Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moraalinen dilemma: näillä geeneillä ei kannattaisi lapsia hankkia

Vierailija
21.07.2015 |

mutta entä jos haluaisin lapsen?

Suvussani esiintyy jok'ikistä mahdollista kansantautia, kulkevat vahvasti geeneissä siis. Sekä fyysisiä että psyykkisiä. Lisäksi itselläni on esim. silmälasit, huonot hampaat, huono iho, rakennevikoja ja muita tällaisia lievempiä mutta huonoja geenejä, joita ei pitäisi eteenpäin enää monistaa. Lapsistani tulisi suurella todennäköisyydellä myös melkoisen rumia - ei tämä äitinä varmaankaan haittaisi, mutta lapset itse varmasti kärsisivät siitä yhtälailla kuin itsekin olen kärsinyt.

Kyllä minulle muuten sopisi myös adoptio, mutta siihen on todella kovat vaatimukset esim. varallisuuden suhteen. Joillakin adoptioon antavilla mailla ties mitä muitakin vaatimuksia (esim. adoptiovanhemman / -vanhempien uskonnon suhteen, parisuhteen keston suhteen tai pitäisi olla naimisissakin tietyn aikaa jne.), lisäksi piiiitkä ja epävarma prosessi.

Lisäksi, ei minulla toistaiseksi ole minkäänlaista parisuhdetta, ikää 24 ja risat. Muilla (ollut) samanlaisia ongelmia?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:57"]

Voi kuule. Varmasti sinuakin kauheampia tapauksia on lisääntynyt. Olen nähnyt montakin. Ulkonäöllä ei ole merkitystä vaan sillä rakkaudella ja onnella mitä voi lapselle antaa. Ehkä olet hyvin realisti kun ajattelet geenejä, mutta minulle eräs lääkäri totesi että kaikki sairaudet periytyy enemmän ja vähemmän. Minulla on suvussa syöpää paljon ja olen jopa varma että siihen kuolen, mutta ei se minua estänyt tekemästä lapsia. Vaikka sekin on hyvin todennäköistä että lapsenikin kuolevat syöpään reilusti alle eläkeiän. Eletään siihen asti kaikki hyvää elämää.

[/quote]

On varmasti lisääntynyt, näkeehän tuota. Itse olen sen verran kovan luokan realisti, että jotkut kehtaavat jopa pessimistiksi väittää ;) Tähän päälle (tai tästä johtuen?) olen myös hyvin varovainen ja harkitsevainen päätöksissäni. 

ap

Vierailija
62/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä ulkonäölläkin merkitystä. Mutta sitä ei voi kyllä tietää että minkänäköinen jälkeläinen sieltä tupsahtaa. Omat vanhempani olivat nuorena kauniita ja hyvännäköisiä, mutta sekä musta ja veljestäni tulikin jostain syystä ihan sutta ja sekundaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli nai läheltä sukua niin voi tulla tietynlaisia sairauksia. On olemassa nk sallan tautia ja itä-suomessa on kans joku lähisuku naitu tauti.

Vierailija
64/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei perineet esim mun silmien karsastusta tai perheeni järkyttäviä listaa allergioita. Joten ei se aina niin mene, että kaikki kurjat ominaisuudet periytyy. Suosittelen kuitenkin, että etsi mies vähän kauempaa, vaikka ihan eri mantereelta, tekee hyvää geeniperimälle. Oma miehenihän on ihan 20 km:n päästä, joten en itse tätä pystynyt noudattamaan. Mutta älä turhaa mutehdi, jokaisessa suomalaisessa suvussa on syövästä alkoholismiin ja sydäntauteihin vaikka mitä, silti ihmiset lisääntyy..

Vierailija
65/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks hyvä kaveri joka kärsi ulkonäöstään ja täytyy myöntää, että se ei vastannut perinteisiä kauneusihanteita. Sillä ei mitään perinnöllistä ollu suvusta muuta kuin taipumus ylipainoon. Kaikki sen perheenjäsenet oli myös kömpelöitä ja urheilullisesti lahjattomia. Se oli 28 ja sillä oli ollu yksi lyhyt parisuhde elämänsä aikana.

Se oli jo muutaman vuoden haaveillu omasta lapsesta ja kerran ku puhuttiin asiasta niin se täräytti: Mä en oo koskaan uskaltanu kertoa tätä sulle, mutta jos saisin valita niin ottaisin sun geenit mun lapselle. Hämmennyin hetkeksi ja totesin, että kyllä mä voisin sun kanssa lapsen tehdä, jos sä oikeasti haluaisit ja olisin vapaa juridisista velvotteista. Nyt sillä(meillä) on 3 vuotias tyttö, niillä menee hyvin ja se kaveri on onnellisempi kuin koskaan. Monta kertaa mietin itse, että kestänkö olla erossa omasta lapsesta, mutta en ajattele sitä omana lapsena vaikka se onkin. 

Uskokaa tai älkää, mutta hän oli jo kolmas nainen joka halusi saada mun lapsen.

Vierailija
66/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:50"]

Suomalaiset ovat niin sisäsiittoisia siksi niitä perinnöllisiäsairauksai on niin paljon. voisitko kuvitella ottavasti ulkomaalaisen miehen tai vaikkapa muuttavasi ulkomaille ja tämä siis ihan monestakin syystä.

ainakin ihosairaudet ja pahat allergiat saisi tuolla eliminoitua. ehkäpä rumuudenkin. lisäksi panostat lapseen annat sille paljon aikaa hoivaa ja rakkautta niin saa hyvän itsetunnon ja se luonne kuitenkin on tärkeintä. vaikutat mukavalta ja vastuuntuntoiselta ihmiseltä joka kasvattaa suloisen ja fiksun lapsen.

[/quote]

Hei Ap!

Itsellenikin nousi pari samanlaista ajatusta. Itse en ole erityisen ruma mutta suvussa on mielenterveyshäiriöitä ja silmäsairauksia. Iho-ongelmista kärsin kovasti, kunnes muutin Keski-Eurooppaan töihin ja olen täällä edelleen. Lapset olen tehnyt paikallisen kanssa, ovat terveitä, kauniitakin (kauneuteen vaikuttavat mielestäni elintavat, ei vain ulkonäkö). Toki monet sairaudet puhkeavat vasta myöhemmin, jne.mutta toistaiseksi kaikki perusasiat näyttävät lasten kannalta olevan hyvin. Se, että ilmasto on täällä lämpimämpi kuin Suomessa, kesä pidempi, ja se, että kesäöinä tulee pimeää, on hyvää myös mun mielenterveydelle koska oma kehoni voi täällä paremmin kuin Suomessa. Täällä on myös mahdollista elää samalla palkalla paljon parempaa elmää kuin Suomessa. Itse epäilin lastenhankintaa pitkään, mutta kun sain hakemani työn kansainvälisestä firmasta ja muutin tänne, moni asia ratkesi ajan kanssa "kuin itsestään".

Vierailija
67/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tämmöistä huolta. Tiedän, että mun toisessa X-kromosomissa on häikkää (harvinainen poikkeama), mutta tämä ei ole aiheuttanut mulle mitään ongelmia tähän asti (täysin normaalisti kehittynyt nainen olen). Sitä pelkään, miten käy jos yritän raskautua ja miten käy vaikka jos, tulossa olisi poikalapsi ja sattuu perimään sen viallisen (hänellähän vain siis äidiltä peritty x-kromosomi). Varmaan pakko kääntyä lääketieteen ammattilaisten/alkiodiagnostiikan puoleen (ei mitään halpaa tosin), sitten kun lisääntyminen olisi mielessä, siellä en haluaisi jo mahdollisen ongelman tiedostaen mennä vain tuurilla ja saada sitten sairaan lapsen.

Vierailija
68/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi ulkonäkö ihan ok mutta kiltti ja ujo luonne on se jonka perusteella mun kannattaisi jättää lisääntymättä. Tässä maassa kun parhaiten pärjää tyhmänröyhkeät narsistikiusaajat, tämmöset vaan poljetaan.

Vierailija
69/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:17"]

Mulla on yks hyvä kaveri joka kärsi ulkonäöstään ja täytyy myöntää, että se ei vastannut perinteisiä kauneusihanteita. Sillä ei mitään perinnöllistä ollu suvusta muuta kuin taipumus ylipainoon. Kaikki sen perheenjäsenet oli myös kömpelöitä ja urheilullisesti lahjattomia. Se oli 28 ja sillä oli ollu yksi lyhyt parisuhde elämänsä aikana.

Se oli jo muutaman vuoden haaveillu omasta lapsesta ja kerran ku puhuttiin asiasta niin se täräytti: Mä en oo koskaan uskaltanu kertoa tätä sulle, mutta jos saisin valita niin ottaisin sun geenit mun lapselle. Hämmennyin hetkeksi ja totesin, että kyllä mä voisin sun kanssa lapsen tehdä, jos sä oikeasti haluaisit ja olisin vapaa juridisista velvotteista. Nyt sillä(meillä) on 3 vuotias tyttö, niillä menee hyvin ja se kaveri on onnellisempi kuin koskaan. Monta kertaa mietin itse, että kestänkö olla erossa omasta lapsesta, mutta en ajattele sitä omana lapsena vaikka se onkin. 

Uskokaa tai älkää, mutta hän oli jo kolmas nainen joka halusi saada mun lapsen.

[/quote]

Naurahdin, varsinkin viimeiselle loppukaneetille :D Taattua av-laatutarinaa. Oot sä aikamoinen adonis, suorastaan jumalten lahja naisille!

ap

Vierailija
70/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:21"]

Hei Ap!

Itsellenikin nousi pari samanlaista ajatusta. Itse en ole erityisen ruma mutta suvussa on mielenterveyshäiriöitä ja silmäsairauksia. Iho-ongelmista kärsin kovasti, kunnes muutin Keski-Eurooppaan töihin ja olen täällä edelleen. Lapset olen tehnyt paikallisen kanssa, ovat terveitä, kauniitakin (kauneuteen vaikuttavat mielestäni elintavat, ei vain ulkonäkö). Toki monet sairaudet puhkeavat vasta myöhemmin, jne.mutta toistaiseksi kaikki perusasiat näyttävät lasten kannalta olevan hyvin. Se, että ilmasto on täällä lämpimämpi kuin Suomessa, kesä pidempi, ja se, että kesäöinä tulee pimeää, on hyvää myös mun mielenterveydelle koska oma kehoni voi täällä paremmin kuin Suomessa. Täällä on myös mahdollista elää samalla palkalla paljon parempaa elmää kuin Suomessa. Itse epäilin lastenhankintaa pitkään, mutta kun sain hakemani työn kansainvälisestä firmasta ja muutin tänne, moni asia ratkesi ajan kanssa "kuin itsestään".

[/quote]

Ulkomailla olen ollut vaihdossa (12kk) ja minulla on paljon ulkomaalaisia tuttuja, kavereita, jopa ystäviä. Jotenkin en vain omalle kohdalleni osaa kuvitella seurustelusuhdetta ja perheen perustamista ulkomaalaisen miehen kanssa. Olen myös ajatellut että haluaisin tulevaisuuteni viettää Suomessa. Minä ihan kyllä tykkään Suomesta ja noin yleisesti ottaen suomalaisistakin. Mutta saapi tosiaan nähdä että heittääkö tulevaisuus ulkomaille kuitenkin, kun heikot ovat työllisyysnäkymät Suomessa. Mahdoton ajatus ei siis ole, mutta sanoisin niin että ei toivottava.

ap

Vierailija
71/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootpa ap ulkonäkökeskeinen tyyppi.Kaikilla on sairauksia suvussaan.

Vierailija
72/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vain "super-ihmiset" saa lisääntyä. Aika vähiin jäisi lisääntyminen jos äidin ja isän pitää olla kaunis/komea, todella viisas ja mitään perinnöllisiä sairauksia ei saa olla. Kun meillä kaikilla on "viallista" perimää mutta eihän ne 100% periydy tai ainakaan aktivoidu. Suurin osa on "kantajia" ties mille "vialle ja sairaudelle".

Minullakin on veren hyytymishäiriö joka ei periytynyt kummallekaan lapselle...

Vierailija
73/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pohdin oikeuttani lisääntyä perinnöllisten sairauksien takia. Suvussani on kaikki mahdolliset kansantaudit ja rakenteellisia vikojakin - ja toisaalta taas kaikki ovat keskivertoa lahjakkaampia sekä älyllisesti että urheilullisesti. Itselläni on autoimmuunisairaus, joka voi periytyä tai olla periytymättä.

Olen keskustellut lasten hankkimisesta lääkäreiden kanssa. Lääkäreiden mielestä lisääntymiselleni ei ole esteitä - osa lääkäreistä on ollut jopa järkyttyneitä, että olen ajatellut jättäytyä (vastentahtoisesti) lapsettomaksi. Kyseiset lääkärit ovat painottaneet sitä, että lääketiede pystyy hoitamaan ja jopa korjaamaan jo nykyiselläänkin monia asioita.

Kannattaa kysyä suoraa mielipidettä lääkäriltä. 

Vierailija
74/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huonot hampaat vanhemmilla liittyy yhtikäs mihinkään..? Hampaitten laatu EI kylläkään periydy lapsille, ellei nyt ole sitten joku perinnöllinen sairaus, joka suoranaisesti vaikuttaisi suun terveyteen.

Huonohampaisuus johtuu äärimmäisen monilla siitä, että aiemmin (joillakin vielä nykyäänkin) on tapana antaa omasta suusta ruokaa lapselle, tai syöttää lasta samalla lusikalla, puhdistaa esim. Maahan pudonnut tutti omassa suussaan > lapsi saa huonohampaisilta vanhemmilta/sukulaisilta streptococcus mutans-bakteerin omaan suuhunsa, ja jos vielä hampaitten pesu ja suun hygienia on heikkoa (kuten usein on huonohampaisilla) niin goodbye hyvät hampaat.

Lapsen suun bakteeristo muodostuu ensimmäisten muutaman elinvuoden aikana, ja silloin jos sinne ei kukaan mene tunkemaan karies-pöpöjä omasta suustaan, hampaat harjataan säännöllisesti ja syönnin päälle xylitolia, eikä ylettömästi mussuteta sokeria, niin on hyvin todennäköistä, että huonohampaistenkin vanhempien lapselle kehittyy vallan terve purukalusto!

Ärsyttää ihmisten tietämättömyys, perkele nyt eletään jo vuotta 2015, tietoa on kyllä saatavilla, mutta ehei, hampaitten terveys on ikäänkuin jotakin vitun poppamiesten touhua "no kun meidän suvussa nyt vaan on kaikilla paskat hampaat.." No mietippä miksi! Ehkä olis jo aika perehtyä asiaan ja katkaista se kierre..

Vierailija
75/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:30"]

Ap:n kannattaisi jättää lapset hankkimatta. Ei geeniensa "huonouden" takia vaan siksi, että on kapea-alainen ajattelussaan ja tuskinpa kykenevä kasvattamaan lastaan rakkaudella hyvinvoivaksi yksilöksi, joka menestyy elämässään.

Ilmeisesti minunkin vanhempieni olisi pitänyt jättää minut tekemättä, onhan tässä peritty ainakin se huono näkö, teini-iässä oli aknea, masennustaustaa ja vielä taipumus lihomiseen! Puhumattakaan nyt siitä etten ole 180 cm gasellivartaloinen malli...

Toisesta näkökulmasta voi katsoa, että olen vanhemmistani poiketen kouluttautunut pitkälle, selättänyt masennuksen ja selvinnyt elämässä ongelmista huolimatta perusnätiksi, tasapainoiseksi ja onnelliseksi, vanhempansa ylpeäksi tekeväksi lapseksi. Aika hyvä lopputulos "paskoilla" geeneillä. Kiitos siitä kuuluu pääasiassa kasvuympäristölleni.

[/quote]

Kylläpä kaikki jaksavat takertua tuohon ulkonäköön ja ns. pikkuvikoihin kuten teini-iän akneen. En tietenkään tiedä ap:n sairauksia, mutta varmaan vähän vakavammat asiat saavat hänet pohtimaan lapsen tekoa. Jos sun ongelmat ovat noin pieniä, niin ei kannata kommentoida noin vähättelevästi, kun et voi tietää, kuinka vakavia sairauksia ap:lla on geeneissä.

Itse sain tietää, että suvussani on todella epämiellyttävään kuolemaan johtava sairaus vasta sen jälkeen, kun oman lapseni olin jo saanut. Jos olisin tiennyt, että lapsellani on mahdollisuus saada sama sairaus, niin en olisi lasta hankkinut, vaikka nytkin on "vain" 25% mahdollisuus, että lapsi kantaa geenivirhettä. Tässä vaiheessa tämä aikuisiän akne, ruma nenä ja isän puolelta mahdollisesti peritytyvä lukihäiriö ei tunnu enää miltään.

[/quote]

Kommentoin vain aloituksen perusteella. Kivasti yrität inistä ja nillittää, ap olisi fiksuna voinut kirjoittaa syvällisen ja kattavan postauksen, ei uikutusta, joka keskittyy johonkin pikkuvirheisiin.

Ihmeellinen tyyppi.

Vierailija
76/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:46"]

Itsekin pohdin oikeuttani lisääntyä perinnöllisten sairauksien takia. Suvussani on kaikki mahdolliset kansantaudit ja rakenteellisia vikojakin - ja toisaalta taas kaikki ovat keskivertoa lahjakkaampia sekä älyllisesti että urheilullisesti. Itselläni on autoimmuunisairaus, joka voi periytyä tai olla periytymättä.

Olen keskustellut lasten hankkimisesta lääkäreiden kanssa. Lääkäreiden mielestä lisääntymiselleni ei ole esteitä - osa lääkäreistä on ollut jopa järkyttyneitä, että olen ajatellut jättäytyä (vastentahtoisesti) lapsettomaksi. Kyseiset lääkärit ovat painottaneet sitä, että lääketiede pystyy hoitamaan ja jopa korjaamaan jo nykyiselläänkin monia asioita.

Kannattaa kysyä suoraa mielipidettä lääkäriltä. 

[/quote]

Niinpä! Itsellä siis geenivirhe ja perinnöllisyyslääkärit kannustavat lisääntymään, enkä itsekään näe mitään estettä. Asiat menevät oikeisiin mittasuhteisiin kun ne osuvat omalle kohdalle ja saa puhua asiantuntijoiden kanssa. Minulla ja mahdollisesti lapsillani on mahtava elämä ja vikamme on paljon pienempi taakka itsellemme ja yhteiskunnalle kuin laiskuus, juoppous tai negatiivinen asenne.

Vierailija
77/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen adoptiolapsi, ja kerran eräs "sukulainen" humalluttuaan sanoi, että "menit sitten laittamaan paskat geenisi kiertoon - eikö sun tausta kerro sulle jo tarpeeksi?"
Voin kertoa, että itku tuli. Oli ensinnäkin niin häkeltävää että joku todella sanoo noin toiselle. Ja itketti, sillä kumpikaan suku ei ollut ottanut minua osaksi heitä.
Myöhemmin olen sisuuntunut tuosta. Olen itse terve, vain umpisuoli on poistettu kun sen epäiltiin olleen tulehtunut. Olen harvoin edes flunsassa, olen fyysisesti hyvin sopusuhtainen ja hyvässä kunnossa. Olen perusnätti, ainoastaan hampaat on oiottu. Oma geenipoolini on sekoitus Lappia, uuttamaata ja Ruotsia.
Itse olen sitä mieltä, etten lisääntyisi jos kantaisin geenejä joista lapsi sairastuu vakavasti. Mutta pelkän ulkonäön takia jotkut ovat valmiita toisille sanomaan että älä lisäänny?!

Vierailija
78/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus teitä. Olette ihan kuin jotain koiranjalostajia. Eräs 1930-40 -luvuilla harmia aiheuttanut aatesuuntauskin tulee etsimättä mieleen...

ap. Jos nyt olit tosissasi, etkä vain kusipäänä trollaa, niin tietänet sentään, että JOKAISESSA suvussa on myös tautigeenejä ja "rakennevikoja". Yksikään meistä ei ole siinä suhteessa täydellinen. Koko ajan tiede löytää geenivirheitä lisää, joista voisi olla huolestunut, jos ei ymmärrä, että ihmisen 30 tuhannen geenin joukkoon sisältyy jokaisella hyviä ja huonoja perintötekijöitä - ja tautigeenit eivät yleensä tarkoita kuin suurempaa alttiutta, ei varmuutta sairaudesta.

Ja haloo, onko joku nyt muka oikeasti sitä mieltä, että rumuus tekee ihmisestä tarpeettoman ja hänen elämästään yhtä piinaa? Vai olisiko kenties niin, että korostamalla kauneuden tärkeyttä me ITSE vaikutamma siihen, millaista tässä yhteiskunnassa on rumien elää.

Kannattaa ymmärtää, että iso joukko maailmanhistorian suurmiehistä on ollut jollakin tapaa viallisia geeneistään.  Neurologisia ongelmia, synnynnäisiä vammoja ja sairauksia - ja silti ehkä juuri sen sairauden takia nämä ihmiset ovat voineet keskittyä normityypillisen perheenperustamisen ja poroporvarillisen elämän sijasta luomaan upeaa taidetta tai tekemään käänteentekevää tiedettä. 

Elämä on. Myös yllätyksiä ja sattumia täynnä.

Vierailija
79/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on dominoivasti periytyvä geenivirhe. Huomattiin vasta, kun mulla jo oli lapsia.
Olen huomannut, että kyllä moni tätä kantava hankkii lapsia, vaikka hankala vaiva. Työtä on vaikea löytää (sopivaa).

Vierailija
80/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:47"]

Miten huonot hampaat vanhemmilla liittyy yhtikäs mihinkään..? Hampaitten laatu EI kylläkään periydy lapsille, ellei nyt ole sitten joku perinnöllinen sairaus, joka suoranaisesti vaikuttaisi suun terveyteen. Huonohampaisuus johtuu äärimmäisen monilla siitä, että aiemmin (joillakin vielä nykyäänkin) on tapana antaa omasta suusta ruokaa lapselle, tai syöttää lasta samalla lusikalla, puhdistaa esim. Maahan pudonnut tutti omassa suussaan > lapsi saa huonohampaisilta vanhemmilta/sukulaisilta streptococcus mutans-bakteerin omaan suuhunsa, ja jos vielä hampaitten pesu ja suun hygienia on heikkoa (kuten usein on huonohampaisilla) niin goodbye hyvät hampaat. Lapsen suun bakteeristo muodostuu ensimmäisten muutaman elinvuoden aikana, ja silloin jos sinne ei kukaan mene tunkemaan karies-pöpöjä omasta suustaan, hampaat harjataan säännöllisesti ja syönnin päälle xylitolia, eikä ylettömästi mussuteta sokeria, niin on hyvin todennäköistä, että huonohampaistenkin vanhempien lapselle kehittyy vallan terve purukalusto! Ärsyttää ihmisten tietämättömyys, perkele nyt eletään jo vuotta 2015, tietoa on kyllä saatavilla, mutta ehei, hampaitten terveys on ikäänkuin jotakin vitun poppamiesten touhua "no kun meidän suvussa nyt vaan on kaikilla paskat hampaat.." No mietippä miksi! Ehkä olis jo aika perehtyä asiaan ja katkaista se kierre..

[/quote]

Purentavika ja vinot hampaat ovat rakenteellisia ominaisuuksia, niillä on taipumusta periytyä. Samat ongelmat molemmilla vanhemmillani sekä kaikilla sisaruksilla, ei ihan sattumaa liene...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi