Moraalinen dilemma: näillä geeneillä ei kannattaisi lapsia hankkia
mutta entä jos haluaisin lapsen?
Suvussani esiintyy jok'ikistä mahdollista kansantautia, kulkevat vahvasti geeneissä siis. Sekä fyysisiä että psyykkisiä. Lisäksi itselläni on esim. silmälasit, huonot hampaat, huono iho, rakennevikoja ja muita tällaisia lievempiä mutta huonoja geenejä, joita ei pitäisi eteenpäin enää monistaa. Lapsistani tulisi suurella todennäköisyydellä myös melkoisen rumia - ei tämä äitinä varmaankaan haittaisi, mutta lapset itse varmasti kärsisivät siitä yhtälailla kuin itsekin olen kärsinyt.
Kyllä minulle muuten sopisi myös adoptio, mutta siihen on todella kovat vaatimukset esim. varallisuuden suhteen. Joillakin adoptioon antavilla mailla ties mitä muitakin vaatimuksia (esim. adoptiovanhemman / -vanhempien uskonnon suhteen, parisuhteen keston suhteen tai pitäisi olla naimisissakin tietyn aikaa jne.), lisäksi piiiitkä ja epävarma prosessi.
Lisäksi, ei minulla toistaiseksi ole minkäänlaista parisuhdetta, ikää 24 ja risat. Muilla (ollut) samanlaisia ongelmia?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:40"]
Ai että vain "super-ihmiset" saa lisääntyä. Aika vähiin jäisi lisääntyminen jos äidin ja isän pitää olla kaunis/komea, todella viisas ja mitään perinnöllisiä sairauksia ei saa olla. Kun meillä kaikilla on "viallista" perimää mutta eihän ne 100% periydy tai ainakaan aktivoidu. Suurin osa on "kantajia" ties mille "vialle ja sairaudelle".
Minullakin on veren hyytymishäiriö joka ei periytynyt kummallekaan lapselle...
[/quote]
Meillä on suvussa hyvin paljon vakavia perinnöllisiä sairauksia, ja ihan objektiivisesti määriteltynä minulla on huonot geenit, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Enkä minä ole tässä sanelemassa, että onko muilla oikeuksia lisääntyä vai ei, mutta omasta mielestäni on moraalisesti hiukan kyseenalaista hankkia lapsia jos tietää, että suurella todeännäköisyydellä lapsi saa taakakseen surkeat geenit ja niiden myötä tulevat sairaudet sekä mahdolliset sosiaaliset ongelmat.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:55"]
Moi. Täällä vastaavat fiilikset läpikäynyt mieshenkilö. Olin myös noin 24v kun noi fiilikset oli tosi vahvoja. Nyt olen 29 ja olen päässyt asian suhteen eteenpäin. Nyt mulle perheen perustaminen olisi prioriteetti numero yksi. Sitä en sitten tiedä miten lopulta löytää se parisuhde, jossa mun geenit kelpaa. Mutta se on tosiaan rankkaa ajatella, että sitä itse tekisi tähän maailmaan elävän olion, joka joutuu kestämään kaikki ne kurjat puolet mitä liittyy siihen, että et ole niin viehättävä kuin muut. Se kuitenkin vaikuttaa niin moneen asiaan kertaantuvasti ja siten, ettei tiettyjä asioita voi enää saada peruutetuksi.
Ja kun ne huonot geenit on sellainen kivi mitä ei käännetä, vaikka olisi satamanosturi apuna. Vaikka urheilee, tienaa ihan ok, terveelliset elintavat, hyvät käytöstavat, terve arvomaailma jne, niin olet edelleen edes vähän erilainen, niin pääpaino on monessa asiassa silti siinä että olet erilainen ja se kumoaa kaikki nuo omat hyvät valinnat, joiden avulla sitä haluaisi olla kuten muut.
[/quote]
Kuulostat ihanalta tyypiltä. Toivon, että tulet löytämään sen yhden, joa arvostaa ja rakastaa sinua juuri tuollaisena!!
