Olen järkyttynyt nykyajan lihavista lapsista
Moni muukin on varmasti pistänyt merkille.
Varsinkin nyt kesällä, kun perheet ovat enemmän yhdessä liikenteessä, tulee vastaan näitä lihavia lapsukaisia vanhempiensa kanssa. Molemmat vanhemmat ylipainoisia ja perässä tallustaa ylipainoinen lapsi (tai lapset). Enkä tarkoita että lapsen pitäisi olla LAIHA, mutta kun näitä oikeasti ylipainoisia lapsia alkaa olla katukuvassa tosi paljon. Jos 10v. pojalla on "tissit" niin kyllä jossain on menty metsään.
Eilen kun kävin kaupassa, niin edellä oli tämmöinen perhe. En sen kummemmin heidän ostoksiaan katsonut, mutta huomasin, kun poika lappoi kassalle sipsipussin, karkkilaatikon ja kaksi jäätelöä ja äiti naureskeli isälle, että on se lapsen elämä vaikeaa kun ei osaa päättää kumman jäätelön ottaa, niin on pakko ottaa molemmat.
Aikuinen ihminen voi itse päättää mitä syö ja minun puolestani lihottakoot itsensä vaikka 200 kiloiseksi. Ei ole minulta pois. Mutta se, että pieni lapsi on syötetty ylipainoiseksi, on mielestäni lähes sairasta! Lapsi ei osaa itse välttämättä ajatella muuta kuin että karkki on hyvää ja mäkkäristä saa hyviä hampurilaisia. Aikuisen pitäisi kertoa, että se ruoka on epäterveellistä jatkuvasti syötynä. Silloin tällöin voi kyllä ostaa ja syödä ja karkkipäivän pitää kerran viikossa, mutta siinä se. Ilman mitään hysteriaa, lapselle ei tarvitse puhua laihduttamisesta eikä halveuksua lihavia, vaan tarjota terveellistä ruokaa, kannustaa liikkumaan ja luoda terve suhde ruokaan. Ainahan tässä ei vanhemmat tietenkään ole syynä, myös ympäristö vaikuttaa, mutta jos alle 10v. lapsi on lihava, niin kyllä se on vain ja ainoastaan vanhempien vika. Sairaudet erikseen. Harvalla tällaisella lapsella tulee olemaan jatkossa tervettä suhdetta ruokaan.
Lapsien vikahan tämä ei millään lailla ole, mutta surettaa ajatella kun he vähän kasvavat siitä. Nuorten maailma on tyly ja ylipainoinen joutuu helposti kiusatuksi (tosin niin joutuu moni muukin, täysin syyttä). Mielestäni tällaiseen tulisi puuttua esim. kouluterveydenhuollossa. EI siis niin että lapselle huomautetaan, että olet ylipainoinen, koita laihduttaa, vaan niin että vanhempien kanssa keskusteltaisiin oikeasti asiasta ja asialle tehdään jotain. Kärjistetysti ilmaistuna mielestäni lasten lihottaminen on myös jonkilaista väkivaltaa.
On tässä maassa muitakin asioita huonosti, mutta halusin nyt nostaa tämän esille.
Kommentit (104)
Ei eineksiä lapsille. Niissä on myös paljon lisäaineita ja suolaa. Vaikka ette itsellenne jaksaisi tehdä oikeaa ruokaa, tuoreista kasviksista, laadukkaasta lihasta ja kalasta, tehkää edes lapsillenne. He ovat teistä riippuvaisia.
Huonon ravinnon vaikutukset näkyvät hitaasti. Se nyt pieni lapsi sylissäsi voi jäädä eineksien takia 10 senttiä lyhyemmäksi ja kuolla alle kuusikymppisenä niiden valintojen seurauksena, jotka on tehty ikävuosina 1-12 - ilman että hänellä on ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.
Yksi suurimmista syistä ihmisten eliniän pitenemiseen yhä paremmassa kunnossa on ravinto. Ravinto on myös suurin yksittäinen tekijä ihmisen terveydessä.
