Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki
Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.
Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.
Huokaus.
Kommentit (1214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä otetaan rahat tähän palvontaan? Vaikka vanhusten hoidosta viimeisetkin sentit?
Suomessa aina odotetaan, että lapsiperheille tuodaan kaikki kultalautasella.
Ei kun nyt keksin. Työttömät voidaan laittaa 9€ töihin synnyttäneiden kodinhoitajiksi.
No vanhuatenhoidosta olisikin varaa ottaa jos sitä ei olisi käytännössä yksityistetty, missä kustannukset on mahdollisimman paljon voittoa yrityksille ja mahdollisimman vähän palvelua asiakkaalle.
Matalapalkkatyötä tehneenä olisin kyllä mieluummin ollut kodinhoitajana 9€ tunti kuin mäkkärin kassa 9€ tunti.
Ahaa, eli vanhukset voi jättää hoitamatta, pskavaippoihin makaamaan, syöttämättä, jotta sinä saat 1 kk luxusloman sairaalossa, kun et edes ole sairas? Käsityääkseni normaali synnyttäminen ei ole sairauden hoitoa? Vai ?
Ahaa, eli et ymmärrä lukemaasi.... vai? Noinhan vanhukset jätetäänkin heitteille yksityisissä hoitokodeissa vaikka ne maksavat maltaita. Jos vanhustenhoitoa ei pyörittäisi yksityiset yritykset, kustannuksia voitaisiin laskea ja se hoito olis silti parempaa. Tämän nyt tietää jokainen.
No vanhustenhoidosta olisikin varaa ottaa.
- ohis-
Suomalainen lääketiede pohjautuu saksalaiseen koulukuntaan. Siihen joka teki ihmiskokeita leireillä.
Ja se asenne elää vahvana edelleen. Asiakas nähdään lihakimpaleena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että Suomessa äiti-ja/tai lapsikuolleisuus synnytyksissä on maailman pienimpien joukossa. Vaikka eivät saa kampaajaa ja kosmetologia sairaalaan. Oisko niin, että täällä se köyhäkin saa riittävän lääketieteellisen hoidon, hänen ei tarvitse synnyttää hökkelissä amatöörien avulla tai yksin.
Sen sijaan äitien henkiset traumat on maailman pahimmat.
Jep. Ja sen takia Suomessa on pulaa lapsista. Että onko tää nyt oikeesti oikee paikka säästää? Ilmeisesti.
Sen sijaan Afrikkaan heimopäälliköille pitää saada uudet meset joka vuosi (niillehän se kehitysapuraha menee, let's face it)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on äitivihamielinen maa. Se alkaa jo ennen lapsen syntymää.
Pakko kompata tätä siltäkin kantilta, että itse käytin ennen aina julkista liikennettä.
Kun tulin raskaaksi, niin edes ison raskausmahan kanssa en meinannut saada bussissa istumapaikkaa.
Av:llakin tätä ihmettelin, sain vastaukseksi raskauden olevan itseaiheutettu tila, joten ei oikeutta istua.
Lapsen synnyttyä jaksoin hetken katsoa sitä mulkoilua, jos lapsi vähääkään päästi ääntä.
Nykyään kuljen omalla autolla, ja kuljen jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Veritulppariski on suuri lapsivuodeaikana. Siksi pistetään liikkeelle. Olisiko parempi, että saisit veritulpan, esim aivoinfarktin?
Onko tuo todella ainoa liikunta mitä keksit? 😂 Ei rauhallinen kävely ois mitään?
En minä ole puhunut lakananvaihdosta, puhuin liikkumisesta ylipäätään, vai puhuinko, en puhunut. Kyllä ne lakanat siellä hoitajat vaihtaa kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Äitiyskuolleisuus Suomessa 3 kuollutta 100 000 synnytystä kohti, Taiwanissa 10. Syynä todennäköisesti sektioiden korkea määrä; joka kolmas taiwanilainen nainen synnyttää sektiolla.
Tähän voisin lisätä, että kokemukseni mukaan Aasiassa sektioiden tekeminen pyynnöstä ylipäänsä on huomattavasti yleisempää, ja siellä siis otetaan tuo synnyttäjän vaatimus huomioon kuten jutussa tuli ilmi. Sama tapa nimittäin on ainakin Thaimaassa käytössä.
Yksi syy siihen on ainakin, että priorisoidaan se, ettei aiheutettaisi kipua potilaalle. Tämä pätee muihinkin toimenpiteisiin kuten vaikka tähystyksiin. Ne tehdään lähes poikkeuksetta tehdään lievässä nukutuksessa ettei varmasti tule kipua potilaalle.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että Suomessa äiti-ja/tai lapsikuolleisuus synnytyksissä on maailman pienimpien joukossa. Vaikka eivät saa kampaajaa ja kosmetologia sairaalaan. Oisko niin, että täällä se köyhäkin saa riittävän lääketieteellisen hoidon, hänen ei tarvitse synnyttää hökkelissä amatöörien avulla tai yksin.
Aivan varmasti ovat. Menisivät sitten metrotunneliin synnyttämään kun rakettituli jylisee yläpuolella, niin olisi takuulla vähemmän traumatisoiva kokemus, kuin synnyttäminen suomalaisessa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset jo teinejä, mutta muistan kyllä vieläkin hyvin miten uupunut olin synnäriltä kotiuduttuani (ja pitkään sen jälkeen). Kotiapua pitäisi mielestäni enemmän lisätä, etenkin vasta synnyttäneiden perheisiin.
On hyvä ja ostaa, jos perhe ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset jo teinejä, mutta muistan kyllä vieläkin hyvin miten uupunut olin synnäriltä kotiuduttuani (ja pitkään sen jälkeen). Kotiapua pitäisi mielestäni enemmän lisätä, etenkin vasta synnyttäneiden perheisiin.
Itsekin olin kotiutuessa aivan uskomattoman väsynyt, olin nukkunut sairaalassa vain muutamia tunteja ja nekin pätkissä.
Bonuksena heti kotiin päästyä ex-mies alkoi äitinsä kanssa riidellä pinnasängyn kokoamisesta, ja että mihin sänky laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti ovat. Menisivät sitten metrotunneliin synnyttämään kun rakettituli jylisee yläpuolella, niin olisi takuulla vähemmän traumatisoiva kokemus, kuin synnyttäminen suomalaisessa sairaalassa.
Todennäköisesti olisi. Koska siinä jutussahan kuvattiin miten yhteisö tuki.
Suomessa siellä metrotunnelissakin olisi joku sinunkaltaisesi niljake, joka huutaisi vieressä solvauksia ja veisi sen ainoan vapaan penkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.
Veritulppariski on suuri lapsivuodeaikana. Siksi pistetään liikkeelle. Olisiko parempi, että saisit veritulpan, esim aivoinfarktin?
Onko tuo todella ainoa liikunta mitä keksit? 😂 Ei rauhallinen kävely ois mitään?
En minä ole puhunut lakananvaihdosta, puhuin liikkumisesta ylipäätään, vai puhuinko, en puhunut. Kyllä ne lakanat siellä hoitajat vaihtaa kerran päivässä.
Taysissa piti vaihtaa itse 2008, 2014 ja 2017 ja muutoinkin hyvin samanlaisia kokemuksia kuin muillakin näyttää olevan. Rahasta ja varmasti myös asenteesta kiinni. Suomessa kaikkien kuuluu pärjätä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se erikoista jos olisi mahdollisuus parantaa niitä oloja mutta sitä ei tehdä. Esim. Hoitajien asenteen parantaminen on ilmaista. Vaikka työajat ja palkka ärsyttää niin ei sitä asiakkaaseen pureta.
Mihinkäs sinä olet tyytymätön? Bensan hintaan? Asuntoon? Kerro, niin am mun valituksesi aiheen alas samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiyskuolleisuus Suomessa 3 kuollutta 100 000 synnytystä kohti, Taiwanissa 10. Syynä todennäköisesti sektioiden korkea määrä; joka kolmas taiwanilainen nainen synnyttää sektiolla.
Tähän voisin lisätä, että kokemukseni mukaan Aasiassa sektioiden tekeminen pyynnöstä ylipäänsä on huomattavasti yleisempää, ja siellä siis otetaan tuo synnyttäjän vaatimus huomioon kuten jutussa tuli ilmi. Sama tapa nimittäin on ainakin Thaimaassa käytössä.
Yksi syy siihen on ainakin, että priorisoidaan se, ettei aiheutettaisi kipua potilaalle. Tämä pätee muihinkin toimenpiteisiin kuten vaikka tähystyksiin. Ne tehdään lähes poikkeuksetta tehdään lievässä nukutuksessa ettei varmasti tule kipua potilaalle.
-eri
Kai te nyt ymmärrätte, että sektio on riski ja nimenomaan lapselle- johtuu siitä anestesiasta, varsinkin, jos tehdään nukutuksessa. Nukutusaineet lamaavat lapsen hengitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.
No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.
Mun mielestä ainakin helsingissä tai espoossa olisi kai mahdollista ostaa esim. suunniteltu sektio yksityiseltä, mutta olisko toi mennyt niin, että se tehtäis julkiselta vuokratuissa tiloissa jos niitä ei sitten sattumalta tarvitse kukaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Lapsivuodeosastolle mentäisiin sitten julkiselle eli käytännössä valitsisit vaan ne toimeenpiteentekijät ja maksaisit liikaa kun julkisellakin sektio on mahdollista saada oikeasti.
Saatan olla väärässä, mut näin olen kuullut joskus. Alatiesynnyttkseen olisi varmaan mahdollista maksaa mukaan vaikka 10 kirurgia kun douliakin, mut aika harva niitä yksityisiä kirurgeja kaipaa mukaan.
Itse synnyttänyt alateitse, viimeisen 25 v ilman mitään ongelmia, mutta toisilla on tietysti suuremmat riskit tai suuremmat pelot tms.
Suomessa sektiota ei saa edes rahalla.. Asia on kielletty aikanaan. Samaa rääkkäystä ihan sama onko julkinen tai yksityinen sairaala. Yksityissairaalan sivuilla mainitaan heti että synnytys on alatiesynnytys ja sektiota ei tarjota.
Jännästi suomalaisilla naisilla on Euroopan mittakaavassa paljon alatiesynnytyksistä jääneitä pysyviä vaurioita että näin vähän meistä välitetään.
Suomessa on valtavasti asioita jotka ovat huonosti ja kustannuksiltaan varmaan maailman kallein maa jo elää... ja tätä kaikkea peitellään tarkoituksella tehdyillä mainoskampanjoilla että tämä on onnellisin maa kun totuus on aivan päinvastainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Kai te nyt ymmärrätte, että sektio on riski ja nimenomaan lapselle- johtuu siitä anestesiasta, varsinkin, jos tehdään nukutuksessa. Nukutusaineet lamaavat lapsen hengitystä.
Sektio tehdään selkäydinpuudutuksessa ja vain epäonnistuneitten alatiesynnytysyritysten jälkeen tehtävät hätä ja kiireelliset sektiot voidaan tehdä tarvittaessa nukutuksessa. Sektio on aina lapselle turvallisin tapa syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on ihan eri puusta kuin kinuskit. Yksi suomalainen mies tai nainen vastaa 1000 tyhmää suu auki möllöttävää kinuskia. Niskalaukaus!
Suomalaisen naisen sisukkuutta kehutaan, mutta sisukkuuden osoittaminen turhaan on, no turhaa. Jos asiat voi tehdä ihmiselle helpommiksi ja mukavammiksi, miksi ei tekisi niin? Ei synnytyksen ja siitä toipumisen ole mikään pakko olla selviämistaistelu, jossa on pakko osoittaa urheutta ja jaksamista ollakseen hyvä synnyttäjä ja äiti sekä sisukas suomalainen nainen.
Mikä estää ostamasta palveluja kotiin, kuten Aasiassa. Siellä synnytyskin maksaa maltaita. Omat sukulaiset voi tulla kotiin auttamaan kuten Aasiassa. Se pari päivää mitä sairaalassa normi synnytyksen jälkeen ollaan, niin montako lakanan vaihtoa pitää tehdä. Miksi aina verrataan, että Suomessa on kaikki niin huonosti muihin maihin verrattuna. Täällä on kuitenkin kaikki turvallista ja asiat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.
No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.
Mun mielestä ainakin helsingissä tai espoossa olisi kai mahdollista ostaa esim. suunniteltu sektio yksityiseltä, mutta olisko toi mennyt niin, että se tehtäis julkiselta vuokratuissa tiloissa jos niitä ei sitten sattumalta tarvitse kukaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Lapsivuodeosastolle mentäisiin sitten julkiselle eli käytännössä valitsisit vaan ne toimeenpiteentekijät ja maksaisit liikaa kun julkisellakin sektio on mahdollista saada oikeasti.
Saatan olla väärässä, mut näin olen kuullut joskus. Alatiesynnyttkseen olisi varmaan mahdollista maksaa mukaan vaikka 10 kirurgia kun douliakin, mut aika harva niitä yksityisiä kirurgeja kaipaa mukaan.
Itse synnyttänyt alateitse, viimeisen 25 v ilman mitään ongelmia, mutta toisilla on tietysti suuremmat riskit tai suuremmat pelot tms.
Suomessa sektiota ei saa edes rahalla.. Asia on kielletty aikanaan. Samaa rääkkäystä ihan sama onko julkinen tai yksityinen sairaala. Yksityissairaalan sivuilla mainitaan heti että synnytys on alatiesynnytys ja sektiota ei tarjota.
Jännästi suomalaisilla naisilla on Euroopan mittakaavassa paljon alatiesynnytyksistä jääneitä pysyviä vaurioita että näin vähän meistä välitetään.
Heippa!
Sektiossa verenvuodon riski on 6x suurempi verrattuna alatiesynnytykseen. Samoin tulehduksen riski on huomattavasti suurempi. Kohdussa on 4x suurta verisuonta, jotka vahingoittuessaan voivat aikaan saada sen, että koko ihmisen verivoluumi menetetään. Massiivin vuodon sattuessa viimeisin keino on se, että koko kohtu joudutaan poistamaan. Noista syistä suositaan mieluummin alatiesynnytystä.