Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS Pääkirjoitussivu ja Anu Ilomäen "Meikittömyys ei ole rohkeaa"

Vierailija
19.07.2015 |

Hyvä kirjoitus. Naisen todellinen minä on edelleenkin ulkonäkö. Mitä järkeä on siinä, että menee meikittömänä ottamaan itsestään kuvan ja sitten kaikki kommentoi että olet tuollaisenakin kaunis. Olisi jo aika nähdä persoona eikä näppylät, silmäpussit ja couperosa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo meikittömyyshaaste ei vaikuta ollenkaan huonolta idealta, koska moni nainen tuntuu pitävän meikkaamista pakollisena. Ulkonäkökeskeisyys ei maailmasta mihinkään häviä, mutta se ei ole tuon kampanjan syytä.

Siskoni postailee ahkerasti selfieitä facebookiin ja instagramiin eikä lähde mihinkään ilman meikkiä. Joskus hän veti kilarit kun sanoin että "sä meikkaat sitten mökilläkin" (enkä edes mitenkään negatiiviseen sävyyn).

Vierailija
22/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:11"]

Jostain syystä en saanut ajatuskesta kiinni. Onko mitään väliä sillä että meikaako vai eikö meikkaa, jos sen tekee ensisijaisesti itsensä vuoksi? Jos minä olen meikkaamattomana onnellinen ja jokainen kuvani on meikitön, miten se on rohkeaa? Jos naapurin Liisi on meikattuna onnellinen ja meikkaa lähinnä itseään varten, niin miksi hänen meikitön somejulkaisunsa olisi rohkeaa?

Olen 24, kulmakarvani haluavat treffeille pinsettien kanssa ja aknearpeni voisivat kaivata jotain käsittelyä, mutta aamuisin herätessäni mielessäni on ensisijaisesti jokin muu kuin näiden epäkohtien peittely.. kyseessä ei ole rohkeus vaan puhtaasti patalaiskuus.

[/quote]

Se todella voi olla rohkeaa ihmiselle, joka on paininut iho-ongelmansa tms kanssa ja pyrkinyt peittelemään sitä ja uskaltaa astua esiin. Samalla tavalla kun syöpäpotilas, joka on menettänyt hiuksensa/rintansa. Se voi olla rohkeaa itsenä voittamista. Eikä sitä kokemusten muiden tarvi viedä pois tai vähätellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:18"]

Minusta tuo meikittömyyshaaste ei vaikuta ollenkaan huonolta idealta, koska moni nainen tuntuu pitävän meikkaamista pakollisena. Ulkonäkökeskeisyys ei maailmasta mihinkään häviä, mutta se ei ole tuon kampanjan syytä.

Siskoni postailee ahkerasti selfieitä facebookiin ja instagramiin eikä lähde mihinkään ilman meikkiä. Joskus hän veti kilarit kun sanoin että "sä meikkaat sitten mökilläkin" (enkä edes mitenkään negatiiviseen sävyyn).

[/quote]

Ei siinä haasteessa ole mitään pahaa, mutta jotkut haluaa vääntämällä vääntää kaikki asiat miten sattuu

Vierailija
24/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:21"]

Mä sanoisin, että tommoset meikittömyys haaste-kuvat vaan aiheuttaa lisää ulkonäkökriisejä. Nyt ei riitä, että saa meikeillä taiteiltua itsestään kauniin, vaan pitäis olla luonnonkaunis. "Girl like me" haasteen aloitti Janni Hussi ja joku missi, katkeraa kenties, mutta on pakko sanoa, että kyllähän tolla Jannin naamalla on hyvä lisätä meikittömiä kuvia. https://instagram.com/jannihussi

Tyra Banksilla oli hyvä, rehellinen ja epäimarteleva meikitön kuva. Muuten oon vaan törmännyt näihin jo ennestään kauniisiin ihmisiin #nomakeup hashtageilla.

[/quote]

Eli vaan rumalla naamalla saa osallistua, vaikka ei sellaista olisikaan?! Mitäs aitoutta se on? Tyran ilme ei ollut luonnollinen ollenkaan. Nyt mennään taas siihen ääripäähän, että luonnostaan ei edes saa olla kaunis. Aina kaikki kommentoi kuviin, "no on sillä pakosti tuo laitettu ja väriä siellä täällä" vaikka ei olisikaan. Vain rumana sais olla rauhassa ja olla uskottava?

[/quote]

Saahan sitä osallistua millä naamalla tahansa, mutta onhan se vähän huvittavaa mainostaa meikittömyyttä ja luonnollista kauneutta, kun yhteen insta kuvaan on käytetty ties kuinka kauan aikaa, jotta tulos olisi mahdollisimman imarteleva. Kyllä silloin kauneudellaa saalistetaan kehuja. Ja kyllä rumalla ihmisellä on suurempi kynnys laittaa itsestään meikitön kuva, kuin kauniilla. Sanot, että Tyran ilme ei ollut luonnollinen. Ehkäpä ei, mutta silti paljon rohkeampi kuin Jannin "tässä mä söpöstelen ilman meikkiä". Jannikin varmasti saisi otettua itsestään oikeasti epäimartelevan, huonolla hetkellä otetun kuvan, mutta eipä ole näkynyt..

Vierailija
25/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:28"]

Mä sanoisin, että tommoset meikittömyys haaste-kuvat vaan aiheuttaa lisää ulkonäkökriisejä. Nyt ei riitä, että saa meikeillä taiteiltua itsestään kauniin, vaan pitäis olla luonnonkaunis. "Girl like me" haasteen aloitti Janni Hussi ja joku missi, katkeraa kenties, mutta on pakko sanoa, että kyllähän tolla Jannin naamalla on hyvä lisätä meikittömiä kuvia. https://instagram.com/jannihussi

Tyra Banksilla oli hyvä, rehellinen ja epäimarteleva meikitön kuva. Muuten oon vaan törmännyt näihin jo ennestään kauniisiin ihmisiin #nomakeup hashtageilla.

[/quote]

Kunpa nuo jannihussit ja kumppanit esiintyisivätkin julkisuudessa ja kadulla ja muualla ilman meikkiä, se että valokuvassa pelkästään ei ihan riitä. Sitä paitsi niissäkin on usein kuitenkin esim. ripsiviritykset ja hiuslisäkkeet ja tekokynnet ja vastaavaa. Ainoa, joka julkisestikin esiintyy meikittä, on Irina Björklund. Proppsit siitä.

[/quote]

Mistä tiedät ettei Irinalla ole kestovärjäyksiä? Sitä mä aina ihmettelen ku ihmiset niin varmana tietää kellä on mitäkin (toki ilmeiset ulkoiset kohennukset nyt huomaa, mutta....)

[/quote]

Siitä että Irina on aina näyttänyt samalta. Tummaveriköillä on onnekseen hyvät värit jo luonnostaan.

Vierailija
26/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumat ja huorat meikkaa

Vierailija
27/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:58"]Kyllä se siinä mielessä on rohkea teko, että jos ei ole luonnostaan kuulas iho ja hyvät värit ja piirteet, saa ihan oikeasti todella ikävää kommenttia siitä ettei meikkaa.   Jos meikkaamisessa on kyse vain ikävien kommenttien pelosta, se tosiaan on oman itsensä piilottelua. Jos meikkaamisessa on kyse omasta halusta, se on ihan yhtä #realme kuin meikitönkin nassu. [/quote] Aknesta kärsivänä kynnys meikittömyyteen on aika paljon korkeampi, kuin jos ihoni olisi hyvä. Usein olenkin muuten lähes meikitön, mutta pyrin edes vähän piilottelemaan näppyläkasoja. Riittävästi olen niistä kuullut supinaa ja kommentteja.

[/quote]

Mulla ei ole enää. Ja joo, kärsin suht pahasta aknesta. Iho on todella näppyläinen, välillä on aika isojakin paiseita ja iho on kirjava.

Välillä ihan vieraat ihmiset(!) tulevat kommentoimaan että voisit tehdä jotakin naamallesi. Vaikka sitten meikata näppyjä piiloon. Yleensä olen sitten kysynyt,  että miksi ihmeessä. En ole vielä tähän mennessä saanut mitään vastausta. Paitsi kerran eräs likka sanoi että olisin kauniimpi meikin kanssa. No mutta tunnen itseni jo tarpeeksi kauniiksi. Sitä paitsi, aina kun käytän meikkiä, ihoni menee vain pahempaan kuntoon.

Jännä huomio, että aina kaikki kommentoijat ovat olleet naisia. Yksikään mies ei ole koskaan sanonut yhtään mitään.

Vierailija
28/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:21"]

[/quote]

Eli vaan rumalla naamalla saa osallistua, vaikka ei sellaista olisikaan?! Mitäs aitoutta se on? Tyran ilme ei ollut luonnollinen ollenkaan. Nyt mennään taas siihen ääripäähän, että luonnostaan ei edes saa olla kaunis. Aina kaikki kommentoi kuviin, "no on sillä pakosti tuo laitettu ja väriä siellä täällä" vaikka ei olisikaan. Vain rumana sais olla rauhassa ja olla uskottava?

