Onko täällä muita, joiden mielestä vanhemmuus on lähinnä kärsimystä?
Haluaisin kuulla kokemuksianne! Miksi tuntuu ikävältä olla isä tai äiti?
Kommentit (192)
Kärsimys alkoi kun lapsi siirtyi yläkouluun.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 09:49"]En lukenut kaikkia viestejä, mutta usein puhutaan vain vanhempien eroista näissä keskusteluissa. Myös lapset ovat hyvin erilaisia keskenään. Olen kauhulla katsonut joidenkin muiden lapsia ja kiittänyt onneani että minulle on syntynyt juui minun lapseni. En jaksaisi manipuloivia kauhukakaroita. Oma lapseni on järkevä, ajatteleva ja empaattinen ja todellakin arvostaa kaikkea mitä teen hänen vuokseen, hän kertoo minulle pävittäin kuinka rakastaa ja kuinka olen paras äiti. Jotkut samanikäiset kaverinsa taas ovat todella rasittavia pikkuaikuisia tai sitten suorastaan ilkeitä ja manipuloivia itseään ajattelevia diivoja. Eli se millainen lapsi on vaikuttaa todella paljon siihen kuinka antoisaa/raskasta vanhemmuus on. Tästä ei usein puhuta koska lapsia ei saa haukkua. Mutta totuus on että hekin, kuten aikuiset, ovat omia persooniaan, jotkut ihania ja jotkut ihan kamalia.
[/quote]
Ei kai voi tulla ihanaksi ihmiseksi, jos on vain taakka vanhemmilleen
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Liikaa vaivaa, rajoituksia, vapauden ja rahan menoa. Palkkioksi ei saa mitään arvokasta. Vanhemmuus ottaa enemmän kuin se antaa. Siksi en hanki lapsia. [/quote] Et voi tietää mistä jäät paitsi.
[/quote]Tiedän kyllä. Minä haluankin jäädä siitä paitsi. -3
[/quote]
No et kyllä voi tietää kaikkea vanhemmuudesta, jos ei ole omakohtaista kokemusta. Voit heittää arvauksia, joista osa tai jopa kaikki menisi sinun kohdallasi oikein, mutta tietoa sulla ei ole. Vanhemmuus on kyllä asia, joka muuttaa ihmistä ja ajattelua monella tavoin ja kaikki muutokset ei ole ennakoitavissa. Niin se vain on.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 09:49"]
En lukenut kaikkia viestejä, mutta usein puhutaan vain vanhempien eroista näissä keskusteluissa. Myös lapset ovat hyvin erilaisia keskenään. Olen kauhulla katsonut joidenkin muiden lapsia ja kiittänyt onneani että minulle on syntynyt juui minun lapseni. En jaksaisi manipuloivia kauhukakaroita. Oma lapseni on järkevä, ajatteleva ja empaattinen ja todellakin arvostaa kaikkea mitä teen hänen vuokseen, hän kertoo minulle pävittäin kuinka rakastaa ja kuinka olen paras äiti. Jotkut samanikäiset kaverinsa taas ovat todella rasittavia pikkuaikuisia tai sitten suorastaan ilkeitä ja manipuloivia itseään ajattelevia diivoja. Eli se millainen lapsi on vaikuttaa todella paljon siihen kuinka antoisaa/raskasta vanhemmuus on. Tästä ei usein puhuta koska lapsia ei saa haukkua. Mutta totuus on että hekin, kuten aikuiset, ovat omia persooniaan, jotkut ihania ja jotkut ihan kamalia.
[/quote]
Luultavasti sinun lapsesi on se kaikkein ovelin manipuloija. Joo, mut tiedän sunlaiset ihmiset; jotkut lapset on ihania (oma) ja jotkut kamalia (toisten)
Ei ole tervettä haukkua lapsia tuolla tavoin.
Nämä kärsivät äidit on niitä, joiden lapset aikuistuttuaan avautuu narsisti äidistään
Vanhemmuus on ihanaa! Mutta se tekee myös hulluksi!!!! Ainakin välillä. Missään nimessä se ei kuitenkaan ole pelkkää kärsimystä, jos niin asian kokee, kannattaa pysähtyä miettimään omaa asennettaan. (pl. Äärimmäisen erityisevaiketa tapaukset ja olosuhteet)
Osa ihmisistä ei osaa vastata kysymykseen...
