Olen järkyttynyt nykyajan lihavista lapsista
Moni muukin on varmasti pistänyt merkille.
Varsinkin nyt kesällä, kun perheet ovat enemmän yhdessä liikenteessä, tulee vastaan näitä lihavia lapsukaisia vanhempiensa kanssa. Molemmat vanhemmat ylipainoisia ja perässä tallustaa ylipainoinen lapsi (tai lapset). Enkä tarkoita että lapsen pitäisi olla LAIHA, mutta kun näitä oikeasti ylipainoisia lapsia alkaa olla katukuvassa tosi paljon. Jos 10v. pojalla on "tissit" niin kyllä jossain on menty metsään.
Eilen kun kävin kaupassa, niin edellä oli tämmöinen perhe. En sen kummemmin heidän ostoksiaan katsonut, mutta huomasin, kun poika lappoi kassalle sipsipussin, karkkilaatikon ja kaksi jäätelöä ja äiti naureskeli isälle, että on se lapsen elämä vaikeaa kun ei osaa päättää kumman jäätelön ottaa, niin on pakko ottaa molemmat.
Aikuinen ihminen voi itse päättää mitä syö ja minun puolestani lihottakoot itsensä vaikka 200 kiloiseksi. Ei ole minulta pois. Mutta se, että pieni lapsi on syötetty ylipainoiseksi, on mielestäni lähes sairasta! Lapsi ei osaa itse välttämättä ajatella muuta kuin että karkki on hyvää ja mäkkäristä saa hyviä hampurilaisia. Aikuisen pitäisi kertoa, että se ruoka on epäterveellistä jatkuvasti syötynä. Silloin tällöin voi kyllä ostaa ja syödä ja karkkipäivän pitää kerran viikossa, mutta siinä se. Ilman mitään hysteriaa, lapselle ei tarvitse puhua laihduttamisesta eikä halveuksua lihavia, vaan tarjota terveellistä ruokaa, kannustaa liikkumaan ja luoda terve suhde ruokaan. Ainahan tässä ei vanhemmat tietenkään ole syynä, myös ympäristö vaikuttaa, mutta jos alle 10v. lapsi on lihava, niin kyllä se on vain ja ainoastaan vanhempien vika. Sairaudet erikseen. Harvalla tällaisella lapsella tulee olemaan jatkossa tervettä suhdetta ruokaan.
Lapsien vikahan tämä ei millään lailla ole, mutta surettaa ajatella kun he vähän kasvavat siitä. Nuorten maailma on tyly ja ylipainoinen joutuu helposti kiusatuksi (tosin niin joutuu moni muukin, täysin syyttä). Mielestäni tällaiseen tulisi puuttua esim. kouluterveydenhuollossa. EI siis niin että lapselle huomautetaan, että olet ylipainoinen, koita laihduttaa, vaan niin että vanhempien kanssa keskusteltaisiin oikeasti asiasta ja asialle tehdään jotain. Kärjistetysti ilmaistuna mielestäni lasten lihottaminen on myös jonkilaista väkivaltaa.
On tässä maassa muitakin asioita huonosti, mutta halusin nyt nostaa tämän esille.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:07"]Minkä takia ne marjat pitää ostaa, hus metsään keräämään itse. Tulee samalla hyötyliikuntaa!
[/quote]
No esim. siksi, että mansikoita ei löydy metsästä, harvemmin toukokuussa muitakaanmarjoja. Sun rasvakudos on tainnut kertyä päähön.
Mä olen käynyt ravintoterapeutin juttusilla, ja sieltä sain monia hyviä vinkkejä. Mä en esim koskaan ollut käyttänyt öljyä ruuanlaittoon, ihan vieras ajatus, meillä kun oli aina läträtty rasvan kanssa, nyt ollaan koko perhe opeteltu oliiviöljyn lisäämistä ruokaan. Samoin täysjyvään siirtyminen aluksi oli varsinkin miehen mielestä kamalaa, kapinoi hyvinkin kovaäänisesti vastaan, mutta nykyään se on jo meidän perheessä itsestäänselvyys. Herkkupäivinä monesti meinaa lähteä käsistä herkuttelu, mutta jotenkin aina vaan sorrutaan siihen sitä sun tätä-meininkiin, eli vähän sipsiä ja suklaata ja karkkia jne. Mutta onneksi ollaan saatu se pysymään vaan siellä viikonlopuissa, mutta kyllä sitä määrää tulisi vähentää. Esikoinen on myös rauhallinen luonteeltaan, sellainen haaveilija. Tykkää lukea kirjoja ja selata tablettia. Harrastaa myös liikuntaa säännöllisesti, mutta muuten saadaan aina potkia liikkeelle. Pienempi taas on vilkas ja ei välitä syömisestä.
Mä itse palkitsen itseäni aina herkuilla, tyyliin "olenpas tänään siivonnut paljon, nyt voi syödä suklaata", ja valitettavasti sama ajatusmaailma on tarttunut lapsiinkin. -29-
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:45"]
Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni.
[/quote]
Jos teidän perhe on kaikki lihavia, niin suosittelisin ruokavalion kääntämistä enemmän proteiinipitoiseksi, ja ja jättämään suurimman osan hiilihydraateista veks. Kasviksia siis toki niin paljon kuin mahdollista, mutta ei noita pastoja ja leipiä, vaikka olisivat tummaa. Jo pelkkä proteiinin polttaminen ravinnoksi vie kolminkertaisesti energiaa suhteessa hiilihydraattien polttamiseen ja sen myötä pitää nälkääkin paljon paremmin.
Kokeilkaa ihmeessä!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:13"]Mä olen käynyt ravintoterapeutin juttusilla, ja sieltä sain monia hyviä vinkkejä. Mä en esim koskaan ollut käyttänyt öljyä ruuanlaittoon, ihan vieras ajatus, meillä kun oli aina läträtty rasvan kanssa, nyt ollaan koko perhe opeteltu oliiviöljyn lisäämistä ruokaan. Samoin täysjyvään siirtyminen aluksi oli varsinkin miehen mielestä kamalaa, kapinoi hyvinkin kovaäänisesti vastaan, mutta nykyään se on jo meidän perheessä itsestäänselvyys. Herkkupäivinä monesti meinaa lähteä käsistä herkuttelu, mutta jotenkin aina vaan sorrutaan siihen sitä sun tätä-meininkiin, eli vähän sipsiä ja suklaata ja karkkia jne. Mutta onneksi ollaan saatu se pysymään vaan siellä viikonlopuissa, mutta kyllä sitä määrää tulisi vähentää. Esikoinen on myös rauhallinen luonteeltaan, sellainen haaveilija. Tykkää lukea kirjoja ja selata tablettia. Harrastaa myös liikuntaa säännöllisesti, mutta muuten saadaan aina potkia liikkeelle. Pienempi taas on vilkas ja ei välitä syömisestä.
Mä itse palkitsen itseäni aina herkuilla, tyyliin "olenpas tänään siivonnut paljon, nyt voi syödä suklaata", ja valitettavasti sama ajatusmaailma on tarttunut lapsiinkin. -29-
[/quote]
Mä tiedän ton ajatusmallin niin hyvin. Ja sitä meilläki paljon on. Mut täytyy vain yrittää. Josedes enimmäkseen tekee oikein, ei ppienetlipsumiset oo niin opahasta. T. 8
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:07"]
Minkä takia ne marjat pitää ostaa, hus metsään keräämään itse. Tulee samalla hyötyliikuntaa!
[/quote]
Mustikat kerätäänkin, muita marjoja lähimetsissä kasvaa todella huonosti. Suurin herkku on tosin mansikat ja vadelmat. Näitä siellä metsissä kasvaa aika vähän (vadelmaa toki jonkin verran, mutta lähtökohtaisesti niin vähän, että se mitä löytyy, syödään jo keruupaikalla. Samaa koske ahomansikoita).
Hyötyliikunnan näkökulmasta meille sitä liikuntaa kertyy aika tavalla siitä, ettei meillä ole autoa ja atuttomana allekouluikäisille lapisille tulisi kuitnekin ehkä hieman liikaa liikuntaa, jos pyöräiltäisiin kymmenien kilometrien päähän vain marjastamaan, eli Espoon keskuspuisto saa riittää.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:14"]
Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni.
[/quote]
Jos teidän perhe on kaikki lihavia, niin suosittelisin ruokavalion kääntämistä enemmän proteiinipitoiseksi, ja ja jättämään suurimman osan hiilihydraateista veks. Kasviksia siis toki niin paljon kuin mahdollista, mutta ei noita pastoja ja leipiä, vaikka olisivat tummaa. Jo pelkkä proteiinin polttaminen ravinnoksi vie kolminkertaisesti energiaa suhteessa hiilihydraattien polttamiseen ja sen myötä pitää nälkääkin paljon paremmin.
Kokeilkaa ihmeessä!
