Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki

Vierailija
27.02.2022 |

Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.

Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.

Huokaus.

Kommentit (1214)

Vierailija
101/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.

No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.

Toki niitä olisi, jos sellaisille olisi asiakkaita. Mutta suomalaiset eivät halua maksaa.

-eri.

No eipä ole varaa kun pitää muutenkin venyttää penniä, jotta edes jotenkin pärjää vauvan kanssa kotona ennen kuin sen voi laittaa päiväkotiin.

Vierailija
102/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrottiin, että Aasiassa perhe tyypillisesti hoivaa äitiä synnytyksen jälkeen. Todellako täälläkin moni ottaisi äitinsä tai anoppinsa omaan kotiinsa kuukaudeksi asumaan ja hoitamaan kodin?

Jutun yksityinen hoitolaitos oli tosiaan yksityinen. Kyllä täälläkin rahalla saa kampaajan kotiin vaikka monta kertaa päivässä. Synnyttäneille suunnattuja "luksushotelleja" ei toki ole, mutta epäilen, ettei kysyntää oikein taitaisi olla, vaikka ajatus toki olisi ihana.

Mun anoppi sekä appi tuli auttamaan mua miehen kotimaasta 3 kuukaudeksi, kun kaksi ekaa lastani syntyi. Kolmas lapseni syntyi korona-aikana ja tällöin he eivät sitten voinutkaan tulla. Kyllä se oli harmillista, olen hyvin kiitollinen heille tuosta avusta. Ei he tietenkään mitään täyshoitolaa mulle pitänyt, mutta oli kiva, että pystyi jakamaan arjen askareita ja pääsi suihkuun tai vaikka hetken levähtämään, ihan vain heidän seuransa toi voimaa uuteen elämäntilanteeseen. Suomalaiset äidit tosiaan ovat hyvin sisukkaita, kun monet saattavat pärjätä täysin ilman apua. Mutta toisaalta ei ihme, että vauva-aika koetaan niin raskaana, kun kukaan ei välitä siitä äidistä, joka huolehtii kaikesta ja isä käy sitten töissä ja sen varjolla oikeuttaa paljon vähäisemmän vastuun pikkulapsiarjen jakamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sielläkään köyhät kyl sairaalassa Makaa. Ja suomalaiset ei todellakaan halua lähteä passaamaan jotain siskoaan tai veljensä vaimoa kuukausiksi hänen kotiinsa. Eikä me anoppia otettais saati omaa äitiä otettais pitkäksi aikaa kotiin asumaa.

Vierailija
104/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää ostamasta palveluja kotiin, kuten Aasiassa. Siellä synnytyskin maksaa maltaita. Omat sukulaiset voi tulla kotiin auttamaan kuten Aasiassa. Se pari päivää mitä sairaalassa normi synnytyksen jälkeen ollaan, niin montako lakanan vaihtoa pitää tehdä. Miksi aina verrataan, että Suomessa on kaikki niin huonosti muihin maihin verrattuna. Täällä on kuitenkin kaikki turvallista ja asiat hoituu.

Se että meiltä viedään kaikki rahat veroina.

Suomessa ei todellakaan ole tutvallista terveydenhuollossa ja toimivuus on täyttä lottoa.

Vierailija
105/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mies vietti synnärillä aikaa aamusta iltaan ja haki minulle ruuat ja vaihtoi ne veriset lakanat. Hoiti myös vauvaa kun kävin suihkussa tai yritin torkkua. Kotona sitten siivosi ja yritti laittaa ruokaakin ja ylipäätään teki kyllä kaikkensa helpottaakseen mun oloa.

Vierailija
106/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.

No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.

Mun mielestä ainakin helsingissä tai espoossa olisi kai mahdollista ostaa esim. suunniteltu sektio yksityiseltä, mutta olisko toi mennyt niin, että se tehtäis julkiselta vuokratuissa tiloissa jos niitä ei sitten sattumalta tarvitse kukaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Lapsivuodeosastolle mentäisiin sitten julkiselle eli käytännössä valitsisit vaan ne toimeenpiteentekijät ja maksaisit liikaa kun julkisellakin sektio on mahdollista saada oikeasti.

Saatan olla väärässä, mut näin olen kuullut joskus. Alatiesynnyttkseen olisi varmaan mahdollista maksaa mukaan vaikka 10 kirurgia kun douliakin, mut aika harva niitä yksityisiä kirurgeja kaipaa mukaan.

Itse synnyttänyt alateitse, viimeisen 25 v ilman mitään ongelmia, mutta toisilla on tietysti suuremmat riskit tai suuremmat pelot tms.

Suomessa sektiota ei saa edes rahalla.. Asia on kielletty aikanaan. Samaa rääkkäystä ihan sama onko julkinen tai yksityinen sairaala. Yksityissairaalan sivuilla mainitaan heti että synnytys on alatiesynnytys ja sektiota ei tarjota.

Jännästi suomalaisilla naisilla on Euroopan mittakaavassa paljon alatiesynnytyksistä jääneitä pysyviä vaurioita että näin vähän meistä välitetään.

Heippa!

Sektiossa verenvuodon riski on 6x suurempi verrattuna alatiesynnytykseen. Samoin tulehduksen riski on huomattavasti suurempi. Kohdussa on 4x suurta verisuonta, jotka vahingoittuessaan voivat aikaan saada sen, että koko ihmisen verivoluumi menetetään. Massiivin vuodon sattuessa viimeisin keino on se, että koko kohtu joudutaan poistamaan. Noista syistä suositaan mieluummin alatiesynnytystä.

Miksi alapeukutat? Kyse on äidin turvallisuudesta.

Vierailija
107/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ainakin helsingissä tai espoossa olisi kai mahdollista ostaa esim. suunniteltu sektio yksityiseltä, mutta olisko toi mennyt niin, että se tehtäis julkiselta vuokratuissa tiloissa jos niitä ei sitten sattumalta tarvitse kukaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Lapsivuodeosastolle mentäisiin sitten julkiselle eli käytännössä valitsisit vaan ne toimeenpiteentekijät ja maksaisit liikaa kun julkisellakin sektio on mahdollista saada oikeasti.

Saatan olla väärässä, mut näin olen kuullut joskus. Alatiesynnyttkseen olisi varmaan mahdollista maksaa mukaan vaikka 10 kirurgia kun douliakin, mut aika harva niitä yksityisiä kirurgeja kaipaa mukaan.

Itse synnyttänyt alateitse, viimeisen 25 v ilman mitään ongelmia, mutta toisilla on tietysti suuremmat riskit tai suuremmat pelot tms.

Hus tarjoaa ei-suomen-kansalaisille tuota, mutta siis tilat ja henkilökunta on ihan samaa julkista puolta kuin muillekin.

Vierailija
108/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naista kohdellaan kuin rikollista monissa synnytyssairaaloissa. Kun lapsi on syntynyt, on nainen toissijainen. Omaa kokemusta asiasta ja kätilön suusta kuultua.

Mikset synnyttänyt sitten sellaisessa paikassa, jossa naista ei kohdella kuin rikollista ja synnyttänyt nainen olisi ensisijainen?

Koska se luksus pitää tietysti saada verovaroista kustannettua. Totta kai! Kyllä tähänkin varmasti joku feministi tarttuu. Samalla kun yhteiskunnassa miehet stressaa sotaan joutumista ja mahdollisesti kohta on edessä terveyden ja hengen uhka, niin eiköhän siitä tehdä prioriteetti että äiti saa sairaalaan kampaajan ja vauva rintamaitosaippuaa. Oli sekin oikein shokki, että TUNTEMATON LÄÄKÄRI TULI HOITAMAAN!!!! Kyllä jokaisella pitäisi olla se ainoa oikea tuttu lääkäri 24/7 -valmiudessa pitämään kädestä kiinni joka tilanteessa.

Meillä on ihan älyttömän hyvä julkinen järjestelmä, mut ku aina vois saada jotain kivaa ja fantsua ja muiden rahoilla.

Kolmen äiti

Vierailija
109/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrottiin, että Aasiassa perhe tyypillisesti hoivaa äitiä synnytyksen jälkeen. Todellako täälläkin moni ottaisi äitinsä tai anoppinsa omaan kotiinsa kuukaudeksi asumaan ja hoitamaan kodin?

Ei voi kuin silmiä pyöritellä näille suomalaisten jäykille asenteille, kun on itse asunut muuallakin useassa maassa ja nähnyt avoimempia asenteita. Ettekö tajua, että jos tuo on sinulle ongelma, SINÄ olet se ongelma, eikä toisin päin?

Toisin sanoen, ei kaikilla ole niin paskat suhteet anoppiin yms. perheenjäseniin, etteikö tuo voisi olla hyvä asia. Jos itselläsi näin on, osanottoni. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, jos on terveet perhesiteet jossa perhe tukee perheenjäseniä.

Vierailija
110/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää ostamasta palveluja kotiin, kuten Aasiassa. Siellä synnytyskin maksaa maltaita. Omat sukulaiset voi tulla kotiin auttamaan kuten Aasiassa. Se pari päivää mitä sairaalassa normi synnytyksen jälkeen ollaan, niin montako lakanan vaihtoa pitää tehdä. Miksi aina verrataan, että Suomessa on kaikki niin huonosti muihin maihin verrattuna. Täällä on kuitenkin kaikki turvallista ja asiat hoituu.

Suomessa ei todellakaan ole tutvallista terveydenhuollossa ja toimivuus on täyttä lottoa.

Ai jaa. Itse asuin jenkeissä, ja tulin Suomeen synnyttämään, koska täällä on turvallista synnyttää, siellä ei ole. Vaikka olisi ollut varaa mennä kalliiseen yksityissairaalaan. Saman ovat tehneet muutkin ulkomailla tehneet tuttavani. Kannattaa käydä kokeilemassa ulkomailla synnyttämistä, ja vertailla.

Vierailija
111/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, että Suomessa äiti-ja/tai lapsikuolleisuus synnytyksissä on maailman pienimpien joukossa. Vaikka eivät saa kampaajaa ja kosmetologia sairaalaan. Oisko niin, että täällä se köyhäkin saa riittävän lääketieteellisen hoidon, hänen ei tarvitse synnyttää hökkelissä amatöörien avulla tai yksin.

Sen sijaan äitien henkiset traumat on maailman pahimmat.

Aivan varmasti ovat. Menisivät sitten metrotunneliin synnyttämään kun rakettituli jylisee yläpuolella, niin olisi takuulla vähemmän traumatisoiva kokemus, kuin synnyttäminen suomalaisessa sairaalassa.

Eli tartut siihen ikiaikaiseen tapaan yrittää tukkia naisten suut eli estää naisia saamasta parannusta asioihinsa ja ihmisarvoista kohtelua sanomalla että mitä valitat kun jollakin asiat on vielä pahemmin niin kuin se poistaisi toisen ongelman?

Et sitten itse huomaa mitä itse teet? Eli olet täällä johtuen vain omasta pahasta olostasi ja sen vuoksi koet saavasi jotain iloa itsellesi siitä että lyttäät ja halvennat naisia joilla on oikeita ongelmia ja kaiken tämän teet samaan aikaan kun lapsia kuolee ohjusiskuissa yms. Et ymmärrä että sinun ongelmasi on niin mitätön kuin se että älä lue näitä juttuja niin et menetä hermojasi eli aivan naurettava kärpäsenpska?

Vierailija
112/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin silmiä pyöritellä näille suomalaisten jäykille asenteille, kun on itse asunut muuallakin useassa maassa ja nähnyt avoimempia asenteita. Ettekö tajua, että jos tuo on sinulle ongelma, SINÄ olet se ongelma, eikä toisin päin?

Toisin sanoen, ei kaikilla ole niin paskat suhteet anoppiin yms. perheenjäseniin, etteikö tuo voisi olla hyvä asia. Jos itselläsi näin on, osanottoni. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, jos on terveet perhesiteet jossa perhe tukee perheenjäseniä.

Juu, kyllä monille voi apu kelvata. Mutta annas olla kun tulee vastavuoroisuuden aika tai pitäis itse joustaa jossain. Ei tämä ole maa, jossa olisi yhteisvastuullisuutta, yhteisöllisyyttä.. minäminäminä..

Tuo lainattu kommentti oli oikein osuva.

Ohis

Vierailija
113/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Itse asuin jenkeissä, ja tulin Suomeen synnyttämään, koska täällä on turvallista synnyttää, siellä ei ole. Vaikka olisi ollut varaa mennä kalliiseen yksityissairaalaan. Saman ovat tehneet muutkin ulkomailla tehneet tuttavani. Kannattaa käydä kokeilemassa ulkomailla synnyttämistä, ja vertailla.

Me on asioitu eri pyolilla maailmaa ja Kiinassakin oli julkinen lastensairaala tasoltaan noin miljoona kertaa parempi kuin Suomessa yksityissairaala.

Yatävällinen osaava henkilökunta ja turvallinen olo. Suomessa pitää aina olla suunnilleen juridti mukana, muuten saa pelkkää kuraa.

Vierailija
114/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on äitivihamielinen maa. Se alkaa jo ennen lapsen syntymää.

Voitko antaa esimerkin siitä kuinka Suomi on äitivihamielinen maa?

Esimerkiksi jo tällä palstalla olen saanut myös arvostelua siitä, kun kerroin, että meillä koti rahoitettiin vauvan synnyttyä, ja vieraat pääsivät katsomaan vasta kun lapsi oli 2 viikon ikäinen. Mies piti isyysloman ja totuteltiin yhdessä tulokkaaseen ja sain toipua sen aikaa rauhassa synnytyksestä.

Vierailija
115/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa yksityiseltä. Kohta sen joutuu tekemään muutenkin, kun ei ole hoitajia eikä lisää tule. Tuttuja on hoitajina töissä, ja kertovat, miten monessa sairaalassa on jo nyt kaaos hoitajapulasta johtuen. Itse olen ottanut paremman vakuutuksen.

Vierailija
116/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko synnytys sairaus? Pitääkö synnyttäjiä siis kohdella, kuin sairaita, ei pidä. Sektiolla synnyttäneillä toki huomioidaan, että on tehty leikkaus.

Miksi synnyttäjät sitten on sairaalassa?Koska synnytys on riskialtis tapahtuma. Monet ovat myös voimattomia ja kipeitä synnytyksen jälkeen ja kohdussa on iso vuotava haava.

Ja perusteluun, että kotonakin täytyy vaihtaa lakanat ym: miksei pariin ekaan päivään synnytyksen jälkeen saisi saada apua? Kyllä se arki silti kotona lähtee sujumaan.

Vierailija
117/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki niitä olisi, jos sellaisille olisi asiakkaita. Mutta suomalaiset eivät halua maksaa.

-eri.

No eipä ole varaa kun pitää muutenkin venyttää penniä, jotta edes jotenkin pärjää vauvan kanssa kotona ennen kuin sen voi laittaa päiväkotiin.

Niinpä, miksi sitten Suomessa pitäisi olla sama palvelu taviksella, kuin aasialaisella eliitillä. Ei sielläkään kaikilla ole, synnyttävät kotona huonoissa olosuhteissa, sukulaisten avulla tosin.

Vierailija
118/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me on asioitu eri pyolilla maailmaa ja Kiinassakin oli julkinen lastensairaala tasoltaan noin miljoona kertaa parempi kuin Suomessa yksityissairaala.

Yatävällinen osaava henkilökunta ja turvallinen olo. Suomessa pitää aina olla suunnilleen juridti mukana, muuten saa pelkkää kuraa.

Niin. Suomessa hoitajat on vttumäisia ämmiä ja patalaiskoja. Voisivat edes olla yståväll7siä, mutta ei.

Vierailija
119/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sektiota ei saa edes rahalla.. Asia on kielletty aikanaan. Samaa rääkkäystä ihan sama onko julkinen tai yksityinen sairaala. Yksityissairaalan sivuilla mainitaan heti että synnytys on alatiesynnytys ja sektiota ei tarjota.

Jännästi suomalaisilla naisilla on Euroopan mittakaavassa paljon alatiesynnytyksistä jääneitä pysyviä vaurioita että näin vähän meistä välitetään.

"Yksityissairaala" on HUS:n palvelu, ei siis mikään oikea yksityissairaala. Tarkoittaa käytännössä vain sitä että maksat itse eli tarkoitettu niille joilla ei ole oikeutta Suomen julkisiin palveluihin.

Vierailija
120/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Niinpä, miksi sitten Suomessa pitäisi olla sama palvelu taviksella, kuin aasialaisella eliitillä. Ei sielläkään kaikilla ole, synnyttävät kotona huonoissa olosuhteissa, sukulaisten avulla tosin.

Ystävällisyys ei maksa mitään.

Ja ennen Suomessa oli lapsiperheille kotipalvelu ja neuvolakin kävi kotona ja me maksamme näidtä palveluista edelleenkin, mutta emme vain saa niitä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi