Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki

Vierailija
27.02.2022 |

Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.

Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.

Huokaus.

Kommentit (1214)

Vierailija
61/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ping pongit voi mennä pelaamaan sitä peliään sinne mistä tulivatkin.

Nimenomaan.

Vierailija
62/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on hyvä liikeidea, synnytyksen jälkeinen hoitola kampaajineen ja saippuakursseineen, mihin päin Suomea nousee ensimmäinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä otetaan rahat tähän palvontaan? Vaikka vanhusten hoidosta viimeisetkin sentit?

Suomessa aina odotetaan, että lapsiperheille tuodaan kaikki kultalautasella.

Ei kun nyt keksin. Työttömät voidaan laittaa 9€ töihin synnyttäneiden kodinhoitajiksi.

No vanhuatenhoidosta olisikin varaa ottaa jos sitä ei olisi käytännössä yksityistetty, missä kustannukset on mahdollisimman paljon voittoa yrityksille ja mahdollisimman vähän palvelua asiakkaalle.

Matalapalkkatyötä tehneenä olisin kyllä mieluummin ollut kodinhoitajana 9€ tunti kuin mäkkärin kassa 9€ tunti.

Vierailija
64/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Veritulppariski on suuri lapsivuodeaikana. Siksi pistetään liikkeelle. Olisiko parempi, että saisit veritulpan, esim aivoinfarktin?

Vierailija
65/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko synnytys sairaus? Pitääkö synnyttäjiä siis kohdella, kuin sairaita, ei pidä. Sektiolla synnyttäneillä toki huomioidaan, että on tehty leikkaus.

Ei ole sairaus mutta onhan se nyt poikkeustila elimistölle. Haloo. Kukaan voi väittää että ei raskaus vaikuta mitenkään mihinkään.

Vierailija
66/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Veritulppariski on suuri lapsivuodeaikana. Siksi pistetään liikkeelle. Olisiko parempi, että saisit veritulpan, esim aivoinfarktin?

Onko tuo todella ainoa liikunta mitä keksit? 😂 Ei rauhallinen kävely ois mitään?

Vierailija
67/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doulapalvelut voisivat laajentua sen verran että tukea ja käytännön apua, esim lakanoiden vaihto, ruoan hakeminen, vastasyntyneen hoitaminen niin että äiti saa nukkua sairaalassa, avustaminen muissa asioissa, olisi ihan kiva ajatus ja tarpeen, jotta kokemuksesta voisi tulla parempi synnyttäjälle. Doula myös voisi toimia henkisenä tukena ja keskustelukumppanina synnytyksen jälkeen, jos joku jää mietityttämään, ei mene niinkuin oletettiin jne ettei jää traumat tai tulee käsiteltyä asiaa. Tai ainakin olisi apuna vaatimassa ko. keskusteluapua sairaalalta.

Vierailija
68/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, että Suomessa äiti-ja/tai lapsikuolleisuus synnytyksissä on maailman pienimpien joukossa. Vaikka eivät saa kampaajaa ja kosmetologia sairaalaan. Oisko niin, että täällä se köyhäkin saa riittävän lääketieteellisen hoidon, hänen ei tarvitse synnyttää hökkelissä amatöörien avulla tai yksin.

Vierailija
69/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin itse halunnut lähteä kotiin mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen, mutta eivät päästäneet, kuin vasta kahden yön jälkeen. Joten minä en huomannut hoidossa puutteita vaan paremminkin päinvastoin, huolehtivat liikaakin.

Se että joutuu hakemaan ruokansa itse, on vain äidin parhaaksi, että tulee liikuttua edes sen verran.Se auttaa ruoansulatusta ja verenkiertoa toimimaan paremmin. Veritulppa on vakavasti otettava asia.

Vierailija
70/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoiden vaihdot ja hiusten pesut ym. sellaiset voisi hoitaa joku hoiva-avustaja, koulutettuja hoitajia ja kätilöitä tarvitaan omiin töihinsä.

Henkilökuntapula ja kiire alalla kuormittaa muutenkin.

Mutta rahakysymyshän tämä on.