[/quote]
Proteiinia ei kannata yli tarpeensa syödä, se lihottaa eikä nälkää pidä paremmin, kuin vähempi proteiini. Hiilihydraattia vähennettäessä kannattaa lisätä rasvaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:45"]Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni. [/quote] Herkkuja vois olla vaon yhtenä päivänä viikossa ja silloin maltilla. Saa esim. valita joko karkkia, jätskiä, limua tai sipsiä. Yksi hyvä on myös kattaa kerrsn viikossa herkkupöytä, josta saa syödä mitä vain ja niin paljon kuin haluaa, mutta se on tarjolla esim. 1/2 tuntia. Kannattaa kattaa sinne myös terveellisiä herkkuja. Mä olen myös alkanut tehdä ison numeron esim. marjoist. Tyyliin: "Pidetään oikein hemmotteluiltapäivä ja käydään ostamassa iso kasa marjoja ja herkutelkasn oikein kunnolla."Lapset oppivat, että myös marjat voivat olla herkkuja, eikö sina tarvi ta makeisia yms.
[/quote]
ja yksi juttu on se että herkuttelu ja hemmottelu yhdistetään liiaksi. Lapsille tulee opettaa että kylpy kynttilän valossa, juoksulenkki kesäsateessa, kävely auringonlaskua katsomaan, musiikin kuuntelu silmät kiinni, venyttely, jne ovat sitä oikeaa hemmottelua mielelle ja keholle. Ei hemmotteluun tarvita mitään syömistä.
Ja ruoka on ruokaa, ei ole erikseen "herkkuja" vaan ateriat ovat kokonaisuuksia. Keittoruokaan esim. kuuluu aina jälkkäri, jotta ateria on täyttävä. Jos lounas on salaatti, illalla tehdään herkulliset pihvit. Kuunnellaan omaa vatsaa ja kehoa eikä mitään "syö puolessa tunnissa niin paljon makeaa kuin kerkeät" - mitä tuo lapselle opettaa? Lapsen täytyy oppia syömään niin että hän voi syödä makeaa silloin kun mieli tekee, sen verran kuin mieli tekee. Lapsi ei voi ikinä tätä oppia jos vaihtoehdot on niin paljon kun kerkeää / ei yhtään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:45"]Mä olen ollut lähes koko ikäni lihava, samoin koko lapsuudenperheeni, otin vielä miehenkin joka on lihava ja meillä on kaksi lasta. Vaikka kuinka kuvittelin, että me syömme terveellisesti (lähes aina kotiruokaa, tummaa leipää, kokojyvää, vain vkl herkutellaan), on tuo esikoinen alkanut pyöristymään. Eli mä en vaan taida osata normaalin ihmisen ruokavaliota. Ei se kuulkaas ole helppoa. Onneksi huomasin ajoissa ja nyt yritän puuttua siihen parhaani mukaan, mutta huomaamattomasti. Syyllisyys painaa ja tunnen epäonnistuneeni. [/quote] Herkkuja vois olla vaon yhtenä päivänä viikossa ja silloin maltilla. Saa esim. valita joko karkkia, jätskiä, limua tai sipsiä. Yksi hyvä on myös kattaa kerrsn viikossa herkkupöytä, josta saa syödä mitä vain ja niin paljon kuin haluaa, mutta se on tarjolla esim. 1/2 tuntia. Kannattaa kattaa sinne myös terveellisiä herkkuja. Mä olen myös alkanut tehdä ison numeron esim. marjoist. Tyyliin: "Pidetään oikein hemmotteluiltapäivä ja käydään ostamassa iso kasa marjoja ja herkutelkasn oikein kunnolla."Lapset oppivat, että myös marjat voivat olla herkkuja, eikö sina tarvi ta makeisia yms.
[/quote]
ja yksi juttu on se että herkuttelu ja hemmottelu yhdistetään liiaksi. Lapsille tulee opettaa että kylpy kynttilän valossa, juoksulenkki kesäsateessa, kävely auringonlaskua katsomaan, musiikin kuuntelu silmät kiinni, venyttely, jne ovat sitä oikeaa hemmottelua mielelle ja keholle. Ei hemmotteluun tarvita mitään syömistä.
Ja ruoka on ruokaa, ei ole erikseen "herkkuja" vaan ateriat ovat kokonaisuuksia. Keittoruokaan esim. kuuluu aina jälkkäri, jotta ateria on täyttävä. Jos lounas on salaatti, illalla tehdään herkulliset pihvit. Kuunnellaan omaa vatsaa ja kehoa eikä mitään "syö puolessa tunnissa niin paljon makeaa kuin kerkeät" - mitä tuo lapselle opettaa? Lapsen täytyy oppia syömään niin että hän voi syödä makeaa silloin kun mieli tekee, sen verran kuin mieli tekee. Lapsi ei voi ikinä tätä oppia jos vaihtoehdot on niin paljon kun kerkeää / ei yhtään.
[/quote]
Tuo "syödään herkkuja, kun tekee mieli" voi kyllä toimia jollain, mutta ei ainakaan meidän lapsilla. Teimme näin aluksi, mutta ahtaisivat loputtomasti/ovat koko ajan niiden makeiden perään. Ei voi mmitään. Paremmin menee näin.
Minä ja kaksi siskoani olemme kaikki olleet hieman ylipainon puolella noin 8-11-vuotiaina. Murrosiässä tuli kuitenkin pituutta paljon ja paino normalisoitui. Nyt meistä kukaan ei ole edes lähellä ylipainon rajaa, joten jos näette hieman pyöreä 8-vuotiaan, niin se ei tarkoita, että lapsen koko loppuelämä olisi pilalla. Meillä on myös aina kotona syöty terveellisesti ja monipuolisesti ja karkkipäivä oli kerran viikossa.
T.17v tyttö
Ymmärrän lihavuuden terveyshaitat ja niitä en todellakaan vähättele. Mä vain tosi harvoin näen lapsia, joilla olisi ongelmia painon kanssa. Nyt mieleen tulee vain muutama lapsi satojen näkemieni lasten joukossa. Onko ongelma sitten yleinenkin jossakin muualla päin Suomea? Me asumme pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:59"]
[/quote]
[/quote]
Meillä kolme lasta pysyivät normaalipainoisina tällaisella ruokavaliolla, neljäs ei. Alkoi lihoa, koska ruoka ja herkut maistuvat liikaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rajoittaa herkkujen saatavuutta. Sulla ja läheisilläsi ei selkeästinole ollut paino-/syömisongelmia
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:44"]Ymmärrän lihavuuden terveyshaitat ja niitä en todellakaan vähättele. Mä vain tosi harvoin näen lapsia, joilla olisi ongelmia painon kanssa. Nyt mieleen tulee vain muutama lapsi satojen näkemieni lasten joukossa. Onko ongelma sitten yleinenkin jossakin muualla päin Suomea? Me asumme pk-seudulla.
[/quote]
Pk-seudullakin on tosi paljon. Useita koululuokassa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:44"]Ymmärrän lihavuuden terveyshaitat ja niitä en todellakaan vähättele. Mä vain tosi harvoin näen lapsia, joilla olisi ongelmia painon kanssa. Nyt mieleen tulee vain muutama lapsi satojen näkemieni lasten joukossa. Onko ongelma sitten yleinenkin jossakin muualla päin Suomea? Me asumme pk-seudulla.
[/quote]
Ei isoin osa ole mitään läskejä, mutta liikapainoa on paljon. Sitä ei välttämättä enää huomaa, koska näemme iaoja ihmisiä niin paljon.
51: Kyllä mä erotan sopivan painon ja ylipainon ja tukevan siltä väliltä. En ole siis "tottunut näkemään isoja ihmisiä niin paljon", ettei hahmotuskyky enää toimisi. Olen asunut Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä ja ainakin näissä kaupungeissa suurin osa näkemistäni lapsista on ihan tavallisen ja sopusuhtaisen näköisiä.
Täällä kun näyttää tuota tietämystä riittävän, niin selittäkääpä sitten lapseni lihavuus. Lapsi ei syö karkkia eikä juo limsoja tai mehuja aistiyliherkkyytensä takia, ruoka ei maistu lääkityksensä takia, liikkuu ulkona vähintään kaksi tuntia päivässä pelaillen kavereiden kanssa, television ja tabletin parissa kuluu päivässä maksimissaan tunti. Muuten touhuilee päivän aikana kaikenlaista. Perheemme aikuiset ovat hoikkia ja liikunnallisia sekä älyä löytyy sen verran, että terveellisen syömisen tiedot ja taidot ovat hallussa. Miksi siis lapseni on ylipainoinen?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:44"]
Ymmärrän lihavuuden terveyshaitat ja niitä en todellakaan vähättele. Mä vain tosi harvoin näen lapsia, joilla olisi ongelmia painon kanssa. Nyt mieleen tulee vain muutama lapsi satojen näkemieni lasten joukossa. Onko ongelma sitten yleinenkin jossakin muualla päin Suomea? Me asumme pk-seudulla.
[/quote]
Minä asun Päijät-Hämeen alueella ja täällä isommassa kaupungissa näkee lihavia (lapsia) kyllä aika paljon. Tuo mitä 47/52 sanoi on kyllä ihan totta ja totta kai lapsen pitää olla lapsi, siis voi olla hieman pyöreä ei todellakaan mallin mitoissa, mutta lihavuus ja lapsenpyöreys on kaksi täysin eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:29"]LS-ilmon saa tehdä ja pitää jos näkee lihotettuja lapsia
[/quote]
Suomessa (toistaiseksi ) lastensuojelu ei puutu lihavuusongelmiin. Ne on delegoitu neuvolalle/kouluterveydenhuollolle. Lastensuojelu puuttuu ainoastaan lapsen painoasioihin silloin, jos lapsen selkeä alipaino johtuu siitä, että kotona ei saa ruokaa (syystä tai toisesta)
Stt
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:14"]
[/quote]
Kokeilkaa ihmeessä!
[/quote]
Proteiinia ei kannata yli tarpeensa syödä, se lihottaa eikä nälkää pidä paremmin, kuin vähempi proteiini. Hiilihydraattia vähennettäessä kannattaa lisätä rasvaa.
[/quote]
No mä olen nyt itse pudottanut sen 30 kiloa nimenomaan proteiinipitoisella dieetillä sen ihmeemmin rasvoja lisäämättä, ja voin erinomaisesti, makeanhimo, joka ennen oli jatkuva kumppani, ei vaivaa ollenkaan ja muutenkin olo on rauhallinen ja virkeä, ja ei tosiaankaan ole ollut nälkä.
Mulle on sinänsä sama mitä tuo perhe lisää ruokavalioonsa, mutta hiilihydraatteja kannattaa oikeasti vähentää tosi reippaalla kädellä. Proteiini on siinä mielessä parempaa kuin rasva, että sen polttaminen on elimistölle hankalampaa ja sen energiatiehys pienempää.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:58"]Täällä kun näyttää tuota tietämystä riittävän, niin selittäkääpä sitten lapseni lihavuus. Lapsi ei syö karkkia eikä juo limsoja tai mehuja aistiyliherkkyytensä takia, ruoka ei maistu lääkityksensä takia, liikkuu ulkona vähintään kaksi tuntia päivässä pelaillen kavereiden kanssa, television ja tabletin parissa kuluu päivässä maksimissaan tunti. Muuten touhuilee päivän aikana kaikenlaista. Perheemme aikuiset ovat hoikkia ja liikunnallisia sekä älyä löytyy sen verran, että terveellisen syömisen tiedot ja taidot ovat hallussa. Miksi siis lapseni on ylipainoinen?
[/quote]
Kerääkö lääkitys nestettä tai hidastaa aineenvaihduntaa? Onko umpieritys tutkittu?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:50"]Pyydän teitä lihavien lasten vanhemmat, puuttukaa asiaan ajoissa. Lapsena hankittu rasvakudos ei häviä mihinkään. Se voi "tyhjentyä", mutta on aina olemassa. Runsasrasvakudos häiritsee aineenvaihduntaa ja omalta osaltaan vaikeuttaa painonhallintaa. Älköö tuomitko lastanne tähän helvettiin. Alla mittojani, siitä näette mihin lihavuus lapsena voijohtaa.
2 v. 21 kg
7 v. 37 kg
11 v. 78 kg
13 v. 88 kg
20 v. 109 kg
30 v. 118 kg
33 v. 130 kg
Takana 15 vuotta Jojo-laihduttamista. Aikuisiän matalin paino 93 kg ja pituutta alle 170 cm.
[/quote]
Hurjia lukuja. Kannattaa todella ennaltaehkäistä mielummin jo lapsena lihavuutta ettei ihminen joudu taistelemaan lihavuutta vastaan koko elämäänsä lapsuudesta asti. Omat lapseni ovat aina olleet jostain syystä tosi laihoja vaikka ei edes syödä mitenkään hirveän terveellisesti, tosin karkkia vain lauantaisin. 11-vuotias painaa 31 kiloa.
[/quote]
Niinpä. Mä niin toivon, että omat vanhempani olisivat asiaan puuttuneet. Sen sijaan kantoivat kotoin kaksin käsin herkkuja, vihanneksia ja hedelmiä oli tosi vähän tarjolla, ruoka oli rasvaista ja epäterveellistä. Mua syyllistettiin, kun söin liikaa ja lihoin. Mulle pidettiin 8-vuotiaana puhutteluita liian korkeasta painosta ja maksettiin rahaa pudotetuista kiloista. :-( Kun se ois lopulta ollut tosi helppo juttu.