Suomessa monella menee huonosti. Ruoka ja herkut tuo lohtua. Kun on muutenkin rankkaa ja paskaa, ei jaksa keskittyä siihen miten syö. Sosioekonominen puoli näkyy myös näissä painoasioissa. Harvemmin näkee menestyvien vanhempien lihavia lapsia. Tuskin kukaan huvikseen on lihava tai lihottaa lapsiaan. Ongelmat ja niiden syyt on aina monitasoisia. Ja en siis puolustele lapsiaan kuvottavia vanhempia. Enkä edes ole itse sellainen. Haluaisin vaan, että ihmiset tajuaisi miten pahoin Suomessa voidaan tällä hetkellä ja miten monin eri tavoin se näkyy katukuvassa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:28"]Lihavat vanhemmat harvoin näkevät oman lapsensa ylipainoa. Tai myöntävät sitä itselleen. Inttävät viimeiseen asti, että syödään terveellisesti ja liikutaan paljon. No kaikki näkee otsallaankin, ettei se pidä paikkaansa. Lasten kuuluu olla hoikkia, ne ovat sitä luonnostaan, jos ei niiden aineenvaihduntaa ole menty pilaamaan. Usein näillä vanhemmilla on sumentunut käsitys siitä, mitä on terveellinen ruoka ja ruokailutottumukset. Aina syynä ei ole pelkästään herkut, vaan valtavat annoskoot ja santsaaminen, ravintoköyhä arkiruoka, paahtoleivän, murojen ja kaakaon kuuluminen jokapäiväisiin aamu-ja iltapaloihin... Ei tämän yhtälön päälle enää järkyttäviä määriä herkkuja tarvita, että vähäliikuntainen lapsi alkaa lihoa.
[/quote]
Ja tosi paljon on sitä, että jos lapsi ei syö, saa jotain mikä varmasti menee alas. Ihan kuin se syömättömyys olisi pahin asia maailmassa. Kyllä lapsi syö sitten, kun on nälkä. Meillä on aika tiukka linja asian suhteen. Ruokaa syödään ruoka aikaan. Välipala on hedelmiä tai vihannespaloja, joskus ehkä puuro tai kiisseli. Jos ei pääruokaa ssyödä kunnolla, ei mahaa välipalalla täytetä pelkkää leipää tms. puputtamalla. Lisäksi yritämme opettaa nälän ja mieliteon erottamista.
Mun mielestä lapset, jotka ei ota koulua tosissaan on järkyttävää
Olen itse ylipainoinen. Lapsena en ollut. Aikuisena olen kiloni hankkinut. En niinkään herkkuja mässyttämällä, vaan sillä että syön likaa siihen nähden mitä liikun.
Mutta lapseni on täysin normaalipainoinen. Eikä se mitään ihmeitä ole vaatinut. Meillä syödään kuitenkin normaalia itse tehtyä kotiruokaa. Pienestä saakka olen pistänyt lapsen lautaselle pakolliset vihannekset. Eli joka ruoalla syödään jotain vihanneksia myös.
Viikonloppuisin teen ihan koko salaatin ruoan kanssa. Viikolla vihannekset on yleensä kurkkua, tomaattia, porkkanaraastetta tms. Ja muuten siis tavallista ruokaa.
Karkkipäivä oli pienempänä kerran viikossa, limuja emme juo kukaan. Emme vaan pidä niistä. Tytär ei juo vieläkään limuja (16 v.) kun ei ole niihin tottunut. Nykyisin tytär voi itse päättää milloin herkuttelee, mutta ei ole niin makean perään toki joskus tekee mieli karkkia.
Näin minusta saadaan normaalipainoinen lapsi aikaiseksi. Ei mitään poliisimeininkiä ja kieltoja. Vaan tehkää itse ruokaa niille koululaisille ihan joka päivä. Muuten täyttävät iltaisin vatsansa kaikella muulla.
Nolointa tässä on kyllä se että minä kyllä lihon tuolla ruokavaliolla. Mutta kasvava aktiivinen lapsi on ihan eri asia.
