Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu: Yi-Ping Liao uskaltautui synnyttämään toisen lapsensa Suomessa, ja kokemus oli shokki

Vierailija
27.02.2022 |

Olen ennenkin lukenut ja kuullut siitä, miten hienosti vastasynnyttänyttä äitiä kohdellaan Aasiassa. Tässä tuli jälleen näitä asioita, miten voi olla, että me Suomessa kehuskelemme elintasolla ja sillä miten "sisukkaita" naiset täällä ovat? Minusta voisi ajatella vähän sitä äidin hyvinvointia ja toipumistakin, eikä vain synnyttää - ja mieluiten perinteisesti, ihan sama jos vähän repeää - ja sitten hop hop kotiin ja yksin hoitamaan kaikki.

Ajatella, jos saisi kuukauden (tai edes viikon) levätä ja saada ruokavalion mukaiset ateriat, apua, tukea, vinkkejä, hoitoja, oman kampaajan, keisarinleikkausen. Yhden ja saman lääkärin. Jne.

Huokaus.

Kommentit (1214)

Vierailija
41/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?

Potilaan kunto arvioidaan yksilöllisesti. Tuhansia synnytyksiä hoitanut henkilökunta osaa arvioida milloin äiti kykenee suoriutumaan mainituista tehtävistä ja milloin haetaan hemmottelua ja huomiota.

Vastasynnyttäneen äidin auttaminen hemmottelua? Voivittunyttaas tätä asennetta... Oletko hoitaja?

Miksei hyväkuntoiset muut potilaat vaihda itse lakanoita?

Vierailija
42/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pariskunta meni naimisiin, he kysyivät Huangin äidiltä kierrellen, olisiko tämä halukas tulemaan Suomeen auttamaan synnytyksen jälkeen.

Puolentoista kuukauden ajan mummo hoiti kaikki taloustyöt, ruoanlaittamisen, vauvan pesemisen ja kylvetykset.

En pitä tuollaista äitiä juuri minään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.

No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.

Toki niitä olisi, jos sellaisille olisi asiakkaita. Mutta suomalaiset eivät halua maksaa.

-eri.

Väestöpohja on liian pieni. Täällä on muutenkin niukka tarjonta yksityisellä puolella.

Vierailija
44/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kulttuuriin ei istu tuollainen yhteisöllisyys. Ajatuksena aivan ihana, mutta kuka rehellisesti tahtoo äitinsä/anoppinsa/siskon omaan kotiinsa hääräämään heti synnytyksen jälkeen?

Itse halusin ainakin olla aivan rauhassa oman perheen kesken, enkä todellakaan olisi halunnut että joku tulee siivoamaan meidän perheen sotkuja tai pesemään minun hiuksia.

On varmasti luontevampaa tuollainen, jos eletään muutenkin tiiviimmin yhdessä.

Valmis ruoka ja vauvanhoito äidin päiväunien ajaksi olisi toki ihanaa.

Samoin synnytyssairaalassa kohtelu voisi olla parempaa. Itse olen saanut nuorena äitinä hyvin epäasiallista kohtelua Naistenklinikalla, sekä synnytyksen että sektion jälkeen. Harmittaa, etten tajunnut silloin valittaa asiasta.

Vierailija
45/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne osastolle ei järjestetä istukansyötirituaalia, energiahivenainekurssia ja Harrin kuumakivihierontapalveluja?

Vierailija
46/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityissairaalassa ja yksityisessa sairaanhoidossa saa palvelua täällä suomessakin, se vaan maksaa vähän enemmän mitä aasiassa. Ei muutakun kukkaro auki niin järjestyy lastenhoito ja kauneushoidot synnyttäjälle.

No missähän se yksityinen sairaala on Suomessa joka tarjoaa synnytyksiä ja synnytysten jälkeistä hoitoa? Newsflash, sellaisia ei ole.

