Voiko olla tietoinen psykoosissa?
Typerästi muotoiltu otsikko, mutta olen nyt hieman hädissäni, anteeksi.
Pelkään olevani psykoosissa ja olen ihan varma, että koko maailma puhuu minusta pahaa minun tietämättäni ja haluaisin tietää onko se totta, mutta en kehtaa kysyä keneltäkään ja pelkään että kaikki valehtelevat minulle.
Olin vähän aikaa sitten psykiatrisella osastolla viikonlopun yli itsem**hayrityksen takia ja mielialani aaltoilee jatkuvasti, keväisin minusta tulee vainoharhainen.
En tiedä mikä minua vaivaa, masennus ja paniikkihäiriö on kyllä diagnosoitu ainakin.
Kirjoitin tänne pari päivää sitten siitä, että työharjoittelu lasten parissa ahdistaa minua ja pelkään, että nämä lapset ja työyhteisö puhuu minusta pahaa ja että koko maailma noin yleisesti puhuu minusta ja kaikki täällä ovat minua vastaan eikä minulle kerrota siitä.
Pelkään, kun viesteihini ei vastata enkä saa kavereihini mitään yhteyttä ja olo on kuin olisin tippumassa johonkin kaivoon.
Jos kavereiden linjat tuottaa varattua, ajattelen että he soittavat toisilleen puhuakseen minusta.
Olen todella ahdistunut ja olen kohta repinyt kaikki hiukset päästäni tämän takia.
En halua sairaalaan, siellä on vielä ahdistavampaa.
Hoitajalle on aika ensi viikolla.
Lääkkeenä käytän vain essitalopraamia ja sitäkin pienellä annoksella.
Mikä neuvoksi, voinko olla psykoosissa?
Kommentit (90)
Ap on psykoottinen ja koko ketju ihmisiä kokemassa että muka ei ole. Ja kieltää apn kokemuksen!
Klassisia psykoosin oireita ! Ja se ahditus mitä psykoosissa voi kokea, se on niin järkyttävän suurta. Psykoosia on se että ap on noin ahdistunut ja kärsii pakonomaisesta vainoharhasta.
Miten te muut ette näe sitä? Ette ymmärrä sitä tuskaa mitä ap kokee ?
Psykoosissa oleva ei epäile olevansa psykoosissa. Piste. Näin olen kuullut. Ennemminkin tuo essitalopraami ei sovi sinulle. Lueppas pakkausseloste huolellisesti, haittavaikutuksena voi olla joku tuommoinen outo olo, vaihda lääke lääkärin kanssa.
Ja muista: me täällä nähdään, että tuo harjoittelu ahdistaa sua. Mutta jos sulla on pakottava tarve olla siellä ja tuntisit vain todella hirvittävää lisäpsykoottista syyllisyyttä sen takia, kun tuntemattomat ihmiset vaatii sua lopettamaan sen mutta sinä tunnontarkkana velvollisuudentunteosena ihimisenä et uskalla lopettaa sitä, niin älä lopeta tai ainakaan tunne lisää ristiriitaista syyllisyyttä siitä, ettet pysty toteuttamaan meidän, tuntemattomien keskustelijoiden vaatimuksia. Mutta tiedosta ainakin koko ajan se, että sä oireilet nyt tota harjoittelua. Jo se auttaa sua. Et ole hullu, etkä psykoottinen. On aikas loogista nyt, että stressaat ihan voimiesi ylärajoilla. Jaksamista!
Hae apua, vaikka 112. Olet siinä rajoilla, oletko psykoosissa, ja jos tilasi pahenee, saatat menettää todellisuudentajusi.
Vierailija kirjoitti:
Ap on psykoottinen ja koko ketju ihmisiä kokemassa että muka ei ole. Ja kieltää apn kokemuksen!
Klassisia psykoosin oireita ! Ja se ahditus mitä psykoosissa voi kokea, se on niin järkyttävän suurta. Psykoosia on se että ap on noin ahdistunut ja kärsii pakonomaisesta vainoharhasta.
