Lapsiviha leimahti jälleen, lapselle ei tehty pienempää annosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015071720053915_uu.shtml
"Ravintola ei suostunut tekemään lapselle pienempää annosta - koko porukka jäi ilman ruokaa"
Kommentit (161)
Huoh, Suomi. Ulkomailla tarjoilija olisi ensinnäkin hymyillyt ja jutellut lasten kanssa ja tuonut ilmaiseksi! lapsille jotain pientä kivaa vaikka jälkkärit tai karkit. Oikeesti.
Ulkomailla lapsi on ihminen!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:38"]
- Valitettavasti ravintolassa on tietynlaiset annokset lapsille ja aikuisille, mutta tätä asiaa en kommentoi enempää, vuoroesimies toteaa.
Miksi??? Mitä tämä tarkoittaa? Omituisin juttu mitä olen lukenut pitkään aikaan. 10-vuotias syö jo ihan samoja ruokia kuin aikuinenkin. Ehkä ei niitä mausteisimpia mutta eihän suomalainen ruoka mitään tulista ole!
[/quote]
Eihän tästä olekaan kyse, vaan paskasomeraivosta, ja Iltapaskan uutisoinnista.
Jos 10-vuotias syö samaa ruokaa kuin aikuinenkin, niin miksi se ei perheelle kelvannut?
Kaikkia annoksia ei todellakaan muuten voi edelleenkään puolittaa, kuten ketjussa on useaan otteeseen mainittu.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:45"]
- Valitettavasti ravintolassa on tietynlaiset annokset lapsille ja aikuisille, mutta tätä asiaa en kommentoi enempää, vuoroesimies toteaa.
Miksi??? Mitä tämä tarkoittaa? Omituisin juttu mitä olen lukenut pitkään aikaan. 10-vuotias syö jo ihan samoja ruokia kuin aikuinenkin. Ehkä ei niitä mausteisimpia mutta eihän suomalainen ruoka mitään tulista ole!
[/quote]
Eihän tästä olekaan kyse, vaan paskasomeraivosta, ja Iltapaskan uutisoinnista.
Jos 10-vuotias syö samaa ruokaa kuin aikuinenkin, niin miksi se ei perheelle kelvannut?
Kaikkia annoksia ei todellakaan muuten voi edelleenkään puolittaa, kuten ketjussa on useaan otteeseen mainittu.
[/quote]- Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi pihvi, sitä ei voi puolittaa, mutta kyseessä oli annos, joka koostui monesta pienestä jutusta, mies päivittelee.
Olisivat kuvanneet koko shown videolle. Tabletti vaan pöytään tästä lähtien myös ravintolassa. Todistusaineistoa.
Juttu meni todennäköisesti näin: Ilmapalloisä vaati pennulleen listalta Loden herkkukoria puolitettuna, koska "pittäähän sitä pirkko-kalevin suaha kerran elläessään karitsanmakkarata maestoo ettee aena sitä peeluokan nakkia". En usko, että kuitenkaan ehdotti, että voisi maksaa kokonaisen hinnan puolikkaasta annoksesta vaan vaati sitä samaan hintaan kuin mitä lasten listan tavallaan vastaava annos maksaa. Siihen tarjoilija ei suostunut ja rieha oli valmis.
Tulin päätelmään tämän kommentin perusteella.
Itse ravintola-alan työtä tehneenä on pakko sanoa, että tämä ei tosiaan voi olla koko totuus. Vikaa on varmasti ollut molemmilla puolilla, mutta en jaksa uskoa että asiakkaan "totuus" on se ainoa oikea. Rauhalahti on alueellaan toimijana suhteellisen hyvässä maineessa. En itse sieltä olettaisi saavani Kämpin tason palvelua, mutta en jaksa uskoa etteikö ravintolanhenkilökunta ole yrittänyt parhaansa saadakseen aikaan kaikkia tyydyttävän ratkaisun. Asiakkaat eivät vaan aina ole kovin vastaanottavia.
Tilauksia vastaanottaneena ja kassaa hoitaneena työntekijänä olen nähnyt vaikka mitä ja väitän, että tarjoiluhenkilökuntaa kohdellaan jopa huonommin kuin tavallista marketin kassaa. Yleensä ne ihmiset joilla on toistuvasti paljon valittamista saamastaan palvelusta voisivat katsoa peiliin ja miettiä miten itse käyttäytyivät tilanteessa ja että olisiko omassa asenteessa jotain viilattavaa. Fakta on, että yleensä hankala tilanne lähtee kehittymään asiakkaan toimesta. En minä ainakaan halua tehdä työntekijänä työstäni hankalampaa joutumalla väittelytilanteeseen asiakkaan kanssa, koska minä joudun lopulta taipumaan, olinpa sitten väärässä tai en! Moni, joka ei ole asiakaspalvelutyötä tehnyt, ei oikeasti osaa vaan olla asiakas. (Kyllä on myös huonoa asiakaspalvelua, olen itsekin sellaista kokenut, mutta ei ne ihmiset liian kauaa alalla pysy)
Joku tuolla mainitsikin myös varastosaldot, seurantaluvut yms jne. ja jos on paikassa (ketjuravintolassa) jossa kyseisiä lukuja seurataan oikeasti todella tarkasti, ei työntekijälle jää paljoa pelivaraa. Eli kaikki ei ole aina mahdollista ja se ei ole henkilökunnan vika, koska kädet on sidotut. Olen tosin ollut myös ketjupaikassa töissä, jossa keittiömestari sanoi, että mahdollisuuksien rajoissa (eli jos tavaraa löytyy ja on aikaa, sillä erikoisjutut teettää aina enemmän työtä) toteutetaan kaikki toiveet ja hinnat saadaan kassaan lyötyä vaikka väärän tuotteen nimella, kunhan asiakas on tyytyväinen. Kyseessä ei tosiaan ollut ketjun paikka ja koska tilattu annos ei ole tiedossa ja, kuten sanoin, ravintolan versio tapahtuneesta ei ole täysin tiedossa, on vaikea sanoa kuka on väärässä.
Tosin "uutisen" ilmoittajasta kertoo ihan kaiken se, että hän on ylipäätään lähtenyt tästä vinkkaamaan lehdelle. Vika ei ole ainakaan hänessä, vaan muussa maailmassa. Huoh.....ja näitä ihmisiä tuntuu nykyään riittävän.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:25"]Omituista syrjintää lapsia kohtaan, että ei saa valita ruokaansa! Pakotetaan syömään ranskalaisia ja nakkeja ja muuta epäterveellistä.
Ei se ole sille ravintolalle yhtään suurempi vaiva tehdä ruokaa puolikas annos kuin normaali!
[/quote]
Nakit ja ranskalaiset on helppo pienentää. Kaikkia muita annoksia ei. Ravintolan kassajärjestelmä ja raportointi eivät välttämättä taivu itsehinnoitelluille ja määritellyille annoksille eikä tarjoilijalla valtuuksia moiseen, joten oletusarvoisesti pitää maksaa koko annoksen hinta.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 08:07"]
Näin Saksassa Autohofilla Romanian mustalaisia jotka ostivat yhden annoksen ja söivät neljään pekkaan. Juomat oli tuotu muualta samoin leipä. Henkilökunta ei sanonut mitään. Uskoisin että Suomessa olisivat sanoneet.
[/quote]
Tätä näin laivalla, vanhempi pariskunta ja yksi lautanen ruokaa ja molemmat söivät. Annoksen sai itse ottaa noutopöydästä.
Molemmilla omat voileivät. Eli yksi ostaa ja kaksi syö...noloa.
Aspahommissa olen huomannut joidenkin asiakkaiden elävän omalla aikavyöhykkeellään. Meillä jää logiin sekunnin tarkkuudella tieto, kauanko asiakas on odottanut, ja näillä "odotin 45 minuuttia yhyy" -itkijöillä seisoo logissa se 20 minuuttia. Jos vielä parkuu iltapäivälehdessä tai somessa, voi tuon 20 minuuttia jakaa kahdella. ;)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]
Minusta ravintola on käyttäytynyt moukkamaisesti jos ei tee lapselle pienempää annosta. Mikä vaiva se muka on? Tekee puolta pienemmän ja veloittaa puolet.
Meillä koko perhe on vegaani, eikä lapselle sovi ne yleiset lastenlistan nakit ja muusit tai lihapullat ja ranut. Ja aina tähän asti olen saanut lapselle pyytämäni pienen annoksen sopivaan hintaan. Minusta on turhaa mennä asiakaspalvelualalle, jos ei halua asiakkaita palvella. Toki esitän pyynnön aina ystävällisesti ja kohteliaasti, en tiedä sitten miten tässä tapauksessa on toimittu.
Lapsiperheessä on aina monta syövää suuta, ravintola tekee typerästi jos jättää palvelematta sillä siinä menettää ajan kanssa ison tukun rahaa.
