Miksi et käy kuntosalilla?
otsikko ja mitä ajattelet kuntosalilla käyvistä ihmisistä?
Kommentit (154)
1. Olen reilusti ylipainoinen ja itsetuntoni on nolla. Pelkään, että minut nauretaan ulos salilta.
.
2. Asuinpaikkakunnallani ei ole monta kuntosalia, ja ne harvatkin ovat turhan kalliita.
.
3. En osaisi tehdä salilla mitään. Tiedän, miten juoksumattoa käytetään, mutta siihen se jääkin. Enkä uskalla palkata ketään ohjaajaa itselleni, koska olen lihava & köyhä.
.
Ihailen kaikkia, jotka käyvät salilla. Tykkäsin Fitnesspäiväkirjat-ohjelmasta ja haluaisin myös olla kuten ohjelman tytöt: itsevarmoja, kauniita ja timmejä.
.
Tavoitteeni on tiputtaa painoa 35 kg, sitten uskaltaudun ehkä itsekin salille. :)
Sisäliikunta on tylsää, muiden katseet häiritsevät, teen jo kotona lihaskuntoliikkeitä päivittäin, olen fyysisessä työssä ja salin hinnat ovat mieleeni liian kalliita. Ne jotka käyvät salilla, niin hienoa, että ovat löytäneet itselleen sopivan liikkumismuodon.
Haluatko elää pidempään ja terveempänä? Haluatko olla eläkeiässä samassa kunnossa kuin keskimääräinen nuori keski-ikäinen? Haluatko, että ennusteesi selviytyä vakavasta sairaudesta, kuten syövästä parantuu?
Vähäinen liikunnan määrä lisää riskiä kuolla ennenaikaisesti n. 40-60 % (Booth ym. 2012). Lisäksi vähäinen aktiivisuus eli käytännössä istuminen tv:n ja monitorin ääressä lisää riskiä vähintään saman verran (Dunstan ym. 2010). Liikunnallinen ja passiivisuutta sopivasti minimoiva elämäntapa vähentääkin ainakin noin tuplasti riskiä kuolla ennenaikaisesti. Ja kaikille selittelijöille tiedoksi, tämä ei johdu geeneistä, liikunnan itsenäiset hyödyt on osoitettu mm. kaksoskokeissa (Carlsson ym. 2007).
Myös aerobisen kapasiteetin laskuun iän myötä liittyy vahvasti lihasmassan ja voiman lasku muiden selittävien tekijöiden ohella (esim. Lang ym. 2010). Isolle osalle kehittyy myös sarkopenia eli lihasmassan ja voiman merkittävä lasku ja mahdollisesti myös hauraus-raihnaus oireyhtymä (frailty). Osalla tämä liittyy moniin sairauksiin, joissa tätä lihaskatoa (cachexia / kakeksia) tapahtuu, esimerkiksi monet pahanlaatuiset syövät, sydämen vajaatoiminta, munuais- ja keuhkosairaudet, infektiosairaudet jne. On arvioitu, että esimerkiksi syöpäpotilaista noin 30 % kuolee lopulta lihaskatoon (Haehling ja Anker 2010).
Liikunta, fyysinen aktiivisuus ja hyvä (aerobinen) kunto on tärkeämpää terveyden kannalta kuin laihdutus. Ennenaikaisen kuoleman riski on pienempää lihavilla hyväkuntoisilla kuin normaalipainoisilla huonokuntoisilla (Fogelholm 2010).
Lähde: https://lihastohtori.wordpress.com/2013/04/01/terveys_nuorekkuusabc/
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:33"]
Nussin muijaa joka yö eri asennoissa ja pitelen häntä käsivarsienikin varassa. On niin kovaa treeniä tyydyttää emäntää parin tuntia, että käy ihan salitreeneistä.
[/quote]Riippuu emännän painosta.
En kehtaa! En kehdannut kun olin "lihava" 68kg ja vielä vähemmän nyt kun olen 87kg :|
Mutta en kyllä uskalla mennä taloyhtiön pihalle lasten,kanssa jos siellä on muita äitejä :D että kai olen vähän friikki.. Niin ja entinen koulukiusattu, ylläri..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:43"]
Nussin muijaa joka yö eri asennoissa ja pitelen häntä käsivarsienikin varassa. On niin kovaa treeniä tyydyttää emäntää parin tuntia, että käy ihan salitreeneistä.
[/quote]
No kyl mä sanon että et sä 50-kiloista emäntääkään kahta tuntia jaksa seinää vasten kannatella ja naida ;)
En kehtaa! En kehdannut kun olin "lihava" 68kg ja vielä vähemmän nyt kun olen 87kg :| Mutta en kyllä uskalla mennä taloyhtiön pihalle lasten,kanssa jos siellä on muita äitejä :D että kai olen vähän friikki.. Niin ja entinen koulukiusattu, ylläri..
[/quote]
Kai ymmärrät, että nyt aikuisena tuo kehtaaminen on sinun oman pääsi tuotos. Ei siellä pihalla ihmiset ala sinulle läskiä huutelemaan, kun suomalaisistakin yli puolet on ylipainoisia.
Ajattele vähän, mitä mallia näytät lapsellesi.
Samat syyt kuin täällä jo mainittu - liian kallista (täällä läheisillä kuntosaleilla on 90€ / kk ja pakkojäsenyys, halvempiin pitäisi matkustaa enkä minäkään halua matkustaa harrastaakseni liikuntaa, kun jo työmatkoihin menee ihan tarpeeksi kauan) ja huono itsetunto, koen salilla käymisen liian ahdistavana. Ja tosiaan kun jatkuvasti lukee niitä juttuja missä aloittelijoille tai epätrendikkäissä vaatteissa treenaaville naureskellaan, niin minusta ei vain ole menemään sinne töllättäväksi ja pilkattavaksi. Treenaan mieluummin kotona, astangajoogaa ja lihaskuntoa, ja ulkoilen säännöllisesti. Mielestäni ilman saliakin pystyy ihan hyvin pääsemään hyvään kuntoon, enkä mitään jättilihaksia ja freddypeppua tavoittelekaan.
En kehtaa! En kehdannut kun olin "lihava" 68kg ja vielä vähemmän nyt kun olen 87kg :| Mutta en kyllä uskalla mennä taloyhtiön pihalle lasten,kanssa jos siellä on muita äitejä :D että kai olen vähän friikki.. Niin ja entinen koulukiusattu, ylläri..
[/quote]
Sosiaalisten tilanteiden pelko? Siihen kannattaa kyllä hakea apua. Koulukiusaaminen pitäisi kieltää lailla...
En halua maksaa liikunnasta, lisäksi haluan liikkua omassa tahdissani ja aikataulussani. Harrastan juoksua, joogaa ja pilatesta, liikun päivittäin ja olen hyväkuntoinen.
Ei kiinnosta. Kävin joskus nuorempana kun pääsin ilmaiseksi, nykyään en viitsisi. Lisäksi nykyisessä fanaattisessa salikulttuurissa ärsyttää ajattelu (ja ajatuksen tuominen julki), ettei kunnosta voisi huolehtia missään muualla kuin salilla. En halua tulla millään tavalla liitetyksi siihen porukkaan.
Olen transsukupuolinen joten jätän väliin kaikki liikuntaharrastukset joissa pitäisi käyttää yhteisiä pukuhuoneita. Kuntoilen itsekseni, yksin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:51"]
Ei kiinnosta. Kävin joskus nuorempana kun pääsin ilmaiseksi, nykyään en viitsisi. Lisäksi nykyisessä fanaattisessa salikulttuurissa ärsyttää ajattelu (ja ajatuksen tuominen julki), ettei kunnosta voisi huolehtia missään muualla kuin salilla. En halua tulla millään tavalla liitetyksi siihen porukkaan.
[/quote]
Jep, minuakin tympii tuo ajattelu, että ainoastaan salilla käyminen on oikeaa liikuntaa ja kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa. Että ihan sama kuinka paljon inhoaa salilla käymistä, silti siellä pitäisi käydä sitten väkisin. Tulee noista Jutta ja Bull -ohjelmista? Minun mielestäni on paljon enemmän hyötyä siitä, että harrastaa sellaista liikuntaa mistä tykkää, tulee liikuttuakin enemmän ja saa siitä iloa, toisin kuin jos väkisin käy salilla vaikkei tykkää yhtään. Eihän sitä kauaa silloin jaksa harrastaakaan.
