Naiselliset naiset
Näin ketjun "yks jätkistä" jossa nainen käyttäytyy kuin miesporukassa, ja haluaisin aloittaa näin naisena ketjun aiheesta. Miksi naisellisia naisia väheksytään naisten joukossa? Onko kyse jostain emotionaalisesta asiasta, että "ei herkkä" nainen ei kestä sitä naisellista naista? Suomessa tämä on yleistä, nainen on joko liian herkkä, jos itkee, vaikka olisi täysin jyvällä omista asioista, eikä koe omien tunteiden näyttämistä pahana. Eri kulttuureissa nainen saa olla nainen ja mies on mies.Haluaisin kuulla miesten kannan? Ajatuksia? Naiset vastatkaa toki myös :)
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:25"]
Näin ketjun "yks jätkistä" jossa nainen käyttäytyy kuin miesporukassa, ja haluaisin aloittaa näin naisena ketjun aiheesta. Miksi naisellisia naisia väheksytään naisten joukossa? Onko kyse jostain emotionaalisesta asiasta, että "ei herkkä" nainen ei kestä sitä naisellista naista? Suomessa tämä on yleistä, nainen on joko liian herkkä, jos itkee, vaikka olisi täysin jyvällä omista asioista, eikä koe omien tunteiden näyttämistä pahana. Eri kulttuureissa nainen saa olla nainen ja mies on mies.Haluaisin kuulla miesten kannan? Ajatuksia? Naiset vastatkaa toki myös :)
[/quote]
Suomalaiset naiset kokevat naisellisen naisen uhaksi omalle emansipaatiolleen. En kyllä tiedä, että miksi näin on.
[/quote]
Millainen tämä naisellinen nainen sitten on? Sellainen, joka käyttää hametta ja korkokenkiä? Hoitaa lapset ja miehen ja kotityöt?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:34"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:30"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:18"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:01"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:35"] Ärsyttää jo tuollainen luonteenpiirteiden kategorisointi naisellisiksi tai miehekkäiksi. Herkkyys, emotionaalisuus, empaattisuus, sitkeys, rohkeus tai suoruus ovat IHMISTEN ominaisuuksia, ei erityisesti jomman kumman sukupuolen. Jos joku leimaa itsensä "naiselliseksi" sen takia, että näyttää tunteensa, pidän sellaista vähän hölmönä muutenkin. Ja olen ehdottomasti sen puolesta, että ihminen saa olla oma itsensä sellaisena kuin on. Oli mies tai nainen. [/quote] Onneksi jo kolmantena tuli tällainen vastaus, mitä itsekin ajattelin, kun luin aloituksen. Suvussani on paljon herkkiä miehiä, joille tulee herkästi vesikellukat silmiin. Voi voi, ovatko he nyt naisellisia. Itse olen aika kova tyyppi ja en kovin herkästi itkeskele ja ole herkkä. Olenko nyt sitten jätkä. Miksi ihmiset edelleen näinä päivinäkin luokittelee tällaisia asioita. [/quote] Koska ne luokitukset on kuitenki olemassa luonnostaan. Me ollaan erilaisia, vaikka jotkut haluaa tämän kieltää. Ja miten niin ei oltaisi? Johan sen näkee silmillään, miksi hormonitoiminta ohjailisi vain ulkoisesti havaittavissa olevia eroja, muttei esimerkiksi tunnepuolen? Tottakai ne vaikuttaa kokonaisvaltaisesti siihen mitä me ollaan ja en nyt käy kiinni yksilöllisiin eroihin, toki löytyy monenlaista ihmistä ja hyvä niin. Ja kulttuuri tietysti vaikuttaa. Mutta sukupuolten välillä on monenlaisia eroja eikä niitä ole syytä häivyttää. [/quote] Ei näitä rooleja ole taivaasta tiputettu, kyllä ne on ihan ihmisten tekemiä. Ja nämä luokitukset riippuvat ihan kulttuurista ja maasta. On naurettavaa katsoa vaikka sitä