Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen järkyttynyt nykyajan lihavista lapsista

Vierailija
22.07.2015 |

Moni muukin on varmasti pistänyt merkille. 

Varsinkin nyt kesällä, kun perheet ovat enemmän yhdessä liikenteessä, tulee vastaan näitä lihavia lapsukaisia vanhempiensa kanssa. Molemmat vanhemmat ylipainoisia ja perässä tallustaa ylipainoinen lapsi (tai lapset). Enkä tarkoita että lapsen pitäisi olla LAIHA, mutta kun näitä oikeasti ylipainoisia lapsia alkaa olla katukuvassa tosi paljon. Jos 10v. pojalla on "tissit" niin kyllä jossain on menty metsään. 

Eilen kun kävin kaupassa, niin edellä oli tämmöinen perhe. En sen kummemmin heidän ostoksiaan katsonut, mutta huomasin, kun poika lappoi kassalle sipsipussin, karkkilaatikon ja kaksi jäätelöä ja äiti naureskeli isälle, että on se lapsen elämä vaikeaa kun ei osaa päättää kumman jäätelön ottaa, niin on pakko ottaa molemmat. 

Aikuinen ihminen voi itse päättää mitä syö ja minun puolestani lihottakoot itsensä vaikka 200 kiloiseksi. Ei ole minulta pois. Mutta se, että pieni lapsi on syötetty ylipainoiseksi, on mielestäni lähes sairasta! Lapsi ei osaa itse välttämättä ajatella muuta kuin että karkki on hyvää ja mäkkäristä saa hyviä hampurilaisia. Aikuisen pitäisi kertoa, että se ruoka on epäterveellistä jatkuvasti syötynä. Silloin tällöin voi kyllä ostaa ja syödä ja karkkipäivän pitää kerran viikossa, mutta siinä se. Ilman mitään hysteriaa, lapselle ei tarvitse puhua laihduttamisesta eikä halveuksua lihavia, vaan tarjota terveellistä ruokaa, kannustaa liikkumaan ja luoda terve suhde ruokaan. Ainahan tässä ei vanhemmat tietenkään ole syynä, myös ympäristö vaikuttaa, mutta jos alle 10v. lapsi on lihava, niin kyllä se on vain ja ainoastaan vanhempien vika. Sairaudet erikseen. Harvalla tällaisella lapsella tulee olemaan jatkossa tervettä suhdetta ruokaan.

Lapsien vikahan tämä ei millään lailla ole, mutta surettaa ajatella kun he vähän kasvavat siitä. Nuorten maailma on tyly ja ylipainoinen joutuu helposti kiusatuksi (tosin niin joutuu moni muukin, täysin syyttä). Mielestäni tällaiseen tulisi puuttua esim. kouluterveydenhuollossa. EI siis niin että lapselle huomautetaan, että olet ylipainoinen, koita laihduttaa, vaan niin että vanhempien kanssa keskusteltaisiin oikeasti asiasta ja asialle tehdään jotain. Kärjistetysti ilmaistuna mielestäni lasten lihottaminen on myös jonkilaista väkivaltaa. 

On tässä maassa muitakin asioita huonosti, mutta halusin nyt nostaa tämän esille.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannut tässä lapsen kanssa myös sen, että mä yhdistän mielipahan ja herkkujen syömisen. En syö niitä itse mielipahaan, mutta aina kun lapsella on paha mieli mun tekisi mieli tarjota sille jotain herkkua. Saan tosissanikin hillitä itteni etten tee niin, ne fraasit on iskostunut mun selkäytimeen omassa lapsuudessa :D Lapsi pettyy -> mieleen kumpuaa aina välittömästi "mennäänkö ostamaan jäätelöä". Mä ymmärrän niin täysin miksi lohtusyöminen alkaa lapsilla, tää on se ratkaisumalli mikä muhun on iskostettu ja mun aivot mielellään siirtäisi sen seuraavaan sukupolveen. Vaan ei siirrä. 

