Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moraalinen dilemma: näillä geeneillä ei kannattaisi lapsia hankkia

Vierailija
21.07.2015 |

mutta entä jos haluaisin lapsen?

Suvussani esiintyy jok'ikistä mahdollista kansantautia, kulkevat vahvasti geeneissä siis. Sekä fyysisiä että psyykkisiä. Lisäksi itselläni on esim. silmälasit, huonot hampaat, huono iho, rakennevikoja ja muita tällaisia lievempiä mutta huonoja geenejä, joita ei pitäisi eteenpäin enää monistaa. Lapsistani tulisi suurella todennäköisyydellä myös melkoisen rumia - ei tämä äitinä varmaankaan haittaisi, mutta lapset itse varmasti kärsisivät siitä yhtälailla kuin itsekin olen kärsinyt.

Kyllä minulle muuten sopisi myös adoptio, mutta siihen on todella kovat vaatimukset esim. varallisuuden suhteen. Joillakin adoptioon antavilla mailla ties mitä muitakin vaatimuksia (esim. adoptiovanhemman / -vanhempien uskonnon suhteen, parisuhteen keston suhteen tai pitäisi olla naimisissakin tietyn aikaa jne.), lisäksi piiiitkä ja epävarma prosessi.

Lisäksi, ei minulla toistaiseksi ole minkäänlaista parisuhdetta, ikää 24 ja risat. Muilla (ollut) samanlaisia ongelmia?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:53"]

Aa siis rumat ihmiset ei ansaitse lapsia? Mikä vittu sua vaivaa :D

[/quote]

Oletan että tämä oli minulle tarkoitettu kun ei ollut ketään lainattu. Minusta on epäreilua niitä lapsia kohtaan että on jaettu eteenpäin huonot geenit ja täten huonot lähtökohdat elämälle. Minulla nämä rumuuden aiheuttajat ovat siis ihan yksiselitteisesti sitä, että geenini ovat heikot. Suurempi ongelma kuin epämiellyttävä ulkonäkö on kuitenkin nuo sairaudet. Toki ketään ei voi estää hankkimasta lapsia siksi tällaisista syistä, mutta siitä tuo moraalinen dilemma juuri tuleekin! Että kenen oikeus on tärkeämpi, aikuisten oikeus hankkia lapsi vai lapsen oikeus hyvään ja terveeseen elämään?

ap
[/quote]

Sairaudet ymmärrän, ulkonäköasiaa en. Väitätkö että vain kauniit lapset/ihmiset voivat olla onnellisia? Jos väität, niin käsityksesi elämästä on aika pinnallista. Elämässä kun tosiaan on muutakin kun se ulkonäkö. En mä itsekään mikään kaunotar ole, minkä voisi ajatella johtuvan geeneistä. On isoa nenää sun muuta. Kaikesta huolimatta mulla on hyvä ja onnellinen elämä ja jos joskus lapsia hankin, kasvatan heidät kyllä sillä tavoin että elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin se miltä näyttää, itsevarma voi olla muutenkin. Aika tylsä ja ankea paikka olis maailma jossa kaikki on kauniita täydellisiä ihmisiä.

Vierailija
22/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:01"]

Joka suvussa on jotain verisuonisairauksia, diabetesta jne. 

En kyllä toljottaisi siihen yhtään. Ja mitä ulkonäköön tulee, niin ensinäkään se ei mene yksi yhteen vanhempien kanssa ja vaikka menisikin, niin ei sinun huonoa itsetuntoasi tarvitse siirtää. 

Jos lapsella ei ole maailman kauneimmat piirteet niin mitä sitten? Harvalla on!

[/quote]

Minulla ei ole huono itsetunto :) Ei toki haittaisi, ettei lapseni olisi maailmanluokan kaunotar tai komistus (vaikka varmaan äidin silmissä tuskin ruma olisi vaikka nenä puuttuisi!), mutta lapsen terveys on tärkeä asia, ja näillä geeneillä sellainen olisi lähes mahdotonta taata. Tiedän, että toki kaikki sairastelevat, mutta omalla kohdallani tuo sukurasite on jo sen verran korkea, että suurella todennäköisyydellä laittaisin vakavat sairaudet eteenpäin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne suvussa liikkuvat sairaudet sitten ovat?

