Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa yhtäkkiä omaa rauhaa - Miksi?

Vierailija
21.07.2015 |

Yhdessä nelisen vuotta. Suhteessamme on ollut paljon hyvää, mutta myös huonoa, jos repivät riidat sellaisiksi lasketaan. Itse riitelisin mieluumin rakentavammin.

Olen itse kohtuullisen helposti kiehahtava luonteeltani (kuten myös mies), mutta nopeasti leppyvä ja olenkin meistä se, joka on lähes aina sovitellut kaikki riitamme ja erimielisyytemme. Menen myös useammin miestä vastaan asioissa. Yritän etsiä molemmille sopivia kompromisseja.

Mies taasen on pitkävihainen ja varsin lujatahtoinen, ja kun hän jotain päättää, pitää sen päteä. Muut vaihtoehdot eivät käy. Joskus hän sanookin, että "haluaa olla isäntä talossa" - Lausunto, joka saa minut aina hieman kavahtamaan, sillä eikös tässä isännöidä ja emännöidä yhdessä, siten että molemmilla on hyvä olla?

Nyt sitten, mielestäni varsin yhtäkkiä normaalin elon keskellä, mies sanoi tarvitsevansa rauhaa ja omaa aikaa täysin erillään minusta. Hän sanoo jopa pelkäävänsä minua ja epäilevänsä voiko minuun luottaa. En silti saa häntä kertomaan mitään syytä aika irrationaaliselta tuntuvalle pelolleen ja luottamuspulalleen.

Lisäksi mies sanoo, että on ehtinyt kertoa kaikille ystävilleen ja sukulaisilleen, että haluaa kenties erota, joten jo heidänkin vuokseen meidän täytyy nyt pitää kunnon taukoa suhtessamme. Eli mitä???

Nyt sitten vkl aikana mies nappasi minulle antamansa kämppänsä avaimenkin pois ja sanoi, että "nyt hopi hopi omaan asuntoosi", hän tarvitsee nyt vain rauhaa, enkä ole kaivattu seuralainen.

Minä olen tässä anellut edes jotain selitystä koko asialle, mutta en ole sitä saanut. "Rauhaa, rauhaa" huutaa mies puhelimeensakin, jos yritän soittaa, ja yleensä katkaisee puhelun siihen. En kuulemma saa myöskään "kiristää" rakkaudenosoituksia häneltä - ennen ne tosin olivat osa arkipäivää, joten en tiedä mitä "kiristämistä" niissä oikein on.

- Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta?

- Onko tämä eron alku, kenties jo itse erokin, vaiko kenties vain joku väliaikainen miehinen luolaanvetäytymisreaktio?

Kiitän jo etukäteen hurjasti neuvoista, sillä olen täysin ymmyrkäisenä tässä, kun en saa mitään selityksiä mihinkään. En edes ehdotusta siitä, että miten kauan mies tuota rauhaansa nyt sitten kaipaa.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ap säälipano.

Vierailija
62/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, tunnutte hyvin yksimielisiltä.

Eipä kyllä sinänsä, että pelkäisin enää tämän jälkeenmillään tavoin kasvojeni menettämisen puolesta, sillä kyllä tässä on tullut takkiin jo niin kunnolla, että ei pahemmasta enää väliä.

Ei minulla tuolle miehelle päin mitään menetettävää enää ole, jos kerran on jo mennyt menojansa, ja kavereistansa en niin piittaa. Eiköhän siinä miehellä itsellään ole eniten uskottavuusongelmia kavereidensa keskuudessa, kun meillä oli jo hääsuunnitelmatkin valmiina, eivätkä ne olleet salaisia.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:14"]

Ja jotta nyt saisitte täysin todenmukaisen - mutta juuri sen todellisen oudon - kuvan miehestäni, niin ehtihän tuo heti aamutuimaan kämpillensä ehdittyäni pyytää minua kanssaan seksisessioonkin. Oli kuulemma niin pitkä aika edellisestä kerrasta.