Mun mielestä ainakin helsingissä tai espoossa olisi kai mahdollista ostaa esim. suunniteltu sektio yksityiseltä, mutta olisko toi mennyt niin, että se tehtäis julkiselta vuokratuissa tiloissa jos niitä ei sitten sattumalta tarvitse kukaan kiireelliseen tai hätäsektioon. Lapsivuodeosastolle mentäisiin sitten julkiselle eli käytännössä valitsisit vaan ne toimeenpiteentekijät ja maksaisit liikaa kun julkisellakin sektio on mahdollista saada oikeasti.

Saatan olla väärässä, mut näin olen kuullut joskus. Alatiesynnyttkseen olisi varmaan mahdollista maksaa mukaan vaikka 10 kirurgia kun douliakin, mut aika harva niitä yksityisiä kirurgeja kaipaa mukaan.

Itse synnyttänyt alateitse, viimeisen 25 v ilman mitään ongelmia, mutta toisilla on tietysti suuremmat riskit tai suuremmat pelot tms.

Vierailija
47/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan siinä syynä myös henkilökunnan/ alan asenne, että raskaaksi tullaan tarkoituksella ja synnytys nyt vaan kuuluu siihen...? Umpilisäkeleikkaus tms potilaat on siellä ns. ilman omaa "syytä". Älkää käsittäkö väärin näitä termejä, varmaan joku saa ontuvasta ajatuksesta kiinni 😅

Vierailija
48/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletteko tosiaan, että kaikilla aasialaisilla naisilla on mahdollisuus levätä synnytyksen jälkeen, saada ruoka nenän eteen valmistettuna, pesetyttää tukkansa kampaajalla ja käydä saippuakursseilla?

Eiköhän tämä ole rikkaiden etuoikeus. Nyt vähän valoja päälle!

En usko. Jossain maaseudulla on varmaan se perhe/kyläyhteisö, joka hoitaa lapsen ja taloushommat niin äiti saa levätä. Kylän tai suvun naiset tuskin ovat yhtäaikaa kaikki synnyttäneitä. Rikkailla on sitten varmaan nämä "hotellihuoneet", mutta onnistuu se toisen hiusten pesu ihan köyhältäkin naiselta.

Minusta tuo traditio kuulostaa aivan ihanalta, huolehtivalta ja välittävältä. Ei siihen tarvita valtavasti rahaa, että auttaa toista naista, käy siivoamassa tämän kodin, tekee ruokaa, pesee tämän hiukset ja juttelee hetken. Ajatella, miten paljon paremmin ja nopeammin äiti toipuu raskaudesta ja synnytyksestä.

Suomen valtio tuskin koskaan lähtee tällaiseen, syynä juurikin tuo raha. Mutta mikään ei estäisi jotakuta perustamasta yritystä, jolta voisi ostaa eri tasoisia palvelupaketteja.

Miksi valtion tai yrityksen pitäisi tehdä tuo, mikä on perheen tehtävä?

Vierailija
49/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat naiset takaisin kotiin hoitamaan askareitaan, mitään  lorvita sairaalassa kun voi lisääntyä taas.

Vierailija
50/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt kolmesti Suomessa 2010-luvulla. Synnytykset menivät hyvin, ja toki vaihdoin itse lakanani. Liikkuminen vähentää veritulppariskiä.

Ainoa moitteeni on, että olisi ollut kiva saada enemmän juttuseuraa lapsivuodeosaston kätilöistä. Ihan sellaista small talkia, että miltä tuntuu tänään. Tuntuu että siellä mieluummin istuttiin tietokoneen ääressä kuin juteltiin synnyttäjille.

Vierailija
51/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hyvä että Yi-Ping pääsi tutustustumaan tuohonkin. Seuraavalla kerralla voi sitten valita luxussynnytyksen ja tavallisen välillä.

Vierailija
52/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

totta rouva olisi halunut kampaajan ja luistatehtyä keittoa

Vierailija
53/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko synnytys sairaus? Pitääkö synnyttäjiä siis kohdella, kuin sairaita, ei pidä. Sektiolla synnyttäneillä toki huomioidaan, että on tehty leikkaus.

Vierailija
54/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lian on ostovaimo

Vierailija
55/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä otetaan rahat tähän palvontaan? Vaikka vanhusten hoidosta viimeisetkin sentit?

Suomessa aina odotetaan, että lapsiperheille tuodaan kaikki kultalautasella.

Ei kun nyt keksin. Työttömät voidaan laittaa 9€ töihin synnyttäneiden kodinhoitajiksi.

Vierailija
56/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa maassa oltiin yksityissairaalassa ja maksettiin tuosta kaikesta paljon ja toisessa sen maksoi veronmaksajat. Siinähän se syy olikin.

Vierailija
57/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minun anoppi varsinkin on sellainen valittaja ja arvostelija etten missään nimessä kestäisi häntä kotona synnytyksen jälkeen kun muutenkin fyysinen olo kuin olisi traktorin alle jääneellä niin hän vielö tulisi ja polkisi ojaan henkisesti.

Parhaan ystäväni voisin ottaa seurakseni, toki hormoonihuurujen vuoksi kaipaisin häneltäkin extra sensitiivistä ymmärrystä.

Mutta tosiaan valmis ruoka ja aiempien lasten tai ihan vastasyntyneenkin hoitopalvelut, niille olisi kysyntää ja ehdottomasti niin että henkilöön on voitava luottaa. Ja palveluasenne pitäisi olla priimaa, siihen ei tarvita yhtään jurottajaa.

Vierailija
58/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan joutunut vaihtamaan lakanoita enkä hakemaan ruokaa itse, vessaan talutettiin varmuuden vuoksi kun kätilö halusi varmistaa että pysyn pystyssä, eka pesu sektion jälkeen tehtiin sängyssä, useamman kerran päivässä huikkasi hoitaja huoneen ovelta et onko kaikilla kaikki hyvin. Huonekaverilla oli hankaluuksia imetyksen kanssa, sai siihen paljon apua ja rohkaisua. Tyksissä olen synnyttänyt kolme lasta enkä voisi parempaa toivoa.

Ja mieluummin menin kyllä omaan kotiini vauvan kanssa kuin kuukaudeksi hoitolaan tekemään saippuaa tai pohtimaan vauvan nimeä.

Vierailija
59/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika härskiä että vastasynnyttäneet äidit laitetaan itse vaihtamaan lakanat ja hakemaan ruuat. Mitään muuta potilasryhmää ei kohdella niin.

Jos mietitään vaikka sektiota, sehän on iso avoleikkaus! Onko joku kuullut joskus miespotilaasta, joka olisi avoleikkauksen jälkeen joutunut huolehtimaan itse ruoat jostain käytävältä, vaihtamaan veriset lakanat ja päälle ruokkimaan ja hoitamaan vastasyntyneen lapsensa heti heräämöstä päästyään?

Potilaan kunto arvioidaan yksilöllisesti. Tuhansia synnytyksiä hoitanut henkilökunta osaa arvioida milloin äiti kykenee suoriutumaan mainituista tehtävistä ja milloin haetaan hemmottelua ja huomiota.

Juu, on se nii väärin hemmotella 9kk vauvaa kantanutta ja sen jotenkuten ulos tuskalla puskenutta äitiä edes sillä että tämä saa puhtaat lakanat ja jotain ruokaa.

Vierailija
60/1214 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki niitä olisi, jos sellaisille olisi asiakkaita. Mutta suomalaiset eivät halua maksaa.

-eri.

Väestöpohja on liian pieni. Täällä on muutenkin niukka tarjonta yksityisellä puolella.

Siksi kannattaakin matkustaa synnyttämään sellaisiin paikkoihin, joissa on paljon varakkaita ja heille tarkoitettuja palveluja. Tarkoitan siis yli 100 000 € vuodessa tienaavia, enkä näitä itäblokin 60 000 € tienaavia, jotka kuvittelevat olevansa varakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan