kuljetatteko autottomia ystäviänne kaupoissa viikottain
Niin? Kuuluuko ystävyyteen olla ystävälle kuski aina tarvittaessa?
Kommentit (83)
Kävelköön kauppaan ja soittakoon taksin. Eihän tuollainen matka voi paljoa maksaa. Toisinpäin käännettynä: Ap, ystäväsi ei arvosta apuasi edes 8€:n arvoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 21:57"]
Aika monilla paikkakunnilla voi tilata ostokset nettikaupasta tai muuten kotiinkuljetuksella, mikä on painaville tavaroille kätevää. Mekin autottomat tehdään niin, vaikka matkaa kauppaan on vain vähän enemmän kuin ap:n ystävällä. Ei ole tullut pieneen mieleenkään että pyydettäisiin joltakulta kyytiä.
Ainut "luonnollinen" selitys ap:n ystävän käytökselle on muistisairaus, jonka takia hän olisi epävarma, löytääkö kauppaan tai sieltä kotiin. Mutta jos hän tekee pitkiä kävelylenkkejä niin tämähän ei päde.
[/quote] Veikkaan että on paljon enemmän paikkakuntia joilla ei voi tilata kotiin yhtään mitään.
No en kuljettaisi kyllä, eikä minullakaan ole ketään joka kuljettaisi koskaan jos oma auto sippaisi.
Ei kuulu. Ystävyys on vastavuoroista, muuten se on tavalla tai toisella hyväksikäyttöä eikä ystävyyttä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:49"]No en kuljettaisi kyllä, eikä minullakaan ole ketään joka kuljettaisi koskaan jos oma auto sippaisi.
[/quote]
Eli jos ystäväsi pyytäisi kerran tai pari viikossa kuljettamaan kauppaan tai jonnekin, niin et suostuisi?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:49"]No en kuljettaisi kyllä, eikä minullakaan ole ketään joka kuljettaisi koskaan jos oma auto sippaisi.
[/quote]
Eli jos ystäväsi pyytäisi kerran tai pari viikossa kuljettamaan kauppaan tai jonnekin, niin et suostuisi?
[/quote]
en suostuisi. Ehkä sitten jos elämässäni ei olisi mitään muuta kuin se yksi ystävä?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:50"]Ei kuulu. Ystävyys on vastavuoroista, muuten se on tavalla tai toisella hyväksikäyttöä eikä ystävyyttä.
[/quote]
Noin minäkin ajattelen. Saan toki tuolta ystävältä välillä pullakahvit, mutta en muuta ja joka viikko on pyytämässä kyytiä ties minne. Alkaa jotenkin kyllästyttää kuskina olo, mutta mietin että olenko vain jotenkin itsekäs. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:49"]No en kuljettaisi kyllä, eikä minullakaan ole ketään joka kuljettaisi koskaan jos oma auto sippaisi. [/quote] Eli jos ystäväsi pyytäisi kerran tai pari viikossa kuljettamaan kauppaan tai jonnekin, niin et suostuisi?
[/quote]
No en. Tosin ei mulla ole ketään ystävää, enkä itsekään käy kaupassa kuin viikon parin välein, ja kuten sanottu en minäkään löydä mistään apua jollen itse pääse, joten aika teoreettinen kysymyshän tämä on.
En todellakaan suostuisi, maksaahan bensakin jo nykyisin melko paljon, ja pienituloisena katson tarkasti kaikki autolla ajamiset muutenkin. Jos ystävä maksaisi bensakulut, voisin harkita, muuten en.
En tietenkään.
Jos ystävällä olisi väliaikaisesti paha tilanne, kuljettaisin, mutta jos hän ei halua hankkia autoa ja käyttää mua vain hyväkseen, niin en todellakaan suostuisi. Ehkä silloin, jos hän maksaa reissun todelliset kulut. Eli bensan, auton lisääntyvät kilsat, vakuutuksen siltä ajalta sekä mun vaivannäön.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:50"]Ei kuulu. Ystävyys on vastavuoroista, muuten se on tavalla tai toisella hyväksikäyttöä eikä ystävyyttä. [/quote] Noin minäkin ajattelen. Saan toki tuolta ystävältä välillä pullakahvit, mutta en muuta ja joka viikko on pyytämässä kyytiä ties minne. Alkaa jotenkin kyllästyttää kuskina olo, mutta mietin että olenko vain jotenkin itsekäs. Ap
[/quote]
No kyllä minun mielestäni kertakin viikkoon on kyllä aika paljon pyydetty. Pääseekö hän itse mihinkään kauppaan, vai onko kyse jostain markettireissuista kauemmas?
2/7
Mulla ei ole ajokorttia, enkä ole koskaan pyytänyt ketään kuskiksi. Kauppaan pääsee pyörällä tai kävellen ja isommat kamat tulee kotiinkuljetuksella ovelle asti. Missä kaupoissa sä joudut ravaamaan?
Miten tämän voisi sitten sanoa tuolle ystävälle, ettei hän loukkaannu? Tiedän myös ettei hänellä ole paljoa autollisia ystäviä, mutta kaupat on kyllä tosi lähellä. Hän ei vaan jaksaisi kantaa painavia tavaroita ja onhan sekin tietenkin ymmärrettävää. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:50"]Ei kuulu. Ystävyys on vastavuoroista, muuten se on tavalla tai toisella hyväksikäyttöä eikä ystävyyttä. [/quote] Noin minäkin ajattelen. Saan toki tuolta ystävältä välillä pullakahvit, mutta en muuta ja joka viikko on pyytämässä kyytiä ties minne. Alkaa jotenkin kyllästyttää kuskina olo, mutta mietin että olenko vain jotenkin itsekäs. Ap
[/quote]
Et ole itsekäs. Pidä puolesi äläkä suostu kaikkeen.
Multa ei ole kukaan vaillakaan. Autoton opiskelijapoikani on ainoa, joka pyytää ja hänkin tyyliin kerran kuussa isompaan kauppaan, asuu omilllaan siis muutaman kilometrin päässä ja koettaa säästää omaan autoon. Lääkärissä häntä käytin kerran, ja sellaisissa tilanteissa käyttäisin ketä vaan, mikä pojallani oli.
Ehdota ystävällesi polkupyörän hankintaa, tavara kulkee ja kunto kohenee.
No jos ystäväni oli esim sairas niin saattaisin käyttää, mutta tervettä ihmistä en kyllä kyydittäis jos en muuten olis samaan paikkaan menossa
ei perheellisellä ihmisellä ole aikaa yhdelle ihmiselle kerran viikossa...muitakin velvollisuuksia ja ystäviä on.
toki jos asuisi tuossa naapurissa ja hänelle sopisi olla valmiina läjtöön silloin kun itse menen viikottaiselle kauppareissulleni, niin ottaisin mukaan.
ystävälle tarjoaisin kuljetspalveluita ehkä muutaman kerran vuodessa tai jossain spesiaalitapauksessa jonkin kerran useammin (jalka poikki tms). Kyllä viikottainen kauppareissu on jokaisen järjestettävä itse, muuttaa vaikka lähemmäs kauppaa. Ja ei, keski-ikäisenä en lähde enää kellekään muuttotalkoisiin.
Mulla ei ole ajokorttia koska epilepsia, saan kohtauksia lääkkeistä huolimatta. Ennen kaverit tappeli kuka joutuu kuskaamaan mua. Mulla välähti ja ostin Range Roverin ja nyt kaikki tappelee kuka saa kuskata mua.
En veisi koskaan, sillä pelkään, että se johtaa juuri tuohon. Jokainen vastatkoon vaan itsestään. Toki jos itsekin hyödyn niin sitten, mutta ei muuten.