Teki sen tosin hyvin alentavaan sävyyn, ilman tunteen häivääkään, joten ei ollut vaikea tehdä valintaa siitä, että suostunko vaiko enkö. Ei joo ollut äijällä mitään tsansseja.

Mutta ilmeisesti sitten vain kokeili, että irtoaako pesää? Eikö luulisi, että yksi uusi tuore suhde pitää tuolta osin tarpeeksi toimeliaana muutenkin?

AP

[/quote]

No hyi helvetti. Miksi sä edes haluaisit palata tuon tyypin kanssa takaisin, jos kohtelee sinua noin?

Vierailija
64/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä stoori nyt ap ihan totta? Kuulostaa tosi oudolta.

Sen voin sanoa, että minunkin mieheni alkoi viime kesänä kohtalaisen yhtäkkisesti kaivata omaa aikaa ja "vapautta". Tämä sattui samaan aikaan kun hän ystävystyi paremmin erään naisen kanssa, johon on ollut jonkin aikaa ihastunut (tiedän ihastuksesta koska mies on kertonut siitä). En usko että minua on (vielä) petetty, mutta välien lämpeneminen ja kaveripohjalla olevan suhteen yhteydenpidon tiheneminen riitti siihen, että mies halusi kauemmaksi minusta. Lisäksi hän alkoi käyttäytyä kaikella tavalla muutenkin oudosti ja flippailla pienistä asioista. Miehiämme taitaa yhdistää se, etteivät he ole oikein kosketuksissa omaan tunne-elämäänsä, ja sitten kun vahvoja tunteita herää, ovat hieman paniikissa ja eksyksissä niiden kanssa ja reaktiot voivat olla tuollaisia aika käsittämättömiä.

Itse vein omani pariterapiaan, ilmoitin että muussa tapauksessa suhde on ohi. Otapa sinäkin kohtalosi omiin käsiisi, äläkä jää tuolla tavalla varalle roikkumaan. Siltähän tuo nimittäin vaikuttaa.

Vierailija
65/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taidat olla vähän yksinkertainen, vielä ihmettelet palstalla mitä on meneillään. Miehellä on uusi kierroksessa ja niinkuin joku jo vastasikin sen kaverit sekä sukulaiset on jo hänet tavannutkin. Todellakin sinä olet ainoa joka ei tajua asioiden kulkua. Tuossa vaiheessa kun otetaan avaimet pois ja pyydetään menemään omaan asuntoon pitäisi jo tyhmänkin tajuta asioiden laita.

Vierailija
66/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette seurustelleet neljä vuotta ja häätkin ovat olleet suunnitteilla, niin eikö ole outoa, ettet tunne miehen kavereita? Jos hän kokee jotenkin ajautuneensa vahingossa liian vakavaan suhteeseen kanssasi ja alkaa vetää nyt hätäjarrua päälle?

Lopeta roikkuminen. Mies tulee luoksesi, jos on tullakseen. Tosin kun saat itse etäisyyttä niin ymmärrät varmaan, ettet halua hänen palaavan...

Vierailija
67/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein kysymys tässä vaiheessa on sitten kai, että mistä ihmeestä niitä "Kunnon" miehiä nyt sitten löytää?

Kun en olisi tästäkään miehestä koskaan moista uskonut.

AP

Vierailija
68/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:39"]Mutta miksi mies ei lopulta vain suoraan kerro, että nyt ei hotsita tämä suhde? Eikö se olisi niin paljon simppelimpää?

Silloinhan tuo pääsisi nimenomaan kaikessa _rauhassa_ siirtymään eteenpäin sen uuden naisensa kera, jos sellainen jo on? Eihän sitä tarvitsisi edes minulle kertoa nyt heti, kertoisi sitten aikanaan ajan kanssa, ihan kuin olisi ollut vasta uudempi löytö.

Tietäähän tuo varmasti, etten ole mitään stalkkeri-tyyppiä, eli etten ala kämppänsä ulkopuolella päivystämään, että ketä sinne oikein kulkee.

AP
[/quote]

Olet takaportti jos alkaakin kaduttamaan. Olen ihan varma että ääni hänen kellossaan muuttuu jos nyt laittaisit viestin, että hän on kohdellut sinua aivan anteeksiantamattomalla tavalla tän taukojutun (kuka kertoo muille Ennenkuin kumppanilleen?) kanssa, mistä syystä teet asioista hänen kannalta helpompaa ja lopetat koko seurustelun. Sun täytyy osoittaa ettei sun kanssa leikitä ja hänen mahdollisella temppuilullaan (oli naista tai ei) on seurauksia koska et ole tahdoton nukke.

Vierailija
69/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan muuten senkin, kun mies jo heti suhteen alussa vannoi, ettei sitten ole sitten mitään pleijeri-tyyppiä, vaan etsii luotettavaa naista, koska ei todellakaan halua mitään epäkypsää sekoilusuhdetta. Kyseli, että en kai minä ole vain joku päiväperhonen, joka lentää kukasta kukkaan, että voihan minuun varmasti luottaa. Yhteisistä lapsistakin alkoi puhumaan jo lähes heti tavattuamme.

Ilmeisesti vaan tuli joku toinen sitten matkan varrella vastaan, tiedä sitten missä.

Sekin, että misää ihmeessä, on nimittäin hyvä kysymys, sillä mies ei koskaan - ja toistan: ei siis kertaakaan - käynyt suhteemme aikana missään iltamenoissa yksikseen tai kavereidensa kanssa. Alkoa ei käytä lainkaan ja kaikki kaveritkin ovat jo vakiintuneita ja perheellisiä.

Itse asiassa yritin jopa pakottaa miestä illanviettoihin suhteemme alkupuolella, sillä olisi ollut ihan kiva saada ns. vapaailtojakin itselle, mutta ei. Mies tykkäsi joko nyhjätä tietokoneen äärellä tai urheilla iltaisin, baanalle ei lähtenyt puoliväkisinkään.

Että juu, kai mua voi yksinkrtaiseksikin sitten sanoa, mutta ei mitkään merkit aiemmin viitanneet toisen naisen mahdollisuuteen.

Kaikille muillekinko nämä ovat sitten tulleet yhtä yllätyksenä? Kotona vätystelevä mies, joka yhtäkkiä onkin lenkkipolulla tavannut uuden naikkosen? Me kun lenkkeilimmekin yleensä yhdessä...

AP

Vierailija
70/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:33"]

Tärkein kysymys tässä vaiheessa on sitten kai, että mistä ihmeestä niitä "Kunnon" miehiä nyt sitten löytää?

Kun en olisi tästäkään miehestä koskaan moista uskonut.

AP

[/quote]

Suhteiden onnistumisessa on kysymys myös siitä, millä tavalla osapuolet siinä suhteessa elävät ja toimivat. Ei pelkästään siitä, onko itse ja/tai puoliso "kunnollinen". Miehesi on toiminut todella oudolla ja vastenmieliselläkin tavalla, mutta hän voi silti olla ihan kunnon ihminen. Hän saattaa vain olla itselleenkin oudossa tilanteessa, jollaisen varalle hänellä ei ole olemassaolevaa toimintamallia. Jos hänellä on lisäksi esim. huono itseluottamus, on helppo tulla käyttäytyneeksi häpeissään tökerösti. Sinä puolestasi vain alistut tuollaisen törkeän kohtelun kohteeksi, sen sijaan että laittaisit kovan kovaa vastaan. Sinuna ilmoittaisin miehelle välittömästi, että hän on nyt saanut flippailla riittävän kauan ja on selitysten aika, tai muuten suhde on ohi. Ja sitten toimit sen mukaisesti. Jos miestä ei enää kiinnosta suhteenne sen vertaa, että viitsisi yrittää korjata käytöstään ja rakentaa luottamusta välillenne, suhde ei ole sen arvoinen että jäät sen rippeisiin roikkumaan. Toisaalta miestä voi kiinnostaakin, jos hän saa kuulla että nyt on viimeinen tilaisuus tarttua toimeen. Jos hän luulee voivansa pitää sinut tuolla tavalla roikkumassa ikuisesti ja puuhata samalla jotain omiaan, tilanne voi jatkua vaikka kuinka kauan tuollaisena. Hänhän ei siinä mitään menetä, kun sinä suostut olemaan tilanteessa mukana.

20

Vierailija
71/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin-no. Ehdin minä jo sanoa miehelle pari pv sitten kiivastuksissani, että mun kanssa on sitten ihan turha mitään tulevaisuudenvisioita enää maalailla, että se loppu tähän nyt. Mulla on muitakin kiikarissa.

Siitä mies sai sitten hyvän syyn pyytää mua hakemaan loputkin kamani hänen luotaan pois (ja hyvä niin).

Mutta: Ainakin tuo näytteli siinä yhteydessä kovin loukkaantunutta ja kyseli, että enkö nyt olisi edes viikon kestänyt olla ilman muita miessuhteita, että missäs se mun rakkauteni häntä kohtaan oikein on?

AP

Vierailija
72/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:19"]

Miehillä on lähes aina uusi siinä vaiheessa kun haluavat eron. Siihen asti eletään normaalisti, sitten kun uudessa suhteessa asiat etenee tiettyyn vaiheeseen, halutaan ero.

[/quote]

Älä keksi omiasi. Miehillä ei todellakaan ole aina uutta vaikka he itse eroaisivat. 

Vierailija
73/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen tehnyt miehelle kyllä täysin selväksi, että breikin aikana välillämme ei todellakaan ole mitään seksivirityksiä. Jos kerta odotellaan rauhassa, niin sitten odotellaan joka suhteessa.

Ja että miksikö haluan takaisin suhteeseen? No ehdin rakastua jo ihan täysin, meillä oli kivaa yhdessä (niin ainakin luulin), eikä noita itselleni sopivasti osuvia miehiä ole kyllä yhtään liikaa osunut elämänvarrella vastaan. 

Tarjontaa kyllä on, mutta olen kai siten aika kranttu. Haluaisin kunnon miehen, kiltin rehdin ja mukavan, mutta jotain särmää pitäisi silti ola, ettei tuntuisi kuin oman velipojan kanssa sänkyyn menisi. Ex-miehen kanssa oli nimittäin tuo tunne suhteen lopussa päälimmäisenä, vaikka muuten ihana mies olikin. Vieläkin puistattaa kuitenkin tuossa suhteessa.

AP

Vierailija
74/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:38"]Muistan muuten senkin, kun mies jo heti suhteen alussa vannoi, ettei sitten ole sitten mitään pleijeri-tyyppiä, vaan etsii luotettavaa naista, koska ei todellakaan halua mitään epäkypsää sekoilusuhdetta. Kyseli, että en kai minä ole vain joku päiväperhonen, joka lentää kukasta kukkaan, että voihan minuun varmasti luottaa. Yhteisistä lapsistakin alkoi puhumaan jo lähes heti tavattuamme.

Ilmeisesti vaan tuli joku toinen sitten matkan varrella vastaan, tiedä sitten missä.

Sekin, että misää ihmeessä, on nimittäin hyvä kysymys, sillä mies ei koskaan - ja toistan: ei siis kertaakaan - käynyt suhteemme aikana missään iltamenoissa yksikseen tai kavereidensa kanssa. Alkoa ei käytä lainkaan ja kaikki kaveritkin ovat jo vakiintuneita ja perheellisiä.

Itse asiassa yritin jopa pakottaa miestä illanviettoihin suhteemme alkupuolella, sillä olisi ollut ihan kiva saada ns. vapaailtojakin itselle, mutta ei. Mies tykkäsi joko nyhjätä tietokoneen äärellä tai urheilla iltaisin, baanalle ei lähtenyt puoliväkisinkään.

Että juu, kai mua voi yksinkrtaiseksikin sitten sanoa, mutta ei mitkään merkit aiemmin viitanneet toisen naisen mahdollisuuteen.

Kaikille muillekinko nämä ovat sitten tulleet yhtä yllätyksenä? Kotona vätystelevä mies, joka yhtäkkiä onkin lenkkipolulla tavannut uuden naikkosen? Me kun lenkkeilimmekin yleensä yhdessä...

AP
[/quote]

Älä ota niin kirjaimellisesti. Ei kaikilla miehillä ole toista naista erotessa ja joskus tauko on tosiaan tauko, mutta tässä tapauksessa kolmannen olemassaololla ei ole väliä sillä mieshän on hoitanut ton tauko/ero jutun tosi tyylittömästi!!!! Sua pitäs nyt vain kiinnostaa se miten normaalisti nämä jutut hoidetaan, nähdä miehes räikeäkäyttäytyminen ja ottaa kunnioitus takaisin omilla ratkaisuillasi, muuten olet hänelle lattialuuttuna koko elämäs jos päädytte uudelleen yhteen. Suhteessa pitää olla varmuutta siitä epävarmuudesta että törkeästä käytöksestä saa kengänkuvan takamukseen.

Vierailija
75/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:57"]

Mies on ilmoittanut sinulle, että teidän suhteenne on tauolla. Joten ei hänellä ole silloin useampaa naista kierroksessa, ainoastaan tämä yksi uusi. Oikeasti nyt ap, tunnusta realiteetit ja jatka eteenpäin.

[/quote]

Mitä sä oikein selität? Milläköhän perusteella miehellä on uusi nainen? Erittäin moni mies eroaa vain sen takia koska eivät enää jaksa kyseistä naista eivätkä he välttämättä edes halua uutta naista.

Vierailija
76/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:29"]

Ap taidat olla vähän yksinkertainen, vielä ihmettelet palstalla mitä on meneillään. Miehellä on uusi kierroksessa ja niinkuin joku jo vastasikin sen kaverit sekä sukulaiset on jo hänet tavannutkin. Todellakin sinä olet ainoa joka ei tajua asioiden kulkua. Tuossa vaiheessa kun otetaan avaimet pois ja pyydetään menemään omaan asuntoon pitäisi jo tyhmänkin tajuta asioiden laita.

[/quote]

Se että ei haluta nähdä AP:tä ei tarkoita sitä että on uusi nainen. 

Viestien perusteella kukaan täysijärkinen ei haluaisi nähdä AP:tä

Vierailija
77/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai meillä naisilla on kaikilla myös jonkin verran intuition kykyä annettuna mukaan ajatustoimintaamme, minullakin. Ja siinä suhteessa tuo toinen nainen tulee kyllä itselleni aivan täytenä yllätyksenä.

Olisi luullut, että jotain olisin ehtinyt epäillä edes. Huomannut jotain epäilyttäviä menoja, uusia tapoja, vaatetuksen kohentamista tms.

Mutta ei, samainen jörökölli tuo mies oli breikkimme alkuun asti, ei mitään omia menoja muuten kuin päiväsaikaan, ja nekin lähinnä noita kalastusmenoja kavereiden kera.

Nuo "kalakaverit" eivät muuten ole mitään miehen bestiksiä, vaan etäisempiä työtuttuja (potilassuhteissa tavattuja) hänelle. Siksi en ollut tavannut heitä aiemmin. Kaikki miehen yhtään paremmat tutut kyllä tunnen, mutta niitä ei ole kuin nelisen kipaletta. Juuri sen vuoksi, että mies ei ole niin seurankipeä, vaan viihtyy paljon kotona omissa oloissaan.

AP

Vierailija
78/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, kurja lukea tällaista, kuulostaa niin tutulta. Vaikutat kuitenkin ihan ok-itsetunnon omaavalta ihmiseltä, et suostunut käsittääkseni mihinkään tunteettomaan pikapanoon jne... Olet tällä hetkellä psykologisesti tuossa tilanteessa altavastaajana, toinen on ottanut tilanteen hallintaansa. Olosi on syystäkin epävarma mutta yritä nähdä (ja selvästi yritätkin) tilanne mahdollisimman objektiivisesti. Ei vaan ole reilua mieheltä kohdella sinua noin, roikuttaa ja odotuttaa, pitää epätietoisuudessa. Jo se, pihtaa informaatiota olostaan on merkki siitä, että ei ole välttämättä tulevaisuudessakaan vakaata seuraa.... Ja jo tuo tuollainen jo pelkästään... On ok, jos ihminen haluaa omaa tilaa jne, mutta pitää voida keskustella asiasta avoimesti eikä käyttäytyä tunnetasolla noin lapsenomaisesti ottamatta vastuuta. 

Kehottaisin keskittymään omiin hommiin, vaikka kuinka kirpaisisi. Se, että roikkut miehessä, ei ainakaan sun tilannettasi paranna. Hän pystyy pelaamaan ja on ottanut nyt pelin omiin käsiinsä. Jos "kerjäilet" alentuvasti vieressä vikisten, ei se ainakaan tee sinusta yhtään houkuttelevampaa (kokeiltu on...) 

On myös niin, että valitettavasti juuri miehillä on keskenkasvuinen tapa pedata itselleen uusi ihmissuhde odottamaan, "ettei vaan jäisi yksin". Ei sun tarvitse sellaista sietää. 

Ryhtyisin sinuna omatoimiseksi, en ottaisi yhteyttä, antaisin olla aivan rauhassa. Jos ei ala itse osoittaa aitoa kiinnostusta ja halua sinua kohtaa, anna sellaisen tyypin mennä, et oikeasti tarvitse  häntä silloin. Eiköhän kaikki tiedä, miten hankalaa on löytää hyvää ja järkevää ihmissuhdetta, mutta älä anna olla sen tekosyy sille, että kestäisit mitään paskaa..

Tsemppiä!

Vierailija
79/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:19"]

Miehillä on lähes aina uusi siinä vaiheessa kun haluavat eron. Siihen asti eletään normaalisti, sitten kun uudessa suhteessa asiat etenee tiettyyn vaiheeseen, halutaan ero.

[/quote]

Ei kun naiset tyypillisesti käyttäytyy noin. Jotkut miehetkin tietysti, pleijerit, sliipatut valehtelijat josta useimmat naiset pitää.

Ap:n kertomuksesta tämä mies ei kuulosta semmoiselta, vaan hölmöltä ja jääripäiseltä perinteiseltä Suomalaiselta mieheltä.

Vierailija
80/99 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miksiköhän ne täysjärkiset pysyvät loitolla? Jotain selitystä peliin, jooko? Mitä pitäisi olla ja mitä ei?

Hyvä neuvo kun voi nostaa vaikka mistä suosta ;)

Olen ylianalyyttinen, mutten tyhmä, ja ulkonäköä kyllä piisaa. Suoraan sisääni ei kukaan kuitenkaan näe, joten turha toivo siitä ;) Matkaan tuppaa aina tarttumaan jotain lipeviä kolleja, joista en perusta lainkaan. Siinä mielessä tämä mies oli poikkeus. Miehessä en arvosta niinkään mitään ulkoista, kunhan miehen ihka oma ajatuskapasiteetti pelaa, eli mies ajattelee omilla aivoillaan jotain muutakin, kuin lähikaupan tarjouslistaa.

AP