä nyt vain ei oo elämän ainoa päämäärä olla äiti.
Minulla on kaksi lasta - olen heistä kiitollinen, muttamutta. Ymmärrän hyvin -3. Miksi jankkaatte häneltä kun hän sanoi selvästi ettei vanhemmuus äitiys perhe-elämä nappaa!

Vierailija
104/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä, mutta usein puhutaan vain vanhempien eroista näissä keskusteluissa. Myös lapset ovat hyvin erilaisia keskenään. Olen kauhulla katsonut joidenkin muiden lapsia ja kiittänyt onneani että minulle on syntynyt juui minun lapseni. En jaksaisi manipuloivia kauhukakaroita. Oma lapseni on järkevä, ajatteleva ja empaattinen ja todellakin arvostaa kaikkea mitä teen hänen vuokseen, hän kertoo minulle pävittäin kuinka rakastaa ja kuinka olen paras äiti. Jotkut samanikäiset kaverinsa taas ovat todella rasittavia pikkuaikuisia tai sitten suorastaan ilkeitä ja manipuloivia itseään ajattelevia diivoja. Eli se millainen lapsi on vaikuttaa todella paljon siihen kuinka antoisaa/raskasta vanhemmuus on. Tästä ei usein puhuta koska lapsia ei saa haukkua. Mutta totuus on että hekin, kuten aikuiset, ovat omia persooniaan, jotkut ihania ja jotkut ihan kamalia.

Vierailija
105/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 01:57"]

Olen +30-vuotias nainen. Väitän tietäväni lapsiperhe-elämästä jotain sen perusteella, että olen itse ollut lapsi ja muistan asioitani lapsuudesta, ja sillä perusteella, että kaikilla kavereillani on nykyään lapsia, ja pääsen seuraamaan heidän elämäänsä aika lailla lähietäisyydeltä. Minä en jaksaisi. Musta ei vaan olisi siihen. Mun pää on räjähtämispisteessä jo kun olen tunnin lapsiperheen luona. Pennut mekkaloivat, riehuvat, sotkevat, huutavat, selvittelevät välejään, vaativat perseenpyyhkijää ja vaipanvaihtajaa, kaatavat astiat, vetävät kissaa hännästä...Ja ei, kyseessä ei ole mitkään kauhukakarat, vaan varsin  normaalinoloiset taaperot/leikki-ikäiset, joilla omistautuneet vanhemmat ja tiukka kuri.

Minä en vaan pystyisi. Olemaan 100% skarppi koko ajan. Ei hetkeäkään vuosiin, että saisi levätä. Paitsi ehkä silloin kun pennut mummolassa. Ruokapöydässä ei saa syödä, koska kaikki huomio menee pentujen tekemisten vahtimiseen. Koko ajan pitää siivota. Koko ajan pitää juosta lapsen perässä, sekunniksikaan ei saa päästää pois silmistään. Öitä ei nukuta vuosiin. Mä olen ainakin tillintallin 24h työvuoron jälkeen, vaikka olisinkin saanut nukkua jonkun 5-6 tuntia. Kuinka hirveä se olotila mahtaakaan olla, kun esim. 5 vuoteen et saa nukkua. Et vaan saa. Sydän hakkaa, kärsit rytmihäiriöistä ja vapinasta, meinaat nukahtaa istuallesi, päähän sattuu, silmiä kivistää, oksettaa...mutta et saa nukkua. Ja se jatkuva huuto! Ja se, että sitä omaa aikaa on joku samperin yksi tunnin jumppa viikossa tai se 10min minkä luet sängyssä kirjaa ennen nukahtamista. Mitä siitä mistään lomareissustakaan nauttii kun sekin on sitä vahtimista ja kiljumisen kuuntelemista ja huoltojoukkoina toimimista. Onko nälkä, onko jano, nyt pissalle, ei mennä sinne, sinne ei saa kiivetä, nyt mennään tänne, katsopas mikä tuolla on, nyt otapas siitä mehua...mä tosiaan näännyn jo sitä kun katselen ja kuuntelen sitä lapsiperheiden säätämistä.

Mä olen kai sitten laiska ja mukavuudenhaluinen, mutta kun katsoo sitä touhua niin en vaan pystyisi! Luulen oikeasti, että olisin jossain kohtaa niin epätoivoinen, niin loppu, että alkaisin tosissani harkita itsemurhaa tai sitten vain romahtaisin ja joutuisin johonkin lataamoon. Ja nämä supervanhemmat vielä tietty käyvät töissä, tekevät väitöskirjaa, remppaavat omakotitaloa ja kesämökkiä jne siinä samalla. Ja mä kun kuormitun jo 50-60h/vko työstä + 2,5/pvä työmatkoista enkä aina jaksa lähteä edes niihin kivoihin ja mieluisiin harrastuksiin vaan on pakko jäädä nukkumaan päiväunet. Miten sitten ikinä voisin jaksaa jonkun kirkuvan kuolanaaman passaamista, jonka kokisin jo lähtökohtaisesti erittäin vastenmieliseksi ja katkeroittavaksi?

[/quote]

Ei se tuollaista akuuttia hässäkkää ole kuin sen pari vuotta kun ovat ihan pieniä. Ja toisekseenkin olen ainakin itse sen verran reipas ihminen, että aina silti kotona jotain puuhailisin, ja kun lapset on pieniä niin hoidan niitä ja siivoan jne. En jaksaisi istua telkkaria katsomassa kuitenkaan.

Ja eihän kukaan nyt toisten lasten riehuntaa jaksa! Minuakin puistattaa välillä kyläpaikoissa, vaikka omatkin kolme on välillä haastavia. Omien lasten riehunta ja kiukuttelu nyt ei vain ole sama asia, niissä näkee sen äärettömän rakkaan pikkuihmisen sen tunteen takana ja lisäksi yleensä tietää mistä toiminta johtuu. Eli ei se ole yhtään samalla lailla ärsyttävää.

Mutta tämä ketju siis ei tainnutkaan olla minulle, sillä itse ajattelen lasten ja perhe-elämän olevan parasta mitä on. Ihan yllättäen on tullut vielä uusia puolia vuosien mittaan kun lapset kasvavat. Miten iloinen ja ylpeä sitä voikaan olla kun lapset osoittautuvat niin fiksuiksi ja taitaviksi koulussa, harrastuksissa, ihmissuhteissa.

Vierailija
106/192 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo aika paljon että tähän ketjuun on tullut vastauksia lähinnä lapsettomilta.. Harva vanhempi kokee että vanhemmuus on kärsimystä, päinvastoin.

Vierailija
107/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:57"]Minua on ahdistanut eniten muiden ihmisten paheksunta lasten saamisen jälkeen. Yritän parhaani. Ikinä en onnistu. Arvostelua tulee omalta mieheltäni, anopilta, äidiltäni, siskoltani, siskon mieheltä, leikkipuistossa yleensä äideiltä jne. Neuvot ja asiat joista paheksutaan ovat ristiriidassa keskenään. Lisäksi lapsettomat kaverini jaksavat päivitellä miten jaksan. En jaksaisi ajatella koko asiaa. Kasvatan lapsiani joka päivä, joka hetki, mutta en vain saa niitä hillityiksi. Tunnistan tästäkin ketjusta monta asiaa, jonka vuoksi olen muiden mielestä idiootti ja kelvoton sekä tyhmä ongelmajäte. En mielelläni käy juuri missään julkisilla paikoilla emmekä matkusta ollenkaan perheenä, koska on riski, että aina joku lapsista tekee jotain, joka herättää paheksuntaa. Se taas aiheuttaa stressiä. Kestän omien lasteni riehumisen ja olen heille parempi äiti jos en joudu sivullisten nalkutuksen kohteeksi asioista, jotka tiedän itsekin. Vertaan saamaani palautetta siihen, että lihavalle tullaan lenkin aikana huutelemaan, että olet läski. Treenaat väärin. Tai ihraperse. Lapsettomana en tajunnut miten paljon lasten vanhempia vihataan.
[/quote]
Mulla sama pahimpia arvostelijoita ja neuvojia on muut äidit ja oma äiti. Ja sisko, mikä oli yllätys.

Vierailija
108/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:53"]Liikakansoituksesta sen verran, että Suomessa ei ole todellakaan mitään liikakansoitusongelmaa. Päinvastoin, tänne tarvittaisiin rutkasti lisää syntyvyyttä. Ja länsimaissa nimenomaan kehitetään myös sitä teknologiaa, joka auttaa ratkaisemaan ympäristö- ja liikakansoitusongelmaa.Länsimaissa on esimerkiksi kehitetty (ja kehitellään edelleen) ehkäisymenetelmiä, ja tietoisuutta niistä levitetään kehitysmaihin. Eli syntyvyys täällä länsimaissa todellakin auttaa myös ympäristöongelmiin, koska ihmiset täällä kehittävät ratkaisuja näihin ongelmiin! [/quote] Eihän se syntyvyys todellakaan niihin auta:) Saastuttaa ja kuluttaa ne Suomessakin asuvat.

[/quote]

Et varmaan oikein lukenut tai sisäistänyt kirjoittamaani tekstiä. Idea on siinä, että jos Suomeen (tai muihin länsimaihin) syntyy ihmisiä, he todennäköisesti kehittävät tiedettä eteenpäin siten, että liikakansoitusongelmat vähenevät. Esimerkiksi mitä juuri nytkin tehdään, kehitetään uusia ehkäisyvälineitä ja jaetaan niistä tietoa. Lisäksi kehitetään uusiutuvia energiamuotoja, kierrätettäviä materiaaleja, kastelujärjestelmiä ym.. Silloin yhteisvaikutus on positiivinen maapallon ympäristön kannalta.

Toisekseenkin Suomessa ihmiset elävät ekologisesti kestävästi suhteutettuna luonnonvaroihin mitä täällä on. Tähän isoon harvaan asuttuun maahan mahtuisi vaikka kuinka paljon lisää kansalaisia, joten on kaikilta kannoilta katsottuna vain hyväksi että Suomeen syntyisi mahdollisimman paljon lapsia.

Vierailija
109/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
110/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:53"]Liikakansoituksesta sen verran, että Suomessa ei ole todellakaan mitään liikakansoitusongelmaa. Päinvastoin, tänne tarvittaisiin rutkasti lisää syntyvyyttä. Ja länsimaissa nimenomaan kehitetään myös sitä teknologiaa, joka auttaa ratkaisemaan ympäristö- ja liikakansoitusongelmaa.Länsimaissa on esimerkiksi kehitetty (ja kehitellään edelleen) ehkäisymenetelmiä, ja tietoisuutta niistä levitetään kehitysmaihin. Eli syntyvyys täällä länsimaissa todellakin auttaa myös ympäristöongelmiin, koska ihmiset täällä kehittävät ratkaisuja näihin ongelmiin! [/quote] Eihän se syntyvyys todellakaan niihin auta:) Saastuttaa ja kuluttaa ne Suomessakin asuvat.

[/quote]

Et varmaan oikein lukenut tai sisäistänyt kirjoittamaani tekstiä. Idea on siinä, että jos Suomeen (tai muihin länsimaihin) syntyy ihmisiä, he todennäköisesti kehittävät tiedettä eteenpäin siten, että liikakansoitusongelmat vähenevät. Esimerkiksi mitä juuri nytkin tehdään, kehitetään uusia ehkäisyvälineitä ja jaetaan niistä tietoa. Lisäksi kehitetään uusiutuvia energiamuotoja, kierrätettäviä materiaaleja, kastelujärjestelmiä ym.. Silloin yhteisvaikutus on positiivinen maapallon ympäristön kannalta.

Toisekseenkin Suomessa ihmiset elävät ekologisesti kestävästi suhteutettuna luonnonvaroihin mitä täällä on. Tähän isoon harvaan asuttuun maahan mahtuisi vaikka kuinka paljon lisää kansalaisia, joten on kaikilta kannoilta katsottuna vain hyväksi että Suomeen syntyisi mahdollisimman paljon lapsia.
[/quote]
Mitä uusia ehkäisyvälineitä Suomessa viime aikoina kehitetty?

Vierailija
111/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:55"]

[/quote]

[/quote]
Mitä uusia ehkäisyvälineitä Suomessa viime aikoina kehitetty?
[/quote]
http://www.healthbio.fi/healthbio.asp?viewID=320&newsID=1637

Vierailija
112/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia on paljon kehitysmaissa antamassa ehkäisyvalistusta. En tiedä kehitetäänkö juuri Suomessa ehkäisyvälineitä, mutta länsimaissa ainakin kehitetään. Lisäksi Suomessa kehitetään todella paljon ympäristöön liittyvää teknologiaa, jätevesien puhdistukseen, materiaaleihin ym. liittyen.