Kävin aiemmin Porin Piukoissa Paikoissa, joka oli aivan erinomainen naisten kuntosali, jossa ei ollut vuosimaksuja lainkaan. Lisäksi kaupungin työntekijänä käyntimaksu oli minulta vain pari euroa. Sitten ne menivät hankkimaan sinne ilmalämpöpumpun ja pistivät puhaltamaan jäätävää ilmaa suoraan laitteisiin päin. Vuosi sitten loman jälkeen aloittaessani taas kuntoilun vilustuin siellä niin pahasti, että olin kaksi kuukautta kuumeflunssassa ja sain siihen päälle keuhkoputkentulehduksen ja korvatulehduksen. Joulun jälkeen aloitin taas uudella innolla, ja sama juttu. Kaksi kuukautta kuumeflunssaa ja keuhkoputkentulehdus. Ei auttanut, vaikka otin kovat löylyt kuntoilun päälle.
PORIN PIUKAT PAIKAT, hävittäkää se ilp helvettiin sieltä!!! Ei ole ihan fiksua laittaa jäätävää ilmaa hikisten ihmisten niskaan!!!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:46"]
[/quote]
No kyl mä sanon että et sä 50-kiloista emäntääkään kahta tuntia jaksa seinää vasten kannatella ja naida ;)
[/quote]Seinästä saa tukea, paino kevenee paljon. Vaikea sanoa, hauiksia, forkkuja ja trapseja tuossa lähinnä kysytään ja ne aika vahvat.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:43"]
[/quote]
Sosiaalisten tilanteiden pelko? Siihen kannattaa kyllä hakea apua. Koulukiusaaminen pitäisi kieltää lailla...
[/quote]
Kai Se sitä on. Paitsi kännissä olen rohkea:D Mutta ei sitä viitsi alkoholistiksi alkaa.
En uskalla tehdä mitään tai mennä minnekään, muttavalitan miehelle kun olen ilman ystäviä.
Asuin maalla lapsuuteni ja rakastin jo silloin luontoa. Voiko olla parempaa kuin lenkkeily tai pyöräily raikkaassa metsässä? Rakastan myös lunta, hiihtämistä ja laskettelua. Tanssiminen on taidetta. Uinnissa lepää mieli ja keho. Minä rakastan lajeja joissa saan levollisia, uusia ajatuksia ja joista kehoni tykkää.
Kuntosalit: Kuka tykkää, käyköön. Itselleni kauneusihanne ei ole hormoneilla pumpattu uros tai naisilla kontrollifriikkeys tai peilistä itsensä ja lihaksiensa tuijottelu.
Olen vastavirrassa enkä oikein perusta Fitfarm-vouhotuksesta joka tuutista.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:56"]
Kävin aiemmin Porin Piukoissa Paikoissa, joka oli aivan erinomainen naisten kuntosali, jossa ei ollut vuosimaksuja lainkaan. Lisäksi kaupungin työntekijänä käyntimaksu oli minulta vain pari euroa. Sitten ne menivät hankkimaan sinne ilmalämpöpumpun ja pistivät puhaltamaan jäätävää ilmaa suoraan laitteisiin päin. Vuosi sitten loman jälkeen aloittaessani taas kuntoilun vilustuin siellä niin pahasti, että olin kaksi kuukautta kuumeflunssassa ja sain siihen päälle keuhkoputkentulehduksen ja korvatulehduksen. Joulun jälkeen aloitin taas uudella innolla, ja sama juttu. Kaksi kuukautta kuumeflunssaa ja keuhkoputkentulehdus. Ei auttanut, vaikka otin kovat löylyt kuntoilun päälle.
PORIN PIUKAT PAIKAT, hävittäkää se ilp helvettiin sieltä!!! Ei ole ihan fiksua laittaa jäätävää ilmaa hikisten ihmisten niskaan!!!
[/quote]
Kai laitoit salille palautetta suoraan? Menee helpommin perille kuin tätä kautta...
Puistattaa miehet trikoissa ja nolo musiikki. Pystyn treenaamaan kotonakin. Säästyy matkustukseen kuluva aika esim aivojen kehitykseen.
Kaikki kuntosaliliikkeet voi suorittaa kotona oman kehon painolla, jos tietää mitä tekee.