Miehen kanssa meillä on molemmilla adhd ja miehellä vielä lukihäiriökin. Muitakin pieniä ongelmia on. Laitatimme molemmat piuhat poikki suosiolla, miksipä meidän pitäisi lisääntyä. Meillä on elämä mallillaan ja kaikki kunnossa, mutta eipä näillä lähtökohdilla aina niin hyvin käy. Koemme tämän vastuullisimpana ratkaisuna. Emmekä ikimaailmassa jaksaisi mitään adhd lasta. Ei ikinä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:58"]
Jessus teitä. Olette ihan kuin jotain koiranjalostajia. Eräs 1930-40 -luvuilla harmia aiheuttanut aatesuuntauskin tulee etsimättä mieleen...
ap. Jos nyt olit tosissasi, etkä vain kusipäänä trollaa, niin tietänet sentään, että JOKAISESSA suvussa on myös tautigeenejä ja "rakennevikoja". Yksikään meistä ei ole siinä suhteessa täydellinen. Koko ajan tiede löytää geenivirheitä lisää, joista voisi olla huolestunut, jos ei ymmärrä, että ihmisen 30 tuhannen geenin joukkoon sisältyy jokaisella hyviä ja huonoja perintötekijöitä - ja tautigeenit eivät yleensä tarkoita kuin suurempaa alttiutta, ei varmuutta sairaudesta.
Ja haloo, onko joku nyt muka oikeasti sitä mieltä, että rumuus tekee ihmisestä tarpeettoman ja hänen elämästään yhtä piinaa? Vai olisiko kenties niin, että korostamalla kauneuden tärkeyttä me ITSE vaikutamma siihen, millaista tässä yhteiskunnassa on rumien elää.
Kannattaa ymmärtää, että iso joukko maailmanhistorian suurmiehistä on ollut jollakin tapaa viallisia geeneistään. Neurologisia ongelmia, synnynnäisiä vammoja ja sairauksia - ja silti ehkä juuri sen sairauden takia nämä ihmiset ovat voineet keskittyä normityypillisen perheenperustamisen ja poroporvarillisen elämän sijasta luomaan upeaa taidetta tai tekemään käänteentekevää tiedettä.
Elämä on. Myös yllätyksiä ja sattumia täynnä.
[/quote]
No kyllähän se natsikortti sieltä tuli! Ihan oman lapsen parastani minä tässä ajattelen, en sitä että pitäisikö koko maailman kaikkien ihmisten lisääntymistä ruveta rajoittamaan tekijöiden x ja y takia.
Jokaisessa suvussa on huonoja geenejä - mutta toisissa niitä on enemmän! Minulla on paljon sukurasitetta vakaviin sairauksiin sekä äidin että isän puolelta. Kaikelta en ole itsekään välttynyt ja myös molemmilla vanhemmillani on jo nuorehkolla iällä todettu vakavia sairauksia.
ap
[/quote]
Katsos kun rodunjalostuksesta on vain pieni askel omasta pohdinnasta siihen, miten muidenkin pitäisi perhettään suunnitella. Sen näkee hyvin täällä av-palstalla: ihmiset tekevät moraalisia valintoja ja alkavat samalla vaatia muita ajattelemaan samalla lailla.
Vakavat sairaudet on suhteellinen käsite. Et kerro, mistä sairauksista on kyse, joten niitä on vaikea arvioida. Ok, jos teillä on jotain Brugadan oireyhtymää suvussa, niin ymmärrän aatoksesi. Mutta hei, jos ny luet aloituksesi uudelleen, niin onhan siinä ihan triviaaleistakin asioista murehtimista, kun mietit ulkonäköseikkoja.
Joten kyllä, tästä ketjusta tulee todella helposti natsiaate mieleen. Enkä ollut eka, joka asian nosti esille.
78
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:54"]
Täytyy sanoa että musta on ihanaa kun joku muukin pohtii tämmöistä. Musta ois mahtavaa jos lastentekoa valvottais samallalailla kuin vaikka koirien jalostusta, oikeasti järjellä. Ei siitetä huonoja/sairaita yksilöitä. Lääketiede mahdollistaa koko ajan yhä pahempien sairauden hoidon/elämisen pitkittämisen ja näiden tapausten lisääntymisen. Onko se sitten kaikkien etu että kohta maapallo on täynnä ihmisiä jotka kaikki tarvii jonkinlaista lääkettä/apuvälinettä ihan normaaliin elämään, kun luonnon oma valinta ei toimi enää yhtään.
Mutta kun kaikilla on oikeus omaan pikku mussukkaan tuli sitten geenien kautta päätön tai hyvinkin kusipäinen lapsi....
Ja adoptiosta, jos se on raskas ja kallis, niin on varmasti myös se pelkkä vanhemmuus.
[/quote]
Rodunjalostus on vähän helvetin pelottava ajatus. (Ks. natsi-Saksa, ja pakkosterilisoitiinhan täälläkin porukkaa) Kuka päättää, mitkä ominaisuudet ovat "hyviä" ja mitkä "huonoja"? Tiettyjen perinnöllisten sairauksien eliminoimisesta on aika lyhyt tie siihen, että aletaan kieltää esim. isonenäisiä, tummaihoisia, liian lyhyitä / pitkiä / laihoja / lihavia / tyhmiä lisääntymästä.
[/quote]
Natsikortti oli tässäkin, kommentti nro 57. Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan, mutta kommenttini 78 oli eka tässä ketjussa.
78
Ap:n kannattaisi jättää lapset hankkimatta. Ei geeniensa "huonouden" takia vaan siksi, että on kapea-alainen ajattelussaan ja tuskinpa kykenevä kasvattamaan lastaan rakkaudella hyvinvoivaksi yksilöksi, joka menestyy elämässään.
Ilmeisesti minunkin vanhempieni olisi pitänyt jättää minut tekemättä, onhan tässä peritty ainakin se huono näkö, teini-iässä oli aknea, masennustaustaa ja vielä taipumus lihomiseen! Puhumattakaan nyt siitä etten ole 180 cm gasellivartaloinen malli...
Toisesta näkökulmasta voi katsoa, että olen vanhemmistani poiketen kouluttautunut pitkälle, selättänyt masennuksen ja selvinnyt elämässä ongelmista huolimatta perusnätiksi, tasapainoiseksi ja onnelliseksi, vanhempansa ylpeäksi tekeväksi lapseksi. Aika hyvä lopputulos "paskoilla" geeneillä. Kiitos siitä kuuluu pääasiassa kasvuympäristölleni.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:30"]Ap:n kannattaisi jättää lapset hankkimatta. Ei geeniensa "huonouden" takia vaan siksi, että on kapea-alainen ajattelussaan ja tuskinpa kykenevä kasvattamaan lastaan rakkaudella hyvinvoivaksi yksilöksi, joka menestyy elämässään.
Ilmeisesti minunkin vanhempieni olisi pitänyt jättää minut tekemättä, onhan tässä peritty ainakin se huono näkö, teini-iässä oli aknea, masennustaustaa ja vielä taipumus lihomiseen! Puhumattakaan nyt siitä etten ole 180 cm gasellivartaloinen malli...
Toisesta näkökulmasta voi katsoa, että olen vanhemmistani poiketen kouluttautunut pitkälle, selättänyt masennuksen ja selvinnyt elämässä ongelmista huolimatta perusnätiksi, tasapainoiseksi ja onnelliseksi, vanhempansa ylpeäksi tekeväksi lapseksi. Aika hyvä lopputulos "paskoilla" geeneillä. Kiitos siitä kuuluu pääasiassa kasvuympäristölleni.
[/quote]
Mä oon luullut perimäni olevan ihan hyvä mutta mullahan onki kaikki nuo mainitut viat lihomistaipumusta lukuunottamatta, sen korvaa nuo muiden mainitsemat purentaviat. En mä silti osaa ajatella että tämmösten ominaisuuksien takia ei pitäisi lisääntyä, nuohan on kaikki korjailtavissa ja voihan olla että mieheltä saa näiden suhteen ongelmatonta perimää, lapsissa kun on aina puolet kummaltakin vanhemmalta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:30"]
Ap:n kannattaisi jättää lapset hankkimatta. Ei geeniensa "huonouden" takia vaan siksi, että on kapea-alainen ajattelussaan ja tuskinpa kykenevä kasvattamaan lastaan rakkaudella hyvinvoivaksi yksilöksi, joka menestyy elämässään.
[/quote]
Kylläpä kaikki jaksavat takertua tuohon ulkonäköön ja ns. pikkuvikoihin kuten teini-iän akneen. En tietenkään tiedä ap:n sairauksia, mutta varmaan vähän vakavammat asiat saavat hänet pohtimaan lapsen tekoa. Jos sun ongelmat ovat noin pieniä, niin ei kannata kommentoida noin vähättelevästi, kun et voi tietää, kuinka vakavia sairauksia ap:lla on geeneissä.
Itse sain tietää, että suvussani on todella epämiellyttävään kuolemaan johtava sairaus vasta sen jälkeen, kun oman lapseni olin jo saanut. Jos olisin tiennyt, että lapsellani on mahdollisuus saada sama sairaus, niin en olisi lasta hankkinut, vaikka nytkin on "vain" 25% mahdollisuus, että lapsi kantaa geenivirhettä. Tässä vaiheessa tämä aikuisiän akne, ruma nenä ja isän puolelta mahdollisesti peritytyvä lukihäiriö ei tunnu enää miltään.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:58"]
Jessus teitä. Olette ihan kuin jotain koiranjalostajia. Eräs 1930-40 -luvuilla harmia aiheuttanut aatesuuntauskin tulee etsimättä mieleen...
ap. Jos nyt olit tosissasi, etkä vain kusipäänä trollaa, niin tietänet sentään, että JOKAISESSA suvussa on myös tautigeenejä ja "rakennevikoja". Yksikään meistä ei ole siinä suhteessa täydellinen. Koko ajan tiede löytää geenivirheitä lisää, joista voisi olla huolestunut, jos ei ymmärrä, että ihmisen 30 tuhannen geenin joukkoon sisältyy jokaisella hyviä ja huonoja perintötekijöitä - ja tautigeenit eivät yleensä tarkoita kuin suurempaa alttiutta, ei varmuutta sairaudesta.
Ja haloo, onko joku nyt muka oikeasti sitä mieltä, että rumuus tekee ihmisestä tarpeettoman ja hänen elämästään yhtä piinaa? Vai olisiko kenties niin, että korostamalla kauneuden tärkeyttä me ITSE vaikutamma siihen, millaista tässä yhteiskunnassa on rumien elää.
Kannattaa ymmärtää, että iso joukko maailmanhistorian suurmiehistä on ollut jollakin tapaa viallisia geeneistään. Neurologisia ongelmia, synnynnäisiä vammoja ja sairauksia - ja silti ehkä juuri sen sairauden takia nämä ihmiset ovat voineet keskittyä normityypillisen perheenperustamisen ja poroporvarillisen elämän sijasta luomaan upeaa taidetta tai tekemään käänteentekevää tiedettä.
Elämä on. Myös yllätyksiä ja sattumia täynnä.
[/quote]
No kyllähän se natsikortti sieltä tuli! Ihan oman lapsen parastani minä tässä ajattelen, en sitä että pitäisikö koko maailman kaikkien ihmisten lisääntymistä ruveta rajoittamaan tekijöiden x ja y takia.
Jokaisessa suvussa on huonoja geenejä - mutta toisissa niitä on enemmän! Minulla on paljon sukurasitetta vakaviin sairauksiin sekä äidin että isän puolelta. Kaikelta en ole itsekään välttynyt ja myös molemmilla vanhemmillani on jo nuorehkolla iällä todettu vakavia sairauksia.
ap