Vierailija
71/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä otetaan rahat tähän palvontaan? Vaikka vanhusten hoidosta viimeisetkin sentit?

Ei kun nyt keksin. Työttömät voidaan laittaa 9€ töihin synnyttäneiden kodinhoitajiksi.

No vanhuatenhoidosta olisikin varaa ottaa jos sitä ei olisi käytännössä yksityistetty, missä kustannukset on mahdollisimman paljon voittoa yrityksille ja mahdollisimman vähän palvelua asiakkaalle.

Matalapalkkatyötä tehneenä olisin kyllä mieluummin ollut kodinhoitajana 9€ tunti kuin mäkkärin kassa 9€ tunti.

Ahaa, eli vanhukset voi jättää hoitamatta, pskavaippoihin makaamaan, syöttämättä, jotta sinä saat 1 kk luxusloman sairaalossa, kun et edes ole sairas? Käsityääkseni normaali synnyttäminen ei ole sairauden hoitoa? Vai ?

Vierailija
72/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vaihdot ja hiusten pesut ym. sellaiset voisi hoitaa joku hoiva-avustaja, koulutettuja hoitajia ja kätilöitä tarvitaan omiin töihinsä.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
73/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli vanhukset voi jättää hoitamatta, pskavaippoihin makaamaan, syöttämättä, jotta sinä saat 1 kk luxusloman sairaalossa, kun et edes ole sairas? Käsityääkseni normaali synnyttäminen ei ole sairauden hoitoa? Vai ?

Ahaa, eli et ymmärrä lukemaasi.... vai? Noinhan vanhukset jätetäänkin heitteille yksityisissä hoitokodeissa vaikka ne maksavat maltaita. Jos vanhustenhoitoa ei pyörittäisi yksityiset yritykset, kustannuksia voitaisiin laskea ja se hoito olis silti parempaa. Tämän nyt tietää jokainen.

Vierailija
74/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne saisi sellaisia kouluttamattomia maalaistyttöjä palvelijoiksi edullisestikin?

Vierailija
75/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olisi kelvannut tuollainen kohtelu. Synnyttänyt äiti ei saisi vaatia mitään hoivaa itselleen, vaan suoraan täysimettämään, jalkeille, nopeasti kotiin ja survomaan luomusoseita valmiiksi pakkaseen vaippa housuissa pullottaen.

Itse uuvuin aivan järkyttävän paljon esikoisen synnyttyä. Toisen lapsen kanssa sairaalassa vauva laitettiin yöpaitani sisään ja käskettiin pitää siinä yön yli. Tissiteltiin jne. ja toki se oli ihanaa, mutta lopulta tajusin, että olen lopenuupunut enkä pysty nukkumaan sillä tavalla. Onneksi olin jo kokenut toiskertalainen ja rohkenin kapaloida vauvan sänkyni viereen omaan sänkyynsä loppuyöksi. Kotona odotti huusholli ja vilkas esikoinen ja tajusin, että unta on saatava eikä vauva mene rikki. Toki ihokontaktin tärkeyden tiedän ja sitä paljon harrastettiin, mutta myös äidin uni on tärkeää.

Tämä. Jos ei saa nukuttua ja stressitaso on korkealla, palautuminen on vaikeampaa ja maitoa tulee huonosti. En nukkunut sairaalassa melkein silmällistäkään, kun synnytyksen jälkeen jouduin kuorsaavan äidin kanssa samaan huoneeseen ja sitten kun saatiin perhehuone, herätettiin 2h välein mittaamaan omia ja vauvan sokereita. Vasta, kun päästiin kotiin ja sain nukuttua edes 3h, maitoa alkoi tulla riittävästi. Synnärillä lapsi eli käytännössä lisämaidolla, kun imetys oli liian hidasta (lapsi oli rinnalla 45-75min kerrallaan) ja olisi pitänyt max. puolessa tunnissa hotkaista. No, pakkohan sitä oli olla rinnalla pitkään, kun maitoa tuli väsymyksen ja stressin (ja diabeteksen) takia niukasti. Kotona sitten liikaakin.

Kuukauden sisään pitäisi lähteä synnyttämään isokokoiseksi epäilty kuopus ja kauhuissani miten selviän, kun mies ei voi jäädä auttamaan vaan joutuu palaamaan kotiin hoitamaan esikoista. En olisi mitenkään esikoisen synnytyksen jälkeen pärjännyt yksin, kun en kestänyt jaloillani sen vertaa, että olisin pyllyn voinut pestä, joten voin vain toivoa, etten joudu sektioon, koska miehen 3 viikon isyysloman jälkeen pitäisi hoitaa yksinään vastasyntyneen lisäksi kotona oleva 1v 4kk taapero ja jos mitään vauvaa painavampaa ei saa yli kuukauteen nostaa, ei onnistu mitenkään. Taapero kyllä kävelee, mutta pukemiset, syöttötuoliin nostamiset, rattaissa ja pulkassa kuljettamiset... Oikein rukoilen, että saisi synnyttää alateitse ja että ei jää hartioistaan jumiin ja jouduta sen takia hätäsektioon. Mutta eipä se alatiesynnytyksestäkään toipuminen välttämättä hyvin mene, jos tulee vauvan ison koon takia pahat repeämät.

Tukijoukkoihinkaan ei voi tukeutua, kun ainoan apulaisen jalka on seuraavat 6 viikkoa paketissa. Perhetyötä tarjosivat neuvolasta, mutta mitä hyötyä keskusteluavusta on, kun konkreettista apua ei kuitenkaan saa, esim. siivouksen tai ruoanlaiton kanssa?

Vierailija
76/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette vain kateellisia Yi-Pingin korkeasta vaatimustasosta koska varakas menestyjä.

Vierailija
77/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen synnyttänyt kolmesti Suomessa 2010-luvulla. Synnytykset menivät hyvin, ja toki vaihdoin itse lakanani. Liikkuminen vähentää veritulppariskiä.

Ainoa moitteeni on, että olisi ollut kiva saada enemmän juttuseuraa lapsivuodeosaston kätilöistä. Ihan sellaista small talkia, että miltä tuntuu tänään. Tuntuu että siellä mieluummin istuttiin tietokoneen ääressä kuin juteltiin synnyttäjille.

Itse tekisin mieluummin lähityötä hoitajana. Mutta pakollisten korjausten määrä lisääntyy vuosi vuodelta ja aikaa niihin menee koko ajan enemmän.

Siellä koneen ääressä on pakko kirjata joka hiton juttu moneen paikkaan tai muuten joudut vastuuseen itse siitä. Lisäksi ohjelmat ei toimii välillä. Hermo menee itselläkin.

Vierailija
78/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, että Suomessa äiti-ja/tai lapsikuolleisuus synnytyksissä on maailman pienimpien joukossa. Vaikka eivät saa kampaajaa ja kosmetologia sairaalaan. Oisko niin, että täällä se köyhäkin saa riittävän lääketieteellisen hoidon, hänen ei tarvitse synnyttää hökkelissä amatöörien avulla tai yksin.

Sen sijaan äitien henkiset traumat on maailman pahimmat.

Vierailija
79/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo tähän ikään mennessä ollut useammassakin leikkauksessa ja kerran synnyttämässä. Aina on hoito ollut hyvää ja ystävällistä, enkä ole kuullutkaan, että petivaatteita joutuisi itse vaihtamaan!

Missä ihmeessä saa noin huonoa kohtelua?

Minäkin ihmettelen, todellakaan en ole joutunut mitään petivaatteita vaihtamaan itse. Kuopus syntyi sektiolla ja ihmettelin seuraavana aamuna kun alateitse synnyttäneet hoitivat vauvojaan. Soitin kelloa ja kysyin vähän peloissani onko vauvani kunnossa. Hoitaja toi hänet minulle ja pahoitteli, että olettivat minun haluavan nukkua.

Vierailija
80/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne saisi sellaisia kouluttamattomia maalaistyttöjä palvelijoiksi edullisestikin?

Puhutko suomesta? Kouluttamaton maalaistyttö? 😂 terveisiä vaan sinne 1930-luvulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi