Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki

Vierailija
27.02.2022 |

Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.

Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.

Huokaus.

Kommentit (1214)

Vierailija
21/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrottiin, että Aasiassa perhe tyypillisesti hoivaa äitiä synnytyksen jälkeen. Todellako täälläkin moni ottaisi äitinsä tai anoppinsa omaan kotiinsa kuukaudeksi asumaan ja hoitamaan kodin?

Jutun yksityinen hoitolaitos oli tosiaan yksityinen. Kyllä täälläkin rahalla saa kampaajan kotiin vaikka monta kertaa päivässä. Synnyttäneille suunnattuja "luksushotelleja" ei toki ole, mutta epäilen, ettei kysyntää oikein taitaisi olla, vaikka ajatus toki olisi ihana.

Niin. Ja moniko itse menisi siskonsa tai tyttärensä avuksi ensimmäiseksi kuukaudeksi?

Vierailija
22/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naista kohdellaan kuin rikollista monissa synnytyssairaaloissa. Kun lapsi on syntynyt, on nainen toissijainen. Omaa kokemusta asiasta ja kätilön suusta kuultua.

Juuri näin! Tunsin itseni vain lehmäksi siellä, maitokoneeksi jonka piti vain tuottaa maitoa -muuta virkaa ei tuntunut löytyvän 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo juttuhan tuo oli, ei joku etuoikeutettu ole sama kuin "tavallinen " synnyttäjä.

Kyllä tuo tapa on ihan yleinen kaikkialla Aasiassa, ei tarvitse olla etuoikeutettu.

Vierailija
24/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahdesti leikkauksessa ja kahdesti synnyttämässä. Leikkausten jälkeen kohdeltiin kuin hotellin asiakasta, synnytysten jälkeen kuin jotain ei-toivottua yövierasta. Kuitenkin leikkausten jälkeen 2. päivänä olin paremmassa kunnossa kuin synnytystä seuraavana päivänä, synnytyksissä tuli verenhukkaa, univajetta jne. enemmän. Ja piti hoitaa se vauvakin...

Potilashuoneissakin oli iso ero, synnyttäneiden huoneessa ei ollu edes omaa vessaa, saati kylppäriä. Piti etsiä käytävältä. Ja moni muistanee miten ikävältä esim. ensimmäinen iso hätä synnytyksen jälkeen tuntuu. Siinä sitten itket kipua jossain käytävävessassa.

Vierailija
25/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole potilas normaali terve synnyttäjä

Vierailija
26/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on äitivihamielinen maa. Se alkaa jo ennen lapsen syntymää.

Voitko antaa esimerkin siitä kuinka Suomi on äitivihamielinen maa?

Vierailija
27/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu ja toivottavasti herättää keskustelua.

Suomessa sairaalahoito on kallista, joten kotiin pääset tai joudut hyvin pian.

Omalla rahalla voi ostaa palveluja toki täälläkin.

Ei töykeys ja vihamielisyys ole yhtään sen halvempaa ja muiden toimenpiteiden jälkeen ei vaadita tuollaista. Minulta leikattiin kitarisat ja palveltiin paremmin ja pidempään.

Vierailija
28/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on äitivihamielinen maa. Se alkaa jo ennen lapsen syntymää.

Voitko antaa esimerkin siitä kuinka Suomi on äitivihamielinen maa?

En anna koska näen jo kirjoituksestasi että siitä läynnistyy vain loputon solvaus, herjaus, iva ja vänkäys.

Vierailija
29/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.

Ei Suomessa ole yksityisiä synnytyssairaaloita, hassu.

Vierailija
30/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Mulla oli aika itkuinen vauva ja kiinni rinnassa koko ajan. Sektio takana enkä ehtinyt hakemaan ruokaa itse. Siinä pari päivää lähes syömättä kunnes ihana laitoshuoltaja sitten toi ruuan huoneeseen. Jorvissa näin -95.

Vierailija
31/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä kertaakaan vaihtanut lakanoita synnärillä ':D ei tullut ylivuotoja sairaalan megasiteiden kanssa, niitä tulehduspelkoisena vaihdoin kovaa tahtia. Olisin kyllä pystynyt vaihtamaan lakanat itse jos olisi tarvinnut, mutta kuulostaa vähän oudolta minusta. Luulen, ettei siinä auteta vaan kun ovat veriset ja äiti yleensä aika hyvässä kunnossa ja toimintakykyinen, että säästetään tuossa. Että ei niinku huvita auttaa siinä tai palkata sellaiseen ketään. No hoituuhan se tietysti useimmilta itse, mutta ei se ainakaan vastasynnyttäneen oloa paranna se veristen lakanoiden vaihtaminen. Jotenkin ajattelis, että kun moni on synnytyksen jälkeen aika kipeä ja väsynyt, voi pyörtyilläkin (et ei aina voi vedota siihen, et sektioodut pitää saada liikkeelle kun toiset taas ei pysy tolpillaan kunnolla verenhukan takia tms), niin lapsivuodeosasto olisi sellainen, missä olisi asiallista jonkinlainen "huonepalvelu", että kerran päivässä vaihdettaisiin lakanat. Luulen kyllä, että kätilöitä ei huvita vaihtaa niitä varsinkin jos äiti on ok kunnossa, mutta kai se olisi aika kevyttä hommaa esim. laitoshuoltajille? Mut varmaan ei kun se maksaa.

Vierailija
32/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?

Potilaan kunto arvioidaan yksilöllisesti. Tuhansia synnytyksiä hoitanut henkilökunta osaa arvioida milloin äiti kykenee suoriutumaan mainituista tehtävistä ja milloin haetaan hemmottelua ja huomiota.

Vierailija
33/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyskuolleisuus Suomessa 3 kuollutta 100 000 synnytystä kohti, Taiwanissa 10. Syynä todennäköisesti sektioiden korkea määrä; joka kolmas taiwanilainen nainen synnyttää sektiolla.

Vierailija
34/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.

No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.

Vierailija
35/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.

Toki niitä olisi, jos sellaisille olisi asiakkaita. Mutta suomalaiset eivät halua maksaa.

-eri.

Vierailija
36/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole potilas normaali terve synnyttäjä

Outoa kieltä😳

Vierailija
37/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin alkoi taas tämä sunnuntaipäivän katkera yhteiskunnan ja suomalaisten miesten mollaus. Tätä voisi pitää jo yhtenä naissukupuolen traditiona, joka toistuu kerran viikossa. Lapsellista vinkumista.

Vierailija
38/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kyseessä ole sairaus! Tätähän aina toitotetaan.

Vierailija
39/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo tähän ikään mennessä ollut useammassakin leikkauksessa ja kerran synnyttämässä. Aina on hoito ollut hyvää ja ystävällistä, enkä ole kuullutkaan, että petivaatteita joutuisi itse vaihtamaan!

Missä ihmeessä saa noin huonoa kohtelua?

Vierailija
40/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletteko tosiaan, että kaikilla aasialaisilla naisilla on mahdollisuus levätä synnytyksen jälkeen, saada ruoka nenän eteen valmistettuna, pesetyttää tukkansa kampaajalla ja käydä saippuakursseilla?

Eiköhän tämä ole rikkaiden etuoikeus. Nyt vähän valoja päälle!

Entä kosmetologipalvelut? Onko ne täysin unohdettu? Kuinka voi somettaa ihania äitiyskuvia glamour-osastolta, jos näyttää työläisnaiselta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän