Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isi vei vauvan neuvolaan -neuvola epäilee äitiä

Vierailija
21.07.2015 |

Onko jotain outoa, jos isä vie 8kk ikäisen vauvan neuvolaan? Perheessä kaikki hyvin, lapsi syö rintaa ja maistee kiinteitä. Äidillä ei ole mitään kysyttävää neuvolasta ja saa hetken omaa aikaa neuvolareissun ajan.

Neuvolassa kysytään, missä äiti on, onko äidissä näkynyt jotain muutoksia, käytetäänkö perheessä päihteitä jne. Terveydenhoitaja vaikuttaa tuohtuneelta.

Onko tämä ihan tavallista? Isän poissaolosta ei koskaan kysellä, kun äiti vie lapsen neuvolaan.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:46"]

Neuvolasta kandee ottaa irti se hyöty mitä itse kokee tarvitsevansa, muuten antaa mennä toisesta korvasta ulos. Meillä on terkkari joka luulee että mulla on tunne-elämän ongelmia sillä isä jäi päävastuuseen kotiin vauvan ollessa 6kk. Ei tajua että näyttelijöillä on vähän erilainen työ kuin konttorirotalla...

[/quote]

Hieno lause. Juuri näin. Olen tehnyt juuri niin, mutta en ole koskaan osannut sanoittaa asiaa.

Vierailija
42/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tolle yhdelle äidille sanoisin että jos on näyttelijä niin sehän nyt vasta onkin vaikea homma, kun th ei näe oletko oikeasti pirteä vai et, kun voithan sä näytellä. Olet siis epäilytävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin! Toisinkin päin menee välillä. Kun menin toiselle neuvolakäynnille pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen ja mies ei ollut mukanani, niin terveydenhoitaja kysyi, että "onko sulla mies VIELÄ kuvioissa mukana?". Ilmeisesti ois pitänyt olla tai muuten epäillään yh:ksi.

Vierailija
44/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ekalla neuvolakäynnillä terkka pyysi miestä poistumaan. Mies siis oli mukana neuvolassa kun sattui sopivasti olemaan vapaapäivä (muuten olisi varmaan kyllä ottanut palkattoman vapaan). Katsottiin molemmat terkkaa suu auki että mitä ihmettä. Kuulemma miestä ei siinä juuri tarvittu. Terkalla oli jo raskausaikana kauhean nihkeä suhtautuminen siihen, että mies oli mkana joillain käynneillä. Niinäkin kertoinakin hän sivuutti miehen aika lahjakkaasti. 

Todettiin, ettei ole mitään syytä, miksi miehen pitäisi poistua. Hän on lapsen isä ja tasavertainen äidin kanssa. 

Seuraavalla neuvolakäynnillä mies meni kahden vauvan kanssa. Ja ihan suoraan sanottuna th:n kiusaksi :D

Vierailija
45/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan.  No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies... [/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista. [/quote] Lapsivuodeajan? Käytetäänkö nykyään tosiaankin termiä lapsivuodeaika? Pitääkö äidin käydä lapsivuodeajan jälkeen vielä anelemassa papilta anteeksi haureuttaan ja lihan himoaan? [/quote]Kyllä lapsivuode on ihan virallinen termi. En tiedä mitä anelet. Mun ei ole tarvinnut anella mitään.

[/quote]

Tosikolle: aneleminen on viittaus lapsivuodeajan vanhanaikaisuuteen. Silloin sen vielä ymmärtää, kun ollaan sairaalassa synnytyksen jälkeen ja ensimmäiset päivät kotona toipumassa, mutta ei nyt herranen aika enää siinä vaiheessa kun äiti on täysin kykenevä normaaliin elämään.
[/quote][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan.  No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies... [/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista. [/quote] Lapsivuodeajan? Käytetäänkö nykyään tosiaankin termiä lapsivuodeaika? Pitääkö äidin käydä lapsivuodeajan jälkeen vielä anelemassa papilta anteeksi haureuttaan ja lihan himoaan? [/quote]Kyllä lapsivuode on ihan virallinen termi. En tiedä mitä anelet. Mun ei ole tarvinnut anella mitään.