On niitä, mutta näistä ei voi puhua julkisesti ilman noitavainoja
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:02"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:52"]Liikaa vaivaa, rajoituksia, vapauden ja rahan menoa. Palkkioksi ei saa mitään arvokasta. Vanhemmuus ottaa enemmän kuin se antaa. Siksi en hanki lapsia. [/quote] Et voi tietää mistä jäät paitsi. [/quote]Tiedän kyllä. Minä haluankin jäädä siitä paitsi. -3 [/quote] Miksi hitossa velat kuvittelee tietävänsä mitä vanhemmuus on, miltä tuntuu saada oma lapsi, miltä tuntuu rakastaa omaa lasta, miten äärettömän antoisaa se on. Velat ilmeisesti tosissaan kuvittelee että lapsi ja lemmikki on sama asia. Se on täysin ok ja oma asia jossei halua lapsia, mutta ymmärtäkää nyt että mitään muuta asiaa maailmassa ei voi verrata omaan lapseen.
[/quote]
Kyllä voi ja tiedämme täsmälleen. Tunnen hyvin sen tunteen ja se on ihan verrattavissa esimerkiksi siihen jos saa marsun. Tai kirjastokirjan tai karkkipusin.
Voi elämä teidän kanssa. Tätä VAUVAPALSTAA lukiessa tuntuu ihan siltä, kuin lapset olisivat kaiken pahan alku ja juuri, ettei heitä jaksa kukaan katsella, ei kuunnella, eikä olla heidän kanssaan. Miksi kaikki aikuiset haluavat hyysätä vain itseään ja tehdä kaikkensa oman mukavuutensa eteen!? En voi käsittää. Ja mikä ajaa "vapaaehtoisesti" lapsettomat tälle palstalle tunkemaan aivottomia mielipiteitään joka paikkaan? Niin pitkään, kun Intiasta/Afrikasta ei ilmaiseksi aleta tuomaan orpolapsia tänne suomalaisille äideille, olisi jokaisen suomalaisnaisen synnytettävä väh. 3 lasta, jotta väkilukumme saataisiin pysymään edes tässä. Fakta. JOKAISEN naisen.
Menkää pois te lastenvihaajat.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 06:57"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 18:38"]
Haluaisin kuulla kokemuksianne! Miksi tuntuu ikävältä olla isä tai äiti?
[/quote]
Oman ajan puute suurin syy.
Ennen perhe-elämää nautin pitkistä yksinäisistä hetkistä, myös seurustellessani. Rakastan lapsia, mutta ne syövät todella paljon voimia. Valehtelisin, jos väittäisin, etten odota sitä aikaa, kun lapset muuttavat pois kotoa.
[/quote]
Joo mutta kun muuttavat, odotat haikeana milloin tulevat käymään. Ja kun tulevat, niin se on juhlahetki. Ja kyllä, koin pikkulapsiajan raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:00"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:04"]
Minussa vanhemmaksi tuleminen vain pahensi lapsia ennen ollutta kuoleman ja menettämisen pelkoa. Nyt kärsin siis aivan hirveistä pelkotiloista että joko lapsille, minulle tai miehelleni tapahtuu jotain vakavaa. En tiedä mikä tähän auttaisi, lääkkeitä en haluaisi alkaa syömään sillä ne turruttavat myös ne ilon tunteet joita koen. Siinä mielessä vanhemmuus on minulle kärsimystä.
[/quote]
Meinasin kirjoittaa suurinpiirtein samanlaisen tekstin. Olen sanonut lapsettomille tutuilleni, että vanhemmuus on elämän suurin tuska, samalla kun se on maailman isoin onni. Pelkään lasteni puolesta aivan hirveästi. En kestäisi jos heille sattuisi jotain. Samoin pelkään nykyään omaa kuolemaani paljon entistä enemmän, koska mietin, miten rakkaat lapseni pärjäisivät, jos kuolen, kun he ovat vielä pieniä. Voi tätä rakkauden ja huolen määrää..
[/quote]
Tämä on omaa haavoittuvuutta ja kypsymättömyyttä.