[/quote]
Sinä vegaanina odotat, että ravintola, jolla on lista , varautuu sinun ja vammaisen perheesi tarpeisiin hautomalla kik-herneitä ja tofua sinua odotellen ?
Menet vegaanina tieten tahtoen ravintolaan, jossa lapsille on tarjolla nakkeja ja ranskalaisia?
Mäkin tuun sulle kylään, laitapa pöytä koreeksi, vaikka hanhenmaksaa ja chateaubriandia ?
Monelta tuun?
[/quote]
Ei tarvitse saivarrella. Normiravintoloissa on kyllä kiitettävästi valikoimassa tofua ja joskus joitakin papuja. Osa tarjoaa seitania. Kasviksia on joka ravintolassa. Jos kyse on ennalta tuntemattomasta ravintolasta, minulla on tapana soittaa etukäteen ja tiedustella millaisia tarjottavia vegaanille on. Mutta lastenlistojen tarjottavat ovat lähes poikkeuksetta eläimistä tehtyjä ruokia. Vuodesta toiseen, mitä kyllä ihmettelen sillä kasvissyöjäperheitä on vuosi vuodelta enemmän.
Vegaani on maksava asiakas siinä missä muutkin. Siksi ainakin useimmissa ravintoloissa tajutaan jo hieman nähdä vaivaa asiakkaan eteen. Sinulla sen sijaan vaikuttaisi olevan jonkunlainen asennevamma. Olen kuullut että ne parantuvat hitaasti. Joten alapa heti töihin.
En kutsuisi noin huonosti käyttäytyvää ja töykeästi keskustelevaa ihmistä päivälliselle kotiini, joten turha odottaa kutsua. Turha myös verrata ravitsemusliikettä ja yksityistä kotitaloutta toisiinsa.
[/quote]
Koska ravintolalla on aina valmiit ruoka annokset ja niiden mukaan tilataan ruokatarvikkeet ja suunnitellaan niiden tekeminen. Ei niillä ole aikaa eikä olisi järkeäkään ruveta niitä muuttamaan. Siinä menee enemmän rahaa kuin se asiakas tuo sisään.
Kasvisruokia ei ole koska niille ei ole kysyntää. Ravintolan kaikilla annoksilla pitää olla kysyntää oikeastaan joka päivä ja mielellään monta kertaa päivässä, muuten se poistetaan listalta. Ei ne siellä voi pitää jotain kasvisruokaa jota joku ostaa kerran tai kaksi viikossa.
Mun mielestä kertoo tyypistä paljon jo se, ettei usko "ei" vastausta vaan juoksuttaa ja jankuttaa vielä kieltojen päälle. Tavallinen ihminen ymmärtäisi luovuttaa yhden vastauksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:49"]
Pääosin taitaa kuvastaa vain suomalaisen palvelun jäykkyyttä, kun ei ennenkään ole puolitettu niin ei nytkään. No puuttumatta tuohon "puolitukseen" niin ravintolan on turha puolustella sitä että "annokset olivat juuri tulossa". Tilauksesta 45 min...eli itse olisin kyllä juuri lähdössä!
[/quote]Juuri näin. Kyllä ravintolan pitää hallita asiakaspalvelu ja jotain olisivat voineet keksiä. Jos tulee ihmisten kanssa toimeen niin mitään tällaista ei olisi tapahtunut. Eivätkö he käsitä miten paljon hallaa tämä tekee? Uskomatonta että Suomessa ei osata myyntityötä tehdä.
En usko, että ehdottivat maksavansa puolikkaasta annoksesta koko hinnan. Jos Rauhalahden jälkeen ei ollut rahaa edes mennä johonkin muuhun ravintolaan Kuopiossa syömään. Mentiin käryyttämään jotakin nakin kyrsää veljen grilliin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:50"]
Miksi tässä keskustelussa puhutaan koko ajan hampurilaisannoksesta? Eihän tuossa jutussa ole hampurilaisesta mitään mainintaa. Suora sitaatti: "kyseessä oli annos, joka koostui monesta pienestä jutusta". Ainoa kuvaukseen sopiva ateria listalla näyttäisi olevan Loden herkkukori: Friteerattuja kananfileitä, häränlihapullia, karitsan makkaraa ja maalaisranskalaisia, aiolia, tomaattisalsaa. Lastenlistalla oleva "vastaava" annos ei oikeasti ole lähellekään vastaava, joten ymmärrän hyvin, että joku lapsi mielummin ottaisi puolikkaan aikuisten annoksesta.