brasilialaista luokitusta naisesta ja miehestä, ja surkutella sen perusteella että voi voi kun ei Suomessa saa olla yhtään naisellinen. Kyse on KULTTUURIEROISTA. Suomessa on oma luokitus sille, mitä miehet ja naiset ovat. [/quote] Ja höpö höpö. Meinaatko että ihmiset keksi ja päätti sen kumpi synnyttää lapset? Ja sekin on kulttuurisidonnaista? Ei ole. Me ollaan erilaisia ja sillä selvä. [/quote] Täällä puhutaan nyt naisellisuudesta ja miehekkyydestä. Fyysiset ominaisuudet on ihan eri asia. [/quote] Miksi?? Eikö ne ole olennainen osa naisellisuuteen ja miehekkyyteen liityen?? Ja toiseksi, millä logiikalla suljet pois sen, että hormonitoiminta joka on erilainen naisella ja miehellä (tätä tuskin kiistät?) ei vaikuttaisi meidän tunne-elämään tai käytökseen millään tavalla? [/quote] Ai silläkö perusteella ap kokee syrjintää toisten naisten suunnalta ja muut naiset pitävät häntä uhkana, kun hänellä sattuu olemaan pimppi jalkojen välissä ja hän voi synnyttää? Kun valitti, ettei Suomessa ei saa olla naisellinen, niin painostetaanko täällä kaikkia naisia johonkin sukupuolenvaihdosleikkaukseen? Niin. [/quote] Sun viestissä tulee esille kaikki tarpeellinen. En kommentoi enempää, en oo valittaja luonteelta, enkä varsinkaan pistä sanoja toisen suuhun kuulematta mitä se on edes mieltä, enkä tee muista ihmisistä nuin nopeita analyysejäkään.
[/quote]
:D:D:D Et pistä sanoja toisen suuhun tai tee nopeita analyyseja, mutta satuitpa nyt tuossa pari viestiä sitten aloittamaan viestisi että: "Meinaatko että ihmiset keksi ja päätti sen kumpi synnyttää lapset?"
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:38"]Kuten täälläkin on jo aiemmin sanottu: emotionaalisuus on ihmisen ominaisuus. Itseasiassa väitetään, että miehet olisivat lapsena haavoittuvaisempia ja herkempiä kuin tytöt, mutta kasvatuksella miehistä tehdään stereotyyppisiä suomalaisia miehiä. Moni nuori mieshän tekee itsemurhan ensimmäisen tyttöystävän jättäessä, naiset harvemmin reagoivat niin vahvastin poikaystävän jättäessä.
Sinänsä naisellisuus stereotypisessä muodossan on Suomessa jotenkin halveksittua ja alempiarvoista. Kikatteleva ja ranteitaan heilutteleva mies tai nainen on lähinnä vitsien ja parodioiden aihe. Suomessahan naisuutisankkurit puhuvat kansainvälisesti vertaillen poikkeuksellisen matalalla äänellä. Suomessa yliarvostetaan maskuliinisuutta.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:30"]Ihailen naisellisuutta, mutta tiedostan, että Suomessa iso osa naisia halveksuu sitä ja torjuu sen aivan kuten sanot. Myös miehistä löytyy esimerkiksi naisen laittautumista, heikkoutta, pehmeyttä ja tunneherkkyyttä pilkkaavia, alentavia ja hyväksikäyttäviä. Surullinen ilmiö, jonka toivon muuttuvan.
[/quote] Tuo kyllä ihmetyttää, että mikä on miehillä, jotka ei hyväksy tai oudoksuu naisen laittautumista, miehet esimerkkejä? Mikä tää juttu on? Ensiksi tulee mieleen, että arvostetaan luonnollisuutta, mutta mikä herättää miehessä tunteen, että nainen ei saa näkyä?
[/quote]
Pari ehdotusta: Pelko siitä että muutkin miehet kiinnostuu omasta naisesta ja vaikka vie.
Olen Pohjanmaalta ja siellä ( ehkä muuallakin Suomessa) naista on perinteisesti arvostettu tekemänsä työn määrän mukaan. Erityisesti arvostusta on tullut jos nainen on tehnyt ns miesten töitä. Laittautunutta on pidetty työtä vieroksuvana hepsankeikkana. Kärjistäen näin.
