Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isi vei vauvan neuvolaan -neuvola epäilee äitiä

Vierailija
21.07.2015 |

Onko jotain outoa, jos isä vie 8kk ikäisen vauvan neuvolaan? Perheessä kaikki hyvin, lapsi syö rintaa ja maistee kiinteitä. Äidillä ei ole mitään kysyttävää neuvolasta ja saa hetken omaa aikaa neuvolareissun ajan.

Neuvolassa kysytään, missä äiti on, onko äidissä näkynyt jotain muutoksia, käytetäänkö perheessä päihteitä jne. Terveydenhoitaja vaikuttaa tuohtuneelta.

Onko tämä ihan tavallista? Isän poissaolosta ei koskaan kysellä, kun äiti vie lapsen neuvolaan.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jäätiin pois neuvolan kyyläyssysteemistä kun paloi käpy tuohon jatkuvaan syyllistämiseen, nalkuttamiseen ja vikojen etsintään. Jopa siitä tuli napinaa kun kerroin tekeväni ruuat suurilta osin itse. Purkkiruoka on kuulemma parempi vaihtoehto kun se valmistetaan VALVOTUSTI ja sitä valvotaan lailla. Ööh, kotiruoka on sit vaarallista ja einekset terveellisiä, right?! Veikkaanpa, että siinä kotisoseessa on rutkasti enemmän tuoreita kasviksia kuin kaupan vesisoseessa josta on tapettu kaikki hyvätkin bakteerit ja ravintoaineet hukattu ylikypsennyksellä ja pitkällä säilytysajalla. Minä kuulemma palan loppuun jos käytän noin tunnin päivässä ruokien valmistamiseen. Työkseni olen ollut mm. ravintolan kokkina, tehnyt sitä ruuanvalmistusta 12h vuoroissa lyhyellä lounastauolla joten ei ihan mene läpi mulle etten jaksa kokata oman lapseni ruokaa :D

Nykyään käydäänkin sitten yksityisellä sen mukaan kun on tarpeen käydä. Vähintään kerran vuodessa, yleensä tulee käytyä vähän useammin jos on jotain kysyttävää tai joku epäilyttää. Rokotuksetkin järjestyy ilman viikkojen venaamista tai massarokotustilaisuuksia. Flunssarokote haettiin ohi kulkiessa kun tuli mieleen, että sen voisi nyt samalla hoitaa pois alta. Palvelu on suurimmaksi osin ollut asiallista, lääkäreiltä aina mutta pari vastaanottovirkailijaa käy välillä hermoille koska eivät tunnu tajuavan olevansa asiakaspalvelutyössä. Kyllähän tuo maksaa ja paljonkin, mutta mä mielelläni maksan palvelun helppoudesta ja laadusta. Olen muutenkin jo palannut töihin joten ei työn puolestakaan ole kauhean kiva juttu jos ajat sijoitetaan keskelle päivää meille työssäkäyville ja mammalomalla oleville tuputetaan aamun ja iltapäivän ajat jotka kävisivät parhaiten juuri töihin palanneille vanhemmille.

Suosittelen ihan kaikille neuvolaan kettuuntuneille jäämistä sieltä pois ja asioiden siirtämistä yksityisen puolelle jos oma rahatilanne sen sallii. Itsellä ainakin laski stressitasoa kummasti. Vaikka tuollaisten neuvolatätien horinat voi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos niin kyllä siitä silti paska fiilis jää, vaikka tietäisikin olevansa oikeassa.

Vierailija
102/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aina käynyt yksin siellä siis joka kerta ja yhtäkkiä vauva tulee isän kanssa niin silloin on tarkistettava mitä sinulle kuuluu. Ihan normaalia se on eikä siitä kannata ottaa itseensä. Joskus tulee niitä ikäviä tapauksia että äiti on tuonut vauvan joka kerta ja kun isä tuleekin yhtäkkiä paikalle niin joissakin ikävissä tapauksessa se äiti on saattanut olla pahoinpideltynä kotonaan ja siksi neuvolantädillä hälytyskellot soi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 07:49"]

Jos olet aina käynyt yksin siellä siis joka kerta ja yhtäkkiä vauva tulee isän kanssa niin silloin on tarkistettava mitä sinulle kuuluu. Ihan normaalia se on eikä siitä kannata ottaa itseensä. Joskus tulee niitä ikäviä tapauksia että äiti on tuonut vauvan joka kerta ja kun isä tuleekin yhtäkkiä paikalle niin joissakin ikävissä tapauksessa se äiti on saattanut olla pahoinpideltynä kotonaan ja siksi neuvolantädillä hälytyskellot soi.

[/quote]

Se yhtäkkinen muutoksen syy voi ihan hyvin olla myös äidin paluu työelämään tai huonosti nukuttu yö. Miksi siitä mitään kohtausta pitäisi saada aikaan? Meillä tuli hirveä kohtaus tuossa tilanteessa kun mies suoraan sanoi munkin tarvitsevan unta. Taaperolla oli ollut kauhukohtauksian täyttämä yö ja itsellä migreeni lapsen karjumisen johdosta päällä. Ja oli aiemminkin käyttänyt neuvolassa. Silti piti oikein soittaa ja tarkistaa "kuinka sekaisin minä olen" lääkärin määräämistä "vahvoista" kipulääkkeistä (migreenilääke, hehheh). Ja oli vielä mennyt kirjaamaan " Isä toi, äiti kotona lääkkeiden vaikutuksen alaisena"... Toivonkin tälle harpulle hortonin päänsärkyä vastalahjaksi ja mielellään ilman mitään lääkettä ulottuvilla. Oikeesti meni hermot kun mies vielä kertoi, että olen kotona koska minulla on migreenikohtaus menossa johtuen huonosti nukutusta yöstä ja lapsen huudosta joka jatkui yön läpeensä. Oli vielä kysynyt otanko mä useinkin vahvoja lääkkeitä ja käytänkö alkoholia niiden kanssa kun kuulostin "päihtyneeltä"... No miltä ihminen kuulostaa jos on valvonut koko yön, juuri nukahtanut kivun poistuttua ja herätetään puhelimen pärinällä? Ihme ettei vielä kutsunut sossuakin tuohon soppaan mukaan, se siitä olisikin puuttunut.

Vierailija
104/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:35"]

Aika usein 8kk vauvan äiti on vanhempain vapaalla, ehkä siksi kysellään, en tiedä tilastoista mutta tiedän yhden perheen jossa äiti oli töissä ja isä vanhempain vapaalla kun vauva oli tuon ikäinen. Eli minusta ainakin olisi luonnollista että äitikin olisi sen verran kiinnostunut lapsesta että olisi neuvolassa jos ainoa syy miksi ei mene on oma aika.

[/quote]

Ei se neuvola kerro miten sillä lapsella menee tai miten on kehittynyt, sen huomaa vanhempi itse. Neuvolat on nykyään niin ylityöllistettyjä, että hyvä kun aikaa saa, esim. kun kävin itse viimeksi niin terveydenhoitaja totesi yllättyneenä "Täällähän on vielä joitain aikojakin vapaana" (yli kahden kuukauden päähän).

Neuvolassa vaan äkkiä vaan lapselta vaatteet pois, punnitukseen ja mittaukseen. Siinä samalla vuorosanat "Mites teillä on mennyt?" "Ihan kivasti, mutta vähän on ihottumaa ja syö huonosti" "No, voi johtua iästäkin". Sitten vaatteet päälle ja uutta aikaa varaamaan ellei välissä anneta jotain rokotusta. Jossain välissä korttiin kirjoitetaan "Reipas lapsi, kehittyy normaalisti". Sama homma lääkärikäynneillä tosin lääkärit toimivat vielä automaattisemmin, kuin robotit. Nopeasti vaan ulos toivoen, että jos jollain on oikeasti ongelmaa niin hänelle jäisi aikaa.

Vierailija
105/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on sattunut yksi tosi outo th, muut on olleet ihania tai ihan ok (ei nyt ehkä henkilökemiat täysin kohdanneet, mutta toimeen on tultu ongelmitta kun ei bestiksiä tarvi olla). Esikoisen vei neuvolaan isä 8 kk lähtien. Terkka vaan ihasteli kuinka mukava on kun nykyään isäkin voi jäädä kotiin hoitamaan. Multa on muuten kyselty isän jaksamista kerroilla kun olen yksin käynyt. Ne jaksamiskysymykset on ylipäätään olleet sellaisia leppoisia, keskustelunavauksia eikä kuulusteluja. Pikemminkin mieheltä ei ole niin kyselty paikalta puuttuvan äidin jaksamista. Se outo terkka oli sitten tällainen kuulustelija, onneksi oli sijainen, jolle jatkoa ei seurannut.

Vierailija
106/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin terveydenhoitaja on uuden sukupolven hoitaja, joka on empaattinen eikä pidä mitään kuulusteluja.
Uskon, että hänelle olisi ok, että lapsi kävisi neuvolassa vain isänsä kanssa.