[/quote]
Ja realismia.
[/quote]
Kuolemanpelko?
Ja kyvyttömyys elää ilman sisäisiä ristiriitoja?
Lasten kanssa tarvitsee vain elää. Valitettavasti oma tasapainoisuus näkyy lasten kanssa selvemmin kuin muuten. Ei kannata hankkia lapsia, jos mielenterveys ei ole kunnossa
[/quote]
Ylimielisyys on hirveä luonteenpiirre
[/quote]
Olen eri kirjoittaja, mutta tuon 100 % totta. Lapsen kanssa jaksaminen ja siitä nauttiminen onnistuu tasapainoisena parhaiten. Toki muussakin elämässä näin on mutta lapsen kanssa korostuu.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:14"]Voi elämä teidän kanssa. Tätä VAUVAPALSTAA lukiessa tuntuu ihan siltä, kuin lapset olisivat kaiken pahan alku ja juuri, ettei heitä jaksa kukaan katsella, ei kuunnella, eikä olla heidän kanssaan. Miksi kaikki aikuiset haluavat hyysätä vain itseään ja tehdä kaikkensa oman mukavuutensa eteen!? En voi käsittää. Ja mikä ajaa "vapaaehtoisesti" lapsettomat tälle palstalle tunkemaan aivottomia mielipiteitään joka paikkaan? Niin pitkään, kun Intiasta/Afrikasta ei ilmaiseksi aleta tuomaan orpolapsia tänne suomalaisille äideille, olisi jokaisen suomalaisnaisen synnytettävä väh. 3 lasta, jotta väkilukumme saataisiin pysymään edes tässä. Fakta. JOKAISEN naisen.
[/quote]
Luuletko, että maailma on ikuinen? Että Suomi ja Eurooppa on ikuisia? Ei siinä lastenteko auta, päinvastoin varmaan nopeuttaa sivilisaatioiden tuhoa. Joku sukupolvi on se viimeinen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:14"]Voi elämä teidän kanssa. Tätä VAUVAPALSTAA lukiessa tuntuu ihan siltä, kuin lapset olisivat kaiken pahan alku ja juuri, ettei heitä jaksa kukaan katsella, ei kuunnella, eikä olla heidän kanssaan. Miksi kaikki aikuiset haluavat hyysätä vain itseään ja tehdä kaikkensa oman mukavuutensa eteen!? En voi käsittää. Ja mikä ajaa "vapaaehtoisesti" lapsettomat tälle palstalle tunkemaan aivottomia mielipiteitään joka paikkaan? Niin pitkään, kun Intiasta/Afrikasta ei ilmaiseksi aleta tuomaan orpolapsia tänne suomalaisille äideille, olisi jokaisen suomalaisnaisen synnytettävä väh. 3 lasta, jotta väkilukumme saataisiin pysymään edes tässä. Fakta. JOKAISEN naisen.
[/quote]
Mikä sinä olet muita neuvomaan?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:36"]
Menkää pois te lastenvihaajat. [/quote] Luuletko, että maailma on ikuinen? Että Suomi ja Eurooppa on ikuisia? Ei siinä lastenteko auta, päinvastoin varmaan nopeuttaa sivilisaatioiden tuhoa. Joku sukupolvi on se viimeinen.
[/quote]
Jos näin on, niin dikö sitten tästä nykyisestä pikkulapsisukupolvesta kannattaisi pitää entistä parempaa huolta?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:39"]
Menkää pois te lastenvihaajat. [/quote] Mikä sinä olet muita neuvomaan?
[/quote]
Eräs nuorehko ihminen vain. Ajattelin, että jonkun pitää vähän neuvoa, kun ei itse osata ajatella.
Vaikka itse haluan lapsia (anteeksi jos tämä menee aivan asian ohi), en pidä lapsista yleisesti. Mulla ei ole mitään kiinnostusta olla vieraiden lasten kanssa, mutta haluan kyllä oman lapsen. Sama pätee esimerkiksi koiriini - vieraista koirista 99% vain ärsyttää rodusta riippumatta, omat on parhaita.
Suurin osa ihmisistä on pilalle kasvatettuja idiootteja, joten en tykkää yleisesti paljon muista ihmisistäkään. Odotan kuitenkin innolla, että saan lapsen rakastamani miehen kanssa. Muiden lapset tai lapset ihmisryhmänä ei kiinnosta pätkääkään ja ymmärrän myös täysin niitä, jotka eivät halua lapsia. Ja kun saan sen lapsen, yritän myös olla tuputtamatta meidän ihanaa elämää ympäriinsä ja voi että. Ihmiset on erilaisia eikä muakaan kiinnosta tällä hetkellä yhtään muiden ihmisten koirat tai lapset tai mitkään. Jokainen valitsee oman helvettinsä ja mä valitsen tämän ja yritän kasvattaa lapsestani (/lapsistani) sellaisen ihmisen, joita toivoisin suurimman osan ihmisistä olevan. Esim sellaisen, joka ei tuputa omaa elämänkatsomustaan tai näkemystään sellaiselle, joka ei siihen yhdy.
Meni varmaan aivan ohi kaikesta ja suuri anteeksipyyntö siitä, oli vain pakko kirjoittaa kun täällä jotkut kapeakatseiset idiootit ihan tosissaan tuputtaa omaa elämäntyyliään täysin tuntemattomille, mitä hittoa se on keneltäkään pois jos toinen ei nyt halua lapsia. En mäkään haluis sun lapsia.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:36"]
Menkää pois te lastenvihaajat. [/quote] Luuletko, että maailma on ikuinen? Että Suomi ja Eurooppa on ikuisia? Ei siinä lastenteko auta, päinvastoin varmaan nopeuttaa sivilisaatioiden tuhoa. Joku sukupolvi on se viimeinen.
[/quote]
Jos näin on, niin dikö sitten tästä nykyisestä pikkulapsisukupolvesta kannattaisi pitää entistä parempaa huolta?
[/quote]
Näin on varmasti, että elämä maapallolla tulee joskus loppumaan. Joskus syntyy sukupolvi, joka tämän tulee näkemään ja kokemaan.
Väärä lähtökohta että vanhemmuuden kuuluisi olla erityisen antoisaa. Sellainen ihanne luo liiallisia odotuksia perhe-elämän suhteen mikä varmaankin osaltaan lisää tässäkin ketjussa kuvattua lapsiperhetuskaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 07:34"]
Onhan lapsista seurauksena juuri mainitsemaasi rahan menoa, vapauden vähenemistä yms mutta se, että sanoo että lapsista ei saa mitään arvokasta on mielestäni aika kapeakatseinen kommentti. Kyllä lapset tuovat elämään paljon iloa, rakkautta ja muuta hyvää.
[/quote]Miksi sinun on niin vaikea ymmärtää, etteivät suinkaan kaikki arvosta sitä "hyvää", jota sinä koet vanhemmuudesta saavasi? Sinulle lapsen osoittama rakkaus tai mahdollisuus pitää huolta omasta jälkikasvustasi voivat olla arvokkaita asioita. Monelle meistä ne eivät ole. -3
[/quote]
Niinkuin kommentissani mainitsinkin, ymmärrän täysin miksi jotkut valitsevat lapsettomuuden ja kunnioitan heidän päätöstään. Lähinnä ihmettelin kommenttisi ehdottomuutta. Tottakai ymmärrän, että kaikki eivät pidä samoja arvoja tärkeinä, sehän on selvä asia. Ymmärrän, että sinun arvomaailmaasi eivät lapset kuulu, mutta ei se tee yleisesti lapsista arvottomia tai vanhemmuudesta pelkkää antamista.
Itse en todellakaan ymmärrä niitä vanhempia, ketkä syyllistävät lapsettomia ja sanovat, että he jäävät kaikesta hienosta paitsi. Ei se ole totuus. Lapsien hankkiminen tai hankkimattomuus on jokaisen oma valinta ja mielestäni sen valinnan täytyy nimenomaan perustua jokaisen omaan arvomaailmaan. Toisaalta en ymmärrä myöskään sitä, miksi lapsettomat kritisoivat puolestaan kovaan ääneen lapsia ja niiden saamista ja pitävät lapsien kanssa elämistä täytenä piinana, sillä sitä se ei ole.
Jokainen kunnioittakaamme toisiamme ja valintojamme.