Tämä saattaa vielä vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:05"]
Oon itse asunut ulkomailla, ja viettänyt aikaa latinojen kanssa, ja voin satavarmasti sanoa, että suomalainen nainen ei ole yhtä sinut oman naisellisuutensa kanssa, kuin esim. latinot. Täällä itseä laittava nainen, on monesti ylipukeutunut ja varsinkin jos nainen on kaunis, niin se kohtaa enemmän ongelmia "naismaisuutensa" vuoksi. Eli voisiko naismainen nainen olla enempi uhka Suomessa naiselle, juuri näiden naisellisen ominaisuuksiensa vuoksi?Suomalainen nainen ei ole tottunut näyttämään yhtä avoimesti omia tunteitansa,meidän kulttuuri on sellainen missä nainen joutuu miltei omaa maan enempi maskuliinisia piirteitä. Esim Brasiliassa, nainen pukeutuu ja näyttää naiselta ja omasta mielestä on enempi sinut oman naiseutensa kanssa.
[/quote]
Eli naiseus/ naisellisuus on mielestäsi sitä kun meikkaa, pukeutuu näyttävästi ja näyttää tunteitaan?
Ainakin tuosta tunteiden näyttämisestä voin sanoa sen verran, että suomalainen (ja pohjoismaalainen, eurooppalainen) kulttuuri nyt yleensäkin on aika "tunteetonta" ja viilipyttymäistä verrattuna vaikka latino tai arabi- tai joihinkin Aasian kulttuureihin. Ei Suomessa miehetkään mesoa ja huuda kaduilla tai lähde kävelemään tilanteista kun joku ei miellytä ja sitten hetken päästä palaa takaisin ja on taas ylimpää ystävää äskeisen riitakaverin kanssa. Ihan kulttuurijuttu ja latinokulttuuri on niin erilainen että vähän huono vertailukohta.
[/quote]
Tunteita ei saa todellakaan näyttää. Sitä käytetään sua itseäs vastaan, jos oot räjähtävä, naurava, iloinen, kovaääninen tms.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:35"]
Ärsyttää jo tuollainen luonteenpiirteiden kategorisointi naisellisiksi tai miehekkäiksi. Herkkyys, emotionaalisuus, empaattisuus, sitkeys, rohkeus tai suoruus ovat IHMISTEN ominaisuuksia, ei erityisesti jomman kumman sukupuolen. Jos joku leimaa itsensä "naiselliseksi" sen takia, että näyttää tunteensa, pidän sellaista vähän hölmönä muutenkin. Ja olen ehdottomasti sen puolesta, että ihminen saa olla oma itsensä sellaisena kuin on. Oli mies tai nainen.
[/quote]
Onneksi jo kolmantena tuli tällainen vastaus, mitä itsekin ajattelin, kun luin aloituksen.
Suvussani on paljon herkkiä miehiä, joille tulee herkästi vesikellukat silmiin. Voi voi, ovatko he nyt naisellisia.
Itse olen aika kova tyyppi ja en kovin herkästi itkeskele ja ole herkkä. Olenko nyt sitten jätkä.
Miksi ihmiset edelleen näinä päivinäkin luokittelee tällaisia asioita.
[/quote]
Koska ne luokitukset on kuitenki olemassa luonnostaan. Me ollaan erilaisia, vaikka jotkut haluaa tämän kieltää. Ja miten niin ei oltaisi? Johan sen näkee silmillään, miksi hormonitoiminta ohjailisi vain ulkoisesti havaittavissa olevia eroja, muttei esimerkiksi tunnepuolen? Tottakai ne vaikuttaa kokonaisvaltaisesti siihen mitä me ollaan ja en nyt käy kiinni yksilöllisiin eroihin, toki löytyy monenlaista ihmistä ja hyvä niin. Ja kulttuuri tietysti vaikuttaa. Mutta sukupuolten välillä on monenlaisia eroja eikä niitä ole syytä häivyttää.
[/quote]
Mies se tulee räkänokastakin, eikä tyhjän naurajasta. Näinhän sitä sanotaan. Ja jos tyttö puketuu housuihin ja kiipeää puihin, se on poikatyttö, eikä mikään tuleva naisellinen nainen.
Nämä on faktoja ja niitä on tyhjää alkaa femakkojen muuttamaan.