[/quote]

Saahan sitä osallistua millä naamalla tahansa, mutta onhan se vähän huvittavaa mainostaa meikittömyyttä ja luonnollista kauneutta, kun yhteen insta kuvaan on käytetty ties kuinka kauan aikaa, jotta tulos olisi mahdollisimman imarteleva. Kyllä silloin kauneudellaa saalistetaan kehuja. Ja kyllä rumalla ihmisellä on suurempi kynnys laittaa itsestään meikitön kuva, kuin kauniilla. Sanot, että Tyran ilme ei ollut luonnollinen. Ehkäpä ei, mutta silti paljon rohkeampi kuin Jannin "tässä mä söpöstelen ilman meikkiä". Jannikin varmasti saisi otettua itsestään oikeasti epäimartelevan, huonolla hetkellä otetun kuvan, mutta eipä ole näkynyt..

[/quote]

Mä en ole katsonut Jannin kuvaa, enkä tiedä sellaisesta. Mutta monessa muussa kuvassa olen huomannut sellaisen ilmiön, että se aitous pyritään mitätöimään silloin kun kuvassa oleva henkilö on oikeasti kaunis. Varmuudella "kerrotaan" muille julkisesti mitä ko henkilö on itselleen tehnyt, vaikka mitään sellaista ei oikeasti olisi tapahtunut. Mistä luulet tämän johtuvan? Sinä ja minä tiedämme, että luonnollisesti kauniita kuitenkin on olemassa. 

Se, että Tyra tekee ilmeen, jolla saa itsensä epämieluisat piirteet korostumaan, ei ole rehellistä sekään. Mutta sitä pidetään aitona totuutena. 

Yritin vaan osoittaa epäloogisuuden ajattelussa. Mun mielestä jokainen ihminen on kaunis. 

Vierailija
29/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:28"]

[/quote]

Kunpa nuo jannihussit ja kumppanit esiintyisivätkin julkisuudessa ja kadulla ja muualla ilman meikkiä, se että valokuvassa pelkästään ei ihan riitä. Sitä paitsi niissäkin on usein kuitenkin esim. ripsiviritykset ja hiuslisäkkeet ja tekokynnet ja vastaavaa. Ainoa, joka julkisestikin esiintyy meikittä, on Irina Björklund. Proppsit siitä.

[/quote]

Mistä tiedät ettei Irinalla ole kestovärjäyksiä? Sitä mä aina ihmettelen ku ihmiset niin varmana tietää kellä on mitäkin (toki ilmeiset ulkoiset kohennukset nyt huomaa, mutta....)

[/quote]

Siitä että Irina on aina näyttänyt samalta. Tummaveriköillä on onnekseen hyvät värit jo luonnostaan.

[/quote]Voi olla että irinalla ei ole minkäänlaisia kestovärejä yhtään missään. Itselläni on (edelleen) tummanruskeat hiukset ja kulmat, ripset ovat aina olleet pikimustat. Kunnes neljääkymppiä lähestyessä ovat haalistuneet (?) kärjista joten eivät näytä enää yhtä tummilta tai edes pitkiltä kuin ennen. Muutaman kerran olen ottanut kestovärin ripsiin ja "näytän aivan samalta kuin olen aina näyttänyt".

Ehkä irina tekee samaa - tai ehkä ei, mutta emme voi tietää. Tosi kaunis, jopa luonnonkanis nainen on, onpa joskus ehostusta tai ei.

Vierailija
30/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teolette missaanneet pääpontin. Miksi naisen kauneus on yleensä niin tärkeä asia? Onko sitten meikkejä vai ei. Ihmisen arvo, myös naisen ei riipu kauneudesta vaan kyllä ihmisarvo mitataan ihan muilla mittareilla.

Vierailija
31/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:45"]

Teolette missaanneet pääpontin. Miksi naisen kauneus on yleensä niin tärkeä asia? Onko sitten meikkejä vai ei. Ihmisen arvo, myös naisen ei riipu kauneudesta vaan kyllä ihmisarvo mitataan ihan muilla mittareilla.

[/quote]Totta. Mutta silti, ulkonäkö on asia, joka näkyy jokaiselle ulkopuoliselle, ystävälle ja randomvastaantulijalle. Ensivaikutelman syntymisessä ulkonäöllä on aika merkittävä rooli. Et sinäkään varmaan mene työhaastatteluun rikkinäisissä verkkareissa. Olisihan se kivaa, jos tällaiset asiat olisivat oikeasti yhdentekeviä, mutta ne eivät vain ole.

Vierailija
32/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:55"]

[/quote]Totta. Mutta silti, ulkonäkö on asia, joka näkyy jokaiselle ulkopuoliselle, ystävälle ja randomvastaantulijalle. Ensivaikutelman syntymisessä ulkonäöllä on aika merkittävä rooli. Et sinäkään varmaan mene työhaastatteluun rikkinäisissä verkkareissa. Olisihan se kivaa, jos tällaiset asiat olisivat oikeasti yhdentekeviä, mutta ne eivät vain ole.

[/quote]

Mutta tästäkään ei ollut kolumnissa kyse. Huoh.

t. eri

Vierailija
33/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No se kolumni oli siitä juuri ristiriitainen, että ite toi sen muun osan, johon kirjoittajan mielestä tulisi keskittyä esiin vasta loppulauseessa.

Vierailija
34/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneimmalla naisella on mahdollisuus valita tasokkain siittäjä jälkikasvulleen ja viedä ihmislajia eteenpäin, siksi kai sitä pidetään tärkeänä. Nykyään tosin arvostetaan eri asioita kuin luolamiesaikoina, älyä enemmän kuin voimaa, mutta sisimmässämme me kuitenkin ollaan vielä niitä luolaihmisiä.

Vierailija
35/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoittaja esitti väittämän, ettei ole rohkeaa julkaista meikittömiä kuvia. Otsikossa, joka on yksi tärkeimpiä asioita tekstissä. Onko ihme, että siihen vastataan? 

Vierailija
36/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kirjoittajan kanssa, tällaiset haasteet eivät varmaankaan vaikuta ulkonäköpaineisiin. Ja täytyy muistaa, että puhelimiin saa nykyään vaikka minkälaisia kuvanmuokkausappeja, eli ihoa voi tasoittaa siinäkin, vaikkei meikkiä olisikaan.

Mitä tulee hashtagiin #realme, on se omalla kohdallani jotain muuta kuin meikittömyys. Olen ladannut useampiakin meikittömiä selfieitä esim. Sinne Instaan, mutta tunnen olevani oma itseni vasta kun olen tehnyt pohjameikin, laittanut kulmat, tehnyt kissarajaukset ja punannut huulet, ym. Minä pidän meikkaamisesta, se on mukavaa, ja pidän omia kasvojani kätteni jälkenä, minusta on mukavaa, jos ihmiset huomaavat taiteelliset lahjani meikistä, tai vaatteista, jotka valitsen.. Ei sekään saisi olla väärin :)

N23

Vierailija
37/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mä en ole katsonut Jannin kuvaa, enkä tiedä sellaisesta. Mutta monessa muussa kuvassa olen huomannut sellaisen ilmiön, että se aitous pyritään mitätöimään silloin kun kuvassa oleva henkilö on oikeasti kaunis. Varmuudella "kerrotaan" muille julkisesti mitä ko henkilö on itselleen tehnyt, vaikka mitään sellaista ei oikeasti olisi tapahtunut. Mistä luulet tämän johtuvan? Sinä ja minä tiedämme, että luonnollisesti kauniita kuitenkin on olemassa. 

Se, että Tyra tekee ilmeen, jolla saa itsensä epämieluisat piirteet korostumaan, ei ole rehellistä sekään. Mutta sitä pidetään aitona totuutena. 

Yritin vaan osoittaa epäloogisuuden ajattelussa. Mun mielestä jokainen ihminen on kaunis. 

[/quote]

Kaksinaismoralistista on palvella ensin muotimaailmaa 20 vuotta ja sitten kun valo tunnelin päästä alkaa hiipumaan, niin aletaan kritisoimaan sitä.. Kumma ettei ole alkanut 20 vuotiaana kritisoimaan, mutta kun on oma lehmä ojassa .. ;)

Vierailija
38/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Naiset on tässä paradoksaalisia. Kauneus on just niin tärkeä ku niistä kauneusihanteista jatkuvasti hölistään. (eli mitä tuokin kirjoittaja tekee) Totuus on, että moni meikittömiä kuviaan ottanut nainen on paljon muutakin kun naama ilman meikkiä. Ulkonäkö on yksi osa ihmistä. Eikä ole mitään väärää siihen panostaa halutessaan. Eikä samoin ole mitään väärää olla panostamatta. Miksi nimenomaan naiset hyökkäävät näissä asioissa toistensa kimppuun? Tuo "aitous" on niin oksettava ase kanssa, voi jestas. 

Vierailija
39/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun naisella on virheitä ne tekevät naisen ainoastaan persoonallisemman näköiseksi.

T:mies

Vierailija
40/59 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:55"]

[/quote]

Mutta tästäkään ei ollut kolumnissa kyse. Huoh.

t. eri

[/quote]Minä vastasinkin tuolle henkilölle, joka kysyi, miksi kauneus on niin tärkeää. Huoh vaan itsellesi.