[/quote]

Tosikolle: aneleminen on viittaus lapsivuodeajan vanhanaikaisuuteen. Silloin sen vielä ymmärtää, kun ollaan sairaalassa synnytyksen jälkeen ja ensimmäiset päivät kotona toipumassa, mutta ei nyt herranen aika enää siinä vaiheessa kun äiti on täysin kykenevä normaaliin elämään.
[/quote] Ymmärrän muka hauskan viittauksesi oikein mainiosti, mutta tosikkona en kieltämättä nähnyt siinä mitään huvittavaa. Aika putkisilmäistä ajatella, että kaikki on toipuneet heti sairaalasta kotiuduttuaan ns normaaliin elämään.

Vierailija
46/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käydessä oppi kyllä aika nopeasti sellaisen myötäilevän puhetavan, vaikka olisi ollut asioista ihan eri mieltä. Helpommalla pääsi, kun ei alkanut vääntää. Eikä myöskään kannattanut kertoa liikaa imetyksestä tai nukkumajärjestelyistä. 

Oma kokemukseni neuvolasta oli, että lapsi oli aina heille liian laiha ja käskivät syöttää öljyä. Viimeinen kerta kun kävin, oli 1,5-vuotisneuvola missä oli meille uusi lääkäri, jolla meni pasmat ihan sekaisin kun ei jostain syystä ollut kasvukäyriä käytettävissä. Hän ei ollenkaan osannut katsoa lasta, että näyttääkö tämä terveeltä vai onko jotain häikkää. Voihki vaan niiden käyrien perään. Ja alkoi sitten selittää, että nyt tulee se MPR-rokotus, eikä meinannut millään ymmärtää kun sanoin, että ei tule, ei oteta rokotuksia. Tuon käynnin jälkeen totesin, että en halua enää viedä sinne lastani haukuttavaksi ja turhaan pahoittamaan mieltäni. Seuraava terveystarkastus olikin sitten vasta koulussa kolmannella luokalla ja terkka kyseli, oletteko olleet ulkomailla kun täältä puuttuu aika monen vuoden tiedot :-)

Kannattaa tosiaan harkita ihan oman tarpeen mukaan, saako niistä neuvolakäynneistä mitään irti ja kannattaako siellä ylipäätään käydä. 

Vierailija
47/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä ei kyselty yhtään mitään kun mies käytti vauvaa yksin pari kertaa, muuten onkin käyty yhdessä. Varmaan just että missä äiti on ja se siitä.

Vierailija
48/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan.  No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies... [/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista.

[/quote]

Lapsivuodeajan? Käytetäänkö nykyään tosiaankin termiä lapsivuodeaika? Pitääkö äidin käydä lapsivuodeajan jälkeen vielä anelemassa papilta anteeksi haureuttaan ja lihan himoaan?

[/quote]

Ei tarvitse, jos ei ole tehnyt mitään syrjähyppyjä, olipa mies pappi tai vaikka lukkari!

Jumalalta sen sijaan voi pyytää rukouksessa anteeksi kaikkea, mikä mieltä syyllisyytenä painaa, eikä siihen tarvita mitään papeja.

Vierailija
49/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies vei joskus nuorempaa lasta yksinään, kun aikatauluja ei saatu muuten sopimaan. Suurin ongelma tuntui olevan, ei kai esikoinen - silloin ikää vajaa kolme vuotta - vain ollut yksinään kotona. Ei ollut, vaan isoisoisällään hoidossa.

Vierailija
50/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kokemukset kuulostavat suorastaan herkullisen ärsyttäviltä tilanteilta. Tekee melkein mieli lisääntyä jotta pääsisi neuvolaan kokeilemaan mitä motkotettavaa keksisivät...

Vierailija
51/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme käyneet toisen lapsen kanssa kaikki neuvolat yksityisellä alkuraskaudesta alkaen. Esikoisen kanssa siirryimme yksityiselle 3-vuotiaana. Meni vain niin hermot siihen mäkätykseen. Imetät liikaa, liian vähän, älä nukuta vieressä, älä sängyssä, älä liiku liikaa, älä syö sitä, älä syö tätä, syötä sitä, älä syötä tätä, laita noin, ota näin, miksei niin, mikset tee näin, missä se on, miksi, älä, älä, älä, älä.

Minusta lastenhoito on maalaisjärjellä elämistä. Lapsia on kautta aikojen hoidettu niin eri tavoin, että nykyajan höösäyskulttuuri on mennyt överiksi.

Suosittelen kaikille yksityisiä neuvolapalveluilta, jos haluaa ASIAKASPALVELUA, vastauksia OMIIN kysymyksiin ja maalaisjärjellistä neuvontaa. Kukaan ei yksityisellä ole koskaan ihmetellyt, vaikka joskus isä vie lapsia neuvolaan.

Vierailija
52/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vihamielistä suhtautumista neuvolaa ja terveydenhoitajia kohtaan. Meitä on kohdeltu aina asiallisesti, vauva-aikana oltiin aina me molemmat vanhemmat ja edelleen, aina kun mahdollista, isä tulee myös. Olkaa tyytyväisiä, että teistä pidetään huolta! Turha paranoidisuus pois!

Vierailija
53/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:36"]

Onpa vihamielistä suhtautumista neuvolaa ja terveydenhoitajia kohtaan. Meitä on kohdeltu aina asiallisesti, vauva-aikana oltiin aina me molemmat vanhemmat ja edelleen, aina kun mahdollista, isä tulee myös. Olkaa tyytyväisiä, että teistä pidetään huolta! Turha paranoidisuus pois!

[/quote]

Samat terveiset neuvolan henkilökunnalle! Kiitos.

Vierailija
54/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ollut ikinä mitään ongelmia vaikka isä hoitikin suurimman osan neuvolakäynneistä. Hän kun jaksaa enemmän olla kiinnostunut niistä neuvoista ja minun onneksi hän unohti kotimatkalla suurimman osan saaduista "neuvoista". Hyvin ovat kaikki lapset kasvaneet ja pärjänneet.

Vierailija
55/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan.

Vierailija
56/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:39"]

Kieltämättä välillä tulee vaikutelma, että neuvolajärjestelmä on sittenkin ainakin pahimmillaan vain valtion kyttäysorganisaatio, jossa vanhemmat ovat oletuksena pahoja, kunnes toisin todistetaan.

[/quote]Pitäisikin olla yksityisen puolen vaihtoehto. Jos kerran kyseessä on lapsen ja äidin ja koko perheen hyvinvointi, eiköhän lastenlääkäri osaisi sen puolen paremmin.

Mutta taitaa olla vaan kyttäystä ja kontrollointia, ettei vaan kehity omilla aivoillaan ajattelevia kansalaisia sossuvaltioon. Sellaset pitää tasapäistää ja hiljentää! :p

Vierailija
57/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]

Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan.

[/quote]

Miksei asiallinen syy (tyyliin työvuoro tai uneton yö vauvan valvottamana) riitä?

Vierailija
58/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan.
[/quote]
Miksei isän jaksamisesta kysellä?

Vierailija
59/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]

[/quote]

Niin, eiköhän isäkin osaa kertoa, miten äidillä menee. Olettaisin, että pariskuntien kommunikointi kuitenkin toimii ja isä on ottanut vastuuta (niin kuin kuuluukin) jos menee vauvan kanssa neuvolaan. Äiti varmaan osaa itsekin ottaa yhteyttä neuvolaan jos tuntuu siltä, ettei jaksa. Joskin mitä neuvola sille edes voisi. Paitsi tehdä lasun, joka ei sekään hyödytä väsynyttä äitiä, tässä maassa kun en apua saa kuin keskustelun verran.

Isä menee neuvolaan -> äiti saa sillä välin vaikka nukkua rauhassa (niin kuin tuo yksi vastannut teki).

Vierailija
60/141 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:43"]Terveydenhoitaja tekisi vakavan virheen, jos ei kysyisi poissaolevan äidin henkisestä tilasta ja jaksamisesta. Ne ongelmat vauvaperheissä ovat joka tapauksessa yleisiä ja hälytyskellojen pitääkin soida, kun imeväisen äiti ei tule neuvolaan. [/quote] Miksei isän jaksamisesta kysellä?

[/quote]

Tämä on muuten aika hyvä kysymys.

Mitä olen tuttavapiirin miehiä kuunnellut, niin yhtä lailla mieskin kärsii huonoista yöunista ja varsinkin jos vauva on yhtään koliikkiin taipuvainen. Useimmiten sen miehen on kuitenkin aamulla herättävä töihin, äiti saa mahdollisesti päivän aikana levättyä kun vauvakin nukkuu. Juuri muisteltiin miehen kanssa vauva-aikaa ja sitä, kuinka me molemmat kärsimme huonoista yöunista. Kyllä se hermoja kiristi puolin jos toisinkin.

Minusta tätä neuvolasysteemiä pitäisi muuttaa myös isät huomioivaksi. Nyt kaikki pyörii äidin ympärillä isän ollessa se statisti taustalla. Nykypäivänä isät kuitenkin ottavat vauva-aikana vastuuta lastenhoidosta ehkä jopa saman verran kuin äitikin.