No aika lievä. Ja josbon yrittäny itsaria niin on kai aika luonnollista pelätä mitä muut puhuu...1
Vierailija kirjoitti:
Mitä on psykoosi? Mitä on trauma? Kukaan ei tiedä, mitä ne perimmiltään ovat! On paljon nimiä, luokittelua, ja ne ovat kaikki mysteeri, oli koodi tai nimi mikä tahansa!
Mutta se on totta, ettei kriisi ole "vapaan tahdon" asia, se menee omalla painollaan. Siten saattaa olla loukkaavaa tai kuulostaa idioottimaiselta antaa neuvoja, jotka tavallisesti olisivat ok.
Jos ap jatkaa, voi tulla vakava diagnoosi. Sitäkö pitää odottaa?
siis jos jatkaa tekemistä, josta ei tykkää.
Odotan huomista palaveria.
Aika epämukava olo on nytkin ja tänään epäilyjen kohteena on tapailukumppanini.
Nyt uskon hänen olevan pettämässä minua, koska ei vastaa viesteihini riittävän nopeasti eikä huomioi rakkaudenosoituksiani ja pelkään, että nukuin hänen mielestään liian pitkään.
Nyt tuo mies ahdistaa ihan suunnattomasti enkä tiedä miten päin uskallan olla, etten suututa häntä.
Ap
Olen varmaan jonkin sortin narsisti ja läheisriippuvainen ja hypin seinille jos en saa välittömästi kaipaamaani huomiota ja suutun, jos ajatuksiani ei osata lukea.
Miehen epäsuora ja outo tyyli kommunikoida viestitellessä ahdistaa myös suunnattomasti, en yleensä ymmärrä mitä hän tarkoittaa ja minua pelottaa koko ajan olla hänen kanssaan, koska en pysty luottamaan häneen ollenkaan ja pelkään, ettei hän pidä minusta.
Itse olen korviani myöten rakastunut mutta yritän välttää olemasta kontrolloiva, ettei hän pelästy.
Nyt on todella huono olo.
Ap
Aiempi itsem**hayritykseni liittyi myös tämän miehen käytökseen ja hän saa minut todella usein vainoharhaiseksi ja itsetuhoiseksi, pelkään koko ajan että hän on muiden kanssa vaikka käytännössä hänellä ei olisi aikaa siihen varmaan, koska hän on yleensä koko ajan minun kanssani jos ei ole töissä.
Olen silti ahdistunut ja etsin jatkuvasti merkkejä muista naisista salaa ja itken koko ajan, koska minua ahdistaa niin paljon.
En ole koskaan rakastanut ketään muuta niin paljon kuin häntä, mutta samalla tuntuu että mieluummin kuolisin kuin kesäisin tätä jatkuvaa pelkoa.
Ap
Kuulostat painajaismaiselta kumppanilta ainakin.
Tiedän sen itsekin ja siksikin pelkään.
En tietenkään näytä näitä tunteitani miehelle millään tavalla, ahdistun näistä ihan yksin kotona enkä puhu näistä mitään hänelle.
En uskalla.
Epäilen myös, että radio ja televisio yrittävät viestittää miehen pettämisestä minulle erobiiseillä- ja ohjelmilla koko ajan.
Ap
Kuulostaa ihan selvältä psykoosilta.
Ero ja alan vaihto tekisivät hyvää varmasti.
Voi olla niinkin. En kuitenkaan haluaisi erota, sillä rakastan tuota miestä aivan valtavan paljon. Uskon kuitenkin, ettei hän rakasta minua ja hakee minusta luultavasti vain helppoa tyydytystä.
Ap
Minusta sinä et vaikuta psykoottiselta, luota vain intuitioosi.
Tuossa on vielä sellainen mentaliteetti, että hallinta ei ole omassa päässä. Että on olemassa jokin ulkoinen, hallitsematon PAHA. Mutta hyvä alku, kai... Tuosta en kuitenkaan tunnista luonnollista ajattelutapaa.