Vierailija
113/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin Suomi on pahimpia maapallon kuluttajamaita:

Ekologisia jalanjälkiä seuraavassa raportin osassa todetaan, että jos ihmiskunta jatkaa luonnonvarojen tuhlaamista nykyvauhdilla, vuoteen 2030 mennessä tarvitsemme kahden maapallon tuotantokyvyn vuotuisten tarpeidemme tyydyttämiseksi.

Juuri äsken löytyi avaruudesta eksoplaneetta, jonka olot muistuttavat maapalloa toistaiseksi eniten. Harmi vain, että tuo varapallo on 20 valovuoden päässä.

Vielä hullummin käy, jos koko maailma omaksuu huippukuluttajien, kuten Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ja Yhdysvaltojen kulutustottumukset. Niiden mukainen elämän ylläpitäminen vaatisi 4,5 maapalloa.

Noiden kahden tuhlarimaan lisäksi ekologisen jalanjäljen tuottajista kymmenen pahimman listalle kuuluvat Qatar, Tanska, Belgia, Viro, Kanada, Australia, Kuwait ja Irlanti.

Suomenkaan ei kannata röyhistellä rintaansa, sillä sijoitumme jalanjälkilistalla heti tuon kymmenikön perään, sijaluvulle 12.

Pienimmät hiilijalanjäljet syntyvät maailman köyhillä kolkilla, kuten Bangladeshissa, Afganistanissa ja Haitissa.

OECD, johon kuuluu 31 teollistunutta ja kehittynyttä OECD, johon kuuluu 31 teollistunutta ja kehittynyttä maata, aiheuttaa lähes 40 prosenttia koko maailman ekologisesta jalanjäljestä, mutta neljässä suuressa kehittyvässä BRIC-maassa (Brasiliassa, Venäjällä, Intiassa ja Kiinassa), on asukkaita kaksinkertainen määrä, ja jos ne jatkavat samalla kehitysuralla kuin OECD tähän saakka, niiden hiilijalanjälki on kohta suurempi.

Juttu löytyy Suomen Kuvalehden nettisivuilta.

Vierailija
114/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta, 168

Eli:

"Suomalainen tutkimusryhmä on antanut merkittävän panoksen kohdunsisäiseen hormoniehkäisyyn liittyvän teknologian kehittämiselle. Bayerin Turun tuotantolaitoksessa valmistettava hormonikierukka on hyvä esimerkki pitkäkestoiseen lääkeannosteluun perustuvasta valmisteesta, jossa hyödynnetään ainutlaatuista polymeeripohjaista teknologiaa. Hormonikierukan ehkäisyteho kestää viisi vuotta. Samaa teknologiaa voidaan käyttää myös emätinrenkaissa ja ihonalaisissa implantaateissa."

Tässäkin esimerkki, miten Suomalaiset ovat mukana ratkaisemassa planeettamme tulevaisuuteen liittyviä haasteita. Hyvä me! :)

Vierailija
115/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2030 alkaa siis jo tämä nykyinen syntyvyys ja kulutus tuntua todella pahasti...maailmanlaajuisia ongelmia odotettavissa.

Vierailija
116/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kulutusta pitää vähentää, suomalaistenkin. Mutta ei ratkaisu näihin ongelmiin ole se, että länsimaissa lopetetaan lisääntyminen. Ratkaisu on kehittää teknologiaa ja muuttaa elintapoja.

Vierailija
117/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää puskaan vaan. Teknologia ratkaisee kaiken:D Lisää voimavaroja kuluttavaa teknologiaa:D Joku täällä luulee, että ihmiset ovat valmiita vähentämään kulutusta ja muuttamaan elintapoja. Sano se nuorille tai kiinalaisille, jotka vasta ovat aloittamassa kuluttamista toden teolla.

Vierailija
118/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöräjähdystä pitää hillitä siellä, missä sitä tapahtuu. Ei suomalaisten syntyvyys liity väestön liikakasvuun mitenkään. Täällä syntyvyys on hyvin hallinnassa, enemmän ongelmana on ikärakenteen vääristyminen, eli ihmisten pitäisi saada enemmän lapsia.

Vierailija
119/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:55"]

[/quote]

[/quote]
Miksi niiden lasten pitää syntyä Suomeen kun muualla maailmassa on ylikansoitusta? Eihän Suomen tarvitse pahentaa koko maailman väestötilannetta entisestään yhden valtion edun vuoksi.

Vierailija
120/192 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me mutku muu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi