HS Pääkirjoitussivu ja Anu Ilomäen "Meikittömyys ei ole rohkeaa"
Hyvä kirjoitus. Naisen todellinen minä on edelleenkin ulkonäkö. Mitä järkeä on siinä, että menee meikittömänä ottamaan itsestään kuvan ja sitten kaikki kommentoi että olet tuollaisenakin kaunis. Olisi jo aika nähdä persoona eikä näppylät, silmäpussit ja couperosa.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:58"]Kyllä se siinä mielessä on rohkea teko, että jos ei ole luonnostaan kuulas iho ja hyvät värit ja piirteet, saa ihan oikeasti todella ikävää kommenttia siitä ettei meikkaa.
Jos meikkaamisessa on kyse vain ikävien kommenttien pelosta, se tosiaan on oman itsensä piilottelua. Jos meikkaamisessa on kyse omasta halusta, se on ihan yhtä #realme kuin meikitönkin nassu.
[/quote]
Aknesta kärsivänä kynnys meikittömyyteen on aika paljon korkeampi, kuin jos ihoni olisi hyvä. Usein olenkin muuten lähes meikitön, mutta pyrin edes vähän piilottelemaan näppyläkasoja. Riittävästi olen niistä kuullut supinaa ja kommentteja.
Joo hyviä pointteja, mutta minä en nyt ihan allekirjoita tätä. Tottakai meikittömyys on rohkeutta. Mitä useampi nainen näyttäytyy meikittömänä, sitä enemmän se keinotekoinen kauneusihanne menettää merkitystään. Miten joku voi olla sitä mieltä, että on ihan sama, onko kauneusihanne luonnollisuutta vai keinotekoista? Tottakai siihen luonnollisuuteen pitäisi pyrkiä, varsinkin jos ajatellaan niitä nuoria tyttöjä.
Mä sanoisin, että tommoset meikittömyys haaste-kuvat vaan aiheuttaa lisää ulkonäkökriisejä. Nyt ei riitä, että saa meikeillä taiteiltua itsestään kauniin, vaan pitäis olla luonnonkaunis. "Girl like me" haasteen aloitti Janni Hussi ja joku missi, katkeraa kenties, mutta on pakko sanoa, että kyllähän tolla Jannin naamalla on hyvä lisätä meikittömiä kuvia. https://instagram.com/jannihussi
Tyra Banksilla oli hyvä, rehellinen ja epäimarteleva meikitön kuva. Muuten oon vaan törmännyt näihin jo ennestään kauniisiin ihmisiin #nomakeup hashtageilla.
Totuushan on että rumat ja epävarmat persoonat käyttää meikkiä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:21"]
Mä sanoisin, että tommoset meikittömyys haaste-kuvat vaan aiheuttaa lisää ulkonäkökriisejä. Nyt ei riitä, että saa meikeillä taiteiltua itsestään kauniin, vaan pitäis olla luonnonkaunis. "Girl like me" haasteen aloitti Janni Hussi ja joku missi, katkeraa kenties, mutta on pakko sanoa, että kyllähän tolla Jannin naamalla on hyvä lisätä meikittömiä kuvia. https://instagram.com/jannihussi
[/quote]
Joo tai Mungolife-Annan naked truth-haaste, jossa oli selvästi ainakin ripsipidennykset, kestorajaukset huulikiiltoa ja meikkivoidetta :D
Samaa mieltä. Toinen toistaan kauniimpia naisia näitä kuvia julkaisee. EI ne tavalliset pulliaiset, jotka eivät näytä miltään ja jotka pätevät muulla kuin ulkonäöllä.
Tyra Banksilla oli hyvä, rehellinen ja epäimarteleva meikitön kuva. Muuten oon vaan törmännyt näihin jo ennestään kauniisiin ihmisiin #nomakeup hashtageilla.
[/quote]
Kunpa nuo jannihussit ja kumppanit esiintyisivätkin julkisuudessa ja kadulla ja muualla ilman meikkiä, se että valokuvassa pelkästään ei ihan riitä. Sitä paitsi niissäkin on usein kuitenkin esim. ripsiviritykset ja hiuslisäkkeet ja tekokynnet ja vastaavaa. Ainoa, joka julkisestikin esiintyy meikittä, on Irina Björklund. Proppsit siitä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:58"]
Kyllä se siinä mielessä on rohkea teko, että jos ei ole luonnostaan kuulas iho ja hyvät värit ja piirteet, saa ihan oikeasti todella ikävää kommenttia siitä ettei meikkaa.
Jos meikkaamisessa on kyse vain ikävien kommenttien pelosta, se tosiaan on oman itsensä piilottelua. Jos meikkaamisessa on kyse omasta halusta, se on ihan yhtä #realme kuin meikitönkin nassu.
[/quote]
Hyvä pointti! Joillekin se todella on rohkea askel, miksi mustamaalata ihan hyvällä asialla olevia kampanjoita? Ai koska aina tulee joku Anu mikäliemäki, jolla on VIELÄ PAREMPI idea. Moni nuori saa tuosta kannustusta ja kuten joku sanoi -nuoret elää eri maailmassa ku me aikuiset. Ei meidän kääkkien (itse 30 v) sanomat kiinnosta nyt, kyllä ne muutaman vuoden päästä sitten alkaa kuulostaa järkeviltä.
Aikaa ei mene, kun tuntee itsensä meikittömänä kauniiksi.Tottahan se on, ettei meikattuna ole aidoimmillaan.
[/quote]
Eli vaan rumalla naamalla saa osallistua, vaikka ei sellaista olisikaan?! Mitäs aitoutta se on? Tyran ilme ei ollut luonnollinen ollenkaan. Nyt mennään taas siihen ääripäähän, että luonnostaan ei edes saa olla kaunis. Aina kaikki kommentoi kuviin, "no on sillä pakosti tuo laitettu ja väriä siellä täällä" vaikka ei olisikaan. Vain rumana sais olla rauhassa ja olla uskottava?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:33"]
Aikaa ei mene, kun tuntee itsensä meikittömänä kauniiksi.Tottahan se on, ettei meikattuna ole aidoimmillaan.
[/quote]
Jos viittasit mun kommenttiin (17) niin täytyy sanoa, että nuorilla on normaalia kokeilla kaikenlaista. Jos katson lukion kuvia ja nyt niitä samoja naamoja tuolla kadulla, niin tukka on laskeutunu alas ja puolet siitä värin määrästä kadonnut ja vaatteetkin pääasiassa ehjiä ja siistejä. Koskee molempia sukupuolia. Ei me aikuiset eletä ihan sitä samaa arkea. Ei musta olis hyppäämään siihen teinimaailmaan enää. Silloin on paineita, koska niistä selviäminen on edellytys jatkuvalla kehitykselle.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:28"]
[/quote]
Kunpa nuo jannihussit ja kumppanit esiintyisivätkin julkisuudessa ja kadulla ja muualla ilman meikkiä, se että valokuvassa pelkästään ei ihan riitä. Sitä paitsi niissäkin on usein kuitenkin esim. ripsiviritykset ja hiuslisäkkeet ja tekokynnet ja vastaavaa. Ainoa, joka julkisestikin esiintyy meikittä, on Irina Björklund. Proppsit siitä.
[/quote]
Mistä tiedät ettei Irinalla ole kestovärjäyksiä? Sitä mä aina ihmettelen ku ihmiset niin varmana tietää kellä on mitäkin (toki ilmeiset ulkoiset kohennukset nyt huomaa, mutta....)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:22"]
Totuushan on että rumat ja epävarmat persoonat käyttää meikkiä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 11:37"]
Hyvä kirjoitus, vaikken olekaan ihan samaa mieltä.
[/quote]
Mä alapeukutin, koska mun mielestä ei olllut edes hyvä kirjoitus. Todella kapea näkökulma, toki kärjistämisellä ja raflaavalla otsikolla saa lukijoiden huomion hetkeksi, mutta olis voinut vähän pidemmälle miettiä...
Nuo aidosti ilman meikkiä otetut selfiet toimivat silloin, kun joku kauneutensa perusteella jumalattaresta seuraavaksi julistettu julkkis julkistaa itsestään kuvan ilman minkäänlaisia meikkejä, filttereitä, photoshoppeja, keinorusketuksia tai vaikkapa hiusjatkeita. Silloin lähetetään todellista viestiä, että edes ne suuret kaunottaret eivät näytä siltä, millaisina heidät esitetään. Tavallinen pulliainen saa vain säkillisen sitä ihtiään niskaan niiden kannustavien kommenttien lisäksi. En usko selfie-kulttuurista löytyvän avainta siihen, että naisia arvotetaan ensisijaisesti ulkonäkönsä perusteella.
Mitä meikkaamiseen ja meikittömyyteen tulee, se on vähän niin, että teki niin tai näin ei ole hyvä. Kumpaankin liittyy niin valtavasti stereotypioita. Varsinkin meikkaamiseen: jos meikkaat tippaakaan näkyvämmin, olet heti epävarma ja ties mikä "maalitaulu". Tai pinnallinen. Muita vaihtoehtoja ei ole. Ja tärkeintähän on joka tapauksessa se, mitä miehet haluavat. Miehet ei tykkää naisista, jotka meikkaavat paljon, vaan luonnollisista naisista. Siis naisista, jotka näyttävät samalta kuin kaunottaret photoshopatuissa kuvissa, mutta toki ilman sitä uskomatonta kikka-arsenaalia, mitä niihin kuviin käytetään. Eli: teki niin tai näin, se on aina väärinpäin.
[/quote]
Niinpä, samalla tavalla kun ihminen ei ole aito laittaessaan vaatteet päälle.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:56"]
[/quote]
Niinpä, samalla tavalla kun ihminen ei ole aito laittaessaan vaatteet päälle.
[/quote]
Tai jos esim liikkuu, sekin on keinotekoista. Ei se ihminen siltä näyttäis ilman...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 12:54"]
Nuo aidosti ilman meikkiä otetut selfiet toimivat silloin, kun joku kauneutensa perusteella jumalattaresta seuraavaksi julistettu julkkis julkistaa itsestään kuvan ilman minkäänlaisia meikkejä, filttereitä, photoshoppeja, keinorusketuksia tai vaikkapa hiusjatkeita. Silloin lähetetään todellista viestiä, että edes ne suuret kaunottaret eivät näytä siltä, millaisina heidät esitetään. Tavallinen pulliainen saa vain säkillisen sitä ihtiään niskaan niiden kannustavien kommenttien lisäksi. En usko selfie-kulttuurista löytyvän avainta siihen, että naisia arvotetaan ensisijaisesti ulkonäkönsä perusteella.
Mitä meikkaamiseen ja meikittömyyteen tulee, se on vähän niin, että teki niin tai näin ei ole hyvä. Kumpaankin liittyy niin valtavasti stereotypioita. Varsinkin meikkaamiseen: jos meikkaat tippaakaan näkyvämmin, olet heti epävarma ja ties mikä "maalitaulu". Tai pinnallinen. Muita vaihtoehtoja ei ole. Ja tärkeintähän on joka tapauksessa se, mitä miehet haluavat. Miehet ei tykkää naisista, jotka meikkaavat paljon, vaan luonnollisista naisista. Siis naisista, jotka näyttävät samalta kuin kaunottaret photoshopatuissa kuvissa, mutta toki ilman sitä uskomatonta kikka-arsenaalia, mitä niihin kuviin käytetään. Eli: teki niin tai näin, se on aina väärinpäin.
[/quote]
Miehet loppujen lopuks on paljon armollisempia. Naiset se toisiaan kyttää ja syyttelee eniten.
Jostain syystä en saanut ajatuskesta kiinni. Onko mitään väliä sillä että meikaako vai eikö meikkaa, jos sen tekee ensisijaisesti itsensä vuoksi? Jos minä olen meikkaamattomana onnellinen ja jokainen kuvani on meikitön, miten se on rohkeaa? Jos naapurin Liisi on meikattuna onnellinen ja meikkaa lähinnä itseään varten, niin miksi hänen meikitön somejulkaisunsa olisi rohkeaa?
Olen 24, kulmakarvani haluavat treffeille pinsettien kanssa ja aknearpeni voisivat kaivata jotain käsittelyä, mutta aamuisin herätessäni mielessäni on ensisijaisesti jokin muu kuin näiden epäkohtien peittely.. kyseessä ei ole rohkeus vaan puhtaasti patalaiskuus.
Esineellistämisen huippu on kyllä tämän palstan mieskirjoitus Kaunis on nainen. Äijä on kulkenut pitkin katuja ja nähnyt naiset vain pelkkinä irrallisina ruumiinosina ja lokenut, että ne ovat siellä olemassa hänen ja muiden tuntemattomien ukkojen nautintoa varten. Eli meikitttömyys ei ole mullistavaa vaan se olisi, että naiset nähtäisiin kokonaisina henkilöinä ja persoonina, ei rintana, peppuna, vyötärönä, hiuksena, säärenä, reitenä, huulina jne.