Nykyään näkee muuten valtavasti normaalupainoisilla vanhemmillakin todella lihacia lapsia. Yhden tutun lapset on oikeasti todella lihavia, varmaan tuplakokoisia normaaliin verrattuna ja äiti pahastui, kun käskettiin dieetille
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:34"]
Suomessa monella menee huonosti. Ruoka ja herkut tuo lohtua. Kun on muutenkin rankkaa ja paskaa, ei jaksa keskittyä siihen miten syö. Sosioekonominen puoli näkyy myös näissä painoasioissa. Harvemmin näkee menestyvien vanhempien lihavia lapsia. Tuskin kukaan huvikseen on lihava tai lihottaa lapsiaan. Ongelmat ja niiden syyt on aina monitasoisia. Ja en siis puolustele lapsiaan kuvottavia vanhempia. Enkä edes ole itse sellainen. Haluaisin vaan, että ihmiset tajuaisi miten pahoin Suomessa voidaan tällä hetkellä ja miten monin eri tavoin se näkyy katukuvassa.
[/quote]
Miksi sitten tuo sosioekonominen asia on jotenkin kiveen lyöty totuus, jota voivotellaan, muttei asialle tehdä mitään? Tiedän mistä puhun. Olen viimeiset viisi-kuusi vuotta opiskellut aikuisiällä ja kohta valmistuvana alkaa rahaa tulla ovista ja ikkunoista (HLL). Kyllästyin siihen kituuttamiseen ja huonoon elämään ja mielestäni olen ansainnut tämän omalla, kovalla vuosia kestäneenä työlläni.
Jokainen voi pyrkiä parantamaan tilannettaan, myös köyhästä voi tulla rikkaampi. Tarvitaan työtä ja tahtoa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:37"]Mun mielestä lapset, jotka ei ota koulua tosissaan on järkyttävää
[/quote]
Niin oonkin, mutta se ei liity tähän.
Minä olen huolissani ihan niistä "entisten aikojenkin" lihavista lapsista, ei liikakilot ole koskaan olleet terveellisiä. Mutta pidän sentään huolen ettei omasta lapsesta tule ylipainoista.
Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:02"]
Minusta aikuisten slkoholismi ja siitä seuraava haitta lapsille on vähintään yhtä yleinen ja paljon haitallisempi lapsille. On se isin elämä vaikeaa kun ei osannut päättää ottaako karhua vai olvia niin piti ottaa molempia! Että silleen.
[/quote]
Jepulis. Eli kun suomessa on alkoholistien lapsia, niin sitten ylipainoisista lapsista ei saa puhua ja asiaan puuttua? Erittäin järkevää logiikkaa.
Mä olen itse ylipainoinen, tosin nyt löytänyt itselleni sopivan tavan pudottaa painoa ja muuttaa elämäntapoja, ja olen siitä erittäin onnellinen. Mutta IKINÄ en ole lapsiani opettanut samoille tavoille ja antanut lihoa. Olen pitänyt huolta siitä, että ruokavalio on pääsääntöisesti terveellinen, ei natsimeiningillä, mutta perusta kunnossa, ja että liikuntaa tulee, sitä harrastetaan yhdessä ja se on osa elämäntapaamme.
Lähtökohtaisesti terveen lapsen ylipaino on aina vain ja ainoastaan vanhempien syytä. Tällä palstalla on tietysti vain näitä vanhempia, joiden lapset on ihan tosi mystisesti lihavia, vaikka liikkuvat kuin hullut ja syövät pelkkää salaattia. Todellisuudessa ne ylipainoiset lapset, joita itse tunnen, ovat jokainen lihavia vanhempiensa takia. Yksi saa harrastaa vain pianonsoittoa, mutta liikuntaharrastus olisi liian kallista. Eikä muutenkaan lapsen kanssa liikuta. Sen sijaan limua ostetaan vähintään 3 litraa/vkonloppu ja 3 isoa sipsipussia, että on jotain mitä laittaa suuhun samalla kun pelaa tuntitolkulla tietokoneella.
Sairainta näissä tapauksissa, joita itse tiedän on se, että vanhemmat itse ovat ihan normaalipainoisia, mutta lapsi/lapset kuin syöttöporsaita.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:45"]
Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni.
[/quote]
Leipä pois, myös tumma, herkuttelut pois myös vkl, kävelyä, uintia jos ei ole jo. Kasviksista kuitua, herkkujen tilalle vaikka raejuustoa, makeita porkkanoita, itsetehtyä popkornia. Näillä lähtee, koska teillä on muuten kaikki kunnossa! :)
Pyydän teitä lihavien lasten vanhemmat, puuttukaa asiaan ajoissa. Lapsena hankittu rasvakudos ei häviä mihinkään. Se voi "tyhjentyä", mutta on aina olemassa. Runsasrasvakudos häiritsee aineenvaihduntaa ja omalta osaltaan vaikeuttaa painonhallintaa. Älköö tuomitko lastanne tähän helvettiin. Alla mittojani, siitä näette mihin lihavuus lapsena voijohtaa.
2 v. 21 kg
7 v. 37 kg
11 v. 78 kg
13 v. 88 kg
20 v. 109 kg
30 v. 118 kg
33 v. 130 kg
Takana 15 vuotta Jojo-laihduttamista. Aikuisiän matalin paino 93 kg ja pituutta alle 170 cm.
Lastenhoito on helppoa kun voi antaa niiden syödä herkkuja ja istua pleikkarilla. Ei tarvii ite nähdä niin kauheasti vaivaa eikä vanhemmat rasitu lasten kanssa ulkoilusta tai syömisestä "tappelemisesta".
Tämä on valitettavasti totta.
Aloitustekstiin kirjoitinkin jo, että ei tämä ole Suomen ainoa ongelma. Mutta tämän asian halusin nyt nostaa esille.
29, älä turhaan kieriskele epäonnistumisen tunteessa. Otat vaikka esikoisen kanssa yhteisen liikuntaillan kerran viikkoon, käytte yhdessä pyöräilemässä, puistossa tms. Nimenomaan ihan yhdessäolon, liikkumisen ja luonnossa olemisen ilon kautta, ei laihduttamisen :) Tai siis en tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta itsestäni oli mukavaa käydä äitini kanssa yhdessä pienenä kävelemässä metsässä luontoretkiä tehden, pyöräilemässä ja myöhemmin kävimme yhdessä hiihtämässä ja pelaamassa sulkapalloa.
Mielestäni yksi parhaista uudistuksista mitä uusi hallitus on linjannut, on se, että jokaiseen koulupäivään kuuluisi tunti liikuntaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:45"]Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni.
[/quote]
Herkkuja vois olla vaon yhtenä päivänä viikossa ja silloin maltilla. Saa esim. valita joko karkkia, jätskiä, limua tai sipsiä. Yksi hyvä on myös kattaa kerrsn viikossa herkkupöytä, josta saa syödä mitä vain ja niin paljon kuin haluaa, mutta se on tarjolla esim. 1/2 tuntia. Kannattaa kattaa sinne myös terveellisiä herkkuja. Mä olen myös alkanut tehdä ison numeron esim. marjoist. Tyyliin: "Pidetään oikein hemmotteluiltapäivä ja käydään ostamassa iso kasa marjoja ja herkutelkasn oikein kunnolla."Lapset oppivat, että myös marjat voivat olla herkkuja, eikö sina tarvi ta makeisia yms.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:50"]Pyydän teitä lihavien lasten vanhemmat, puuttukaa asiaan ajoissa. Lapsena hankittu rasvakudos ei häviä mihinkään. Se voi "tyhjentyä", mutta on aina olemassa. Runsasrasvakudos häiritsee aineenvaihduntaa ja omalta osaltaan vaikeuttaa painonhallintaa. Älköö tuomitko lastanne tähän helvettiin. Alla mittojani, siitä näette mihin lihavuus lapsena voijohtaa.
2 v. 21 kg
7 v. 37 kg
11 v. 78 kg
13 v. 88 kg
20 v. 109 kg
30 v. 118 kg
33 v. 130 kg
Takana 15 vuotta Jojo-laihduttamista. Aikuisiän matalin paino 93 kg ja pituutta alle 170 cm.
[/quote]
Hurjia lukuja. Kannattaa todella ennaltaehkäistä mielummin jo lapsena lihavuutta ettei ihminen joudu taistelemaan lihavuutta vastaan koko elämäänsä lapsuudesta asti. Omat lapseni ovat aina olleet jostain syystä tosi laihoja vaikka ei edes syödä mitenkään hirveän terveellisesti, tosin karkkia vain lauantaisin. 11-vuotias painaa 31 kiloa.
Minkä takia ne marjat pitää ostaa, hus metsään keräämään itse. Tulee samalla hyötyliikuntaa!
LS-ilmon saa tehdä ja pitää jos näkee lihotettuja lapsia