[/quote]
Sepäs oliskin erikoista jos tuo roskaväki olisi halunnut puolitetun annoksen aikuisten Loden herkkukorista, kun sama annos löytyy myös lastenlistalta. Get the facts straight. Miten niin ei ole "vastaava" annos? Meinaatko että lasten annoksessa maalaisranskalaiset on saarioisten?
http://www.rauhalahti.fi/images/attachments/rauhalahti/Ruokalista_2015.2.pdf
Mutta wt-porukalta vaikuttavalta perheeltä voi tietysti odottaa mitä tahansa, ne ovat tikittäviä aikapommeja. Kesäloman aikanahan perheriidatkin ovat yleisempiä kuin muina vuodenaikoina, onko tässäkin sellaista taustalla? Kun on suutahduttu muikunmyyjien kanssa flirttailevaan pikkurouvaan niin halutaan kostaa kaikki se saasta tarjoilijalle ja ravintolalle?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:25"]Minulle tulee paha mieli näistä kommenteista. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joiden kanssa olemme käyneet ravintolassa syömässä vauvasta lähtien. Välillä on ollut kausia, kun on ollut parempi tilata pizza kotiin tai hakea kiinalaisesta kuin mennä paikan päälle. Mutta lapset on tottuneita ravintola/kahvilakävijöitä, eivät mekasta, juokse ympäriinsä eivätkä kiukuttele. Ja syövät monipuolisesti ja maistavat uuttakin melko ennakkoluulottomasti. Koskaan, ikinä, kukaan ei ole sanonut heistä mitään. Ei kyllä mitään positiivistakaan ...
Joskus vihamielisen ilmpapiirin aistii, mutta useimmiten ei. Lapsille on järjestynyt pienempi vesilasi (se viinilasi on aika iso) ja pöytään on saanut extralautasen. Mitään erikoisia emme ole pyydelleet. Viimeksi Italian lomalla tarjoilat poikkeuksetta kysyivät, ottavatko lapset kokonaan oman annoksen, vai puolitetaanko heille yksi annos vai tehdäänkö eri annoksista pienemmät versiot.
Sääntö-Suomessa vähän mietityttää, että onko se todella paha asia jos lapselle haluaa puolikkaan annoksen? Silloinhan ei mene ruokaa hukkaankaan niin paljon. Sitä en tiedä, mitä tässä tapauksessa on käynyt, mutta lähinnä kommentoin muita kommentoijia.
[/quote] no meneehän se burgerin puolikas hukkaan. Vai luuletko, että se myydään jollekin toiselle
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:38"]
Miksei rahakaan kelvannut? Perhe sanoi maksavansa jopa saman hinnan puolikkaasta kuin jos se olisi normaalikokoinen annos.
[/quote]
Eihän noi kusipäät maksaneet mistään mitään ? ; )
[/quote] niinpä. Lähtivät kävelemään, kun annoksia tuotiin pöytään
Huvittavia ne kommentit Iltalehden kommenttipalstalla, että ehkä lapsi halusi puolikkaan sen takia, kun sille on opetettu ettei ruokaa saa heittää roskiin. Ilmeisesti se on kaikille ok, että kokki heittää sen ylijääneen puolikkaan roskiin.
Jos tuo 45 minuuttia on mitattu siitä, kun tämä paskasakki on tullut ovesta sisään , ja tivannut irmelilleen siitä 30 minuuttia erikoisannosta, niin odotusaikaa siinä ei ole ollut kuin 15 minuuttia.
Mitä sä irmeli haluat juoda? Sano nyt? Kerro isukille? Ai et haluat tomaattia? Korjataas irmeli noi sun kengät oikeinpäin. Ottaako irmeli jäitä maitoon? Kerro nyt? Jooko, isi nyt putsaa sun naamaa.
Ai niin, ottaako irmeli jäätä maidolla? Mitäs irmeli, otatko tomaattia? Ai ei ole nälkä? No ota maitoa ja tomaattia.
Nämä keskustelut ja urpot olen nähnyt miljoonaan kertaan tarjoiljan hommia aikanaan tehneenä,
että oikein vituttaa ravintolan ja henkilökunnan puolesta tälläinen paskakirjoittelu paskalehdissä.
Miksei rahakaan kelvannut? Perhe sanoi maksavansa jopa saman hinnan puolikkaasta kuin jos se olisi normaalikokoinen annos.
[/quote]
Eihän noi kusipäät maksaneet mistään mitään ? ; )