kuljetatteko autottomia ystäviänne kaupoissa viikottain
Niin? Kuuluuko ystävyyteen olla ystävälle kuski aina tarvittaessa?
Kommentit (83)
Hmm,en kehtaisi edes pyytää ketään käyttämään minua kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:50"]Ei kuulu. Ystävyys on vastavuoroista, muuten se on tavalla tai toisella hyväksikäyttöä eikä ystävyyttä. [/quote] Noin minäkin ajattelen. Saan toki tuolta ystävältä välillä pullakahvit, mutta en muuta ja joka viikko on pyytämässä kyytiä ties minne. Alkaa jotenkin kyllästyttää kuskina olo, mutta mietin että olenko vain jotenkin itsekäs. Ap
[/quote]
Et ole itsekäs. Pidä puolesi äläkä suostu kaikkeen.
[/quote]
Kutsu ystäväsi mattojenpesu ja ikkunanpesutalkoisiin, vastavuoroisuutta :)
Tuolla ystävällä on muuten autokin, mutta ei ajokorttia ja välillä haluaisi, että kuljetan häntä kauppoihin hänen omalla autolla, mutta ongelma tässä on se, että koen rasitteena tuon kuskina olon, koska siinä menee sitä kallista omaa aikaa, enkä minä osta koskaan mitään niistä kaupoista missä hän käy. Olen siis vaan pelkkä kuski ja se on alkanut nyppimään. Ei kai mun tarvi olla hänen hovikuskinsa ja käytettävissä tuohon virkaan viikottain?
Jos en ole vähään aikaan kuskannut häntä niin hän soittaa, että on kuolemassa nälkään ja syyllistää tällä tavalla. Ap
Juu, ihan selkee hyväksikäyttösuhde on jos asiaan liittyy vielä syyllistämistäkin. Käske sen hankkia ajokortti ja pidä 3kk tauko yhteydenpidossa jos ei mene perille. Tai kerro että hintasi on jatkossa 60e/h. Ystäväsi huomaa pian taksin käytön halvemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:11"]Tuolla ystävällä on muuten autokin, mutta ei ajokorttia ja välillä haluaisi, että kuljetan häntä kauppoihin hänen omalla autolla, mutta ongelma tässä on se, että koen rasitteena tuon kuskina olon, koska siinä menee sitä kallista omaa aikaa, enkä minä osta koskaan mitään niistä kaupoista missä hän käy. Olen siis vaan pelkkä kuski ja se on alkanut nyppimään. Ei kai mun tarvi olla hänen hovikuskinsa ja käytettävissä tuohon virkaan viikottain?
Jos en ole vähään aikaan kuskannut häntä niin hän soittaa, että on kuolemassa nälkään ja syyllistää tällä tavalla. Ap
[/quote]
Ei kuulosta kyllä ihan normaalilta toiminnalta. Aikuiset osaa itse hoitaa kauppa-asiansa, jos ovat kunnossa.
Mua ärsyttää ku facebookissa on yks entinen luokkalainen, joka kuuluttaa sielä "voisko joku lähtee mun kaa ikeaan? Mielellään sellanen kenellä ois auto!" "Lähtiskö joku mun kaa asuntoesittelyyn, sillee et hakis mut autolla ku on nii pitkän matkan päässä"
Rasittava!! Tuskin saanut kyytiä onneks, koska kukaan ei edes tykkää sen ihmepäivityksistä koskaan.
Itse käyn kaupassa pyörällä tai bussilla, lähin kauppa on 2 km päässä.
Minulla oli tuollainen ystävä.. Monta vuotta samalla työpaikalla ja lähes päivittäin kuskasin molempiin suuntiin, kun hänen kauttaan työmatkani piteni "vain 10 minuuttia per suunta"... 20 minuuttia päivässä, yli tunnin viikossa ja aika paljon bensaa vuodessa. Ikinä en saanut kiitokseksi muuta kuin joskus toimia myös viikonloppukuskina. Hän ei ilmeisesti ymmärtänyt autottomana ihmisenä, kuinka kallista bensa on.. Emme ole enää ystäviä, sillä minusta ei ollut kieltäytymään (olen liian kiltti, oma mokani) ja hänestä ei oma-aloitteisesti ymmärtämään käytöksensä itsekkyyttä. Toivon, että olisin alussa jo osannut kertoa ajatukseni enkä vain tulla tallotuksi. Ole sinä siis viisaampi ja laita taksipalveluillesi rajoituksia. Palveluksia saa ja pitää tehdä, mutta et ole "ystäväsi" orja ja kauppataksi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:50"]Ei kuulu. Ystävyys on vastavuoroista, muuten se on tavalla tai toisella hyväksikäyttöä eikä ystävyyttä. [/quote] Noin minäkin ajattelen. Saan toki tuolta ystävältä välillä pullakahvit, mutta en muuta ja joka viikko on pyytämässä kyytiä ties minne. Alkaa jotenkin kyllästyttää kuskina olo, mutta mietin että olenko vain jotenkin itsekäs. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyvä idea :)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:19"]Minulla oli tuollainen ystävä.. Monta vuotta samalla työpaikalla ja lähes päivittäin kuskasin molempiin suuntiin, kun hänen kauttaan työmatkani piteni "vain 10 minuuttia per suunta"... 20 minuuttia päivässä, yli tunnin viikossa ja aika paljon bensaa vuodessa. Ikinä en saanut kiitokseksi muuta kuin joskus toimia myös viikonloppukuskina. Hän ei ilmeisesti ymmärtänyt autottomana ihmisenä, kuinka kallista bensa on.. Emme ole enää ystäviä, sillä minusta ei ollut kieltäytymään (olen liian kiltti, oma mokani) ja hänestä ei oma-aloitteisesti ymmärtämään käytöksensä itsekkyyttä. Toivon, että olisin alussa jo osannut kertoa ajatukseni enkä vain tulla tallotuksi. Ole sinä siis viisaampi ja laita taksipalveluillesi rajoituksia. Palveluksia saa ja pitää tehdä, mutta et ole "ystäväsi" orja ja kauppataksi.