Vierailija
24/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:55"]

Moi. Täällä vastaavat fiilikset läpikäynyt mieshenkilö. Olin myös noin 24v kun noi fiilikset oli tosi vahvoja. Nyt olen 29 ja olen päässyt asian suhteen eteenpäin. Nyt mulle perheen perustaminen olisi prioriteetti numero yksi. Sitä en sitten tiedä miten lopulta löytää se parisuhde, jossa mun geenit kelpaa. Mutta se on tosiaan rankkaa ajatella, että sitä itse tekisi tähän maailmaan elävän olion, joka joutuu kestämään kaikki ne kurjat puolet mitä liittyy siihen, että et ole niin viehättävä kuin muut. Se kuitenkin vaikuttaa niin moneen asiaan kertaantuvasti ja siten, ettei tiettyjä asioita voi enää saada peruutetuksi. 

Ja kun ne huonot geenit on sellainen kivi mitä ei käännetä, vaikka olisi satamanosturi apuna. Vaikka urheilee, tienaa ihan ok, terveelliset elintavat, hyvät käytöstavat, terve arvomaailma jne, niin olet edelleen edes vähän erilainen, niin pääpaino on monessa asiassa silti siinä että olet erilainen ja se kumoaa kaikki nuo omat hyvät valinnat, joiden avulla sitä haluaisi olla kuten muut.

[/quote]

Olisi varmaan tuossa aloituksessa pitänyt korostaa vielä enemmän sitä, että suurin syy on ne sairaudet, ei ulkoinen rumuus (joka toki johtuu huonoista geeneistä, että sikäli linkittyvät yhteen)... Mutta noin muutoin, niin asiaa kyllä puhut. Jättäähän se jälkensä ihmiseen, että lähtökohdat hyvään elämään ovat heikommat kuin niillä, jotka ovat saaneet paremmat geenit, oli se nyt sitten ulkonäön tai minkä tahansa ominaisuuden suhteen. Meillä vielä suvussa kulkee tosiaan vakavia psyykkisiäkin sairauksia (masennusta, kaksisuuntaista...), joihin laukaiseva tekijä voi hyvinkin olla vaikka sitten se ulkonäöstä johtuva kiusaaminen.

ap

[/quote]

Luin aloituksen huonosti, ymmärsin että kyse on enimmäkseen ulkonäköasioista. Minusta pelkkä "olen ruma" ei ihan riitä siihen, että olisi jokin moraalinen vastuu olla hankkimatta lapsia (tietenkin se on oma valinta, hankkiiko vai ei, mutta että voiko silloin sanoa sen olevan moraalisesti oikein?) mutta sairauksien kansa se on eri asia. Minä ainakin olen välillä toivonut, että vanhempani olisivat mieluummin jättäneet lisääntymättä, kun kerran sairauksien periytyminen oli silloin tiedossa, ja tulihan se kaikki mahdollinen perinnöllinen paska sieltä sitten minulle. T: 17

Vierailija
25/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:58"]

Minusta ap nuo sinun luettelemasi viat eivät kuulosta kovin vakavilta. Olisiko kyse enemmän huonosta itsetunnostasi? Mutta mulla on kyllä samanlaiset mietteet. Meidän suvussa on perinnöllistä autoimmuunisairautta, joiden kanssa on todennäköisempää, että sairaus periytyy kuin että ei periytyisi vaikka toisella olisi miten hyvät geenit. Lisäksi on naisten perinnöllistä kaljuuntumista, joten juu en ajatellut siirtää näitä vaivoja lapselleni. Olen kolmekymppinen ja olen jo aika sopeutunut siihen ajatukseen, etten lapsia hanki. Onneksi mieskään ei koe mitään suunnatonta tarvetta lisääntymiselle.

[/quote]

Ei ole, minulla on ihan hyvä itsetunto :) Sattumoisin tosin myös hyvä itsetuntemus elikkä tiedostan kyllä, etten ole mikään kedon kaunein kukkanen! Mutta kyllä, suvussa kulkee vakavia sairauksia. Esimerkiksi äitini puolelta kaikki tietämäni naiset ovat kuolleet syöpään. Myös vakavia silmäsairauksia löytyy paljon. Näiden "perinteisten" diabetesten ja verisuonitautien lisäksi, joita ei toki pitäisi vähätellä niitäkään - ohitusleikkaus esimerkiksi ei ole mikään ihan pikkuinen operaatio.

Niin, voihan toki olla että minullakin haaveet perheen perustamisesta hälvenevät ajan mittaan, ja varsinkin jos kumppanikaan ei kovasti lapsia halua. Tai varsinkin jos ei mitään kumppania tähän elämään tulekaan :D

ap

Vierailija
26/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas äärimmäisen terve ihminen eikä suvustakaan löydy mitään sairauksia. Olen vain ruma kuin synti.

Vierailija
27/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:07"]

En kyllä toljottaisi siihen yhtään. Ja mitä ulkonäköön tulee, niin ensinäkään se ei mene yksi yhteen vanhempien kanssa ja vaikka menisikin, niin ei sinun huonoa itsetuntoasi tarvitse siirtää. 

[/quote]

Minulla ei ole huono itsetunto :) Ei toki haittaisi, ettei lapseni olisi maailmanluokan kaunotar tai komistus (vaikka varmaan äidin silmissä tuskin ruma olisi vaikka nenä puuttuisi!), mutta lapsen terveys on tärkeä asia, ja näillä geeneillä sellainen olisi lähes mahdotonta taata. Tiedän, että toki kaikki sairastelevat, mutta omalla kohdallani tuo sukurasite on jo sen verran korkea, että suurella todennäköisyydellä laittaisin vakavat sairaudet eteenpäin.

ap

[/quote]

Masennus ei ole mikään geeneissä juurikaan kulkeva ominaisuus. Ehkä välittämäsi negatiivisuus kulkee suvussa ja aiheuttaa masennusta. 

Eivät nämä mitään kiveen kirjoitettuja ole, että jos suvussa on jotain tuon kaltaista, se periytyisi juuri sinun lapsellesi. Puolet geeneistä tulee isän puolelta ja jos sinulla ei mitään ole todettu?

Mutta tee tietysti niinkuin tykkäät. Ihme perusteita vain. Ymmärrän jos kyse olisi vakavasta vamman todennäköisyydestä, mutta jos nyt suvussa on joku bipolaarikko niin en kyllä tuijottaisi sitä. 

Vierailija
28/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat hankkia lapsia, hanki niitä, jos taas sitä mieltä  että parempi olisi jättäää hankkimatta, niin älä hanki. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Jos olet mielestäsi niin viallinen että etä "jalostusmateriaaliksi" sovellu, älä ihmeessä lisäänny, mutta jos haluat lapsen, mikä sua estää sellaista hankkimasta? Jos et itse ole edes sairas? Kyllä ihan jokaisessa suvussa geenivirheitä löytyy. Ymmärrän lisääntymispohdiskelut, jos lapsella on vaikka 25% mahdollisuus saada kuolemaan johtava tauti, mutta muuten... Ei ihminen ole mikään kantakirjanauta.

T. Kauniin ja sairaan äidin ruma ja terve jälkeläinen

Vierailija
29/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:53"] Aa siis rumat ihmiset ei ansaitse lapsia? Mikä vittu sua vaivaa :D [/quote] Oletan että tämä oli minulle tarkoitettu kun ei ollut ketään lainattu. Minusta on epäreilua niitä lapsia kohtaan että on jaettu eteenpäin huonot geenit ja täten huonot lähtökohdat elämälle. Minulla nämä rumuuden aiheuttajat ovat siis ihan yksiselitteisesti sitä, että geenini ovat heikot. Suurempi ongelma kuin epämiellyttävä ulkonäkö on kuitenkin nuo sairaudet. Toki ketään ei voi estää hankkimasta lapsia siksi tällaisista syistä, mutta siitä tuo moraalinen dilemma juuri tuleekin! Että kenen oikeus on tärkeämpi, aikuisten oikeus hankkia lapsi vai lapsen oikeus hyvään ja terveeseen elämään? ap [/quote] Sairaudet ymmärrän, ulkonäköasiaa en. Väitätkö että vain kauniit lapset/ihmiset voivat olla onnellisia? Jos väität, niin käsityksesi elämästä on aika pinnallista. Elämässä kun tosiaan on muutakin kun se ulkonäkö. En mä itsekään mikään kaunotar ole, minkä voisi ajatella johtuvan geeneistä. On isoa nenää sun muuta. Kaikesta huolimatta mulla on hyvä ja onnellinen elämä ja jos joskus lapsia hankin, kasvatan heidät kyllä sillä tavoin että elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin se miltä näyttää, itsevarma voi olla muutenkin. Aika tylsä ja ankea paikka olis maailma jossa kaikki on kauniita täydellisiä ihmisiä.

[/quote]

En väitä! Minullakin oli ihan onnellinen lapsuus, kouluaikana sitten jossain vaiheessa alkoi se kiusaamishelvetti, mutta siitäkin kyllä olen ihan kiitettävästi yli päässyt nyt nuorella aikuisiällä - aikaisemminkin jo helpotti ja kavereita minulla on ollut läpi elämäni. Tarkoitin enimmäkseen sitä, että nämä huonot ulkonäkögeenit vielä lisänä siihen, että odotettavissa on vakaviakin sairauksia, on aika iso taakka. (Lisäksi osa ulkonäkövioista ovat sairauksia nekin, ihosairauksia muun muassa.) Eikä sitäkään pidä vähätellä mielestäni, että ruma ulkonäkö valitettavasti on rasite. Syypäitä toki ovat kiusaajat, ei missään nimessä kiusattu, mutta en usko että vielä seuraavan sukupolven (eli oletetun lapseni) aikana tuohon olisi muutosta tulossa, vaan väkisinkin siitä ulkonäöstäKIN joutuisi kärsimään.

ap

Vierailija
30/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtökohta on, että lapsesta mielestäsi tulee ruma ja sairas, niin kehotan tosiaan unohtamaan koko homman. 

Jokainen lapsi ansaitsee kodin, jossa hänet otetaa ilolla ja onnella vastaan. 

Vierailija
31/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:07"]

[/quote]

ap

[/quote]

Masennus ei ole mikään geeneissä juurikaan kulkeva ominaisuus. Ehkä välittämäsi negatiivisuus kulkee suvussa ja aiheuttaa masennusta. 

Eivät nämä mitään kiveen kirjoitettuja ole, että jos suvussa on jotain tuon kaltaista, se periytyisi juuri sinun lapsellesi. Puolet geeneistä tulee isän puolelta ja jos sinulla ei mitään ole todettu?

Mutta tee tietysti niinkuin tykkäät. Ihme perusteita vain. Ymmärrän jos kyse olisi vakavasta vamman todennäköisyydestä, mutta jos nyt suvussa on joku bipolaarikko niin en kyllä tuijottaisi sitä. 

[/quote]

Niin, käsittääkseni alttius sairastua masennukseen ym. kulkee myös geeneissä. Tarvitsee sitten useimmiten kyllä jonkin laukaisevan tekijän, mikä sitten taas hyvinkin voisi olla se ulkonäöstä johtuva kiusaaminen...

Minulla ei ole vielä todettu mitään näitä vakavampia, nämä sairaudet tuppaavat puhkeamaan vähän vanhemmalla iällä. Mutta tuolla aiemmin mainitsin jo syövän, jota äitini puolella on siis käsittääkseni lähes kaikilla suvun naisilla ollut, suurimman osan on syöpä vienyt hautaan. Äidillä itselläänkin on ollut, hänellä ei onneksi ollut kohtalokas.

ap

Vierailija
32/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa rumilla ihmisillä on kauniita lapsia ja todella kauniilla taas ei niin söpöjä lapsia.

Näin se jostain syystä menee, en tiedä miksi.

Vierailija
33/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:20"]

Jos lähtökohta on, että lapsesta mielestäsi tulee ruma ja sairas, niin kehotan tosiaan unohtamaan koko homman. 

Jokainen lapsi ansaitsee kodin, jossa hänet otetaa ilolla ja onnella vastaan. 

[/quote]

Tottahan minä rakastaisin rumaa ja sairastakin lasta, vaikka toivoisin että hänellä kävisi ihmeellinen tuuri ja periskin vain ne hyvät geenit. On vain harmillisen suuri todennäköisyys, että näistä lähtökohdista ei lapsellekaan kovin kummoisia geenejä tulisi, eikä minun ponnisteluistani huolimatta saisi onnellista tai tervettä elämää :(

ap

Vierailija
34/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen esimerkkinä Stephen Hawkins, hänhän on todella sairas, mutta toisaalta myös hyvin älykäs ja arvostettu tiedemies.
Myös Steve Jobskin nuorena syöpään, mutta ehti menestymään ja mullistaa teknologiaa.

Vierailija
35/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:23"]

Monta kertaa rumilla ihmisillä on kauniita lapsia ja todella kauniilla taas ei niin söpöjä lapsia.

Näin se jostain syystä menee, en tiedä miksi.

[/quote]

Kun sellaiset perusnaamat kohtaavat, niin lopputulos voi olla kaunis. En ole itse juuri minkään näköinen, mutta neutraalit piirteet. Samaa sanoisin miehestäni. Ei ole mitään virheitä, mutta ei mitään erityisen hyvääkään. 

Lapset ovat kauniita (ihan siis muiden suista kuultua), yksi jopa huomiota herättävän kaunis. Jotenkin vain mutkan takaa tullut kummankin suvun hyvät piirteet. 

Ja mitä sitten? Jokainen on sen näköinen kuin on. Ihan kuin se jokin meriitti olisi olla mahdollisimman hyvännäköinen. Sisältä se viehätysvoima kumpuaa pääosin. Tämän pidän!

Vierailija
36/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:14"]

Jos haluat hankkia lapsia, hanki niitä, jos taas sitä mieltä  että parempi olisi jättäää hankkimatta, niin älä hanki. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Jos olet mielestäsi niin viallinen että etä "jalostusmateriaaliksi" sovellu, älä ihmeessä lisäänny, mutta jos haluat lapsen, mikä sua estää sellaista hankkimasta? Jos et itse ole edes sairas? Kyllä ihan jokaisessa suvussa geenivirheitä löytyy. Ymmärrän lisääntymispohdiskelut, jos lapsella on vaikka 25% mahdollisuus saada kuolemaan johtava tauti, mutta muuten... Ei ihminen ole mikään kantakirjanauta.

T. Kauniin ja sairaan äidin ruma ja terve jälkeläinen

[/quote]

Minun mielestäni tämä asia ei ole ihan noin mustavalkoinen, mutta hyvin monelle ihmiselle toki tuntuu olevan tärkeintä se, että jos lapsen haluaa niin sitten sellainen pitää saada tehdä. Että kauheasti ei mietitä sitä lapsen parasta... Minua estää siis moraalini. No, estää toki tällä hetkellä myös moni muukin asia, kuten kumppanin ja vakaan elämäntilanteen puute (opiskelija olen), mutta ne eivät olleet niitä tämän ketjun pääpointteja :) Niin ja kuten sanoin, adoptio voisi sinänsä olla vaihtoehto sekin, mutta prosessi on haasteellinen ja kallis.

ap

Vierailija
37/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hankkia muutenkaan, lapsettomat ovat onnellisempia.

Vierailija
38/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka 3. saa syövän. Osa heistä monta kertaa. Ja kaikilla meillä on joku jonkin asteen geenivirhe. Lisäksi voi sairastua tai joutua onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi muuten vain ja menettää terveytensä tai henkensä. 

Mielestäni kertoo lapsellisuudesta ja kokemattomuudesta kun aletaan sanelemaan, kuka saa lisääntyä ja kuka ei. Kaikki me kuolemme joskus. Ja sairaan, vammaisen tai ruman elämä on sekin elämää, ei pelkkää helvettiä. Ei joku vika leimaa koko ihmistä. Minä olen Tiina, nainen, vaimo, sisko, tytär, ystävä, ammattilainen omalla alallani jne. En pelkkä geenivirhe.

t. 20

Vierailija
39/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tuosta koulukiusaamisesta, kyllä niitä kauniita ja normaalin näköisiä lapsiakin kiusataan ihan yhtälailla. Ei vähemmän kaunis lapsi tarkoita automaattisesti että on koulukiusattu. Kyllä se saattaa olla ihan sattuman kauppaa kuka kiusauksi joutuu sillä ensisijaisesti vika on kiusaajissa eikä kiusatussa.

Vierailija
40/89 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:33"]

Joka 3. saa syövän. Osa heistä monta kertaa. Ja kaikilla meillä on joku jonkin asteen geenivirhe. Lisäksi voi sairastua tai joutua onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi muuten vain ja menettää terveytensä tai henkensä. 

Mielestäni kertoo lapsellisuudesta ja kokemattomuudesta kun aletaan sanelemaan, kuka saa lisääntyä ja kuka ei. Kaikki me kuolemme joskus. Ja sairaan, vammaisen tai ruman elämä on sekin elämää, ei pelkkää helvettiä. Ei joku vika leimaa koko ihmistä. Minä olen Tiina, nainen, vaimo, sisko, tytär, ystävä, ammattilainen omalla alallani jne. En pelkkä geenivirhe.

t. 20

[/quote]

Sen verran vänkään, että en minä toki sanele kenellä on oikeus ja kenellä ei, pohdiskelen omalla kohdallani, että antaako moraali myöten koska minusta tässä on moraalinen ongelma... Toki voi olla, että olen vielä lapsellinen, ja kokematon olen ainakin. Tottahan tuo on, että eipä se ole ainoastaan minun sukuni, jossa näitä huonoja geenejä virtaa, enkä minä nyt sille linjalle lähde että vain täysin terveillä ja tietynlaisilla on oikeus lisääntyä (ihan että ennen kuin kukaan vetää natsikorttia!).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme