Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki
Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.
Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.
Huokaus.
Kommentit (1214)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on äitivihamielinen maa. Se alkaa jo ennen lapsen syntymää.
Joo ja se näkyy myös kielenkäytössä. Esim. imetys on "ällöttävää" ja äidit "makaavat kotona", vaikka tosiasia on se että vauvatkin syövät ja äidit ruokkivat, hoitavat ja siivoavat koko ajan. Jo siellä synnytyssairaalassa vaihtavat itse veriset lakanansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä paljonko kuukauden täyshoito kaikille maksaisi 🥴
Se toki on törkeää, jos itse pitää ruoat hakea ja vaihtaa lakanat.[/quoteMiksi kaikki pitää aina ajatella rahassa? Uuden kansalaisen syntyminen on niin iloinen asia, joten eikö siinä paina muut arvot kuin raha.
Elämäntapatyötön ihmettelee miksi valitetaan rahanmenosta,sitähän saa automaatista...
Sinähän se tässä tukirotta olet, ei suomalainen äiti.
Mukava lukea tuota miten jossain synnyttäneistä pidetään huolta ja suvunkin voimin. Täällä vanhemmat vaan valittaa jos anoppi/appi tai omat vanhemmat tulee neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?
Minulta on leikattu munasarjojen ja kohdun syöpä, poistettu samalla vatsanpeitteitä ja muuta, eli iso vatsan alueen avoleikkaus. Ensimmäisen päivän sain ruuat sänkyyn, mutta seuraavana piti jo mennä keittiöön syömään tai hakea itse. Että ei se pelkästään synnyttäneitä koske, mies en kyllä ole että sitä puolta en tiedä. On myös oikeasti tärkeää, että sen leikkauksen jälkeen lähdetään heti liikkeelle kun vaan pystyy, se estää veritulppia yms.
Koskee naisia. Miehiä kyllä palvellaan. Ja sinä olit vielä yököttävässä naistentautioperaatiossa…
Vierailija kirjoitti:
Mukava lukea tuota miten jossain synnyttäneistä pidetään huolta ja suvunkin voimin. Täällä vanhemmat vaan valittaa jos anoppi/appi tai omat vanhemmat tulee neuvomaan.
Kun se päsmäröinti ei ole sitä apua eikä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se toki on törkeää, jos itse pitää ruoat hakea ja vaihtaa lakanat.[/quoteMiksi kaikki pitää aina ajatella rahassa? Uuden kansalaisen syntyminen on niin iloinen asia, joten eikö siinä paina muut arvot kuin raha.
Kokeile vaikka tienata rahasi itse eikä Kela-goldilla.
Sitoutuminen ja perheen edelle laittaminen toimivat kaikkiin suuntiin.
Otatteko sitten sen äidin ja anopin teille asumaan, kun on vanha ja heikko?
Joissakin suomalaisissakin perheissä on vahva sitoutuminen. Mutta ei se aina ole pelkkää onnea. Joskus voi ollakin mukavaa - ehkä jopa kaikista osapuolista.
Ja se apu pitäisi myös haluta ottaa vastaan, eikä se aina tulisi omilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?
Minulta on leikattu munasarjojen ja kohdun syöpä, poistettu samalla vatsanpeitteitä ja muuta, eli iso vatsan alueen avoleikkaus. Ensimmäisen päivän sain ruuat sänkyyn, mutta seuraavana piti jo mennä keittiöön syömään tai hakea itse. Että ei se pelkästään synnyttäneitä koske, mies en kyllä ole että sitä puolta en tiedä. On myös oikeasti tärkeää, että sen leikkauksen jälkeen lähdetään heti liikkeelle kun vaan pystyy, se estää veritulppia yms.
Vaihdoitko lakanat myös?
Taas kerran näitä hesarin provosoivia juttuja. Meidän ei tarvitse muuttaa mitään jonkun aasialaisen vaatimusten mukaisti. Ihanko totta Suomessa ei saa jotain kiinalaisella reseptillä valmistettu soppaa tai pääse luksusmajoitukseen kampaajineen päivineen synnytyksen jälkeen. Kauheeta, ihan hirveetä. Taiwanilainen voi mennä sinne omaan maahansa synnyttämään eikä tulle tänne valittamaan ja vaatimaan. Hän ei ole koskaan kuullut sanaa kulttuuriero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vaikka tienata rahasi itse eikä Kela-goldilla.
Suomalaisten naisten työssäkäyntiprosentti on maailman korkeimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyötön ihmettelee miksi valitetaan rahanmenosta,sitähän saa automaatista...
Mistähän niin päättelet laardilehmä?
Näistä sun paasauksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että Suomessa äiti-ja/tai lapsikuolleisuus synnytyksissä on maailman pienimpien joukossa. Vaikka eivät saa kampaajaa ja kosmetologia sairaalaan. Oisko niin, että täällä se köyhäkin saa riittävän lääketieteellisen hoidon, hänen ei tarvitse synnyttää hökkelissä amatöörien avulla tai yksin.
Sen sijaan äitien henkiset traumat on maailman pahimmat.
Aivan varmasti ovat. Menisivät sitten metrotunneliin synnyttämään kun rakettituli jylisee yläpuolella, niin olisi takuulla vähemmän traumatisoiva kokemus, kuin synnyttäminen suomalaisessa sairaalassa.
Olipa tyhmä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä kertaakaan vaihtanut lakanoita synnärillä ':D ei tullut ylivuotoja sairaalan megasiteiden kanssa, niitä tulehduspelkoisena vaihdoin kovaa tahtia. Olisin kyllä pystynyt vaihtamaan lakanat itse jos olisi tarvinnut, mutta kuulostaa vähän oudolta minusta. Luulen, ettei siinä auteta vaan kun ovat veriset ja äiti yleensä aika hyvässä kunnossa ja toimintakykyinen, että säästetään tuossa. Että ei niinku huvita auttaa siinä tai palkata sellaiseen ketään. No hoituuhan se tietysti useimmilta itse, mutta ei se ainakaan vastasynnyttäneen oloa paranna se veristen lakanoiden vaihtaminen. Jotenkin ajattelis, että kun moni on synnytyksen jälkeen aika kipeä ja väsynyt, voi pyörtyilläkin (et ei aina voi vedota siihen, et sektioodut pitää saada liikkeelle kun toiset taas ei pysy tolpillaan kunnolla verenhukan takia tms), niin lapsivuodeosasto olisi sellainen, missä olisi asiallista jonkinlainen "huonepalvelu", että kerran päivässä vaihdettaisiin lakanat. Luulen kyllä, että kätilöitä ei huvita vaihtaa niitä varsinkin jos äiti on ok kunnossa, mutta kai se olisi aika kevyttä hommaa esim. laitoshuoltajille? Mut varmaan ei kun se maksaa.
Olen samaa mieltä. Ei synnyttäneen asia ole todellakaan vaihtaa verisiä lakanoita tai pestä veritahroja lattialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on nyt ennenkin puhuttu, mutta edelleen: synnyttäneen täytyy myös opetella imettämään ja hoitaa se vauva, joka on juuri, siis aivan juuri, syntynyt ja siten täysin avuton. Ensisynnytykset kestää usein monta päivää, eikä silloin juuri nukuta, joten synnyttäneellä on myös paljon univelkaa, jota ei saa nukkua pois, koska vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on nyt ennenkin puhuttu, mutta edelleen: synnyttäneen täytyy myös opetella imettämään ja hoitaa se vauva, joka on juuri, siis aivan juuri, syntynyt ja siten täysin avuton. Ensisynnytykset kestää usein monta päivää, eikä silloin juuri nukuta, joten synnyttäneellä on myös paljon univelkaa, jota ei saa nukkua pois, koska vauva.
Toistan: ystävällisyys ei maksa mitään eikä vaadi mitään erityisvalmisteluja tai -toimenpiteitä.
Kiinassa naisia kohdellaan kuin olisivat hauraita ja kallisarvoisia. Suomessa naisia kohdellaan kuin tiskirättiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän niin päättelet laardilehmä?
Näistä sun paasauksistasi.
Et siis ole turhan välkky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko tosiaan, että kaikilla aasialaisilla naisilla on mahdollisuus levätä synnytyksen jälkeen, saada ruoka nenän eteen valmistettuna, pesetyttää tukkansa kampaajalla ja käydä saippuakursseilla?
Eiköhän tämä ole rikkaiden etuoikeus. Nyt vähän valoja päälle!En usko. Jossain maaseudulla on varmaan se perhe/kyläyhteisö, joka hoitaa lapsen ja taloushommat niin äiti saa levätä. Kylän tai suvun naiset tuskin ovat yhtäaikaa kaikki synnyttäneitä. Rikkailla on sitten varmaan nämä "hotellihuoneet", mutta onnistuu se toisen hiusten pesu ihan köyhältäkin naiselta.
Minusta tuo traditio kuulostaa aivan ihanalta, huolehtivalta ja välittävältä. Ei siihen tarvita valtavasti rahaa, että auttaa toista naista, käy siivoamassa tämän kodin, tekee ruokaa, pesee tämän hiukset ja juttelee hetken. Ajatella, miten paljon paremmin ja nopeammin äiti toipuu raskaudesta ja synnytyksestä.
Suomen valtio tuskin koskaan lähtee tällaiseen, syynä juurikin tuo raha. Mutta mikään ei estäisi jotakuta perustamasta yritystä, jolta voisi ostaa eri tasoisia palvelupaketteja.
Miksi puhut Suomen valtiosta, kun kyse on nimenomaan kulttuurista, minkä vaikutat itsekin tekstisi perusteella ymmärtävän?
Itse olette luoneet tällaisen kulttuurin, joten avaimet muutokseen on jokaisella itsellään.
Ensimmäinen askel olisi lopettaa märisemästä valtion perään ja ottaa vastuu yhteisöllisyydestä itse.
Suomessa kaikki on ulkoistettu yhteiskunnalle, ja tulokset nähdään mm. äitien yksinäisyytenä (ja ylipäätään ihmisten yksinäisyytenä).
Olisiko tavalliset suomalaiset oikeasti valmiita yhteisöllisempään ja lempeämpään elämänrytmiin?
Epäilen.