Tällaisissa asioissa lapsen lihavuutta on tosi vaikea lähteä ratkomaan saarnaamalla vanhemmille. Ne tekee parhaansa, mutta taistelua käydään nyt joka ikisellä osa-alueella elämässä: työelämä, koulutus, itsensä kanssa... Sillon herkästi turvautuu lastenhoidossa siihen, mikä on tuttua ja turvallista, eli ne omat lapsuuden mallit. Itsekuri ei ole loputon.

Vierailija
82/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:45"]

Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota.

[/quote]

Leipä pois, myös tumma, herkuttelut pois myös vkl, kävelyä, uintia jos ei ole jo. Kasviksista kuitua, herkkujen tilalle vaikka raejuustoa, makeita porkkanoita, itsetehtyä popkornia. Näillä lähtee, koska teillä on muuten kaikki kunnossa! :)

[/quote]

Paitsi, ettet tiedä edelläkirjoittaneen perheen annoskokoja.

Minä en kieltäisi herkkuja kokonaan, enkä tosiaan sanoisi lapselle, että otapas vähän raejuustoa karkkien tilalle. Karkkeja ei ole tarkoitus syödä nälkään, eikä niiden tilalle pitäisi tarjota mitään ruokaisaa. Se 'oikea ruoka' syödään ihan muuhun aikaan.

Kuvittelisin, että moni lihava kaipaa sitä "mussuttamisen tunnetta", joten mieluummin purkka suuhun kuin sipsien sijaan porkkanaa. Koko ajan ei tarvitse syödä sitä terveellistäkään.

[/quote]

Muista, että jos lapsi syö vaikka sen 300g karkkipussin edes kerran viikossa lauantaina, hän saa siitä yli 1000kcal pelkkää höttöhiilaria, siis pahinta mahdollista eli sokeria. Tuon 1000kcal kuluttaminen vaatii esim. yli 5 tuntia kävelyä hengästyen. Eli jos lapsi syö muuten normaalisti juuri kulutuksensa verran, tuo pelkkä yksi karkkipussi kerran lauantaina tuo vuodessa 52x1000=52000 ylimääräistä kcal mikä vastaa noin kuutta painokiloa.

Helpompi jättää kokonaan pois kun itkettää karkkihyllyllä, kun on tottunut. Marjat, smoothiet on parempia myös maultaan. Sokeria ei ihmiskeho tarvitse, eikä lapsen keho edes siedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin pari viikkoa sitten Vuokatissa. En halua olla tyly, mutta kyllä ihan jokainen ylipainoinen lapsi puhui jotain pohjoisen tai idän murretta. Aiemminkin tehnyt saman huomion Suomea pitkin kulkiessa, ylipaino on vahvasti alueellista. Meidän lasten päiväkodissa, ehkä noin 80-90 lasta ei ole yhtään ylipainoista. Katinkullan altaasta löytyi kymmenen helposti.

Etelä-rannikon isoissa kaupungeissa on paljon vähemmän ylipainoisia lapsia. Näkee sen ihan katukuvastakin.

Olis tarpeen uusi Pohjois-Karjala -projekti.

Vierailija
84/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:06"]

Tämä asia tulikin hyvin esiin eräässä keskustelussa, jossa ihmeteltiin miksi ravintolassa niin moni vanhempi ottaa lapselleen ruoan kylkiäiseksi ranskiksia.

Selitys joillakin oli juuri tuo, eli lapsi on nirso ja ei suostu syömään, ranskikset otetaan jotta syö edes jotain.

En vaan suostu uskomaan lapsien olevien niin tyhmiä, että kuolisivat nälkään täyden jääkaapin viereen, koska eivät suostu syömään kuin nakkeja ja ranskalaisia suklaapehmiksellä. Jos annetaan periksi niin totta kai ne oppii siihen, että ei vain syö sitä tarjottua, niin johan kiikutetaan ranskalaisia muuta herkullista eteen.