[/quote]
No mun viikottainen kuskaaminen ei ole näköjään mitään tuohon verrattuna, huh huh. Otti varmasti päähän tuollainen ajattelemattomuus ja hyväksikäyttö :/ Ap
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyvä idea :)
[/quote]
Todella hyvä idea! Jos ystävä ei ehdi, niin hänen soittaessaan markettikuskia sanot vain että puolet matoista on vielä pesemättä joten et nyt kerkeä.
Anna kaverille lahjaksi sellainen perässä vedettävä mummojen kärrykassi. Siinä kulkee isotkin ostokset kevyesti.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:27"]Anna kaverille lahjaksi sellainen perässä vedettävä mummojen kärrykassi. Siinä kulkee isotkin ostokset kevyesti.
[/quote]
Mä olen ehdottanut, että hankkisi sellaisen, mutta hänellä kuulemma on jo sellainen, pyöräkin löytyy, mutta kun autolla on kivempi kulkea. AP
Mun ystävä pääsee aina mun mukana kauppaan kun olen sinne itse menossa, mutta en ala erikseen kuskaamaan jos mulla ei ole kauppaan mitään asiaa.
Kuljetamme seitsemänkymppistä huonojalkaista äitiämme vähintään viikottain. Miestä välillä ärsyttää tämä ihan älyttömästi vaikka hän ei läheskään aina ole mukana. Mies on siinä mielessä oikeassa, että paljon nopeammin pääsisi jos hänelle veisi sen maitopurkin ja tuoreen leivän käydessä. Äitini kanssa kulkeminen on hidasta, mutta hän nauttii ihan suunnattomasti kauppakeskuksessa tai isossa marketissa käymisessä. Ihmisvirran näkemisestä ja nykyään näistä löytyy myös asiakaspyörätuoleja. Aikaa kyllä menee 3-5 kertaa enemmän kuin yksin käydessä.
Täytyy tässä kertoa kivojakin vastavuoroisuusjuttuja. Meillä oli kaverin kanssa aikoinaan molemminpuolinen avunanto sopimus, tavallaan vieläkin, mutta kun molemmilla on jo miehet ja asutaan eri kunnissa, niin se on jäänyt vähemmälle. Mutta autoimme toisiamme aina tarvittaessa ja aina sai sanoa ei, jos ei ehtinyt tai jaksanut eikä kumpikaa loukkaantunut. Me itsekin nauroimme että meillä on YYA-sopimus. Kaverilla ei ollut autoa, joten kaveri tarvitsi joskus kyytiä ja hän vuorostaan todellakin tuli auttamaan juurikin matonpesussa tai vastaavissa, toki monissa muissakin asioissa oli vastavuoroisuutta, eikä me laskettu kumpi tekee enemmän, vaan elämäntilanteen mukaan joskus toinen auttoi enemmän ja joskus toinen. Tämä oli mielestäni aitoa ystävyyttä.
Ala tehdä omat ostokset pelkästään tuolla samalla kuskauskerralla niin ei mene aikaa ja bensaa sillälailla hukkaan
Onko se ystävä fyysisesti terve? Eli kykenisikö hän sillä pyörällä hakea elintarvikkeita pysyäkseen hengissä?
Jos pystyy, sitten vähennät niitä kauppakuskauksia esim niin että meette kuukauden eka päivä yhdessä sinne erikoiskauppaan josta hän ostaa niitä erikoistuotteita kuukaudeksi eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 17:27"]Anna kaverille lahjaksi sellainen perässä vedettävä mummojen kärrykassi. Siinä kulkee isotkin ostokset kevyesti. [/quote] Mä olen ehdottanut, että hankkisi sellaisen, mutta hänellä kuulemma on jo sellainen, pyöräkin löytyy, mutta kun autolla on kivempi kulkea. AP
[/quote]
Kuule AP, jos tää kaveri on moista sanonut ääneen niin sitten stoppi välittömästi. Kauppatavarat saa reppuun ja usemmin kun kävelee kauppaan kohenee kuntokin. Jos oisin joku sun kaveri kelle tätä kerrot, suorastaan kieltäisin sua kuskaamasta tuollaista tuttua vuoteen.
Mä olen sanonut vastaavassa, mutta kuitenkin erilaisessa tilanteessa ettei mulla ole varaa laittaa rahaa niin paljon kaveriin/kavereihin. Ottihan se hieman koville saada köyhän maine, mutta auttoi.