Isän hyvinvointiin ei tosiaan paljon neuvolassa kiinnitetä huomiota, mutta voimavara-kyselyt, joita on pari neuvolan-aikana, on tarkoitettu molemmille vanhemmille. Lisäksi neuvolan th kyselee koko _perheen_ voinnista käynneillä.

Vierailija
107/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, mitä kokemuksia täällä joillain on. :O Olen jotenkin aina ajatellut, että isä ja äiti ovat tasan tarkkaan tasa-arvoisia vanhempia (no okei, isän on toki hankala imettää, mutta niin on joidenkin äitienkin :D), mutta ilmeisesti joidenkin kalkkis-neuvolantätien mielestä näin ei ole. Ja eletään sentään vuotta 2015... Ei voi kuin ihmetellä. :D

Vierailija
108/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolat on aika seksistisiä paikkoja. Ja ihan totetan tämän vedoten omiin työssäolokokemuksiini siellä. Paheksutaan jos äiti menee töihin ennen kuin lapsi on 2-3-vuotias, paheksutaan jos äiti ei imetä, paheksutaan, jos äiti ei jatkuvasti lepertele lapselleen (häiriintynyt vuorovaikutus!!!!!) jne jne. Neuvolamaailmassa vielä ajatellaan, että lapsi on äidin onni ja oma projekti ja elämän tarkoitus ja että jos mies vaikka joskus käyttää lapsen lääkärissä tai tekee lapselle voileivän, kyseessä on oikea unelmien superisi ja äiti on oikea onnenpekka kun on saanut tällaisen modernin pehmomiehen puksauttamaan itsensä paksuksi. Tai sanopa neuvolassa, että joo hyvin menee lapsen kanssa ja väitöskirjakin etenee kun on niin helppo tapaus. Tulkinta on, että olet tunnekylmä häiriintynyt ämmä, joka ei ole kyennyt luomaan sidettä omaan lapseensa ja välittää vain urasta ja rahasta. Sitä, että lapsi ei olisi äidin elämän keskipiste (=ainoa sisältö) ei todellakaan hyväksytä.

Onhan se tietty tavallaan ymmärrettävää, koska homma on niin äiti-lapsi-keskeistä. Äidithän siellä ramppaavat paksuna ollessaan jatkuvasti ja ja sama tietty jatkuu synnytyksen jälkeen ja puheenaiheet ovat jotain ärtyneistä nänneistä ja väliliharepeämien parantumista. Ja se ON todella harvinaista, että mies lähtisi muksun kanssa neuvolaan. Niissä paikoissa missä itse olen ollut töissä (Etelä-Suomen muutama kunta, ei suuria kaupunkeja), tuollaista ei tainnut tapahtua kuin ehkä kerran vuodessa ja silloin yleensä nimenomaan syynä se, että äiti on suljetulla tms. Miehet nyt vaan edelleen osallistuvat todella vähän lapsiensa hoitoon.

Vierailija
109/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin pian esikoisen syntymän jälkeen synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja mainitsin siitä sitten neuvolassakin. Ei olisi pitänyt, sillä tämän jälkeen n.55-v terkkari rupesi minulle valittamaan omaa masennustaan joka ikinen kerta, sekin oli kuulemma synnytyksen jälkeistä masennusta (tosin nuorin lapsistaan oli jo murrosiässä). Tuntui että terkkari ei ollut kiinnostunut lainkaan minusta ja lapsesta, eikä koskaan esimerkiksi kysynyt jaksamisestani, vaan valitti vain sitä omaa masennustaan. Jossain vaiheessa kyllästyin tähän, ja mies rupesi käyttämään lasta neuvolassa. Hänelle terkkari ei sitten masennuksestaan puhunut. 

Vierailija
110/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]

Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan.

[/quote]

Miksei asiallinen syy (tyyliin työvuoro tai uneton yö vauvan valvottamana) riitä?
[/quote] Ajattele asiaa kaikkien neuvolantädin kannalta. Eikö se ole parempi että neuvolan tädit ovat huolissaan ja näin saadaan vääriä hälytyksiä kuin sitten olisikin se YKSI vauva niiden joukossa jonka vanhemmat elävät kulissia ja neuvolantädillä olisi "ei kiinnosta" asenne kun "kaikilla asiakkailla on kaikki kunnossa". Ei se neuvolantäti voi tietää että siinä kymmenien joukossa SINÄ olet se normaali vanhempi ja kysymyksessä onkin vain äidin/isän samaan aikaan sattunut työvuoro. Hän saa asian selville vain kysymällä asioista. Tuskin kukaan haluaa lukea lehdestä tapauksia missä neuvolantäti olisi sivuuttanut työnsä ja pieni vauva kuoli vain siksi koska neuvolantädillä oli "joo kaikki hyvin kuten oli 30 muulla vauvalla, heippa ja hyvästi!"

