Moraalinen dilemma: näillä geeneillä ei kannattaisi lapsia hankkia
mutta entä jos haluaisin lapsen?
Suvussani esiintyy jok'ikistä mahdollista kansantautia, kulkevat vahvasti geeneissä siis. Sekä fyysisiä että psyykkisiä. Lisäksi itselläni on esim. silmälasit, huonot hampaat, huono iho, rakennevikoja ja muita tällaisia lievempiä mutta huonoja geenejä, joita ei pitäisi eteenpäin enää monistaa. Lapsistani tulisi suurella todennäköisyydellä myös melkoisen rumia - ei tämä äitinä varmaankaan haittaisi, mutta lapset itse varmasti kärsisivät siitä yhtälailla kuin itsekin olen kärsinyt.
Kyllä minulle muuten sopisi myös adoptio, mutta siihen on todella kovat vaatimukset esim. varallisuuden suhteen. Joillakin adoptioon antavilla mailla ties mitä muitakin vaatimuksia (esim. adoptiovanhemman / -vanhempien uskonnon suhteen, parisuhteen keston suhteen tai pitäisi olla naimisissakin tietyn aikaa jne.), lisäksi piiiitkä ja epävarma prosessi.
Lisäksi, ei minulla toistaiseksi ole minkäänlaista parisuhdetta, ikää 24 ja risat. Muilla (ollut) samanlaisia ongelmia?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:35"]
Ja vielä tuosta koulukiusaamisesta, kyllä niitä kauniita ja normaalin näköisiä lapsiakin kiusataan ihan yhtälailla. Ei vähemmän kaunis lapsi tarkoita automaattisesti että on koulukiusattu. Kyllä se saattaa olla ihan sattuman kauppaa kuka kiusauksi joutuu sillä ensisijaisesti vika on kiusaajissa eikä kiusatussa.
[/quote]
Totta tuokin ja erityisesti olen samaa mieltä siitä, että vika on kiusaajassa. Valitettavasti se joka kärsii, on kuitenkin se kiusattu, ja kyllä rumuus kuitenkin kiusaamiselle altistaa, koska törkeitä ihmisiä on aina olemassa. Näin ei toki pitäisi olla, kaikilla pitäisi olla oikeus saada elää joutumatta kiusatuksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:38"]
20 jatkaa: ihmisille, joilla oikeasti on periytyviä vaikeita sairauksia annetaan julkisin rahoin perinnöllisyysneuvontaa. Siellä näistä asioista voi keskustella osaavien ammattilaisten kanssa, ei Av-raadin.
[/quote]
Kiitos vinkistä :) Minusta tosin av:llakin saa keskustella, aihe kun on vapaa ;) Enpä minä nyt sentään oleta että täällä autuaaksi asiasta tulen, kunhan nyt päätin näin anonyyminä vähän purkaa ajatuksiani ja herätellä keskustelua. Hyviä pointteja minusta ollut ja yllättävän vähän trolleja, toistaiseksi.
ap
Uskomatonta kuinka ulkonäkö on niin tärkeässä asemassa nykyajan ihmisille...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:45"]
[/quote]
Ja minusta on uskomatonta, miten niin harva tuntuu olevan terveydestä kiinnostunut! Siis muutoin kuin fitness-meiningillä.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:45"]
[/quote]
Ja yhä tärkeämmäksi muuttuu. Se on minusta pelottavaa. Joka tapauksessa minä en halua levittää eteenpäin sairauksia, jotka fyysisten vaivojen lisäksi altistavat lapsen syrjinnälle ja pilkkaamiselle.
Suomalaiset ovat niin sisäsiittoisia siksi niitä perinnöllisiäsairauksai on niin paljon. voisitko kuvitella ottavasti ulkomaalaisen miehen tai vaikkapa muuttavasi ulkomaille ja tämä siis ihan monestakin syystä.
ainakin ihosairaudet ja pahat allergiat saisi tuolla eliminoitua. ehkäpä rumuudenkin. lisäksi panostat lapseen annat sille paljon aikaa hoivaa ja rakkautta niin saa hyvän itsetunnon ja se luonne kuitenkin on tärkeintä. vaikutat mukavalta ja vastuuntuntoiselta ihmiseltä joka kasvattaa suloisen ja fiksun lapsen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:33"]mutta entä jos haluaisin lapsen?
Suvussani esiintyy jok'ikistä mahdollista kansantautia, kulkevat vahvasti geeneissä siis. Sekä fyysisiä että psyykkisiä. Lisäksi itselläni on esim. silmälasit, huonot hampaat, huono iho, rakennevikoja ja muita tällaisia lievempiä mutta huonoja geenejä, joita ei pitäisi eteenpäin enää monistaa. Lapsistani tulisi suurella todennäköisyydellä myös melkoisen rumia - ei tämä äitinä varmaankaan haittaisi, mutta lapset itse varmasti kärsisivät siitä yhtälailla kuin itsekin olen kärsinyt.
Kyllä minulle muuten sopisi myös adoptio, mutta siihen on todella kovat vaatimukset esim. varallisuuden suhteen. Joillakin adoptioon antavilla mailla ties mitä muitakin vaatimuksia (esim. adoptiovanhemman / -vanhempien uskonnon suhteen, parisuhteen keston suhteen tai pitäisi olla naimisissakin tietyn aikaa jne.), lisäksi piiiitkä ja epävarma prosessi.
Lisäksi, ei minulla toistaiseksi ole minkäänlaista parisuhdetta, ikää 24 ja risat. Muilla (ollut) samanlaisia ongelmia?
[/quote]
Hei ajattelin ikäisenäsi ihan samanlailla! Sittemmin tajusin että en olekaan niin paska. Sain kaksi tosi fiksua poikaa jotka perivät molempien vanhempien hyvät piirteet. Tai niin ainakin ajattelen ;) Kyllä se mieli vielä muuttuu. Älä surffaa av:lla vaan nauti elämästä, olet nuori!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:23"]
Monta kertaa rumilla ihmisillä on kauniita lapsia ja todella kauniilla taas ei niin söpöjä lapsia.
Näin se jostain syystä menee, en tiedä miksi.
[/quote]
Kun sellaiset perusnaamat kohtaavat, niin lopputulos voi olla kaunis. En ole itse juuri minkään näköinen, mutta neutraalit piirteet. Samaa sanoisin miehestäni. Ei ole mitään virheitä, mutta ei mitään erityisen hyvääkään.
Lapset ovat kauniita (ihan siis muiden suista kuultua), yksi jopa huomiota herättävän kaunis. Jotenkin vain mutkan takaa tullut kummankin suvun hyvät piirteet.
Ja mitä sitten? Jokainen on sen näköinen kuin on. Ihan kuin se jokin meriitti olisi olla mahdollisimman hyvännäköinen. Sisältä se viehätysvoima kumpuaa pääosin. Tämän pidän!
[/quote]
No kyllä se hyvännäköisyys tässä kauneutta ihannoivassa yhteiskunnassa nyt vaan on aika helvetinmoisen iso meriitti, haluttiin tai ei.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:45"]
[/quote]
Ja yhä tärkeämmäksi muuttuu. Se on minusta pelottavaa. Joka tapauksessa minä en halua levittää eteenpäin sairauksia, jotka fyysisten vaivojen lisäksi altistavat lapsen syrjinnälle ja pilkkaamiselle.
[/quote]
Puhuin heidän puolesta, jotka sivuuttivat sairaudet ja alkoivat ihan ensimmäiseksi ulkonäköä kommentoimaan
Täytyy sanoa että musta on ihanaa kun joku muukin pohtii tämmöistä. Musta ois mahtavaa jos lastentekoa valvottais samallalailla kuin vaikka koirien jalostusta, oikeasti järjellä. Ei siitetä huonoja/sairaita yksilöitä. Lääketiede mahdollistaa koko ajan yhä pahempien sairauden hoidon/elämisen pitkittämisen ja näiden tapausten lisääntymisen. Onko se sitten kaikkien etu että kohta maapallo on täynnä ihmisiä jotka kaikki tarvii jonkinlaista lääkettä/apuvälinettä ihan normaaliin elämään, kun luonnon oma valinta ei toimi enää yhtään.
Mutta kun kaikilla on oikeus omaan pikku mussukkaan tuli sitten geenien kautta päätön tai hyvinkin kusipäinen lapsi....
Ja adoptiosta, jos se on raskas ja kallis, niin on varmasti myös se pelkkä vanhemmuus.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:50"]
Suomalaiset ovat niin sisäsiittoisia siksi niitä perinnöllisiäsairauksai on niin paljon. voisitko kuvitella ottavasti ulkomaalaisen miehen tai vaikkapa muuttavasi ulkomaille ja tämä siis ihan monestakin syystä.
ainakin ihosairaudet ja pahat allergiat saisi tuolla eliminoitua. ehkäpä rumuudenkin. lisäksi panostat lapseen annat sille paljon aikaa hoivaa ja rakkautta niin saa hyvän itsetunnon ja se luonne kuitenkin on tärkeintä. vaikutat mukavalta ja vastuuntuntoiselta ihmiseltä joka kasvattaa suloisen ja fiksun lapsen.
[/quote]
En oikein voisi kuvitella ulkomaalaista miestä itselleni taikka pysyvästi elämää ulkomaille. Olen ollut vaihdossa ja kansainvälistä kokemusta on kyllä, mutta minulle parisuhteessa tärkeää olisi kuitenkin myös se yhteinen äidinkieli ja eritoten yhteinen kulttuuri. Ei nyt mikään kiveen kirjoitettu periaate ole, mutta epätodennäköisenä pidän että toimisi.
Kiitos mukavista sanoista kuitenkin!
ap
Rumat ja köyhät älkää lisääntykö, please! Minua kokoomuslaista naistenmiestä vituttaa katsella rumuutta ja köyhyyttä.
Voi kuule. Varmasti sinuakin kauheampia tapauksia on lisääntynyt. Olen nähnyt montakin. Ulkonäöllä ei ole merkitystä vaan sillä rakkaudella ja onnella mitä voi lapselle antaa. Ehkä olet hyvin realisti kun ajattelet geenejä, mutta minulle eräs lääkäri totesi että kaikki sairaudet periytyy enemmän ja vähemmän. Minulla on suvussa syöpää paljon ja olen jopa varma että siihen kuolen, mutta ei se minua estänyt tekemästä lapsia. Vaikka sekin on hyvin todennäköistä että lapsenikin kuolevat syöpään reilusti alle eläkeiän. Eletään siihen asti kaikki hyvää elämää.
Meillä on suvussa vain huono kuuloisuutta perinnöllisenä, mutta kun mummoni sairastui Alzheimeriin mietin, etten halua lapsia, jos se on kovin perinnöllistä. En siis tiennyt Alzheimeristä käytännössä mitään ja luulin, että se on perinnöllistä. Kuitenkin, kun mummon sairauden kanssa oli elettävä ja asiaa selvittelin, selvisi myös, ettei se oli perinnöllistä.
Lopputulemana tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos tietäisin, että lapseni mahdollisuudet saada jokin kamala sairaus olisi edes 50% en hankkisi biologisia lapsia. Siis mikään huonokuuloisuus, huono näkö, huonot hampaat tai edes jokin vastaava ei vaikuttaisi lapsen hankkimiseen.
Ei ole mielestäni mikään ihmisoikeus hankkia lapsia, vaan lapselle on annettava paras mahdollinen elämä. On niin paljon vanhempia tarvitsevia lapsia, etten pysty ymmärtämään, miksi joku valitsee hankkia oman biologisen sairaan lapsen, kun voisi antaa kodin jollekin toiselle lapselle ja adoptoida.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:54"]
Täytyy sanoa että musta on ihanaa kun joku muukin pohtii tämmöistä. Musta ois mahtavaa jos lastentekoa valvottais samallalailla kuin vaikka koirien jalostusta, oikeasti järjellä. Ei siitetä huonoja/sairaita yksilöitä. Lääketiede mahdollistaa koko ajan yhä pahempien sairauden hoidon/elämisen pitkittämisen ja näiden tapausten lisääntymisen. Onko se sitten kaikkien etu että kohta maapallo on täynnä ihmisiä jotka kaikki tarvii jonkinlaista lääkettä/apuvälinettä ihan normaaliin elämään, kun luonnon oma valinta ei toimi enää yhtään.
Mutta kun kaikilla on oikeus omaan pikku mussukkaan tuli sitten geenien kautta päätön tai hyvinkin kusipäinen lapsi....
Ja adoptiosta, jos se on raskas ja kallis, niin on varmasti myös se pelkkä vanhemmuus.
[/quote]
Rodunjalostus on vähän helvetin pelottava ajatus. (Ks. natsi-Saksa, ja pakkosterilisoitiinhan täälläkin porukkaa) Kuka päättää, mitkä ominaisuudet ovat "hyviä" ja mitkä "huonoja"? Tiettyjen perinnöllisten sairauksien eliminoimisesta on aika lyhyt tie siihen, että aletaan kieltää esim. isonenäisiä, tummaihoisia, liian lyhyitä / pitkiä / laihoja / lihavia / tyhmiä lisääntymästä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:54"]
[/quote]
Niin ja raskaus se vasta raskasta olisikin ;) Toki ymmärrän, ettei vanhemmuus missään muodossa ole mikään sellainen kevyt ja hassunhauska pikkujuttu. Mutta adoptioprosessia varten pitää olla valmiina sitä varallisuutta sievoinen summa, tähän sitten päälle vielä muut rajoitteet. Biologisesti jos lisääntyy, niin tukea saa vähitellen, mitään edellytyksiähän ei vaadita... en sitten tiedä pitäisikö. Mutta jos nyt vain omalta kohdalta tätä pohdin, niin adoption edellytyksiä ainakaan en vielä vuosikausiin tule täyttämään.
ap
Jossain vaiheessa alkiosta voidaan tutkia/korjata sairauksia aiheuttavat geenit. Ihmisen geeniperimä on selvitetty, mutta se on tietysti vasta alkua. Seuraavien kymmenien vuosien aikana tapahtuu valtavaa edistystä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:57"]
Meillä on suvussa vain huono kuuloisuutta perinnöllisenä, mutta kun mummoni sairastui Alzheimeriin mietin, etten halua lapsia, jos se on kovin perinnöllistä. En siis tiennyt Alzheimeristä käytännössä mitään ja luulin, että se on perinnöllistä. Kuitenkin, kun mummon sairauden kanssa oli elettävä ja asiaa selvittelin, selvisi myös, ettei se oli perinnöllistä.
Lopputulemana tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos tietäisin, että lapseni mahdollisuudet saada jokin kamala sairaus olisi edes 50% en hankkisi biologisia lapsia. Siis mikään huonokuuloisuus, huono näkö, huonot hampaat tai edes jokin vastaava ei vaikuttaisi lapsen hankkimiseen.
Ei ole mielestäni mikään ihmisoikeus hankkia lapsia, vaan lapselle on annettava paras mahdollinen elämä. On niin paljon vanhempia tarvitsevia lapsia, etten pysty ymmärtämään, miksi joku valitsee hankkia oman biologisen sairaan lapsen, kun voisi antaa kodin jollekin toiselle lapselle ja adoptoida.
[/quote]
Oletko tutustunut adoptioprosessiin? Edellytykset ovat aika huimat. Itselläni ongelma tulee vastaan jo varallisuuden kohdalla. Olisi hienoa, jos prosessi olisi helpompi (vähemmän byrokratiaa, vähemmän vaatimuksia vanhemmilta), mutta ihmiskauppaa tässä kai pyritään estämään / minimoimaan. Jotkut lähettävät maat vaativat jopa tietynlaista uskonnollista vakaumusta, toki kaikki eivät, mutta näin muutamia rajoitteita mainitakseni.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:57"]
Voi kuule. Varmasti sinuakin kauheampia tapauksia on lisääntynyt. Olen nähnyt montakin. Ulkonäöllä ei ole merkitystä vaan sillä rakkaudella ja onnella mitä voi lapselle antaa. Ehkä olet hyvin realisti kun ajattelet geenejä, mutta minulle eräs lääkäri totesi että kaikki sairaudet periytyy enemmän ja vähemmän. Minulla on suvussa syöpää paljon ja olen jopa varma että siihen kuolen, mutta ei se minua estänyt tekemästä lapsia. Vaikka sekin on hyvin todennäköistä että lapsenikin kuolevat syöpään reilusti alle eläkeiän. Eletään siihen asti kaikki hyvää elämää.
[/quote]
On varmasti lisääntynyt, näkeehän tuota. Itse olen sen verran kovan luokan realisti, että jotkut kehtaavat jopa pessimistiksi väittää ;) Tähän päälle (tai tästä johtuen?) olen myös hyvin varovainen ja harkitsevainen päätöksissäni.
ap
20 jatkaa: ihmisille, joilla oikeasti on periytyviä vaikeita sairauksia annetaan julkisin rahoin perinnöllisyysneuvontaa. Siellä näistä asioista voi keskustella osaavien ammattilaisten kanssa, ei Av-raadin.