[/quote]
Minun tytärtäni luultiin n 10 vuotiaaksi saakka usein pojaksi. Inhosi mekkoja vaikka olisin halunnut niitä hänelle pukea. Nyt on kaunis naisellinen nainen ainakin Suomen mittapuulla. Naimisissa myös. On tekniikan alan tohtorikoulutettava. Harrastukset sellaisia joissa on molempia sukupuolia. Olen tyytyväinen että hän näyttää toteuttavan itseään eikä ole naisellisuuden kahleissa mutta ei toisaalta taistele sitä vastaankaan.
En tietenkään tiedä onko hän joutunut rajoittaa itsessään jotain naisellisuus vaatimusten takia tai sitten ettei olisi alallaan uskottava naisellinena.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:05"]
Tunteita ei saa todellakaan näyttää. Sitä käytetään sua itseäs vastaan, jos oot räjähtävä, naurava, iloinen, kovaääninen tms.
[/quote]
Tunteita saa todellakin näyttää, mutta niin ettei se rasita muita. Esimerkiksi räjähtelevä ihminen on äärimmäisen raskas työkaveri, ikinä ei tiedä milloin räjähtää ja miksi, sen tietää vaan että jossain vaiheessa räjähtää väistämättä. Iloisuus ja kovaäänisyys ja nauravaisuus tms. on ihan myönteisiä luonteenpiiretitä, jos ihminen ei ole liian dominoiva seurassa, eli aina äänessä ja aina ottamassa itselleen enemmän tilaa kuin antamassa sitä toisille.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:21"]Naisellinen nainen pukeutuu hameisiin ja korkkareihin ja käyttää nättejä alusvaatteita ja tykkää miellyttää miehen silmää. Hänen käytöksensä on hillittyä ja askel lyhyt ja keinahtava, eikä mikään harppova farkkutyyppi. Hiukset ovat pitkät, koska se korostaa naisellisia piirteitä ja miehet pitävät pitkistä hiukista.
Naisellinen nainen ei tuo itseään esiin varsinkaan herraseurassa, vaan ymmärtää pysyä hiljaa miehensä vierellä ja vastaa vain, kun häneltä kysytään. Sopivat harrastukset ovat kodinhoito ja siivoaminen ja lastenhoito. Jotain pikkupuuhastelua, kuten posliinimaalausta voi toki harrastaa, mutta ei mitään fyysistä ja raskasta.
Näitä näkee nykyään enää todella harvoin, mikä on sääli. Naiset haluavat olla niin miehiä, että hyvä kun pystyvät edes enää synnyttämään lapsia, kun haluavat munat jalkojensa väliin.
[/quote] Olen tällainen ja saan miehiltä paljon kehuja naisellisuudestani
[/quote]
Se ihan hyvä sinulle, minä en siltikään aio alkaa tuollaiseksi koska se on niin todella tylsää. Rakennamme miehen kanssa mökkiä ja mies näyttää työkalujen käyttöä minulle kun tämä rakentaminen on uutta minulle. Ei näyttäisi pitävän minua epänaisellisena.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:21"]Naisellinen nainen pukeutuu hameisiin ja korkkareihin ja käyttää nättejä alusvaatteita ja tykkää miellyttää miehen silmää. Hänen käytöksensä on hillittyä ja askel lyhyt ja keinahtava, eikä mikään harppova farkkutyyppi. Hiukset ovat pitkät, koska se korostaa naisellisia piirteitä ja miehet pitävät pitkistä hiukista.
Naisellinen nainen ei tuo itseään esiin varsinkaan herraseurassa, vaan ymmärtää pysyä hiljaa miehensä vierellä ja vastaa vain, kun häneltä kysytään. Sopivat harrastukset ovat kodinhoito ja siivoaminen ja lastenhoito. Jotain pikkupuuhastelua, kuten posliinimaalausta voi toki harrastaa, mutta ei mitään fyysistä ja raskasta.
Näitä näkee nykyään enää todella harvoin, mikä on sääli. Naiset haluavat olla niin miehiä, että hyvä kun pystyvät edes enää synnyttämään lapsia, kun haluavat munat jalkojensa väliin.
[/quote] Olen tällainen ja saan miehiltä paljon kehuja naisellisuudestani