Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isi vei vauvan neuvolaan -neuvola epäilee äitiä

Vierailija
21.07.2015 |

Onko jotain outoa, jos isä vie 8kk ikäisen vauvan neuvolaan? Perheessä kaikki hyvin, lapsi syö rintaa ja maistee kiinteitä. Äidillä ei ole mitään kysyttävää neuvolasta ja saa hetken omaa aikaa neuvolareissun ajan.

Neuvolassa kysytään, missä äiti on, onko äidissä näkynyt jotain muutoksia, käytetäänkö perheessä päihteitä jne. Terveydenhoitaja vaikuttaa tuohtuneelta.

Onko tämä ihan tavallista? Isän poissaolosta ei koskaan kysellä, kun äiti vie lapsen neuvolaan.

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joku neuvolantäti kommentoimassa marttyyrina? Ihan kuin siinä lastensuojeluketjussa oli närkästyneitä sossuja puhdistamassa imagoaan?

Vierailija
82/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole neuvolaterkka vaan erikoislääkäri, jonka perheellä on aivan mahtava neuvolan th.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sure you are.

Vierailija
84/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:10"]

Neuvolajärjestelmä on osa feminististä koneistoa, joka haluaa ottaa lapset pois vanhemmiltaan valtion hoiviin. (Päiväkoti, lastenkoti jne.) Etsimällä etsivät vikoja vanhemmista.

[/quote]

Mietin ihan samaa. Minä olen itse feministi, mutta en sillä ns perinteisellä tyylillä. :D Kaipa sitten voisin sanoa itseäni vain naisasianaiseksi. Mutta saman olen huomannut, että monet feministit nimenomaan yrittävät saada lapsia pois äidiltä ammattikasvattajalle.

Vierailija
85/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:01"]Lapsivuodeaika on kyllä ihan normaali ilmaisu synnytyksen jälkeen, olisiko 6 viikkoa. Itse annoin neuvolaterkan horinoiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pääasia, että lapsen kasvua ja kehitystä seurataan. Ei ne mitään jumalia ole, mutta sinällään varmasti harjaantuneita huomaamaan monia asioita.
[/quote]
Kirkkoon ei saanut mennä 40 päivään synnytyksen jälkeen, verinen toosa = synti. Kuukautisten osalta en muista oliko kieltoa. Näin taisi olla Myrskyluodon Maijassakin.

Vierailija
86/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:24"]En ole neuvolaterkka vaan erikoislääkäri, jonka perheellä on aivan mahtava neuvolan th.
[/quote]
No kiva. Kaikilla ei ole, eikä ollut meilläkään. Sijaisina oli välillä hyviä.

Vierailija
87/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]

Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan.

[/quote]

Miksei asiallinen syy (tyyliin työvuoro tai uneton yö vauvan valvottamana) riitä?

[/quote]

Minä en edes tarjoaisi mitään syytä. Koska ei isiltäkään sellaisia kysellä. Jos olisin nähnyt neuvolan seinällä suoran ohjeistuksen, että imeväisen äidin on syytä tulla paikalle, sitten eri juttu. Onko näin nykyään? Mutta minkään fiilispohjaisten mututuntumoiden pohjalta en suostuisi selittelemään. 

Meillä isä vei 2000-luvun alussa lapsia neuvolaan, eikä kukaan kysellyt mitään. Uskomattomia kokemuksia täällä. Vastaavankaltaisissa tilanteissa olemme toimineet niin, että oikein tahalleen jatkossakin laittaisimme isän menemään tasan joka kerta, juuri sen terkkarin neuvolaan. 

Ketjun alussa joku sanoi että hyvä isät jee, kun viette ja otatte vastuuta. Periaatteessa tuokin särähtää korvaan. Ei äideillekään sanota, että hyvä kun osallistutte ja otatte vastuuta. Mutta ymmärrän kyllä, koska historia ja kulttuuri. 

t: osallistuva ja vastuuta ottava äiti

Vierailija
88/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 04:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]

Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan.

[/quote]

Miksei asiallinen syy (tyyliin työvuoro tai uneton yö vauvan valvottamana) riitä?

[/quote]

Minä en edes tarjoaisi mitään syytä. Koska ei isiltäkään sellaisia kysellä. Jos olisin nähnyt neuvolan seinällä suoran ohjeistuksen, että imeväisen äidin on syytä tulla paikalle, sitten eri juttu. Onko näin nykyään? Mutta minkään fiilispohjaisten mututuntumoiden pohjalta en suostuisi selittelemään. 

Meillä isä vei 2000-luvun alussa lapsia neuvolaan, eikä kukaan kysellyt mitään. Uskomattomia kokemuksia täällä. Vastaavankaltaisissa tilanteissa olemme toimineet niin, että oikein tahalleen jatkossakin laittaisimme isän menemään tasan joka kerta, juuri sen terkkarin neuvolaan. 