Ja siitähän se nirsoilu vain pahenee, jos siitä ei jo lapsena opeta pois.

[/quote]

Tämäkin voi olla pitkälti kotona totutettu juttu. Jossain perheissä on lapsille eri ruuat silloin kun tehdään muille vähän parempaa ruokaa. Aikuisille saattaa olla kunnon sörsselit, mutta lapsille sitten lihapullia ja nakkeja, kun "ei ne oo tottuneet syömään tällaisia ruokia". No eihän ne totu, jos ei niitä totuteta! Ja nyt puhutaan kuitenkin ihan koululaisista eikä pikkulapsista. 

Voitte kuvitella pöyristykseni määrää kun olin tällaisen perheen kanssa vappulounaalla. Nämä lihapullille ja ranskalaisille totutetut lapset olivat jo 14- ja 11-vuotiaita. Meidän 14-vuotias söi hyvällä ruokahalulla aikuisten pöydästä mitä moninaisempia herkkuja, mutta nämä kaksi kävivät lastenpöydästä hakemassa jotain friteerattuja broilerinnugetteja ja ranskalaisia. 

Yhtä pöyristynyt olin, kun kävi ilmi ettei tyttäreni bestis ollut vielä 11-vuotiaana saanut maistaa graavilohta. Tarjosimme sitä hänelle leivän päälle ja hän ei osannut sanoa, tykkääkö vai ei, kun ei ollut saanut maistaa. Kertoi kyllä, että ukki ja mummi syövät sitä usein. No mikä piru on, ettei lapselle anneta? Tyttöhän maistoi ja tykkäsi ja söi hyvällä halulla! 

Opettakaa ne lapset syömään oikeita ruokia pienestä pitäen! Pienet lapsethan ovat kokeilunhaluisia ja maistelevat vaikka mitä. Niille uppoaa etanat ja simpukatkin, kun ei tehdä niistä numeroa.

Vierailija
85/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:06"]

Tämä asia tulikin hyvin esiin eräässä keskustelussa, jossa ihmeteltiin miksi ravintolassa niin moni vanhempi ottaa lapselleen ruoan kylkiäiseksi ranskiksia.

Selitys joillakin oli juuri tuo, eli lapsi on nirso ja ei suostu syömään, ranskikset otetaan jotta syö edes jotain.

En vaan suostu uskomaan lapsien olevien niin tyhmiä, että kuolisivat nälkään täyden jääkaapin viereen, koska eivät suostu syömään kuin nakkeja ja ranskalaisia suklaapehmiksellä. Jos annetaan periksi niin totta kai ne oppii siihen, että ei vain syö sitä tarjottua, niin johan kiikutetaan ranskalaisia muuta herkullista eteen.

Ja siitähän se nirsoilu vain pahenee, jos siitä ei jo lapsena opeta pois.

[/quote]

Tämäkin voi olla pitkälti kotona totutettu juttu. Jossain perheissä on lapsille eri ruuat silloin kun tehdään muille vähän parempaa ruokaa. Aikuisille saattaa olla kunnon sörsselit, mutta lapsille sitten lihapullia ja nakkeja, kun "ei ne oo tottuneet syömään tällaisia ruokia". No eihän ne totu, jos ei niitä totuteta! Ja nyt puhutaan kuitenkin ihan koululaisista eikä pikkulapsista. 

Voitte kuvitella pöyristykseni määrää kun olin tällaisen perheen kanssa vappulounaalla. Nämä lihapullille ja ranskalaisille totutetut lapset olivat jo 14- ja 11-vuotiaita. Meidän 14-vuotias söi hyvällä ruokahalulla aikuisten pöydästä mitä moninaisempia herkkuja, mutta nämä kaksi kävivät lastenpöydästä hakemassa jotain friteerattuja broilerinnugetteja ja ranskalaisia. 

Yhtä pöyristynyt olin, kun kävi ilmi ettei tyttäreni bestis ollut vielä 11-vuotiaana saanut maistaa graavilohta. Tarjosimme sitä hänelle leivän päälle ja hän ei osannut sanoa, tykkääkö vai ei, kun ei ollut saanut maistaa. Kertoi kyllä, että ukki ja mummi syövät sitä usein. No mikä piru on, ettei lapselle anneta? Tyttöhän maistoi ja tykkäsi ja söi hyvällä halulla! 

Opettakaa ne lapset syömään oikeita ruokia pienestä pitäen! Pienet lapsethan ovat kokeilunhaluisia ja maistelevat vaikka mitä. Niille uppoaa etanat ja simpukatkin, kun ei tehdä niistä numeroa.
[/quote]

Nyt kyllä täytyy olla sun kanssa täysin eri mieltä! Meillä syödään monipuolisesti ja tuoreista raaka-aineista valmistettua ruokaa. Lapset ovat aina syöneet samaa kuin me, tai lähinnä jättäneet syömättä. Ei kelpaa niin mikään. Jotkut on luonnostaan tosi nirsoja, ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä perheen ruokatottumusten kanssa. Kyllä nuo varmaan ajan kanssa oppivat syömään monipuolisesti, mutta tällä hetkellä toinen elää perunalla ja kasviksilla, toinen lihalla/kalalla ja hedelmillä. Muut jää syömättä.

Vierailija
86/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:04"]

Minä aina ihmettelen sitä, kun meidän tytöt samoilla kasvatuksilla, samalla ruualla ja samalla liikuntaharrastuksella ovat niin erimallisia. Toinen on laiha, toinen pyöreä. Olen vakuuttunut siitä, että olemme esimerkillinen terveellisen kotiruuan perhe. Kumpikin tyttö syö ihan sopivan määrän ruokaa ja samoja määriä. Me vanhemmat olemme kumpikin normaalipainoisia, hoikkia. Selvää on, että pyöreämpi tyttö on ulkonäöltään aivan kuin anoppini. Selvästi sieltä peritty luontainen vartalon malli. Ei missään nimessä ylipainoinen. Pyöreämpi tyttömme todella kaunis, ihana tyttö. Mitään tarvetta liikunnan tai syömisen korjailuun ei ole. Harmitti kun kouluterveydenhoitaja tiukkasi karkkipäivistä ja ravinnosta tämän tytön kanssa enemmän kuin hoikemman siskonsa.

Pointtini on, että ihan aina vanhempien syyllistäminen ei ole aiheellista. Joskus joku vain on erimallinen kuin perussutjakka.

[/quote]

Tämä on yksi tärkeä seikka otettavaksi huomioon. Jos tiedetään että suvussa on kasvettu tietyllä kaavalla, niin silloin ei välttämättä tarvitse niin hanakasti puuttua niihin poikkeamiin. Jos lapsi on jomman kumman vanhemman suvun tapaan laiha kuikelo, niin antaa olla. Tai jos suvussa on sellaista, että lapsena ja nuorena ollaan vähän pyöreämpiä ja sitten aikuisena hoikistutaan, niin ei puututa siihen lapsen pyöreyteen niin hanakasti, jos kerran ruokavalio ja liikunta on kunnossa. Neuvolassa ja koulun terveydenhoitajalla tuijotetaan liian tiukkaan niitä käppyröitä ja yritetään saada kaikki lapset samaan muottiin. 

Vierailija
87/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on sekin, että kasvisten laittaminen vaatii vähän taitoa, mutta sitä ei oikein missään opi, ellei itse opettele. Sukupolvelta toiselle periytyy mauttomien höyrytettyjen kasvisten laittaminen ym. Voi olla, että vaikka ruualla olisi tarjolla salaattia ja kasvislisuketta, niin se lisuke on nimenomaan sellainen hätäinen lajitetelma kasvispaloja, jotka sitten syödään pakon edessä, koska ne ovat terveellisiä. Suurin osa kasviksista kuitenkin vaatii vähän suolaa, mausteita ja rasvaa, että maut tulevat esiin.

Terveellisistäkin ruokailutottumuksista on helpompi pitää kiinni, jos ruoka on maistuvaa.

Vierailija
88/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen!

Vierailija
89/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein järkyttynyt. Voi sinua. Koeta nyt toipua.

Vierailija
90/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aikuisten slkoholismi ja siitä seuraava haitta lapsille on vähintään yhtä yleinen ja paljon haitallisempi lapsille.
On se isin elämä vaikeaa kun ei osannut päättää ottaako karhua vai olvia niin piti ottaa molempia!
Että silleen.

Vierailija
91/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse miten olin nuorempana opiskelujen ohessa töissä makuunissa. Oli ihan tavallista nähdä perheitä jossa ala-aste ikäiset lapset tulivat 10 e maksavan irttaripussin kanssa kassalle. Siihen aikaan muistaakseni kilo hinta oli n. 13-14e.. Se säkki karkkia oli ihan järkyttävän iso jollekin 8 vuotiaalle. Eikä vanhemmat puuttuneet asiaan mitenkään, muksut kauhoivat pusseihin minkä kerkesivät.. hyvä etteivät itsekin keränneet samanlaisia pusseja.

Vierailija
92/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti niitä lihavia lapsia on nykyään aikas paljon... En vaan ymmärrä miten näin on päässyt käymään?

Vierailija
93/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, se on järkyttävää katsella perheitä esim. Jumbossa, lintsillä, missä niitä nyt liikuukaan. Tosi moni perhe ylipainoisia. Jossain on vikaa ja pahasti. Ällöttää jos näkee läskin perheen syömässä roskaruokaa.

Vierailija
94/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös järkyttynyt. Olen itse sairalloisen lihava ja olen ollut myös lihava lapsi. Suututtaa valtavasti, että vanhempani eivät puuttuneet asiaan rankalla kädellä aikanaan. Nyt kun on omia lapsia, ymmärrän sen aikuisen vastuun. Tietysti lapsena oli kivaa, kun sain syödä herkkuja määrättömästi,mutta kyllähän se vastuutonta vvanhemmuutta on ollut.

Vierailija
95/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten käsitys normaalipainoisesta on vääristynyt, nykyään sillä tarkoitetaan ihmistä, jolla on vähän ylimääräistä siellä täällä.

Vierailija
96/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:07"]

Oikeasti niitä lihavia lapsia on nykyään aikas paljon... En vaan ymmärrä miten näin on päässyt käymään?

[/quote]
Helposti jos nassuta karkkia, limuja,  sipsejä, hamppareita jne harva se päivä ja liikkuu vähän ja nekin moottoriajoneuvolla.

Vierailija
97/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylipainoinen mutta onneksi lapset olleet aina normaalipainoisia tai hoikkia. Tätä läskitautia en heille halua eivätkä itsekään halua.

Vierailija
98/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava lapsi on aina säälittävä ja vanhempiensa / holhoojiensa aikaansaannos. Lasta ei voi pitää syyllisenä koskaan. Hän syö sitä, mitä hänelle tarjotaan ja miten hänelle opetetaan.

Yksi pahemmista tavoista pilata lapsensa nuoruus ja tulevaisuus. Kysykää lapsena ja nuorena lihavia olleilta, vaikuttaa jopa loppuelämään.

Vierailija
99/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakunta vuotta sitten suomalaislapsia kuoli nälkään kuin kärpäsiä. Minusta se on järkyttävämpää.

Vierailija
100/104 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on myös että lapsia kuljetetaan joka paikaan autolla ja surraan/sälitään jos nyt joutuu kävelemään vaikka kilsan. Onhan se kivaa jos pääsee autolla kotiovelta koulun ovelle helposti, mutta ei siinä kuntoa tule saati energiaa kulu. Ennen ei ollut tällaiseen mahdollisuuksia rahallisesti eikä ajallisesti. Itse olen kävellyt / pyöräillyt 3,5 km 6 vuotta. Isompana jopa läpi talven.