Vierailija
111/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä oli th, joka jokaisen neljä lasta+raskausajat hoisi perinteisesti. Eli paino, pituus, rokotteet ja kysäisi, että miten menee. Se oli siinä. 

Raskausaikoina pissat, sydänäänet ja hb joskus, ei sen kummempaa.

Vierailija
112/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:37"]

Onneksi meillä oli th, joka jokaisen neljä lasta+raskausajat hoisi perinteisesti. Eli paino, pituus, rokotteet ja kysäisi, että miten menee. Se oli siinä. 

Raskausaikoina pissat, sydänäänet ja hb joskus, ei sen kummempaa.

[/quote]

Niin ja mies käytti joskus lapsia yksin neuvolassa ja ei siellä mitään kyselty

Vierailija
113/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ohhoh. Meillä mies on pariinkin otteeseen vienyt vauvaa neuvolaan, että saan ottaa vaikka päiväunet rauhassa. Sieltä on kyllä saatu ihan pelkästään positiivista palautetta ja toivottu lisää tämän kaltaisia isiä, kun kaikki tuntuu monissa perheissä jäävän äidin vastuulle. Ja aina on kyselty minun, lapsen, sekä isän vointeja erikseen ja yhdessä perheenä. Näiden kokemusten perusteella meillä in näköjään käynyt aika lottovoitto neuvolaterkan suhteen :)

Vierailija
114/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle myös tuli mieleen, että mikä siinä on niin kauheaa, jos kysytään äidin vointia? Suuttumus tuo itselleni mieleen, että perheen voinnit halutaan pitää perheen asiana eikä apua haluta.

Vierailija
115/141 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"]Onko tulossa jatkoa? Tekevätkö lasun tms. kaiken varalta?

Suomu on kyllä valumassa tuhoon, jos lastensuojeluilmoituksia tehdään siksi, jos isä vie lapsen neuvolaan. Sairasta!

Siis Suomi! Pahoittelut typosta.

WAU!!!! En ikinä, ikinä, olisi osannut kuvitella, ettet tarkoittanutkaan suomua vaan SUOMEA!!!??? Pahoittelu on vähintä, mitä voit tehdä!!!!!!!!!!

Vierailija
116/141 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä maailma on menossa? Miesten ja naisten pitäisi olla niin tasa-arvoisia ja molempien vanhempien osallistua vauvanhoitoon, niin tuolla tavallako tosiaan toimitaan?

Vuonna 1992 eläkeikää lähestyvä kätilö oli niin ihastunut, kun tämänkin päivän näki, että isä tuli pienen vauvan kanssa ensimmäiselle neuvolakäynnille. Oli tosiaan se ensimmäinen tarkastus synnärin jälkeen, kun tarkastaja on kätilö.

Vierailija
117/141 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta poisjäänti sen takia että tarvitsee omaa aikaa kuullostaa kovin omituiselta, neuvolakäynnit ovat sen verran harvoin etteikö äidillä ole mitään muuta omaa aikaa kuin juuri se neuvolalle varattu 30 min.

Mistä ihmeestä sinä päättelet että se ainoa aika olisi?

Mutta esim meillä se neuvola on päiväsaikaan jolloin isä on yleensä aina töissä joten esim minulle tommonen aika on loistava käyttää omaan lääkäriin, hammaslääkäriin yms.

Tajuatko mitään?

Vierailija
118/141 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"]Onko tulossa jatkoa? Tekevätkö lasun tms. kaiken varalta?

Suomu on kyllä valumassa tuhoon, jos lastensuojeluilmoituksia tehdään siksi, jos isä vie lapsen neuvolaan. Sairasta!

Siis Suomi! Pahoittelut typosta.

WAU!!!! En ikinä, ikinä, olisi osannut kuvitella, ettet tarkoittanutkaan suomua vaan SUOMEA!!!??? Pahoittelu on vähintä, mitä voit tehdä!!!!!!!!!!

Ootko koulukiusattu, kehitysvammanen vai molemmat kun nostelet vanhoja  keskusteluja muka hauskasti?

Vierailija
119/141 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa kuuluu nyökytellä ja sanoa että kaikki on ihan hyvin ja kaikki tehdään juuri suositusten mukaan.

Vierailija
120/141 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se terkkari ei pitänyt äidistä jostain syystä, ja näki hyvän tilaisuuden vähän udella.