Ketjun alussa joku sanoi että hyvä isät jee, kun viette ja otatte vastuuta. Periaatteessa tuokin särähtää korvaan. Ei äideillekään sanota, että hyvä kun osallistutte ja otatte vastuuta. Mutta ymmärrän kyllä, koska historia ja kulttuuri. 

t: osallistuva ja vastuuta ottava äiti

[/quote]

...koska historia ja kulttuuri? Mitä tämä lause tarkoittaa??!

Vierailija
89/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä vei kuusivuotiaan neuvolaan, terveydenhoitaja soitti minulle ihan tikusta asiaa heti samana iltapäivänä.

Vierailija
90/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että ISIS vei vauvan neuvolaan, äitiä epäillään. :Ddd

Vierailija
91/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolat pitää lakkauttaa säästösyistä. Ei niitä ole muualla ns. suuressa maailmassa. Ja kun se käytös on tuollaista inhottavaa. En tykännyt yhtään. Meilläkin mies käytti, kun ei ne ämmät pysyneet kurissa.

Vierailija
92/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että hoitoalalla on todella paljon persoonallisuushäiriöisiä.

Vierailija
93/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 07:44"]Me jäätiin pois neuvolan kyyläyssysteemistä kun paloi käpy tuohon jatkuvaan syyllistämiseen, nalkuttamiseen ja vikojen etsintään. Jopa siitä tuli napinaa kun kerroin tekeväni ruuat suurilta osin itse. Purkkiruoka on kuulemma parempi vaihtoehto kun se valmistetaan VALVOTUSTI ja sitä valvotaan lailla. Ööh, kotiruoka on sit vaarallista ja einekset terveellisiä, right?! Veikkaanpa, että siinä kotisoseessa on rutkasti enemmän tuoreita kasviksia kuin kaupan vesisoseessa josta on tapettu kaikki hyvätkin bakteerit ja ravintoaineet hukattu ylikypsennyksellä ja pitkällä säilytysajalla. Minä kuulemma palan loppuun jos käytän noin tunnin päivässä ruokien valmistamiseen. Työkseni olen ollut mm. ravintolan kokkina, tehnyt sitä ruuanvalmistusta 12h vuoroissa lyhyellä lounastauolla joten ei ihan mene läpi mulle etten jaksa kokata oman lapseni ruokaa :D

Nykyään käydäänkin sitten yksityisellä sen mukaan kun on tarpeen käydä. Vähintään kerran vuodessa, yleensä tulee käytyä vähän useammin jos on jotain kysyttävää tai joku epäilyttää. Rokotuksetkin järjestyy ilman viikkojen venaamista tai massarokotustilaisuuksia. Flunssarokote haettiin ohi kulkiessa kun tuli mieleen, että sen voisi nyt samalla hoitaa pois alta. Palvelu on suurimmaksi osin ollut asiallista, lääkäreiltä aina mutta pari vastaanottovirkailijaa käy välillä hermoille koska eivät tunnu tajuavan olevansa asiakaspalvelutyössä. Kyllähän tuo maksaa ja paljonkin, mutta mä mielelläni maksan palvelun helppoudesta ja laadusta. Olen muutenkin jo palannut töihin joten ei työn puolestakaan ole kauhean kiva juttu jos ajat sijoitetaan keskelle päivää meille työssäkäyville ja mammalomalla oleville tuputetaan aamun ja iltapäivän ajat jotka kävisivät parhaiten juuri töihin palanneille vanhemmille.

Suosittelen ihan kaikille neuvolaan kettuuntuneille jäämistä sieltä pois ja asioiden siirtämistä yksityisen puolelle jos oma rahatilanne sen sallii. Itsellä ainakin laski stressitasoa kummasti. Vaikka tuollaisten neuvolatätien horinat voi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos niin kyllä siitä silti paska fiilis jää, vaikka tietäisikin olevansa oikeassa.
[/quote]

Olisi kiva kuulla, että mitä ovat "paskahorinat"?
Anteeksi, mutta minua naurattaa tuo sana :-D:-D:-D

Vierailija
94/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta poisjäänti sen takia että tarvitsee omaa aikaa kuullostaa kovin omituiselta, neuvolakäynnit ovat sen verran harvoin etteikö äidillä ole mitään muuta omaa aikaa kuin juuri se neuvolalle varattu 30 min.

Vierailija
95/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän nyt vähän ylireagoi tai miehesi on ymmärtänyt väärin:-D Kyllä neuvolassa kysellään koko perheen terveydestä johon kuuluu päihteistä kysyminen. Minä en ymmärrä, mikä siinä loukkaa? Samat kysymykset tehdään kaikille.

Jos sattuu perhesurma, niin täällä huudetaan ettei neuvolassa kysytty tai sanottu mitään...

Vierailija
96/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:17"]Neuvolat on aika seksistisiä paikkoja. Ja ihan totetan tämän vedoten omiin työssäolokokemuksiini siellä. Paheksutaan jos äiti menee töihin ennen kuin lapsi on 2-3-vuotias, paheksutaan jos äiti ei imetä, paheksutaan, jos äiti ei jatkuvasti lepertele lapselleen (häiriintynyt vuorovaikutus!!!!!) jne jne. Neuvolamaailmassa vielä ajatellaan, että lapsi on äidin onni ja oma projekti ja elämän tarkoitus ja että jos mies vaikka joskus käyttää lapsen lääkärissä tai tekee lapselle voileivän, kyseessä on oikea unelmien superisi ja äiti on oikea onnenpekka kun on saanut tällaisen modernin pehmomiehen puksauttamaan itsensä paksuksi. Tai sanopa neuvolassa, että joo hyvin menee lapsen kanssa ja väitöskirjakin etenee kun on niin helppo tapaus. Tulkinta on, että olet tunnekylmä häiriintynyt ämmä, joka ei ole kyennyt luomaan sidettä omaan lapseensa ja välittää vain urasta ja rahasta. Sitä, että lapsi ei olisi äidin elämän keskipiste (=ainoa sisältö) ei todellakaan hyväksytä.

Onhan se tietty tavallaan ymmärrettävää, koska homma on niin äiti-lapsi-keskeistä. Äidithän siellä ramppaavat paksuna ollessaan jatkuvasti ja ja sama tietty jatkuu synnytyksen jälkeen ja puheenaiheet ovat jotain ärtyneistä nänneistä ja väliliharepeämien parantumista. Ja se ON todella harvinaista, että mies lähtisi muksun kanssa neuvolaan. Niissä paikoissa missä itse olen ollut töissä (Etelä-Suomen muutama kunta, ei suuria kaupunkeja), tuollaista ei tainnut tapahtua kuin ehkä kerran vuodessa ja silloin yleensä nimenomaan syynä se, että äiti on suljetulla tms. Miehet nyt vaan edelleen osallistuvat todella vähän lapsiensa hoitoon.
[/quote]

Jos sinä olet neuvolassa töissä, minä olen neurokirurgi! Tiedät varmasti miten suuri merkitys varhaisella vuorovaikutuksella on lapsen kehitykseen ja tulevaisuuteen aikuisena, perusteet muodostuvat silloin.

Vierailija
97/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"]

Varmaan joku eläkeikäinen neuvolantäti. Meillä isä oli tuossa vaiheessa hoitovapaalla ja minä kävin töissä.

[/quote]

Ehkä sittenkin vastavalmistunut. Tiedättekö, että 1990-luvulla oli tavallista, että isäkin käytti lapsia neuvolassa eikä äidistä sen enempää kyselty. Täti oli töissä juuri viimeistä vuotta ennen eläkkeelle jäämistä ja oli vaan ihastellut, että onpa kiva kun joskus tulee isäkin. Vauva oli silloin vasta parin viikon ikäinen, kun jostakin syystä tavanomainen kotikäynti ei sopinut.

Tai ehkä se ei kaikissa  muissa perheissä tavallista ollut, mutta tosiaan minunkin mieheni oli silloin vanhempainvapaalla, eli "isyyslomalla" kun lapsi oli 8 kk. Ettekö te tosiaan ole enää tällä vuosituhannella tavanneet yksinään lasta neuvolassa käyttäviä miehiä?

Vierailija
98/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:17"]

Eikö se perhetyö tarkoita sitä että sieltä tulee joku juttelemaan ja kahville. Ei siis tee mitään konkreettista auttaakseen arjessa. Niille sellaisille pitäisi iskeä heti vaan roskapussi kouraan ja essu ja sanoa että ai, kun kiva tulit juuri sopivasti auttamaan.

[/quote]

Vielä 1990-luvusta: silloin äiti sai ihan konkreettista apua kotiin. Esimerkiksi kodinhoitaja oli kotona toisen lapsen kanssa ja laittoi kodin kuntoon ja teki ruokaa, lapsenhoidon lisäksi tietenkin, kun äiti oli käyttämättä vauvaa neuvolassa.

1990-luvulla neuvolan henkilökunta ehkä tunsi asiakkaansa nykyistä paremmin. Ne eläkeikää lähestyvät hoitivat jo toista tai kolmatta sukupolvea samassa perheessä.  Siksi heillä ei ollut mitään tarvetta kysyä äidin henkisestä jaksamisesta vauvan kanssa neuvolaan tulleelta isältä, kun todennäköisesti tiesivät tai ainakin luulivat tietävänsä syyn, miksi sinne ei tullut äiti. Jos se olisi ollut äidin uupumus, kodinhoitaja olisi järjestynyt useammaksi päiväksi kuin ilman sitä.

t. 93

Vierailija
99/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan syvältä tuollainen. Aikanani vastasin kysymyksiin sen mitä halusivat kuulla enkä jäänyt jaarittelemaan. Sisään.Ulos. Olen todella onnellinen ettei ole enää koskaan asiaa neuvolaan, viimeinen kerta oli juhlapäivänveroinen.

Vierailija
100/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin isä vei lapsia neuvolaan. Oli paljon helpompi järjestellä ( vuorotyössä) kuin omia työvuoroja.